Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum ELTE PPK domsody.andrea@opkm.hu VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006
Fogalmak
A könyvtár-pedagógia fogalma könyvtár-tudomány nevelés-tudomány pedagógiai tájékoztatás A könyvtártudomány és a pedagógia kapcsolódási területeit fogja össze pedagógiai megközelítésben. pedagógiai megközelítésben Cél az összekapcsolható és felhasználható területek integrálása egy szemlélet és célrendszer köré.
Főbb területei könyvtári ismeretszerzéssel foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat, (oktatás) személyiségfejlesztés, szokásformálás (nevelés) könyvtárhasználat tanítás (tantárgy-pedagógia) könyvtár-pedagógia tanítása könyvtári munkafolyamatok pedagógiai céloknak való alárendelése 1. A könyvtárban vagy könyvtári dokumentumok felhasználásával való ismeretszerzéssel, ismeretközvetítéssel, információkereséssel foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat. A könyvtár gyűjteménye, szolgáltatásai és a könyvtár használói közötti közvetítő tevékenység. Közvetlen célja a könyvtári dokumentumok és szolgáltatások sokoldalú, gyakorlatias és élményszerű megismertetése. Hosszabb távú célja a könyvtárak, a könyvtári dokumentumok, szolgáltatások és az informálódás szükségletének felkeltése és ezáltal könyvtárhasználóvá nevelés. 2. A könyvtárhasználó, tanuló személyiségfejlődésének a könyvtárhasználat, informálódás során való előmozdításával foglalkozó tudományterület. 3. A könyvtárhasználat tantárgy tanításának-tanulásának és a kapcsolatos nevelési feladatok ellátásának módszereivel foglalkozó pedagógiai tudományág. Egyfajta tantárgypedagógia, melynek feladata az is, hogy könyv- és könyvtárhasználati ismereteket a tanítási-tanulási folyamatban elhelyezze. 4. A könyvtári munkafolyamatok nevelési céloknak és/vagy nevelési-oktatási intézmények tevékenységének alárendelt tervezése, szervezése, végzése. 5. A könyvtár-pedagógia másik fontos területe a pedagógusok és könyvtárosok felkészítése a könyvtárhasználat tanítására és a könyvtár használtatására mind szakmai mind módszertani szempontból. ---------- nevelési célok: önművelésre önálló tanulásra, önképzésre olvasóvá könyvtárhasználóvá nevelés oktatási célok: információs problémamegoldásra való felkészítés könyv- és könyvtárhasználati tudás fejlesztése szellemi munka technikáinak fejlesztése
A célokat megvalósító foglalkozások típusai
Tanulási megközelítés Forrásalapú tanulás / tanóra A tanulók nem a pedagógustól kapják a tanuláshoz szükséges információkat, hanem információforrásokból maguk szerzik meg, gyűjtik össze, dolgozzák fel. Többforrású / többkönyvű tanulás / tanóra Olyan forrásalapú tanítási-tanulási helyzetek, melyek során a tanulók szükségszerűen többféle információforrást használnak a tanuláshoz szükséges információk összegyűjtéséhez. Könyvtári tanulás / tanóra a könyvtári, könyves környezet a pedagógiai többlet természetesen a pedagógus paradigmának megfelelő irányításával 3. a fentiekhez képest, mindkét típusra lehet jellemző, pl.: maga válogathat a források közül
Könyvtári megközelítés Tartalom Helyszín könyvtári foglalkozás könyvtári óra könyvtári szakóra könyvtárhasználati foglalkozás tanóra könyvtárhasználati óra = a könyvtárhasználati ismeretek tanítására elkülönített tanóra könyvtárhasználati szakóra = a könyvtárhasználati ismeretek kiemelt hasznosítása egy szaktárgyi órán egyéb könyvtárhoz kapcsolódó foglalkozások, pl.: szakkörök könyvtárbemutató könyvtári rendezvény könyvtári = könyvtárban tartott, a helyszíne valamely könyvtár könyvtárhasználati = az óra témája, vagy kiemelt eszközei a könyvtárhasználathoz kiemelten kapcsolódnak Könyvtárbemutató foglalkozás?
Könyvtári szakóra szakóra a könyvtárban könyvtárban tartott bármely tantárgyi tanóra, melyen az adott szaktárgyi tananyag feldolgozása során kiemelten használják a könyvtár információforrásait, eszközeit a tantárgyi elsajátítás érdekében információforrás = minden dokumentumtípus eszköz = minden tájékoztató eszköz minden információs eszköz (videó, számítógép …) minden egyéb eszköz (olló, ragasztó, fénymásoló, nyomtató …)
Hazai kutatások történeti áttekintés röviden 70-es évektől erősödött fel a könyvtárhasználat oktatása, a könyvtárhasználatra nevelés tantervek, tankönyvek - kutatások
kutatás többkönyvű módszerek alkalmazásának követése iskola tanulócsoport évfolyam 1970-74 Nagy Attila többkönyvű módszerek alkalmazásának követése 1 1+1 9-12. 1981-86 Barták Péter tanulási forrásközpont kialakításának követése (5) (1-8.) 1997-2000 9 1-12. 2001 Bondor Erika innovatív iskolai könyvtárak feltételrendszerének vizsgálata 15 - 2002/03 Dán Krisztina forrásalapú projektek követése 3 5 3.,7.,9.,10.
Közös célok a könyvtár és eszközeinek tanulásra, tanításra gyakorolt hatásának vizsgálata más szaktárgyakban való alkalmazási módszereinek kidolgozása és kipróbálása természetesen ezek közben nem volt megkerülhető a könyvtárhasználati felkészítés sem de itt nem álltak meg a könyvtárhasználat önmagában nem cél, inkább annak alkalmazása a tanulásban, munkában, életben
A kísérletek közös jellemzői a többforrású tanulás-tanítás szemlélete, a könyvtár és az információforrások használtatása, a könyvtári szakórák, az önálló tanulás, a problémaközpontú megközelítés, a kritikus gondolkodás, a változatos módszerek, az olvasóvá-, könyvtárhasználóvá nevelés, mint kiemelt részcél
A kutatások egy lehetséges további útja konstruktivista, gyermektudományi kutatások információról, könyvtárakról való elképzelések, nézetek feltárása tananyaggal tankönyvekkel módszerekkel összevetése
Néhány „adat” Mire jó? számítógép könyvtár tanulásra 22% 23% szórakozásra 81% 10% negatívum 0% 5% a tanulók könyvtárakra vonatkozó metaforáinak legjellemzőbb motívumai: tároló múzeum 3 isk., 5 tanulócsoport, 6. évf.
Nézetek a könyvtárról A könyvtár olyan, mint … egy nagy, óriási lexikon. a kincstár. az internet csak sokkal több hely kell neki és majdnem ugyanannyi információt tárol. elzárt idegosztály. Állandóan csönd van. az unalom országa, vagy mint egy kuka: sok a szemét. Miért van szükség a könyvtár-pedagógia tartalmi és módszertani megújítására?
Felhasznált irodalom Barták Péter: Önálló ismeretszerzésre nevelés az iskolai könyvtárban, 2. kiad., Veszprém, OTTV, 1992., 102 p. Bondor Erika: Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái, Néhány iskolai könyvtárunk eredményeinek gyakorlati szempontú bemutatása, Bp., OKI, 2002., 48 p., URL: ftp://ftp.oki.hu/ptk/konyvtar-bondor-iskolai.pdf Utolsó letöltés: 2006.06.15. Dán Krisztina – Haralyi Ervinné: A könyvtárra épülő szaktárgyi projektek jellege, szervezésük és megvalósításuk tapasztalatai = Csutor Béla (szerk.): Mesterfogások, Alkalmazott eljárások, módszerek és elemzések a pedagógia gyakorlatából, Bp., FPI, 2003., 9- 20. p. Dömsödy Andrea: Miért kellene ismernünk a gyerekek könyvtárképét? = Fordulópont, 2005/2. (28. sz.), 19-30. p. Nagy Attila: Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat – kritikus gondolkodás, Szócikkmásolástól a paródiaírásig, Bp., OSZK – Osiris, 2001., 223 p. Nagy Attila: A több könyvű oktatás hatása, Beszámoló egy gimnáziumi kísérletről (Pszichológia a gyakorlatban, 35.) Bp., Akadémiai, 1978., 146 p.
Köszönöm a figyelmüket! Dömsödy Andrea domsody.andrea@opkm.hu VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006