C szekció, Életpálya-tanácsadás modelljei Életpálya-tanácsadás a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás április Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors, NMH szakmai tanácsadó
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
Miért fontos ez a téma? (I.) Gazdasági, politikai, társadalmi okok oNegyedik éve tart a gazdasági válság oa Nagy Gazdasági Világválsággal összemérhetően rossz a fiatalok (15-24) munkaerő-piaci helyzete (UN 2011, ILO 2011, EU 2011…) oPolitikai bizonytalanság uralkodik a kivezető utakat illetően (UN Bachelet-jelentés 2011) oNagy a nyomás a képzések munkaerő-piaci hasznosulásának azonnali visszaigazolására (pl. DPR, MKIK, CEDEFOP 2008, DG EMPL Future Skills, …) oKeveredik a pályaorientáció és a pályakövetés (Brugges Kommüniké 2011; Magyar LLL stratégia 2005; új szakképzési tv stb…) oFelsőoktatásban a „hallgató szolgáltatások” címszó alatt kumuláltan jelenik meg mindez
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Miért fontos ez a téma? (II.) Egyéni okok oÁtalakult a korábban lineáris munkavállalói életpálya oSokszori pálya-, munkakör, munkaadó … váltások oNem tradicionális karrier utak, atipikus munkák gyarapodása o„lapos munkaszervezetek” – generikus készségek felértékelődése oA tanulás „régi-új” értelmezési kerete „kitüremkedik” a századi intézményesített értelmezési keretből (LWL)
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Miért fontos ez a téma? (III.) Változások a felsőoktatásban oTömegképzés oBologna rendszer / kétkörös felsőoktatás o2011 FSZ átkerülése az OKJ-ből (?) oAlacsony létszámú ifjúsági-korosztályok: elmozdulás a felnőttek felé oAz oktatási piac globalizálódása és versenye (pl. távoktatás) oLLL / CPD igénye – azonnal hasznosítható tudás felértékelődése = változó elvárások a felsőoktatással szemben
Öntájékozódás Fél- professzionális szakemberek Szakemberek I. Pályatanácsadók Szakemberek II. Pszichológusok Multidiszciplinári s tanácsadás Csoportos tanácsadás Egyéni tanácsadás Öntájékozódás (NPP - VMP) Támogatott öntájékozódás (FIT, PVK) Life-wide guidance – Az egész életpályán átívelő pályatanácsadás koncepciója Család, ismerősök, munkatársak tapasztalatai (Elektronikus) média, közösségi média O T Sz O T MC M O T Sz OT OT Tanárok, tanítók Szociális munkások Közművelődési szakemberek EÜ rehabilitáció Roma reintegráció Pszichológiai tanácsadás Fenntartás Szakmai támogatás Szolgáltatás-biztosítás Szolgáltatás-biztosítás Szakmai kapcsolódás Szakmai támogatás Szakmai támogatás
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors A felsőoktatás szerepei az életpálya- tanácsadásban oa) gondoskodik a képzésbe lépés támogatásáról (pl. gólyatábor, orientációs hetek, felsőbb évfolyamok által nyújtott segítség, stb.), ob) felvállalja az önálló életpálya-építéshez szükséges kompetenciák átadását, CMS (pl. tanrendbe épített karrier órák, karrier tanácsadási csoportfoglalkozások, szimulációs gyakorlatok), oc) előkészíti a hallgatók munkaerő-piaci kilépését (pl. álláskereső klub, célállás megfogalmazása, egyéni karrier portfolió összeállítsa).
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Problémapontok o az életpálya-tanácsadás egyes alkotóelemeit a magyar felsőoktatás nem definiálja (sem a jog sem az intézményi működés); o hiányzik a megrendelő (hallgató, család, vállalat, állam) fogyasztóvédelme e területen; o alig áttekinthető a szolgáltatók szakmai felkészültsége o hiányos az adatgyűjtés (gyakorta keveredik az alumni, DPR és a karrier tanácsadás feladatköre) o gond van a szolgáltatás pártatlanságával (tanácsadás etikai alapelvei) oNem kapcsolódnak össze a hallgató életút mentén a tanácsadási beavatkozások (belépés- FSZ-BA-Sc/MA-Sc átmentek) o kevéssé támogatja e rendszer a hallgatói mobilitást (FETA Puskás-Vajda & Lisznyai et al 2011)
Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors Köszönöm a figyelmet!