Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Széchényi Ferenc Gimnázium
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Hatékonyságnövelő intézkedések megengedhető többletköltsége
EuroScale Mobiltechnika Kft
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Váltóállítás egyedi inverterrel
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
GÉPKIVÁLASZTÁS.
HMV-termelés, a fűtési melegvíz és a használati melegvíz elosztása
Volumetrikus szivattyúk
Kenés és tömítés Felsőmarók Készítette: Pásztor Péter.
Energiaellátás: Tárolás
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
Járművek és mobil gépek II. Lánctalpas haladóművek
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
VER Villamos Berendezések
8. Energiamegtakarítás a hőveszteségek csökkentésével
Fenntartás, karbantartás
Jármű meghibásodások elemzése
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Ragasztás és felületkezelés
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Rögvest kezdünk gsz_08.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Műszaki hiba megjelenési formái.Kopás.Korrózió.Törés ,repedés
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Műszaki és környezeti áramlástan I.
HIDRAULIKA.
Folyamatirányítás fermentációknál
Cellulóz-acetát lágyítása ε-kaprolaktonnal Katalizátortartalom hatása a lágyításra Készítette: Kiss Elek Zoltán Témavezető: Dr. Pukánszky Béla Konzulens:
Németh Géza egyetemi adjunktus
Hogyan valósíthatja meg a vállalat fő céljait a TPM segítségével? A.A. Stádium Kft. Péczely Csaba.
Geotermikus energia hasznosítása
Új “Energiatakarékos” szivattyú: több mint 20% energia megtakarítás
Költséghatékonyság a XXI. századi vállalatirányításban
ÉGHAJLATVÁLTOZÁS – VÍZ – VÍZGAZDÁLKODÁS (második rész)
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Csapágyak-1 Csapágyakról általában Siklócsapágyak.
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
Geotechnikai feladatok véges elemes
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A szervezet energiaforgalma
Vállalati szintű energia audit
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
Energetikai gazdaságtan
Nanotechnika az iparban és az autóiparban
Heike Kamerlingh Onnes
Hő- és Áramlástan Gépei
A súrlódás és közegellenállás
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Készítette: Somogyi Gábor
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Rekonstrukció Alapfogalmak. A felújítást - rekonstrukciót kiváltó okok Elhasználódás Meghibásodások Szállított közeg minősége Elavulás Költség csökkentés.
AKTUÁLIS KÉRDÉSEK A komplex feltételrendszer megváltozása hagyományos problémáról - problémára szemléletmód felváltása a műszaki, gazdasági és egyéb feltételek.
Távfűtési fogadó hőközpontok felépítése és szabályozása Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Building Technologies / HVP1 Radiátoros fűtési rendszerek beszabályozása s ACVATIX TM MCV szelepekkel SIEMENS hagyományos radiátorszelepek SIEMENS MCV.
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
AZ ERŐ SEBESSÉGVÁLTOZTATÓ HATÁSA
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Energiahatékony LED fényforrások
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Előadás másolata:

Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről EuroScale Mobiltechnika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető

A gépek meghibásodásának fő okai Tárolási és kezelési hibák Túlterhelés Üzembehelyezési hibák Nem megfelelő kenés Szennyeződés Egyéb hibák Karbantartáskor emberi tényezők >56% emberi hiba

A kenés feladatai A súrlódás csökkentése > a túlzott kopás csökkentése Szennyeződések és víz kiszorítása a kenési felületekről Hűtés Zajcsökkentés

Kenőanyagok kiválasztása Olajok? Folyékony zsírok? - kis viszkozitás, nem megfelelő fedés, hamar elfolyik a kenési felületről - a hőmérséklet emelkedésével veszít a kenőképességéből - nagyfokú környezetszennyezés az elfolyás miatt

Kenőanyagok kiválasztásának szempontjai 3. Tapasztalat: gépek, berendezések általános kenési feladataira NLGI 2 osztályú kenőzsírok alkalmazása

Kenőanyagok NLGI mérése és osztályozása NLGI osztály Penetráció DIN 51804 Állag 000 445-475 Folyadék 00 400-430 335-385 Fél-folyadék 1 310-340 Nagyon puha 2 265-295 Puha 3 220-250 Még puha 4 175-205 Fél-kemény 5 130-160 Kemény 6 85-115 Nagyon kemény

A csapágykenés argumentumai Pontosan adagolt mennyiség A megfelelő időben, rendszeresen Minden kenési ponton Megfelelő üzembiztonság biztosítása Extrém körülmények között is

A kézi és az automata kenés összehasonlítása Kézi kenés Automata kenés A jármű és a teher statikus tömege befolyásolja a kenőanyag betöltését, a csapágy feltöltöttségét A szakaszosan adagolt kenőanyag egy egyenletes kenőanyag filmet hoz létre az automata kenés által, akkor, amikor arra szükség van (mozgás közben)

A kézi és az automata kenés összehasonlítása Kézi kenés Automata kenés Megfelelő kenés és védelem zóna Zsírmennyiség a csapágyakban Szükséges kenőanyag-mennyiség Súrlódási veszteség, alacsony védelem Kenési időpontok

A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása Kézi zsírzás Gyakori leállás, magas állásidő Magas munkaerő-költség Magas bizonytalanság Nem hatékony kenés és védelem Túlzott kenési, sok felesleges kenőanyag Magas javítási költségek

-1,000,000.- Ft/év/autó!!! Megtakarítás, minimum A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása Költségek (csak a közvetlenül ráfordított idővel számolva!) Megtakarítás, minimum -1,000,000.- Ft/év/autó!!! Heti 1 alkalommal, 18 kenési pont zsírozása: 18x5perc=1,5 óra Havi 6 óra, évi 78 óra Költsége: 78x (15,000+1,000)=1,248,000Ft/év!!! Állásidő költsége (Ft/óra) cca. 15,000.- HUF Kézi zsírzásra fordított idő, kenési pontonként: 5 perc Munkaerő óradíja: 1,000 Ft/óra Kenési ciklus-igény csapágyanként: 1 alk/hét

Bizonyítékok a magasabb hatékonyságra A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása Bizonyítékok a magasabb hatékonyságra Meghosszabbodó szervizintervallumok Csökkenő „állásidő” veszteségek, és személyi ráfordítások Megszűnnek az alváz csapágyjavítási költségek Növekszik a „hasznosidő" Csökken a felhasznált kenőanyag- mennyiség Nincs bevitt szennyezőanyag a csapágyakba a zsírozáskor, élettartam növekedés, súrlódás-csökkenés! Jelentős előrelépés a környezet- védelemben! Optimális kenés és védelem a szükséges időben Kapcsolt fenntartási költségek költségcsökkentés LINCOLN kenőrendszerrel LINCOLN kenőrendszer nélkül

További gazdasági előnyök a tulajdonosok részére Automata zsírzás Kézi zsírzás Kenőanyag vesztesége? Ennek költsége? Munkaerő állásköltsége, járulékai? Alkatrészköltségek csökkenése a hosszabb élettartammal? Extra profit az állásidőben végzett munkából? Üzemanyag megtakarítás profitja, a helyes és folyamatos kenőanyag-ellátással?

Kenési mód kiválasztásának szempontjai Kenőrendszerek előnyei más módszerekkel szemben - előre beállított, pontosan adagolt kenőanyag mennyiség - programozható kenési időpontok - minden bekötött kenési ponton megjelenik a kiadagolt kenőanyag, nincs kimaradás - megfelelő rendszer kiválasztása esetén kiemelkedő üzembiztonság - megfelelő tervezéssel a szélsőségek is kiküszöbölhetőek

A progresszív kenőrendszer felépítése

Mitől függ a kenőrendszerek üzembiztonsága? A maximális rendszernyomás nagysága Térfogatkiszorítás-elvű, dugattyús szivattyú esetén az elvi maximális nyomás végtelen, ezért szükséges egy biztonsági szelep beépítése, a csőtörések, alkatrész-túlterhelés védelme érdekében Alkatrészek minősége Mozgó felületek finom illesztése Felületkezelés (időjárás, kenőanyag kémiai terhelése, tisztítás kémiai terhelése, hőterhelés) Vezérlő elektronika megbízhatósága Felhasznált szerkezeti anyagok minősége A kenőanyag utántöltés/feltöltés műszaki színvonala A kenőanyag szennyeződése

A kenőzsír hidraulikus ellenállása (nyomásesése) eltérő hőmérsékleten Kenőanyag konzisztencia Max. nyomásesés Ø6x1,5 DN3 csővezetékben (bar/m) Hőmérséklet -10°C 0 °C +20°C NLGI 1 kenőzsír esetén 12 bar/m 8 bar/m 5 bar/m NLGI 2 kenőzsír esetén 18 bar/m 6 bar/m Max. nyomásesés a progresszív zsírelosztókban NLGI 1 35 bar 25 bar 15 bar NLGI 2 40 bar 30 bar 20 bar Max. nyomásesés a kenési pontokon Szabadkifolyású csapágyak 12 bar 10 bar Gömbcsapok, nagyterhelésű csapok

Példa egy építőgép automata zsírzó-rendszerében fellépő nyomásesések összege -10°C-os hőmérsékleten, NLGI 2 kenőzsírral Tétel Számítás Eredmény DN4 fővezeték ellenállása 3 m x 15 bar/m = 45 bar ‘A’ főelosztó ellenállása 1 x 40 bar = 40 bar DN3 csővezeték ellenállása 11 m x 18 bar/m = 198 bar ‘B’ al-elosztó ellenállása ‘C’ kenési pont ellenállása 1 x 15 bar = 15 bar Összesen 338 bar

NAGYOBB ÜZEMBIZTONSÁG Konklúzió A kenőrendszerekben leküzdendő nyomások - kenőanyag reometrikus ellenállása a csővezetékben - rendszer-elemek hidraulikus ellenállása (elosztók, fittingek, csatlakozók) - kenési pontok ellenállása - szennyeződés okozta dugulás ellennyomása P? NAGYOBB NYOMÁS = NAGYOBB ÜZEMBIZTONSÁG

A Dropsa kenőrendszerek üzembiztonságának egyedisége Magasabb rendszernyomás: Kisebb dugulásveszély Kevésbé érzékeny a szennyezett kenőanyagra Szélsőségesebb időjárási viszonyok között is megfelelően üzemel Az eltérő típusú kenési pontok, egy rendszeren belül is megfelelő kenőanyag mennyiséget kapnak (Δp>50-70 bar)