Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodák lehetőségei a MICE piacán 9. előadás
Mit jelent a MICE? MICE: Ülések (Meetings), Incentív utak (Incentives), Kongresszusok (Congresses and Conventions) Kiállítások (Exhibitions) 9. előadás
Kiváltó lehetséges okok A tudományos élet nemzetközisége Határtudományok kifejlődése Kommunikációs igény Kíváncsiság mások eredményei iránt 9. előadás
MICE-hez kapcsolódó nemzetközi szervezetek A statisztikai számbavétel különbözőségei UIA (Union of International Associations, www.uia.org): Minimum 300 résztvevő kell, hogy nemzetközi rendezvényről beszéljünk (e szervezet szerint) Minimum 40 %-os külföldi részarány Minimum 5 db résztvevő nemzetiség Minimum 3 napig tartson ICCA (International Convention & Congress Associations, www.iccaworld.com): Minimum 50 résztvevő Üléseik rendszeresek legyenek Minimum 3 országban felváltva kell a rendezvényeket megszervezni. 9. előadás
Nemzetközi konferenciák témája, 2002, 2005, 2006 összehasonlítva az ICCA nemzetközi adataival MKI ICCA MT Rt. MT zRt. orvostudomány 26 % 31 % 29 % 23 % egyéb tudományok 25 % 24 % 18 % kereskedelem, gazdálkodás 22 % 20 % 21 % számítástechnika 5 % 9 % 11 % Közlekedés, turizmus 3 % 2 % 2-2 % 4-2 % egyéb 6 % 16 % 12 % Forrás: MKI, MT Rt., MT zRt. 9. előadás
Legnépszerűbb témák 2007 9. előadás
Történeti visszatekintés 1815. „táncoló” Bécsi kongresszus 1896. Millenáriumi rendezvények 1902. Szállodások Nemzetközi Egyesülete (kongresszus) 1906. Márciusi vásár (a mai BNV elődje) 1909. Nemzetközi Orvos Kongresszus (5200 fő) 1938. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus 1955. (3 nemzetközi konferencia) 1960. (8 nemzetközi konferencia) 1971. Vadászati Világkiállítás 1975. (76 nemzetközi konferencia) 1985. (93 nemzetközi konferencia) 1996. (212 nemzetközi konferencia) 2006. (431 nemzetközi konferencia) 2008. (531 nemzetközi konferencia) 9. előadás
A konferenciaturizmus jellegzetességei Fajlagos költés! 200 $ ~175 € magas a résztvevők költési szintje hosszú és szezonális ingadozástól mentes a tartózkodási idő nemzetköziség iránti igény – biztosított a keresleti oldal a helykiválasztás bizalmi alapon történik nagy az ágazat szakképzett és szolgáltató jellegű foglalkoztatási igénye 9. előadás
A desztináció kiválasztását befolyásoló legfontosabb tényezők Forrás: The 2000 Meetings Market Study. Meeting & Convention Corporate Incentív Szállodai és konferencia létesítmények 72 % 68 % A desztináció komplexitása 69 % A desztináció biztonsága 66 % 75 % Megközelíthetőség 60 % Utazási távolság a résztvevőknek 53 % 56 % Közlekedési költségek 50 % 65 % Nem szennyezett környezet 44 % Időjárás 40 % Rekreációs szolgáltatások megléte 30 % Városnézés és programlehetőségek 25 % 58 % Népszerűség, sikk 21 % 9. előadás
Mi a sikeres kongresszusi desztináció titka – turisztikai oldalról Mi a sikeres kongresszusi desztináció titka – turisztikai oldalról? Forrás: The 2000 Meetings Market Study. Meeting & Convention Kongresszusi infrastruktúra Szabadidős turisztikai vonzerők Nagyvárosok Jó megközelíthetőség Biztonság Vendégszeretet Jó hírnév 9. előadás
Konferencia szálloda Előnyök Hátrányok középnagyság kényelem szolgáltatás-orientált kedvező ár kiváló catering Hátrányok technika hiányos alacsony termek magas catering ár friss levegő hiányzik 9. előadás
Az ülésezési helyszín kritériumai Mit ellenőriz a megrendelő? a legnagyobb termek kapacitása szekciótermek száma beépített és bérelt technika transzfer költség és idő F&B (étkezési lehetőség) 9. előadás
A jó konferenciahelyszín titka Ár/érték arány nagy a választási lehetőség Személyes törődés a konferencia-delegátus nem (szabadidős) turista Szakmaiság a vendég sokat utazik Biztonság Technika: ülésekre alkalmas terem, megfelelő temperálás, nemzetközi kommunikációs infrastruktúra, kezelő személyzettel együtt rendelkezésre álló gépek (írásvetítő, projektor, fénymásoló, hangrögzítés, stb.), sötétítés, fények 9. előadás
Helyszínek Budapesti Kongresszusi Központ (2 600 fő) Inter-Continental Hilton(ok) Sofitel (volt Hyatt Regency) Thermal Hotel Margitsziget Thermal Hotel Helia ……………a jövő ? Konferenciaközpont a Milleneumi városközpontban (2004-2008 között foglalások voltak/vannak!) 9. előadás
Szervezés, lebonyolítás feltételei rendezvényiroda titkársági szoba előadók szobája fordítók, leírók szobája öltözők sajtószoba diaszoba regisztrációs terület büfé orvosi ügyelet 9. előadás
Rendezvény helyszín Gyors étkezés, taxi-hívás Elkülönített regisztrációs pult, irányító jelzések Nagy tömegek mozgatása egy időben Technikai szolgáltatások (éjszaka is) Elektromos csatlakozók és kulcsok telefonközpont is legyen beavatva Szünetekben (hamutartó, víz, szemét) Mosdók ellenőrzése szünet után Konferencia-menedzser !!! (Nem Bankett-menedzser!) 9. előadás
Konferencia gasztronómia Időpontok pontos betartása Prioritás más vendégekkel szemben Elkülönített étkezések Quick lunch rendszer Helyi étel- és ital specialitások Kreativitás 9. előadás
Konferencia ételek Falatok Ne csöpögjön, ne guruljon! Kés nélkül is gyorsan fogyasztható! A tálalás művészete Egyediség Nemzeti jelleg 9. előadás
Konferencia szegmens Convention & Congress általában nemzetközi, egy bizonyos témához kapcsolódó kongresszus vendégei, pl.: 2002. szeptember; Annual Meeting of the European Association for Study of Diabetes 2003. radiológus konferencia – ESGAR 2004. június – Sebészeti konferencia 9. előadás
Konferencia szegmens Company Meetings Corporate helyi cégek szerződése a szállodával, szezontól független garantált szobaár, 10-100 fő Company Meeting Non Corporate rendezvények, melyek szervezőivel a szállodának nincs szerződése Incentives Executive, cégek alkalmazottai számára emlékezetes élményt nyújtani 9. előadás
Nemzetközi konferenciák száma Magyarországon Forrás: MT Zrt A szervezett (2005) (2006) (2007) konferenciák száma: 340 431 485 vásárok, kiállítások száma: 24 29 32 A konferenciákon és vásárokon részvevő nemzetek száma átlagosan 11 11 11,6 A konferenciák átlagos időtartama (nap) 4,0 4,5 4,3 9. előadás
A Magyarországra érkező külföldi látogatók kiadásai utazási célok szerint, 2009 9. előadás
A vendégforgalom megoszlása utazási célok szerint szállodakategóriánként, 2009 9. előadás
KSH 2007 9. előadás
A kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának megoszlása motivációk szerint, 2009 9. előadás
Magyar Turizmus Zrt. 2007 9. előadás
Magyar Turizmus Zrt. 2008 9. előadás
9. előadás
Konferenciák és vásárok területi megoszlása, MT Zrt. 2008 9. előadás
Résztvevők nemzetisége, MT Zrt. 2007 9. előadás
Konferenciák helyszín szerinti eloszlása MT Zrt. 2007 9. előadás
2008 9. előadás
A MICE és a szezonalitás !?! 9. előadás
Tapasztalatok Pozitív tendenciák Negatív tendenciák Egyre több Corporate megkeresés Egyediség felértékelődése Negatív tendenciák Külföldiek közvetlen üzletkeresése Megnyert üzletek más kézbe adása 9. előadás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 9. előadás