Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése
Kommunikációs Rendszerek Amit továbbítani akarunkAdó Vevő a látott képet a hallott hangot ??? A két végpont: --- a valóságot leképező emberi érzékelés --- a megjelenítésre rendelkezésre álló eszköz
Kommunikációs Rendszerek szempontok Eltérő típusú, összefüggő információk (hang, kép..) –Az „összecsomagolás” szükségszerű (közös csatorna miatt) Időben kötött megjelenítés –időosztás feloldási, szinkronizálási mechanizmus kell Számos műsor és készülék előállító kompatibilitása –Szabványosított megoldások H.261, H.263, H.264 MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, MPEG-7, MPEG-21
Kommunikációs Rendszerek MPEG áttekintés MPEG-1: Video CD és MP3 MPEG-2: Digital TV, Set Top Box, DVD. MPEG-4: Internet multimédia, mobil, DivX MPEG-7: Multimedia Content Description Interface MPEG-21: Multimedia Framework
Kommunikációs Rendszerek MPEG modellek Pixel alapú ábrázolás Objektum alapú ábrázolás Szemantikára alapozott ábrázolás MPEG-1 MPEG-2 MPEG-4 MPEG-7 Objektum formálás és követés Objektum tulajdonságok kinyerése
Kommunikációs Rendszerek MPEG 1-2 <> MPEG 4 élő kódolás továbbítás
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4 Video formátumok Bit ráták –min. 5kbit/s –max. 10 Mbit/s Formátumok –progressziv –Váltott soros Felbontások –min. sub-QCIF (172 x 144 Pixel) –max. > HDTV (1440 x 1152 Pixel)
Kommunikációs Rendszerek Ábrázolás videó objektumokkal
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4: tartalomfüggő működés
Kommunikációs Rendszerek VOP alapú kódolás VO Kialakitás VO Kialakitás VO1 decoding VO2 decoding VO3 decoding VO4 decoding User Interaction MUX DMUX Video Objektumok összeépítése Video Objektumok összeépítése Bitstream
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4: tartalomfüggő működés Az eredeti FRAME felbontása több VOP-re
Kommunikációs Rendszerek videó objektumok osztályai VOP (Video Object Plane) – Egy Video Objektumnak adott pillanatban érvényes formája. Tartalmazza a mozgásra, alakra és felületre vonatkozó információt. VOL (Video Object Layer) – A VO kódolása egy vagy több módusban is történhet. A VOL réteg biztosítja a skálázhatóságot. VO (Video Objektum) a video szcenarió egy meghatározott 2-D eleme. A legegyszerübb esetben négyszögletes, de lehet tetszőleges alakú. (VS) Visual Object Sequence : ez a komplett MPEG-4 szcenarió, ami állhat tetsőleges 2-D vagy 3-D természetes vagy mesterséges objektumból.
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4: hierarchikus struktúra Minden VOP tartalmazza a mozgásra, alakra és felületre (motion, shape, texture) vonatkozó adatokat
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4 struktúra az adatfolyamban Hierarhia – magasabb struktúra alacsonyabb struktúrákat tartalmaz. VO VOL VOP
Kommunikációs Rendszerek MPEG-4 szcenárió példa
Kommunikációs Rendszerek A szcenárió logikai struktúrája SzemélyHáttérVideó AlakHang Szcenárió Szintetikus Objektumok földgömbasztal
Kommunikációs Rendszerek Szcenarió leírása A különböző audio-vizuális objektumok térbeli és időbeni viszonyait leíró információk kódolása..
Kommunikációs Rendszerek A szcenárió leírása. A VRML-ből kindulva, az MPEG kifejlesztett egy bináris nyelvet, amelyet elnevezett: BInary Format for Scenes (BIFS). A média objektumok adott koordináta rendszerben bárhova helyezhetők. Transzformációk alkalmazhatók a média objektumok geometriai vagy akusztikai megjelenésének változtatására. Primitive média objektumok csoportosításval összetett objektumok hozhatók létre. Interactiv módon megváltoztathatóak a végfelhasználói nézési és hallgatási pozíciói.
Kommunikációs Rendszerek az adattovábbítás
Kommunikációs Rendszerek Az MPEG-4 objektum típusai Primitiv Objektum Video Objektum (VO)Audio Objektum (AO) Természetes (kamera) Szintetikus (számítógép) Természetes (mikrofon) Szintetikus (számítógép)
Kommunikációs Rendszerek Audió kódolás Természetes –Beszéd Harmonic Vector eXcitation Code (HVXC) 2-6kBit/s bei 8kHz Code Excitat Linear Prediction (CELP) 6-24kBit/s bei 8 bis 16 kHz –Zene MPEG 2 AAC TwinVQ Szintetikus –Text to Speech –MIDI –Structured Audio Orchestra Language
Kommunikációs Rendszerek Természetes Videó Objektumok Videó Objektum (VO) Forma (shape coding) Textúra (texture coding) Mozgás- Informaciók (motion coding) Háttér (sprite coding)
Kommunikációs Rendszerek VOP
Kommunikációs Rendszerek Macroblock Grid példa
Kommunikációs Rendszerek Szintetikus videó kódolások Arc- és testanimáció 2D-rácsháló VRML-Szabvány integrálva.
Kommunikációs Rendszerek Facial and Body Animation
Kommunikációs Rendszerek 2D-Meshes
Kommunikációs Rendszerek MPEG4 dekódolási séma
Kommunikációs Rendszerek MPEG 4 <> MPEG 7, 21 MPEG-4: Audio-Visual Objetumok Kódolása MPEG-1 (VCD) MPEG-2 -- (DVD) -- (HDTV) MPEG-7 : Multimedia Tartalom Leíró Interface Tartalom MegjelenítésTartalom Leírás MPEG-21: Multimedia Framework Tartalom Azonosítás, Használat, IPMP MPEG-7 data model Dublin Core data model RDF SMPTE XML