Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Az Öveges laboratórium működése Szilágyi Tibor laborvezető Szakmai disszeminációs műhelykonferencia Békéscsaba, február 10.
A műszaki átadást követően egy hónapban határoztuk meg a foglalkozások előkészítésére szánt időt. Az elvégzett tevékenységek: A folyamatosan érkező laboreszközök átvétele, rendszerezése. A foglalkozások beosztásának elkészítése. Az I. kísérleti csomagok (kémia, biológia, fizika) és feladatlapok összeállítása tantárgyanként. A kísérletekhez szükséges eszközök, anyagok előkészítése. A foglalkozások indításának előkészítése
A laboratóriumban használatos dokumentumok kidolgozása: Tűz- és munkabiztonsági utasítás. Tűz- és munkabiztonsági oktatás. Jegyzőkönyv tűz- és munkabiztonsági oktatásról. Laborrend. Foglakozási naplók (délelőtti foglalkozások, tehetségműhelyek, emelt szintű képzések, laborbemutatók). A foglalkozások indításának előkészítése
A labor szaktanárainak oktatása az IKT eszközök (interaktív tábla, ActivInspire szoftver, szavazórendszer) használatára. Tájékoztató megtartása a partnerintézmények igazgatóinak. Továbbképzés lebonyolítása a partnerintézmények szaktanárainak három csoportban (labor, kísérleti csomagok bemutatása). Labort népszerűsítő foglalkozások megtervezése („aulás” előadás, laborbemutató iskolánk diákjainak). Délutáni tehetséggondozó foglalkozások megtervezése (szórólap). (szórólap) A foglalkozások indításának előkészítése
A beosztást a labor alkalmazottai készítették el. Az online adminisztrációs rendszerbe a kész beosztás kerül bevitelre. Az első félévben a partneriskolák 8. osztályosai, a második félévben a 7. osztályosai kerültek beosztásra. Az osztályok szállításának megrendelése, ütemezése a laborvezető feladata. A környező települések iskoláit a közlekedési viszonyokra tekintettel osztottuk be. A távoli iskolák osztályai egy napon két, míg a többi osztály egy foglalkozásra került beosztásra. Az iskolák, osztályok beosztása
Egy napon két idősáv van a foglalkozások számára. A foglalkozások között legalább egy óra szabadidő van a laboránsoknak az előkészítésre. A kémia foglalkozások osztálykeretek között, a fizika és biológia foglalkozások általában csoportbontásban valósulnak meg. Kémia foglalkozásokon általában két szaktanár és két laboráns van jelen. A fizika és biológia foglalkozásokon egy szaktanár és egy laboráns. A foglalkozásokon a fénykép, és videó felvételek készítése a laboránsok feladata. Délelőtti foglalkozások
A csoportokat a váróteremben fogadjuk. Minden diák kap egy mappát, amiben a feladatlapokat gyűjti, és a mappát az utolsó foglalkozáson megkapja. A váróteremben röviden tájékoztatjuk a tanulókat a program céljáról, a foglalkozások menetéről. A foglalkozásokon a hangsúly a tanulói kísérleteken van. A kétórás foglalkozásokat szünet nélkül, a háromórásokat egy szünettel tarjuk. A foglalkozás végén a tanulók értékelik, hogy hogyan érezték magukat a laborban (smiley lap).(smiley lap) Délelőtti foglalkozások
A délelőtti foglalkozások száma: Délelőtti foglalkozások Pályázati előírás ig megtartott Tanév végéig megtartandó Külsős partnerek (90%)392 (+30%) Saját tanulók4022 (55%)48 (+20%)
Tehetséggondozás: Tehetséggondozó műhelyek 7-8. osztályos tanulóknak. Szakkörök saját gimnáziumi tanulóinknak. Emeltszintű érettségire felkészítő a 12. évfolyamnak. Laborbemutató foglalkozások saját osztályainknak: A program bemutatása. A személyzet bemutatása. Diabemutató az építkezésről. Néhány egyszerű kísérlet bemutatása. Aulás előadás a partnerintézmények 6. osztályos tanulóinak: A program bemutatása. Néhány egyszerű kísérlet bemutatása. A labor megtekintése. További foglalkozások
TERMOSZ konferencia Budapest, SZERETED labor szakmai konferencia Szeged. Két iskolai nyílt nap. Tájékoztatók a partnerintézmények vezetőinek. Továbbképzés a partnerintézmények pedagógusainak. Konferenciák szervezése (műhelykonferencia, laborbemutató konferencia, szakmai konferencia). Fogadjuk a szakmai tapasztalatcserére bejelentkező laborokat. Havi három kísérlet feltöltése a projekt honlapra.Disszemináció
A projekt dokumentálása: A foglalkozásokról napló vezetése, fénykép és videó felvétel készítése. Online felületen a foglalkozások rögzítése. A megbeszélésekről, képzésekről, konferenciákról írásos dokumentumok, fotók készítése. Média megjelenések. A még nem teljesült projektcélok folyamatos beépítése, megvalósítása. A program honlapján az információkat megjelenítése.honlapján Egyéb aktivitások
Tapasztalataink szerint a hozzánk látogató fiatalok jól érezik magukat a laborban. Célunknak tekintjük, hogy felkeltsük bennük az érdeklődést, és jó néhányukban megerősítsük az elhivatottságot a természettudományok iránt, így – ha talán csekély mértékben is - hozzájárulva ezen tudományterület fejlődéséhez. Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szakmai disszeminációs műhelykonferencia Békéscsaba, február 10.
Laborfoglalkozás: Petőfi Általános Iskola 7.b kémia Komjáthy Nóra, Lennert József Kísérő tanár aláírása ……………………………………………….. visszavissza Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium Öveges laboratórium 97,5% 2,1%0,4%
KÉM-csövesek precíz munkavégzés jó elemzőképesség lényeglátás BIOSZoSOKK természetszeretet problémaérzékenység rendszerszemlélet Kíváncsiak klubja kreatívitás csoportjátékos problémaérzékenys ég Φ-zika jó tér- és formalátás rugalmas gondolkodás számolási képesség Ha jó a megfigyelő- képességed, kíváncsi vagy, szeretsz gondolkodni, és fejlődni akarsz, válassz! Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! Ha akarsz egy modern laborban érdekes kísérleteket végezni… Ha otthonosabban akarsz mozogni a természet világában… Ha szeretnél jó csapathoz tartozni… … és gyere a Belvár tehetségműhelyeibe!!! vissza