Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály Biztonsági Igazgatóság KBSZ Szakmai Nap Tájékoztató a MÁV Zrt. és a MÁV Csoporthoz tartozó vasúti társaságok 2009. évi üzembiztonsági helyzetéről Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
2009.május 8. Nyírmada (jegyvizsgáló meghalt)
2009. augusztus 13. Dunaföldvár, súlyos sérült
2009. október 17. Ebes és Debrecen között
2009.április 14. Székesfehérvár
Adatok Az évben a MÁV hálózatán 1.085.043 személyszállító és 137.510 tehervonat közlekedett, naponta átlagosan 3.350 vonat. Ezekből mindössze 20 vonatot ért kisebb súlyú baleset, és 37-et veszélyeztetés. Az érintett vonatok fele volt személyszállító.
Balesetek területi megoszlása
Összes üzembiztonsági esemény
Összes üzembiztonsági esemény
Közlekedő vonati balesetek és veszélyeztetések hosszú távú alakulása
KÖZLEKEDŐ VONATOK BALESETE fajlagos mutató
KÖZLEKEDŐ VONATOK BALESETE fajlagos mutató
KÖZLEKEDŐ VONATTOKKAL TÖRTÉNT BALESETEK
Közlekedő vonatok balesetei
Közlekedő vonatok baleseteinek okai 2009. év
Közlekedő vonatok veszélyeztetései
Tolatási, gurítási balesetek okai
Vasúti és közúti járművek ütközései útátjáróban
Az összes baleset személyi következményei
Baleseti károk
Tűzesetek és járműtüzek
Tűzkár alakulása
Veszélyes áru biztonság
Köszönöm a figyelmet!
Az útátjárók biztonsági problémái a MÁV ZRt. által kezelt vonalakon Földházi György osztályvezető MÁV ZRt.
Miért kell ezzel a kérdéssel foglalkozni? Sok útátjáró – nagy veszélyforrás! Utasok, dolgozóink védelme. Csökkenteni kell a balesetek számát! Nagy a zavartatás (közúton és vasúton is) Költségek! EU program
Miért veszélyesebb az útátjáró a közúti csomópontnál? Vasúti közlekedés jellemzői: Kötött pálya, nagy tömegek és sebességek Kis súrlódási tényező miatt hosszú fékút A vasúti közlekedésnek elsőbbsége van, ami a közútnak hátrányt jelent Várakozási idő hosszú, sebességkorlátozás megállási, előzési tilalom Emberi tényező Nem ismerik az előírt magatartás szabályt, a különleges veszélyeket, a sorompó működését
Siófok, 2003: működő fénysorompó, 33 halott, 7 sérült
Útátjárók száma, biztosítás módja
Biztosítottság változása 1999-től 2009-ig
Vasúti és közúti járművek ütközései útátjáróban (1)
Vasúti és közúti járművek ütközései útátjáróban (2)
Útátjáróban történt járműelütések következményei
Útátjáróban történt járműelütések személyi következményei
100 útátjáróra eső balesetek száma és a biztosítási mód
Idegenek által okozott dologi károk
Vonat-busz balesetek (1.) Dátum Hely Biztosítás 1973 Kecskemét - 37 19 1975 Hajdúsámson 12 14 1978 Füzesgyarmat Fény 6 1979 Lökösháza 11 31 1980 Siófok 13 1981 Mohora 17 52 1982 Szárazrét Sötét 7 1992 Hort-Csány Agárd 16 3 1993 Pörböly 22 1995 Nyúl 1996 Kutas Nyitott 15 1997 Balatonmária-fürdő 5 2003 33
Javaslatok az útátjárók biztonságának javítására Átjárók számának csökkentése „Veszélyességi sorrend” továbbfejlesztése Csapórúd-kiegészítés ütemének növelése Korszerű optikák számának növelése Korszerű pályaburkolati elemek alkalmazásának kiterjesztése Forgalmi rend módosítás vagy átépítés vasúttal párhuzamos út és átjáró körzetében Jogszabályi szigorítás Fejlesztési és üzemeltetési költségek megosztása Közlekedésbiztonsági oktatatás, képzés Hatósági ellenőrzés Pontos, gyors tájékoztatás a médiákon keresztül
Köszönöm a figyelmüket!