katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Új utak a földtudományban március 17. • • Január 20. Nyersanyag- és energiakincs – a fenntartható fejlődés felé • Március 17. Természeti veszélyforrások.
A katasztrófavédelem egységes nemzeti rendszere
A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
A környezetszennyezés forrásai
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A nemzeti védekezés időszakai
Erdőtüzek megelőzése Kovács Zoltán tű. alezredes március 23.
A kritikus infrastruktúra sérülékenysége, a Polgári Védelem feladatai, az ivóvíz és a távfűtés hiánya esetén Leskó György mk. pv. alez.
Árvizek „a víz az úr” 2008.október.31  A vízáradat időtől és helytől függően különböző megítélést kapott a civilizált népeknél. Csak a sivatagi népek.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
KÖRNYEZETBIZTONSÁGI-KATASZTRÓFAIGAZGATÁS
DUNAÚJVÁROS ÉS KÖRNYÉKE KATASZTRÓFA VESZÉLYEZTETETTSÉGE
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
Tisztelettel köszöntjük megbízotti hálózatának tagjait!
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Az ellátási láncok biztonsága
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A veszélyeztető hatások (saját település és környezete) és a veszély-elhárítási tervezés Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére.
Bonnyai Tünde pv. hadnagy Katasztrófavédelmi Tudományos Tanács
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A katasztrófavédelem szerepe, feladatai
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
Síkvidéki domborzatelemzés alkalmazhatóságának vizsgálata a belvíz előfordulás gyakoriságának értékelésében Tóth Károly, Tamás János, Bíró Tibor DE ATC.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
kockázat risk Risiko Риск
„Kiberbiztonság és az LRL IBEK”
Veszélyes áruk vízi szállítása
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
Hulladékvizek veszélyei – lehetséges katasztrófa helyzetek
A demográfiai robbanás, a migráció és a terrorizmus
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Annex VI: Examples of the national research programme supporting drought management 2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16. Bihari Zita.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok Magyarország katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok országos polgári védelmi főfelügyelő Budapest, 2013. október 08.

Tartalomjegyzék 1. Megelőzés; 2. Kockázatkezelés körfolyamata; 3. Kockázatok azonosítása; 4. Kockázatok szerinti besorolás; 5. Válaszadás.

Paradigmaváltás PARADIGMAVÁLTÁS ELŐRELÁTÁS TERVEZÉS FELKÉSZÜLÉS PROBLÉMAMEGOLDÁS

Kockázatkezelés körfolyamata Azonosítás (kockázat felszínre hozása) Értékelés (kockázat információvá alakítása) Besorolás (kockázat szerinti besorolás) Válaszadás (szervezés, tervezés, felkészülés, védelmi szint) Felügyelet (kockázat kezelésére hozott intézkedések lekövetése) Kockázatok kivonása (aktualitást vesztettek)

Kockázatazonosítás Ipari szerencsétlenség, civilizációs eredetű veszélyek üzem, létesítmény v. hatása; más létesítmény v. hatása; távolság nukleáris létesítménytől; közlekedési útvonalak; csomópontok. Elemi csapások, természeti eredetű veszélyek árvíz; belvíz; rendkívüli időjárás; földtani veszélyforrások. Kritikus infrastruktúrával kapcsolatos kockázatok infrastruktúra sérülékenysége; közlekedés sérülékenysége. Egyéb eredetű veszélyek felszíni, felszín alatti vizek; humán járvány, járványveszély; állatjárvány; légszennyezettség.

Árvíz

Belvíz

Rendkívüli időjárás

Tűz, erdőtűz, avartűz

Földtani veszélyek

Nukleáris létesítmény

Üzemek, létesítmények

Veszélyes áruk szállítása

Kritikus infrastruktúra

Humán- és állatjárvány

Légszennyezettség 2012. február 11. 2013. szeptember 24.

Vizek sérülékenysége

Kockázat szerinti besorolás Bekövetkezési gyakoriság Hatás Bekövetkezési gyakoriság Ritka Nem gyakori Gyakori Nagyon gyakori Nagyon súlyos II. osztály II. osztály I. osztály I. osztály Súlyos III. osztály II. osztály II. osztály I. osztály Nem súlyos III. osztály III. osztály II. osztály II. osztály Alacsony mértékű III. osztály III. osztály III. osztály III. osztály Az egyes veszély-, illetve katasztrófahelyzetek hatékony megelőzése, az élet és anyagi javak megóvása érdekében 1995-ben először került sor hazánk településeinek polgári védelmi szempontú besorolására. Az elmúlt 10 év eseményei, elsősorban a természeti eredetű veszélyforrások megváltozása (pl. szélsőséges időjárási jelenségek egyre gyakoribbá válása), a lakosságot érintő új kockázatok beazonosítása szükségessé tette a korábbi besorolási rendszer felülvizsgálatát. A korábbi besorolási rendszer merev szabályozásával, az alapvetően honvédelmi kockázatokra épülő veszélyeztetettségi rendszerével ellentétben a 2012. január 1-jén hatályba lépett, az egységes katasztrófavédelmi rendszert létrehozó jogszabályok (Kat., Kat. Vhr) teljesen új alapokra helyezik a települések katasztrófavédelmi besorolásának szabályait és az elégséges védelmi követelményeket. A megújult szabályozás lényege, hogy minden egyes településre a valós helyi sajátosságokra jellemző veszélyeztető hatások felmérésével, az elvégzett egyedi kockázatbecsléssel kell a katasztrófavédelmi osztályba sorolást (3 osztály) meghatározni. A Kat. Vhr. meghatározza a kockázatbecslés fogalmát is, mely a kockázatazonosítás, a kockázatelemzés és a kockázatértékelés átfogó folyamatát jelenti. Az ország területén található valamennyi települést az elvégzett kockázatbecslés eredményei alapján a meghatározott veszélyeztetettségi szintnek megfelelően katasztrófavédelmi osztályokba (I-III. osztály) kell sorolni. A települések besorolását az országos tapasztalatok figyelembevételével kell végrehajtani. A terület újraszabályozása, a megváltozott követelményekhez való igazítása költségtakarékossá teszi a védelmi tervezést, mert az konkrét veszélyeztető hatásokra épül, továbbá kiszámíthatóbbá teszi a gazdasági-anyagi szolgáltatások teljesítésére kötelezettek terheit a pontosan tervezhető költségek tekintetében.

I. II. III. 157 1.327 1.692

Esemény megelőzése, károk csökkentése Válaszadás Esemény megelőzése, károk csökkentése . Veszélyelhárítási tervezés Elégséges védelmi szint kialakítása . PV. szervezetek megalakítása . Riasztás, tájékoztatás . Lakosságvédelmi módszer . Felkészítés . Indulókészlet TELEPÜLÉSEK BESOROLÁSA

VÁLASZADÁS KOCKÁZATOK 1. Kockázat megszüntetése; Szervezés Tervezés Felkészülés Védelmi szint Katasztrófavédelmi háló 1. Kockázat megszüntetése; 2. Kockázatok csökkentése; 3. Közbiztonság növelése.

Lakosság felkészítése

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!