ATM ESEMÉNYEK 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, 2010. október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Advertisements

A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Pudleiner József ELMESZTI Bt. ügyvezető
ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
Az elektronikus építési napló (e-napló)
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
ATM vonatkozású események KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Pál László balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, ifj. Badovszky.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
SZPONZORÁLT KÉRDŐÍV TÁMOGATÓI AJÁNLAT február 17.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Intelligens közúti kereszteződés
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
Dr Pallós Júlia Budapest, április 20.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló

102 esemény (normalizált értékek a diagramban): –3 súlyos repülőesemény 2 RÖVID STATISZTIKA

EURÓPAI SZINTŰ ADATGYŰJTÉS •A SAFER (Safety Analysis Function EUROCONTROL and associated Repository) rendszer az ATM események gyűjtésének és elemzésének legfontosabb európai szintű eszköze. 3

ATM RENDSZER FŐBB BIZTONSÁGI TELJESÍTMÉNYMUTATÓI •Elkülönítési minimum sértések •Futópályasértések •Légtérsértések •ATC engedélytől történő eltérés •Futópályaelhagyás (túlfutás, lefutás) •„Majdnem bekövetkezett” irányított földnek ütközés (near CFIT) •Kiadott magasságtól való eltérés (level bust) 4

ESETLEÍRÁS 5

FUTÓPÁLYASÉRTÉS FOGALMA •„Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft.” (ICAO Doc PANS-ATM) •Nyers fordításban: bármely olyan esemény, amely magába foglalja egy légijármű, gépjármű vagy személy szabálytalan jelenlétét a légijárművek fel- és leszállása számára fenntartott védett területen. A következőkben ismertetett esemény nem „tipikus” futópályasértés… 6

KULCSSZEREPLŐK TPC (Tervező irányító): az egyéb járművek gurulóutakon és futó- pályákon való földi irányításáért felelős személy. ADC (Torony Irányító): A légijárművek levegőben és futópályákon való irányí- tásáért felelős személy. A kép illusztráció. Forrás: HungaroControl honlap) 7

Illetve: •Légijármű (ABC123 fiktív néven a továbbiak- ban, a képen szereplő típus, de másik járató) •Hóeltakarító gépjárművek KULCSSZEREPLŐK 8

ESEMÉNY KÖRÜLMÉNYEI •2010. január, havazás, rossz idő, 250 méteren teljes borultság. •Futópályák fékhatása folyamatosan változik a havazás miatt, futópálya bezárások, kinyitások váltják egymást. •Folyamatos hóeltakarítási munkák a repülőtéren. •Intenzív rádióforgalmazás a Toronyban légijárművekkel és a földi egységekkel is. •Az ABC123 járat aznap érkezett a 13R futópályára. ATIS jobb fékhatást jelentett, mint amit a személyzet tapasztalt. Később a pályát bezárták hóeltakarítás miatt. •A járat indulása előtt a pályát újra megnyitották. A kapcsolódó gurulóutakat takarították, ezért a légijármű a futópályán gurult vissza a 13R küszöbhöz. •A járat elgurult a B1 váróponton pályakeresztezésre várakozó hóeltakarító gépjárművek előtt, majd a gépjárművek megkezdték a futópálya keresztezését. 9

GRC: ABC123, megerősítem. Engedélyezve a belépés és visszagurulás a futópályán, és térjen át a TWR 118,1 frekvenciájára ACFT: Engedély a futópályára és 118,1. Kösz a segítséget, viszlát! GRC: Gurító irányító ACFT: Légijármű ADC: Tornyos irányító TPC: Torony tervező irányító HÓX: Hókotró gépjárművek …jó reggelt, ABC123 13R pályán visszagurul. ADC:ABC123, engedélyezve. Erősítse meg: képes a pálya végén megfordulni az induláshoz. Megerősítem. ADC:ABC123, jelentse, ha kész az indulásra! ADC:ABC123, 13R futópálya, engedélyezve a felszállás bármikor. Szél X fokról, Y csomó. Engedélyezve a felszállás bármikor 13L-ről, ABC123. ADC:13R futópálya, és jelentse a nekifutást! TPC:Akkor a B1-re jöhettek a várópontig, az ABC123 elgurul előttetek a pályán, utána a pályakereszt engedélyezve és akkor a B soron tovább. HÓX:Vettem, ABC123 után pályakereszttel mehetünk végig. HÓX:Torony, HóX. Akkor mehet a kereszt, ugye? TPC:HóX-nek megerősítem. És akkor egészen a B5-ig mentek? HÓX: Megerősítem, B5. TPC:B5-ig engedélyezve. 10 AZ ESEMÉNY, AHOGY A GURÍTÓRADAR LÁTTA

11

12 FELSZÁLLÁS NYOMVONALA AZ ADATRÖGZÍTŐBŐL NYERT ADATOK ALAPJÁN

HOGYAN TÖRTÉNHETETT MEG? MEGOLDANDÓ FELADATOK… 1.Emberi tényező •Az irányítók szokatlan, nagy leterheltsége az intenzív havazás miatt •Intenzív rádiózás a STORNO csatornákon •Pályabezárások, újra megnyitások egymás után •Pályaellenőrzések, jégtelenítések, hóeltakarítás, fékhatásmérés •Kommunikációs hibák •A Toronyban a hatékony egymás közti kommunikáció megszakadása •„Pályakeresztezés” fogalma mást jelentett a Toronyban és mást a hóeltakarító-gépjárművek vezetőinek számára 13

2.Eszközök •Az új A-SMGCS gurítóradar •amely működött, de az irányítók fals jelzésekre panaszkodtak, ezért használatát nem mindenki kedvelte. •A rendszer alkalmazásának szabályai (munkatechnológiája), „lepapírozása” a tesztüzemet követően nem volt teljesen egyértelmű az azt alkalmazók (HC, BA Zrt.) számára. Hatósági engedélyezés elhúzódása stb. •A rádióhálózat •a forgalmi igényekkel nem volt összhangban (a hálózat nagyon leterhelt volt („madárház”)), • minden keresztülment a Tornyon, ami nem odatartozott, az is. •Futópálya foglaltságot jelző berendezés •Munkatechnológia nem írta elő használatát pályakereszt esetére •Az esemény után változtatva lett a munkatechnológia HOGYAN TÖRTÉNHETETT MEG? MEGOLDANDÓ FELADATOK… 14

A kép illusztráció. Forrás: HungaroControl honlap 15 A FUTÓPÁLYA FOGLALTSÁGOT JELZŐ BERENDEZÉS ELHELYEZKEDÉSE A TORONYBAN

•Torony szerkezeti eleme (ablakkeret) kitakarhatta a gépjárműveket az ADC látómezejéből RWY13R 16 BRAVO 1 KERESZTEZŐDÉS

„Drága fiam, a szemed legyen mindig a pályán!” Édesapám KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! 17