A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport céljai és feladatai Kocza Mihály Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány Tel: 28/ 522-918 Internet: http://www.pmva.hu E-mail:misi@pmva.hu
A vállalkozásokkal szembeni elvárások: A gazdaság élénkítése A foglalkoztatás szintjének növelése Tartós munkahelyek létrehozása A munkaerő helyben tartása Az adóbevételek növelése (helyi, állami) közvetlenül: kkv-k befizetései közvetve: alkalmazottak befizetései
A munkacsoport céljai: A vállalkozások működésének támogatása; A működési feltételek javítása; A vállalkozások versenyképességének növelése;
Milyen eszközökkel érhetjük el a célokat? A vállalkozások működésének támogatását: Információnyújtással Tanácsadással Finanszírozási lehetőségekkel Képzéssel A működési feltételek javítását: Infrastrukturális fejlesztésekkel Technológiai fejlesztések elősegítésével Képzett, megbízható munkaerő biztosításával A versenyképesség növelését: Együttműködések kialakításával, erősítésével (vállalkozásbarát önkormányzatok; vállalkozói együttműködések –hálózatok, klaszterek).
Milyen módon érhetjük el a célokat? A vállalkozások problémáinak feltárására alapozottan A vállalkozói szemlélet formálásával, gondolkodásmód váltással A paktum-szervezeteknél rendelkezésre álló eszközök, erőforrások felhasználásával, összehangolásával
1. A vállalkozások tipikus problémái: „A vállalkozás sikerességéért, illetve sikertelenségéért csak és kizárólag a vállalkozás vezetője a felelős!” Külső környezeti tényezőket okolnak sikertelenségükért (Pl.: politikai, gazdasági helyzet, időjárás); Nem határozzák meg alapvető gazdasági céljaikat, stratégiájukat; Nem terv szerint dolgoznak (pénzügyi, üzleti tervek hiánya); Alapvető vállalkozói és menedzsment ismeretek, képességek, készségek hiánya; Nem ismerik vevőiket, piacaikat – gyenge marketing; Finanszírozási problémák - Forráshiány;
2. A vállalkozói szemlélet formálása: „A vállalkozás egy eszköz, amely segít a kitűzött célok elérésében, nem pedig egy életen át tartó rabszolgaság!” A vállalkozó legyen tisztában önmagával, erős és gyenge pontjaival, felkészültségével, lehetőségeivel és korlátaival; Legyen jól kialakított üzleti elképzelése, amely meghatározott célkitűzéseken alapul és tervekkel (stratégiai terv, üzleti és pénzügyi terv, marketing terv) alátámasztott; Megfelelő piaci szegmens, a vevők ismerete; Menedzsment szemlélet kialakítása, erősítése a helyes döntések meghozatala érdekében.
3. A paktum-szervezeteknél meglévő erőforrások: Képzési kapacitások; Vállalkozásfejlesztési szolgáltatások; Munkaerő-piaci foglalkoztatási támogatások; Média, nyilvánosság; Futó projektek, meglévő együttműködések, Jól felkészült, tapasztalt szakemberek.