Áruszállítási rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
A fuvarozási ágak díjazása
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
A tercier és a kvaterner szektor
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
ALT TÁROLÁS (T) RAKODÁS (R) SZÁLLÍTÁS (S) ANYAGMOZGATÁS ÉS GÉPEI
Raktározás technológiai moduljai
Tengeri fuvarozás.
1. A vállalat működésében Ön anyaggazdálkodással foglalkozik
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
Az alapismeretek összefüggései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Both Gyula
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
Járatütemezési optimalizáció
Kombinált fuvarozások
Megy a gőzös, megy a gőzös….
V. A készletezés logisztikája
Értékesítési csatornák
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Készletgazdálkodás 7.előadás.
Logisztika 6.előadás.
A városi tömegközlekedés III.
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
ELOSZTÁS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VIII. előadás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A szállítmányozói gyűjtőforgalom (közúti)
Tárolási módok, az áruk tárolására szolgáló berendezések, eszközök
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
Az ellátási láncok biztonsága
Termelésmenedzsment Production Management
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Logisztikai ügyintéző
Vízi és vasúti szállítás
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
Vízi fuvarozási okmányok
VASÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Az Európai Unió Közlekedési politikája
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Decentralizált energiaellátás
Készletgazdálkodás és logisztika
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr. 2015/16 tanév II. félév WSUF Harmadik óra.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
8. tétel.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Dr. Lakatos Péter, egyetemi docens
Előadás másolata:

Áruszállítási rendszerek Sasvári János

Áruszállítási rendszerek Az áruszállítási rendszerek fő feladata az alap, a segéd-, az üzemanyagok, a félkész és késztermékek, valamint a hulladékok helyváltoztatása a kitermelés, a termelés, a felhasználás és a hulladékfeldolgozás helye között, azaz az úgynevezett külső szállítás.

Az áruszállítási igények várható változásaira ható főbb tényezők: • a beszerzési és értékesítési piacok globalizálódása; • a termékféleségek számának növekedése; • rendelésre orientált gyártás; • a gyártási mélység csökkenése; • a JIT-elvű ellátási és termelési stratégiák bevezetése; • a kisvállalkozások számának növekedése.

Várható hatások: • csökken a szállításigényes tömegáruk aránya; • csökken a küldemények nagysága, ugyanakkor nő a szállítások gyakorisága; • a nemzetközi szállítások arányának növekedése következtében nőnek a szállítási távolságok; • növekszenek a szállítási szolgáltatások minőségével (pl. gyorsaság, pontosság, megbízhatóság, rugalmasság, a szállítási határidők betartása, a szállítás közbeni áruvédelem biztosítása) kapcsolatos követelmények; • nő a szállításon kívüli egyéb logisztikai szolgáltatások (pl. rakodás, raktározás, csomagolás, vámkezelésben való közreműködés) iránti igény, nő az outsourcing aránya.

Az áruszállítási feladatok főbb jellemzőit meghatározó tényezők: • a szállítandó áruk, illetve szállítási egységek jellemzői; • az egyszerre szállítandó árumennyiségek ( a küldemények) nagysága; • a feladási és rendeltetési helyek egymáshoz viszonyított földrajzi elhelyezkedése, és ezzel összefüggésben a szállítási távolság; • a szállítások rendszeressége, gyakorisága; • a szállítások időtartamával, időpontjával kapcsolatos kötöttségek, korlátok.

Az áruszállítási feladatok főbb csoportjai a feladási- és rendeltetési helyek egymáshoz viszonyított földrajzi elhelyezkedése szerint:

Szállítási láncok: Közvetlen szállítás esetében egy szállítójárművel azonos szállítópályán végzik a szállítást, az áru átrakásának igénye nélkül. Összetett szállítás esetében több szállítójárművel, különböző szállítópályákon végzik a szállítást, rendszerint több közlekedési alágazat működik együtt a szállítási feladat végrehajtásában (szállítási lánc alakul ki):

• a/ hagyományos megoldású esetben közvetlenül az árukat rakják át egyik szállítójárműből a másikba; • b/ az úgynevezett kombinált szállítás esetében az árut tartalmazó zárt konténereket, vagy magát a szállítójárművet rakják át az egyik szállítójárműből a másikba.

Néhány tipikusnak tekinthető szállítási lánc elvi vázlata

Forgalomszervezési megoldások

Egységrakományok az áruszállításban Fő előnyei: • az árukezelési, rakodási munkák gépesítése, illetve automatizálása; • az áruszállítási, rakodási műveletek számának csökkenése; • integrált szállítási láncok kialakítása; • az árukezelési (pl. áruátvételi), rakodási idők csökkenése; • a szállított áruk fokozottabb védelme a rakodás, a szállítás és a tárolás közbeni áruigénybevételekkel szemben; • csomagolási költség megtakarítások; • helytakarékos, gépesített, illetve automatizált tárolási technológiák alkalmazása; • az áruk dézsmálás elleni fokozottabb védelme.

Fő hátrányai: • az egységrakomány képző eszközök beszerzése nagy árumennyiség szállítása esetén viszonylag magas költségráfordítást igényelhet; • az üres egységrakomány-képző eszközök visszaszállítása többlet szállítási ráfordítást jelent, célszerű ezért ilyen esetekben összehajtható, illetve csukható vagy egyszeri felhasználású, úgynevezett egyutas egységrakomány-képző eszközöket alkalmazni; • az egységrakomány-képző eszközök saját tömege, illetve térfogata miatt esetenként kisebb lehet az adott járműben, illetve tárolótérben elhelyezhető nettó árutérfogat az egységrakomány nélküli szállításhoz, tároláshoz képest.

Az egységrakomány-képző eszközök főbb fajtái:

Hagyományos áruszállítási rendszerek A vasúti áruszállítás Főbb előnyei: • viszonylag független a külső környezeti (pl. időjárási) hatásoktól; • a közúti szállításhoz képest kisebb a szállítás fajlagos energiaigénye; • szinte minden árufajta szállítását lehetővé teszi a vasúti kocsitípusok széles választéka; • a közúti szállításhoz képest kisebb a környezetkárosító hatása; • előre jól kalkulálható a tarifarendszer.

Főbb hátrányai: • viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje; • viszonylag kicsi a hálózatsűrűsége, ha a feladó és/vagy a címzett nem rendelkezik iparvágány-kapcsolattal a vasúti szállításhoz kapcsolódóan közúti el- és felfuvarozásra, az áru átrakására, esetleg közbenső tárolására van szükség; • viszonylag nagy dinamikus igénybevételek érhetik az árukat, különösen a vasúti kocsik tolatása közben; • kevésbé rugalmas alkalmazkodóképesség a fuvaroztatói igények változásaihoz.

A vasúti teherkocsik főbb csoportjai

Hagyományos forgalom: • kocsirakományú áruként; • darabáruként, vagy; • expressz áruként.

A csomóponti rendszer elve

A vasúti áruforgalom lebonyolításának típusesetei

Hagyományos áruszállítási rendszerek A közúti áruszállítás Főbb előnyei: • viszonylag rövid az áruk eljutási ideje; • a legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik, a járművek gyakorlatilag mindegyik fuvaroztató telephelyét közvetlenül ki tudják szolgálni, ami háztól-házig fuvarozást tesz lehetővé. Így nincs szükség az áruk szállítás közbeni átrakására, minimálisra csökkenthetők a csomagolási ráfordítások, kisebb a dézsmálási veszély;

Főbb előnyei:(folytatás) • szinte minden árufajta szállítását lehetővé teszi a szállítójárművek széles választéka; • nagymértékű alkalmazkodóképesség a fuvaroztatók igényeihez (pl. a járműkiállítás időpontja), illetve azok változásaihoz; • viszonylag kicsik a szállítás közbeni áruigénybevételek és az ebből származó árukárok; • rugalmas a szerződéskötés és a tarifakialakítás;

A közúti áruszállítás Főbb hátrányai: • nagymértékű függőség a külső környezeti hatásoktól, illetve az előre nem látható, nem tervezhető eseményektől, az időjárási hatásoktól, a forgalmi viszonyoktól (pl. várakozás a nemzetközi határátkelőhelyeken, városi forgalmi dugókban, közúti balesetek miatt); • a vasúti szállításhoz képest nagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye és környezetszennyező, illetve károsító hatása (zajterhelés, kipufogó gázok);

Főbb hátrányai:(folytatás) • egyszerre nagy árumennyiség továbbítására csak korlátozottan alkalmas, mivel a járművek hossza korlátozott; • a többi közlekedési alágazathoz képest leginkább élőmunka igényes és leginkább balesetveszélyes; • útvonal-korlátozások, hétvégi szállítási tilalmak korlátozhatják; • a nemzetközi forgalom az egyes országok kölcsönös megállapodásán alapuló engedély-kontingensekhez kötött.

A közúti áruszállítás járműveinek főbb csoportjai

A közúti szállítójárművek maximális szélességi mérete 2,5 m, maximális magassági mérete 4,0 m. A járművek megengedett maximális hossza (m) az alábbi táblázatban olvasható:

A közúti áruszállítás szervezésének és irányításának célja az, hogy a szállítási feladatokat –a fuvaroztatói igények gyors, rugalmas kielégítésének szem előtt tartásával – a szállítójárművek kapacitásának optimális kihasználásával, az üres futások minimalizálását elérve oldják meg.

Az áruáramlatok forrásaiból kiinduló járatszervezés

Az árufogadói oldalról történő járatszervezés

Koordinálatlan elosztóforgalom

A különböző koordinálási módok a következők: • gyűjtőkörjáratok szervezése, a különböző szállítási vállalatok együttműködésével; • a szállítási vállalatok ún.csoportközpont útján való együttműködése (terminál, áruforgalmi központ alkalmazása); • az árufeladóktól a csoportközpontba történő ún. közvetlen címzésen alapuló (elosztó) forgalom szervezés. Ehhez kapcsolódnak elsősorban a központosított szállítási megbízás-kidolgozási és járatszervezési (diszpozíció kialakítási) módszerek, mint korszerű informatikai megoldások.

Szállításszervezés gyűjtőjáratokkal

Szállításszervezés csoportközponttal

A vízi áruszállítás Főbb előnyei: • a többi közlekedési alágazathoz képest a legkisebb a környezetkárosító hatása; • a többi közlekedési alágazathoz képest a legkisebb a szállítás fajlagos energiaigénye, ezért viszonylag olcsó, így a belvízi hajózás a vasút fő versenytársát jelentheti a tömegáru szállítás területén; • minden árufajta szállítására alkalmas; • díjszabásai viszonylag rugalmasak.

Főbb hátrányai: • viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje; • a feladó és a címzett közötti közvetlen szállítási kapcsolatok kialakítására nem alkalmas, az áruk közúti és/vagy vasúti felfuvarozására és ebből következően többszöri átrakására és esetleg közbenső tárolására van szükség; • a szállítási határidők átlagos időjárási viszonyok mellett betarthatók, de akadályozó tényezőt jelenthet pl. a túl magas vagy a túl alacsony vízállás, vagy téli időszakban a befagyás, illetve jégzajlás;

Főbb hátrányai:(folytatás) • a többi közlekedési alágazathoz képest - különösen tengeri áruszállítás esetén - a legnagyobbak a szállítás közbeni áruigénybevételek (a mechanikai hatások mellett jelentősek lehetnek pl. a klimatikus hatások okozta igénybevételek is), ezért fokozott figyelmet kell fordítani az ilyen igény-bevételekre érzékeny áruk csomagolására. Az úgynevezett tengerbiztos csomagolások viszont jelentős költségtöbbletet okozhatnak.

A vízi áruszállítás járműveinek főbb csoportjai

A folyami fuvarozásra feladott áruk díjszabási szempontból darabáruként, uszályrakományként, vagy részrakományként továbbíthatók.

A tengeri áruforgalom: A vonalhajózást fenntartó társaságok hajóikat előre rögzített útvonalon, meghatározott kikötőérintési sorrenddel, meghatározott menetrend szerint üzemeltetik, és csak az adott kikötők közötti áruszállítást vállalnak a társaság által közzétett feltételek szerint és fuvardíj ellenében.

Szabad hajózás esetén a hajók nem egy előre meghatározott útvonalon közlekednek, hanem oda mennek, ahol az elérhető legjobb fuvardíj mellett megfelelő rakományt kapnak, és az adott rakomány rendeltetési helye határozza meg a fuvarozási útvonalat is. A bérelt hajózásnak két fajtája ismeretes: az idő – és az útvonal -bérlet.

A légi áruszállítás Főbb előnyei: • nagy szállítási távolságok esetén viszonylag rövid az áruk eljutási ideje. Az IATA (International Air Transport Association=Nemzetközi Légifuvarozási Szövetség) megállapításai szerint a légi áruszállítás előnye a közúti és a vasúti áruszállítással szemben már 800 km-es szállítási távolság felett érvényesül; • a többi közlekedési alágazathoz képest viszonylag kicsik az árukat érő igénybevételek, ezért viszonylag kicsi a csomagolás költségigénye is; • a szállítási határidők betartását egyedül a szélsőséges időjárási viszonyok zavarhatják.

Főbb hátrányai: • csak az áruk egy bizonyos köre esetén vehető számításba. Általában kiesnek a légi áruszállítás köréből az ömlesztett tömegáruk, valamint a nagytömegű, terjedelmes darabáruk. Viszonylag széles a légi szállításból kizárt áruk köre is, ilyenek pl.: a gyúlékony anyagok, a robbanóanyagok, a lőfegyverek és lőszerek, a radioaktív anyagok, a sűrített gázok, a mérgek és mérgező hatású anyagok, valamint az oxidáló vagy korrózióra hajlamos anyagok;

Főbb hátrányai:(folytatás) • az áruk repülőtérre való fel-, illetve elfuvarozására és emiatt gyakran többszöri átrakására, átmeneti tárolására van szükség, ami jelentős mértékben megnövelheti az áruk eljutási idejét. Az áruk eljutási idejének gyakran mindössze 10 %- át teszi ki a tulajdonképpeni légi szállítás időigénye;

Főbb hátrányai:(folytatás) • a többi közlekedési alágazathoz képest a legnagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye, ezért viszonylag magasak a fuvardíjak; • környezetvédelmi szempontból kedvezőtlen lehet a zajhatás, különösen akkor, ha a repülőtér lakott terület közelében van.

A légi áruszállítás járművei • merevszárnyú repülőgépek; - az utasforgalomból kivont, a légi áruszállítás céljaira átalakított személyszállító gépek; - személy- és áruszállításra egyaránt alkalmas repülőgépek; - kifejezetten áruszállítási célra kifejlesztett úgynevezett áruszállító repülőgépek. • forgószárnyú repülőgépek - (helikopterek).

A légi egységrakomány-képző eszközök

A légi áruforgalom lehet: - menetrendszerinti járat; - áruszállító különjárat;

Kombinált szállítási rendszerek A kombinált szállítás esetén egy szerződés keretében két vagy több közlekedési alágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában, az áru egy szállítási egységben jut el a feladótól a címzettig.

A kombinált szállítási rendszerek főbb csoportjai

A kombinált forgalom növelésének célkitűzései a következők: • a környezetszennyezés és zajártalom csökkentése; • a közutak zsúfoltságának csökkentése; • a közlekedésbiztonság növelése; • a közutak elhasználódásának késleltetése; • kedvezőbb energia- és nyersanyag-felhasználás; • a vasúti és a vízi út szabad kapacitásának kihasználása; • a közúti fuvarpiac megvédése, illetve növelése a környező országokban tiltó rendelkezések ellenére.

A kombiterminálok funkciói: • rakodás; -a szállítási egységek (pl. konténerek, csereszekrények) fel-,lerakása, illetve közvetlen átrakása a távolsági és a helyi, illetve a körzeti szállítás járművei között; -a konténerek, csereszekrények, bárkák stb. ürítése, megrakása (fuvaroztatói igény esetén); -a szállítási egységek el,- illetve felfuvarozása a helyi, illetve körzeti forgalomban (fuvaroztatói igény esetén);

• vámkezelés, vámudvari szolgáltatások; • tárolás; -átmeneti tárolás a helyi, illetve a körzeti és a távolsági szállítás közben; -hosszabb időtartamú bértárolás a fuvaroztatók megbízásából; • vámkezelés, vámudvari szolgáltatások; • egyéb szolgáltató funkciók (pl. büfé, éttermi, szállás-szolgáltatások a kombinált fuvarozásban résztvevő személyzet számára)

Konténeres szállítás

Nagykonténerek rakodása a/ konténerterminálokon: • konténerek közvetlen átrakása a különböző (esetleg azonos) közlekedési alágazatok szállítójárművei között; • közvetett átrakás esetén a konténerek lerakása a beszállító járművekről és tárolótérre helyezése, illetve a kiszállító járművek megrakása a tárolótérről; • konténerek átcsoportosítása a tárolótéren;

b/ a fuvaroztatók telephelyein: • konténerek le-, illetve felrakása a be-, illetve kiszállító járművekre(-ről); • tárolótéri konténermozgatás (be-, kitárolás, átrakás)

A közúti- vasúti huckepack szállítási rendszerek főbb jellemzői

A bimodális rendszerek közúti félpótkocsik vasúti szállítását teszik lehetővé anélkül, hogy ehhez speciális vasúti teherkocsikat kellene alkalmazni. A vasúti teherkocsikat speciális vasúti forgóvázak helyettesítik.

A bimodális rendszerek fő előnyei a hagyományosnak tekinthető közúti- vasúti kombinált rendszerekhez képest: • kedvezőbb az össztömeg/hasznos tömeg arány; • egy irányvonatban több közútijárműegység továbbítható; • a termináli infrastruktúra egyszerűbb, és ezért kisebb költségigényű, mivel nincs szükség darus átrakásra, mindössze egy, a közúti pályaszintbe süllyesztett, min. 50 m hosszú betonozott vasúti pályaszakaszt kell kiépíteni; • a rendszerrel szállítható közúti félpótkocsik 10..20 %-kal drágábbak az egyéb pótkocsiknál, ugyanakkor a vasúti oldalon jelentős költségmegtakarítások érhetők el.

Közúti-vízi kombinált szállítás lényege, hogy a közúti járművek megfelelően kiépített rakodókon és áthidaló szerkezeteken át saját kerekeiken felgördülnek a vízi járművek rakfelületére, illetve a vízi szállítási út végpontján hasonló módon legördülnek azokról.

A folyami Ro- Ro szállítás főbb előnyei: • a kikötői állásidő csak töredéke a hagyományos hajókénak; • nincs szükség az áruk átrakására és ebből következően költséges rakodó-berendezésekre; • járművei kisvízi időszakban is korlátozás nélkül üzemelhetnek, mivel merülésük csak 40...60 %-a a hagyományos hajókénak; • nincs szükség külön kikötők építésére, mivel a gördülő járművek fel-, illetve lehajtására a komplejárók is felhasználhatók.

főbb hátrányai: • a kifejezetten Ro-Ro üzemre épített vízi járművek beszerzési költsége nagy; • a tényleges hajóhordképesség-kihasználás a hagyományosé alatt marad a szállított járművek nagy holt tömege miatt.

Folyami-tengeri kombinált szállítás A különleges kialakítású belvízi uszályokat ún. bárkaszállító hajókkal szállítják a tengeren. A szállítási láncban a bárkák, mint speciális méretű úszó konténerek vesznek részt.

A különböző típusú bárkaszállító hajók alkalmazása a következő előnyökkel jár: • elmarad az áruk hagyományos átrakása a folyami-tengeri kikötőkben; • a hagyományos kialakítású hajók korszerű típusai a teljes üzemidő 35...40 %-át, a bárkaszállító hajók az üzemidő 85...90 %-át töltik a tengeren, az utóbbiak használata tehát több mint kétszeres hatékonyságú;

• üzembe állításuk nagy beruházással jár, de a termelékenység növekedésével a szállítási költségek jelentősen csökkennek és a kikötő használati díjak is mérséklődnek; • a bárkák rakodása nem zavarja a kikötők munkáját; • a rakodás függetlenné válik az időjárástól; • a nagy teherbíróképességű és méretű bárkákon sokféle áru szállítható; • a bárkák rakodása közben nem keletkezik árukár