Gazdálkodás az emberi erőforrással BARTA TAMÁS Gazdálkodás az emberi erőforrással Mottó: Két kritérium van: a teljesítmény és a jellem /Peter F. Drucker/
Gazdálkodni annyi, mint egy cél érdeké-ben ésszerűen cselekedni Az emberi erőforrással gazdálkodni annyi, mint konkrét, cél megvalósítása érdekében mindig biztosítani azt a munkaerőt, amelyik képes és akarja is az elvárt színvonalon teljesíteni a kívánt eredményt.
Az optimális gazdálkodás garantálásához szükséges stratégiai vezetési rendszer folyamata jövőkép, filozófia, misszió funkcionális stratégiák környezet- elemzés iskolavezetés döntés Iskolavezetés iskolaközösség szervezet- kialakítás megva-lósítás adottságok, erős és gyenge pontok erőforrás-bizto- sítás, kultúra- építés
Az iskola erőforrásai Konkrét Absztrakt épületek, tantermek berendezések oktatástechnikai eszközök számítógéppark, internet és programok médiaeszköztár és könyvtár infrastruktúra, konyha, étkezde, mosdók stb. testedzésre alkalmas termek, eszközök pénzügyi helyzet mobilizálható tőke hitelképesség Absztrakt az iskola hírneve, szakmai tekintélye, referenciái a tanárok tudása, tapasztalata a vezetés színvonala a dolgozók munkájának mennyisége, minősége az iskola kollektívájának elkötelezettsége, azonosulása az intézménnyel a megújulás és a rugalmasság képessége a kultúra színvonala és az etikai normák betartása
Tőkesúlyértékek és a látható vitorla A tőkesúly a víz alatt van, de ez adja meg a hajó stabilitását!
Keressük meg és legyünk tisztában, hogy a szervezetben milyen tényezők jelentik a tőkesúlyt: kultúra hitelesség megbízhatóság etikusság rugalmasság összhang új iránti fogékonyság kreativitás tanulócentrikusság értéktudat pozitív mikroklíma
A látható vitorla tőkesúly kommunikációs rendszer PR értékrend eredmények arculat viselkedéskultúra
Az értékrend pillérei A B C D I N T É Z M É N Y K U L T Ú R A A: pozitív tartalommal bírjon B: biztonság érzetét nyújtsa C: etikus legyen és igényességre ösztönözzön D: a közösség képes legyen vele azonosulni
Az élvezetes és sikeres vezetői munka területei IRÁNY ERED- MÉNYES- SÉG ÉRVÉNYE- SÜLÉSI LEHETŐSÉG ÖRÖM É R T K E N D K U L T Ú R A
Szakmák, melyekből a vezetéshez nélkülözhetetlen kompetenciákat megismerhetjük SZAKTUDÁS KOMPE- TENCIÁK TEHETSÉG
Az IQ és az EQ szerepe a vezetésben Racionális /magányos sakkozó/ Stratéga /karmester/ Bürokrata /végrehajtó/ Emocionális /gondoskodó/ EQ
Az intelligencia olyan értelmi képesség, amely magában foglalja a: következtetést tervezést problémamegoldást elvont gondolkodást összetett gondolatok megértését gyors tanulást és a tapasztalatokból való következtetést
Az érzelmi intelligencia azt jelenti, hogy képesek vagyunk a magunk és mások érzéseit felismerni, önmagunkat motiválni, az érzelmeinkkel magunkban és emberi viszonylatainkban megfelelően bánni. /Daniel Goleman/
Az érzelmi intelligencia: elősegíti a közvetlen emberi kommunikációt erőteljesebbé válik a motivált csapatmunka erősödik a szervezet iránti identitás pontosabbá válik az egyének erős és gyenge pontjainak ismerete pozitív mikroklíma alakul ki, amely csökkenti a feszültségérzetet nagyobb a lelkesedés és az optimizmus a jövő iránt problémás helyzetek megoldásában aktívabb az együttműködés
A hét legfontosabb vezetői teendő prioritás felismerése pontos és reális követelményrendszer időben meghozott döntések idővel való gazdálkodás bizalmi légkör megteremtése értékrend-értéktudat kialakítása célképzés és életpálya-biztosítás, -gondozás
A NE szó jelentősége a vezetői munkában ne fekete-fehérben gondolkodjunk ne dramatizáljunk jelentéktelen dolgokat ne legyünk korlátlanul megengedőek ne engedjük a bizonytalanságot eluralkodni ne éljünk vissza a hatalmunkkal ne okozzunk másoknak frusztrációt ne mellőzzük a fair play magatartást
Ne döntsünk indulatból Ne ígérjünk olyat, amit nem tudunk betartani Ne engedjük be az intézménybe a gyűlölet járványt Ne legyünk időrablók Ne csukjuk be az ajtónkat a javaslatok, észrevételek előtt Ne üzengessünk a személyes beszélgetés helyett Ne halogassuk a probléma, konfliktus megoldását Ne menjünk el a változások mellett
ne legyünk a szervezet foglya
Ügyeljünk arra, hogy egy „szeg” miatt céljaink ne vesszenek el Egy szeg miatt a patkó elveszett A patkó miatt a ló elveszett A ló miatt a csata elveszett A csata miatt az ország elveszett Verd be jól azt a patkószeget / Angol gyermekvers /