Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az Iskolai Könyvtári Világnap Dömsödy Andrea Seresné Barta Ibolya.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Tájékoztató TÁMOP-projektünk nyitórendezvényére Kalocsa, november 7. (Katona István ház) A Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár gyűjteményére épülő,
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A szaktanácsadás támogató szerepe
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Könyvtárhasználati verseny
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A fejlesztés hatása a szervezetre
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Mi leszek, ha nagy leszek?
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Könyvtár-pedagógiai program készítése
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Pedagógia – pszichológia
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Integráció, inkluzió PPK,
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Pedagógus értékelési rendszer
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Nemzeti Köznevelési Portál
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum ELTE PPK domsody.andrea@opkm.hu VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006

Fogalmak

A könyvtár-pedagógia fogalma könyvtár-tudomány nevelés-tudomány pedagógiai tájékoztatás A könyvtártudomány és a pedagógia kapcsolódási területeit fogja össze pedagógiai megközelítésben. pedagógiai megközelítésben Cél az összekapcsolható és felhasználható területek integrálása egy szemlélet és célrendszer köré.

Főbb területei könyvtári ismeretszerzéssel foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat, (oktatás) személyiségfejlesztés, szokásformálás (nevelés) könyvtárhasználat tanítás (tantárgy-pedagógia) könyvtár-pedagógia tanítása könyvtári munkafolyamatok pedagógiai céloknak való alárendelése 1. A könyvtárban vagy könyvtári dokumentumok felhasználásával való ismeret­szer­zéssel, ismeretközvetítéssel, információkereséssel foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat. A könyvtár gyűjteménye, szolgáltatásai és a könyvtár használói közötti közvetítő tevékenység. Közvetlen célja a könyvtári dokumentumok és szolgáltatások sokoldalú, gyakorlatias és élményszerű megismertetése. Hosszabb távú célja a könyvtárak, a könyvtári dokumentumok, szolgáltatások és az informálódás szükségletének felkeltése és ezáltal könyvtárhasználóvá nevelés. 2. A könyvtárhasználó, tanuló személyiségfejlődésének a könyvtárhasználat, infor­má­lódás során való előmozdításával foglalkozó tudományterület. 3. A könyvtárhasználat tantárgy tanításának-tanulásának és a kapcsolatos nevelési feladatok ellátásának módszereivel foglalkozó pedagógiai tudományág. Egyfajta tantárgy­pe­dagógia, melynek feladata az is, hogy könyv- és könyvtárhasználati ismereteket a tanítási-tanulási folyamatban elhelyezze. 4. A könyvtári munkafolyamatok nevelési céloknak és/vagy nevelési-oktatási intézmények tevékenységének alárendelt tervezése, szervezése, végzése. 5. A könyvtár-pedagógia másik fontos területe a pedagógusok és könyvtárosok felkészítése a könyvtárhasználat tanítására és a könyvtár használtatására mind szakmai mind módszertani szempontból. ---------- nevelési célok: önművelésre önálló tanulásra, önképzésre olvasóvá könyvtárhasználóvá nevelés oktatási célok: információs problémamegoldásra való felkészítés könyv- és könyvtárhasználati tudás fejlesztése szellemi munka technikáinak fejlesztése

A célokat megvalósító foglalkozások típusai

Tanulási megközelítés Forrásalapú tanulás / tanóra A tanulók nem a pedagógustól kapják a tanuláshoz szükséges információkat, hanem információforrásokból maguk szerzik meg, gyűjtik össze, dolgozzák fel. Többforrású / többkönyvű tanulás / tanóra Olyan forrásalapú tanítási-tanulási helyzetek, melyek során a tanulók szükségszerűen többféle információforrást használnak a tanuláshoz szükséges információk összegyűjtéséhez. Könyvtári tanulás / tanóra a könyvtári, könyves környezet a pedagógiai többlet természetesen a pedagógus paradigmának megfelelő irányításával 3. a fentiekhez képest, mindkét típusra lehet jellemző, pl.: maga válogathat a források közül

Könyvtári megközelítés Tartalom Helyszín könyvtári foglalkozás könyvtári óra könyvtári szakóra könyvtárhasználati foglalkozás tanóra könyvtárhasználati óra = a könyvtárhasználati ismeretek tanítására elkülönített tanóra könyvtárhasználati szakóra = a könyvtárhasználati ismeretek kiemelt hasznosítása egy szaktárgyi órán egyéb könyvtárhoz kapcsolódó foglalkozások, pl.: szakkörök könyvtárbemutató könyvtári rendezvény könyvtári = könyvtárban tartott, a helyszíne valamely könyvtár könyvtárhasználati = az óra témája, vagy kiemelt eszközei a könyvtárhasználathoz kiemelten kapcsolódnak Könyvtárbemutató foglalkozás?

Könyvtári szakóra szakóra a könyvtárban könyvtárban tartott bármely tantárgyi tanóra, melyen az adott szaktárgyi tananyag feldolgozása során kiemelten használják a könyvtár információforrásait, eszközeit a tantárgyi elsajátítás érdekében információforrás = minden dokumentumtípus eszköz = minden tájékoztató eszköz minden információs eszköz (videó, számítógép …) minden egyéb eszköz (olló, ragasztó, fénymásoló, nyomtató …)

Hazai kutatások történeti áttekintés röviden 70-es évektől erősödött fel a könyvtárhasználat oktatása, a könyvtárhasználatra nevelés tantervek, tankönyvek - kutatások

kutatás többkönyvű módszerek alkalmazásának követése iskola tanulócsoport évfolyam 1970-74 Nagy Attila többkönyvű módszerek alkalmazásának követése 1 1+1 9-12. 1981-86 Barták Péter tanulási forrásközpont kialakításának követése (5) (1-8.) 1997-2000 9 1-12. 2001 Bondor Erika innovatív iskolai könyvtárak feltételrendszerének vizsgálata 15 - 2002/03 Dán Krisztina forrásalapú projektek követése 3 5 3.,7.,9.,10.

Közös célok a könyvtár és eszközeinek tanulásra, tanításra gyakorolt hatásának vizsgálata más szaktárgyakban való alkalmazási módszereinek kidolgozása és kipróbálása természetesen ezek közben nem volt megkerülhető a könyvtárhasználati felkészítés sem de itt nem álltak meg a könyvtárhasználat önmagában nem cél, inkább annak alkalmazása a tanulásban, munkában, életben

A kísérletek közös jellemzői a többforrású tanulás-tanítás szemlélete, a könyvtár és az információforrások használtatása, a könyvtári szakórák, az önálló tanulás, a problémaközpontú megközelítés, a kritikus gondolkodás, a változatos módszerek, az olvasóvá-, könyvtárhasználóvá nevelés, mint kiemelt részcél

A kutatások egy lehetséges további útja konstruktivista, gyermektudományi kutatások információról, könyvtárakról való elképzelések, nézetek feltárása  tananyaggal tankönyvekkel módszerekkel összevetése

Néhány „adat” Mire jó? számítógép könyvtár tanulásra 22% 23% szórakozásra 81% 10% negatívum 0% 5% a tanulók könyvtárakra vonatkozó metaforáinak legjellemzőbb motívumai: tároló múzeum 3 isk., 5 tanulócsoport, 6. évf.

Nézetek a könyvtárról A könyvtár olyan, mint … egy nagy, óriási lexikon. a kincstár. az internet csak sokkal több hely kell neki és majdnem ugyanannyi információt tárol. elzárt idegosztály. Állandóan csönd van. az unalom országa, vagy mint egy kuka: sok a szemét. Miért van szükség a könyvtár-pedagógia tartalmi és módszertani megújítására?

Felhasznált irodalom Barták Péter: Önálló ismeretszerzésre nevelés az iskolai könyvtárban, 2. kiad., Veszprém, OTTV, 1992., 102 p. Bondor Erika: Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái, Néhány iskolai könyvtárunk eredményeinek gyakorlati szempontú bemutatása, Bp., OKI, 2002., 48 p., URL: ftp://ftp.oki.hu/ptk/konyvtar-bondor-iskolai.pdf Utolsó letöltés: 2006.06.15. Dán Krisztina – Haralyi Ervinné: A könyvtárra épülő szaktárgyi projektek jellege, szervezésük és megvalósításuk tapasztalatai = Csutor Béla (szerk.): Mesterfogások, Alkalmazott eljárások, módszerek és elemzések a pedagógia gyakorlatából, Bp., FPI, 2003., 9- 20. p. Dömsödy Andrea: Miért kellene ismernünk a gyerekek könyvtárképét? = Fordulópont, 2005/2. (28. sz.), 19-30. p. Nagy Attila: Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat – kritikus gondolkodás, Szócikkmásolástól a paródiaírásig, Bp., OSZK – Osiris, 2001., 223 p. Nagy Attila: A több könyvű oktatás hatása, Beszámoló egy gimnáziumi kísérletről (Pszichológia a gyakorlatban, 35.) Bp., Akadémiai, 1978., 146 p.

Köszönöm a figyelmüket! Dömsödy Andrea domsody.andrea@opkm.hu VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006