C szekció, Életpálya-tanácsadás modelljei Életpálya-tanácsadás a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás 2012. április 26-27. Dr. Borbély-Pecze Tibor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban
Advertisements

Európai állami munkaügyi szervezetek 2020-ban BORBÉLY-PECZE Tibor Bors, PhD. szakmai tanácsadó Nemzeti Munkaügyi Hivatal Zalaegerszeg, május 15.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Mit mond a pályatanácsadás a családnak/ról?”
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
„Erasmus + Új szemlélet, új lehetőségek”
Felsőoktatási Fejlesztési Tájékoztató Konferencia Budapest, április 16. Intézményi Diplomás Pályakövetési Rendszer.
A TÁMOP (NSZFI) és TÁMOP (FSZH); TÁMOP
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Életpálya-építés fiatalkorban
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Passzív és aktív eszközök a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) felosztásában - célok, előnyök.
Kompetencia alapú közvetítés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Kutatási Zárókonferencia, Budapest 2008.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A német és a finn nemzeti pályaorientációs rendszerek
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
A tanácsadó és a mentor szerepe
AGE & Career Hálózat 2014 / első szakmai műhelybeszámoló Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Hajdú Éva Budapest Esély Nonprofit Kft Munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása November 27.
Pályaorientáció Bikal, február 11. Bácskay András Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai Bt.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Életút-támogató pályaorientáció
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Elektronikus Munkaerőpiaci Adatbázis és Karrierpont Hálózat TÁMOP / ,,e-KARRIER” CSAT Egyesület Cím: 4025 Debrecen, Arany János utca.
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje Az egyéni pályatanácsadás.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó március 19. Budapest.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető NFÜ- TISZK információs nap – március 3.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A TÁMOP es projekt eredményei, lehetőségek és kilátások a jövőre nézve, a projekt keretében készült on-line eszközök használatának lehetőségei Borbély-Pecze.
Regionális stratégiák és kistérségi pályaorientációs ellátási tervek kialakítási lehetőségei és a társadalmai partnerek (munkaadók, szakszervezetek) bevonása.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A szakadékok áthidalása
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

C szekció, Életpálya-tanácsadás modelljei Életpálya-tanácsadás a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás április Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors, NMH szakmai tanácsadó

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors

Miért fontos ez a téma? (I.) Gazdasági, politikai, társadalmi okok oNegyedik éve tart a gazdasági válság oa Nagy Gazdasági Világválsággal összemérhetően rossz a fiatalok (15-24) munkaerő-piaci helyzete (UN 2011, ILO 2011, EU 2011…) oPolitikai bizonytalanság uralkodik a kivezető utakat illetően (UN Bachelet-jelentés 2011) oNagy a nyomás a képzések munkaerő-piaci hasznosulásának azonnali visszaigazolására (pl. DPR, MKIK, CEDEFOP 2008, DG EMPL Future Skills, …) oKeveredik a pályaorientáció és a pályakövetés (Brugges Kommüniké 2011; Magyar LLL stratégia 2005; új szakképzési tv stb…) oFelsőoktatásban a „hallgató szolgáltatások” címszó alatt kumuláltan jelenik meg mindez

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Miért fontos ez a téma? (II.) Egyéni okok oÁtalakult a korábban lineáris munkavállalói életpálya oSokszori pálya-, munkakör, munkaadó … váltások oNem tradicionális karrier utak, atipikus munkák gyarapodása o„lapos munkaszervezetek” – generikus készségek felértékelődése oA tanulás „régi-új” értelmezési kerete „kitüremkedik” a századi intézményesített értelmezési keretből (LWL)

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Miért fontos ez a téma? (III.) Változások a felsőoktatásban oTömegképzés oBologna rendszer / kétkörös felsőoktatás o2011 FSZ átkerülése az OKJ-ből (?) oAlacsony létszámú ifjúsági-korosztályok: elmozdulás a felnőttek felé oAz oktatási piac globalizálódása és versenye (pl. távoktatás) oLLL / CPD igénye – azonnal hasznosítható tudás felértékelődése = változó elvárások a felsőoktatással szemben

Öntájékozódás Fél- professzionális szakemberek Szakemberek I. Pályatanácsadók Szakemberek II. Pszichológusok Multidiszciplinári s tanácsadás Csoportos tanácsadás Egyéni tanácsadás Öntájékozódás (NPP - VMP) Támogatott öntájékozódás (FIT, PVK) Life-wide guidance – Az egész életpályán átívelő pályatanácsadás koncepciója Család, ismerősök, munkatársak tapasztalatai (Elektronikus) média, közösségi média O T Sz O T MC M O T Sz OT OT Tanárok, tanítók Szociális munkások Közművelődési szakemberek EÜ rehabilitáció Roma reintegráció Pszichológiai tanácsadás Fenntartás Szakmai támogatás Szolgáltatás-biztosítás Szolgáltatás-biztosítás Szakmai kapcsolódás Szakmai támogatás Szakmai támogatás

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors A felsőoktatás szerepei az életpálya- tanácsadásban oa) gondoskodik a képzésbe lépés támogatásáról (pl. gólyatábor, orientációs hetek, felsőbb évfolyamok által nyújtott segítség, stb.), ob) felvállalja az önálló életpálya-építéshez szükséges kompetenciák átadását, CMS (pl. tanrendbe épített karrier órák, karrier tanácsadási csoportfoglalkozások, szimulációs gyakorlatok), oc) előkészíti a hallgatók munkaerő-piaci kilépését (pl. álláskereső klub, célállás megfogalmazása, egyéni karrier portfolió összeállítsa).

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Problémapontok o az életpálya-tanácsadás egyes alkotóelemeit a magyar felsőoktatás nem definiálja (sem a jog sem az intézményi működés); o hiányzik a megrendelő (hallgató, család, vállalat, állam) fogyasztóvédelme e területen; o alig áttekinthető a szolgáltatók szakmai felkészültsége o hiányos az adatgyűjtés (gyakorta keveredik az alumni, DPR és a karrier tanácsadás feladatköre) o gond van a szolgáltatás pártatlanságával (tanácsadás etikai alapelvei) oNem kapcsolódnak össze a hallgató életút mentén a tanácsadási beavatkozások (belépés- FSZ-BA-Sc/MA-Sc átmentek) o kevéssé támogatja e rendszer a hallgatói mobilitást (FETA Puskás-Vajda & Lisznyai et al 2011)

Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Köszönöm a figyelmet!