Szeretettel köszöntjük a sajtó és tagvállalataink képviselőit a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete első félévét záró Tájékoztatóján július 6.
A mai program: a első félévi értékesítési eredményekről és ezek hátteréről a évi kilátásokról MGE tevékenységében meghatározó eredményekről, prioritásokról és célokról 2010-ben Kérdések - válaszok
A környezet Nemzetközi válság lecsengése és utórezgései Finanszírozási háttér Létbiztonság és kötelezettség vállalás Új finanszírozási formák keresése Flotta és vállalati értékesítés
A nagyhaszonjármű piac Gyöngyössy István MGE elnökségi tag
A magyar teherautó piac (>=3,5t) havi változása május
•Éves szinten csökkenő trend •Éven belüli emelkedés •TGK-piac 2010: db •TGK-piac 2011: db •Értékesítési és javítási kapacitás db- os piacra méretezve •Új jármű piac fellendülését hátráltatja a nagyszámú „friss” használt. •Használtnak árleszorító hatása van, noha a garancia-feltételek nem mindig egyértelműek. A magyar teherautó piac (>=3,5t) havi változása május
Új vs. használt teherautó Új Frissen indított garancia Nincs garanciális és javítási probléma a felépítmények esetében Összevonható kedvezmények Világos javítási és karbantartási szerződések Használt Bizonytalan üzemeltetési múlt 0 kilométeres használtaknál gyakran lejárt garancia Garanciális és javítási problémák a felépítményeknél Bizonytalan érvényességű javítási és karbantartási szerződések Várhatóan magasabb üzemeltetési költségek
A teherautó piac és a GDP változása között •Számításaink szerint a fuvarigény db/év piacméretet indokol •2001 és 2010 között mintegy „többletjármű” került a rendszerbe •Új értékesítések akkor lehetnek átlagos szintűek, ha ez a többletkapacitás eltűnik •Visszafogott „újraindulásra” számítunk •Stabilizálódás 2012 folyamán, 2002-es szinten
Piac-élénkítés lehetősége: alternatív technológiák – támogatható projektek Hybrid technológiák: Városi áruterítő üzemben 25-30% üzemanyag megtakarítás Elektromos meghajtás: Lokális emisszió 0; léteznek újrahasznosítható, nem szennyező akkumulátor technológiák km hatótáv városi áruterítési üzemmódban CNG: Alacsonyabb üzemeltetési költség; lényegesen alacsonyabb károsanyag kibocsátás; km hatótáv; tömegközlekedési valamint kommunális felhasználásra Biogáz: CNG-hez hasonló paraméterek; megújuló energiaforrás; szennyvíz telepek, szemétlerakók, állattenyésztő telepek másodlagos terméke lehet Hidrogén: Zéró kibocsátás; nehézkes tárolás; megújuló energiaforrásokkal előállítható, korlátlan energiaforrás. Hidro-metán: A széndioxid kibocsátás csökkentése a hidrogén tárolási nehézségeinek kiküszöbölése mellett
Köszönöm a figyelmet
A motorkerékpár piac Szloboda Tamás MGE elnökségi tag
2010. július 07. A motorpiac helyzete
Motor piaci trend Előrejelzésünk szerint a teljes kétkerekű piac 5800 db lesz ben! A következő évtől 8-10% javulást remélünk a mostani szabályzókkal ! •Motorállomány 137 ezer regisztrált és ezer nem regisztrált kétkerekű, amelyből kb 40% (reg.) ill. 95% kétütemű • Kb 700 ezer az „A” kat. jogosítvánnyal rendelkező személy, sajnos a többség már kevésbé aktív
Source: BM Regisztráció A mindennapi használatra szánt motorok iránti igény növekszik Motorozási szokások változása 34%26%
Source: BM Regisztráció, EU Motorozási szokások az EU-ban Az EU-ban a robogózás sokkal elterjedtebb. Főbb okai: • Mozgékonyság, gyorsaság • Kis helyigény (parkolás) • Alacsony üzemeltetési költségek • Alacsonyabb károsanyag kibocsájtás • Nagyobb védelem az időjárás ellen • Állami „támogatás”: „B” kat jogosítvánnyal lehet 125cc- ig vezetni
Bár a törvény előírja, de a hatályba lépés felfüggesztése miatt nincs SMK kat regisztrálva, ezeknek motoroknak a 95% nem felel meg az SMK kat feltételeinek. „50 cc” kategória anomáliái itthon A motorok műszaki színvonala katasztrófális (nincs kontrol) és környezetszennyező (kétütemű) Ezek a járművek többnyire - 30 évnél idősebb Simsonok, Babetták -Japán és Olasz használt, ami „szemét” importként került az országba -Kontrol nélkül árusított, tisztázatlan műszaki szinvonalú „ócó” távolkeleti termékek A regisztrálás hiánya miatt : -Tulajdoni viszonyok tisztázatlanok - Nincs kötve kötelező, és nem köthető Casco - Nem finanszírozhatóak - Ki lehet bújni az ÁFA és vám fizetése alól (kontrol hiánya) A szabályozás adta kiskapuk miatt a regisztráció nélküli motorok használata népszerűbb, de Szükséges a szabályzók újragondolása Közlekedés biztonsági szempontok : - A 40 km/h sebesség maximum a veszélyessé teszi a közlekedést az autók között - Az ennél gyorsabb járművek kilógnak a kategóriából ( A1 jogosítvány szükséges elvileg) - A 8-10’-os kerekek fokozottan érzékenyek az úthibákra
A kormány mielőbb helyezze hatályba a felfüggesztett 50cc regisztrációról hozott törvényt! Szerezzen érvényt az 50cc EU és hazai szabályozásnak! Az ezt meghaladó járművek kerüljenek a MC125 ill. SC125 kategóriába! Ezzel egy időben tegye lehetővé a motorok használatát 125cc- ig „B” kategóriás jogosítvánnyal! (hasonlóan az olasz, francia, spanyol, bizonyos feltételekkel a német rendelkezésekhez) A balesetek megelőzésének érdekében meg kellene fontolni a ma már szép számmal működő, bevált, erre a célra specializálódott vezetéstechnikai és továbbképző centrumok igénybevételét vagy kötelezővé tételét (az OBB ajánlásával) Javaslatunk
Az 50cc anomáliái megszűnnek Az összes kétkerekű ellenőrizhetővé válik Csökken a környezetszennyező kétütemű motorok száma, és többen használnak kis fogyasztású motorokat autó helyett Mivel többen használnak motort a mindennapi közlekedésben, gyorsulna a közlekedés (kevesebb autó az utakon) Regisztrációs adó, Áfa, Vám bevételek növekednek a nagyobb regisztrált állomány miatt A motorok eladása megduplázódik, ezzel munkahelyeket mentünk meg Előnyök
•Népszerűbbé és elérhetőbbé tenni a kétkerekűeket a mindennapok használóinak! •Folytatni a gazdaság fehérítésért folyó munkát! •Megszüntetni a legális piac résztvevőinek hátrányát! Stratégiai céljaink
Köszönöm a figyelmet
A személygépjármű és kishaszonjármű piac Erdélyi Péter MGE ügyvezető elnök
Személygépkocsi forgalombahelyezés (db) I. félév H ó nap V á ltoz á sV á ltoz á s % Január ,2% Február ,9% Március ,1% Április ,5% Május ,6% Június ,9% I f é l é v ,9% forrás: Datahouse
Személygépkocsi havi forgalombahelyezés (db)
Személygépkocsi forgalombahelyezés I.félév (db)
H ó nap V á ltoz á s % Janu á r ,9% Febru á r ,2% M á rcius ,4% Á prilis ,3% M á jus ,5% J ú nius ,7% 2010.I.félév ,3% forrás: Datahouse 2010 I. félévi forgalomba helyezések kishaszon gépjármű
I. félévi forgalomba helyezések kishaszon gépjármű forrás: Datahouse
I. félévi forgalomba helyezések kishaszon gépjármű
I. félévi forgalomba helyezések szgk+ kishaszon H ó nap V á ltoz á sV á ltoz á s % Január ,9% Február ,1% Március ,6% Április ,0% Május ,4% Június ,5% Összesen ,1% forrás: Datahouse
I. félévi forgalomba helyezések szgk+ kishaszon forrás: Datahouse
•A finanszírozás 2008-hoz képest több, mint 80%-ot csökkent, retail vevőben ez évi 50% körüli esést okoz, ami havi ezer új autó értékesítés kiesését jelenti •A flotta finanszírozás visszaesése az idei első negyedévben 60%, ez mintegy havi 1 – 2 ezer új autó értékesítés kiesését jelenti •Míg korábban a kihelyezések 2/3-a új autók finanszírozásából származott, megfordult az arány, 2/3 a használt autókból származik A finanszírozási piac
SREP 20%-96 hónap Gépjármű visszlízing illetékmentes Lízing illeték 50%-os korlát eltörlése HPT: közvetítők definíciója; SREP: közvetítői díj max.12% Fogyasztói hitel – lezárási díj 0%; SREP közvetítői díj max. 6%; Felelős hitelezés: LTV maximum hitelre , lízingre ; Felelős hitelezés: futamidő max 7 év Felelős hitelezés: LTV maximum hitelre , lízingre Közvetítői díjrendelet: speratív jutalék min. 70% Felelős hitelezés: hitelezhetőségi limit Euro max 80%, egyéb deviza 60% Kapcsolt hitelszerződés; 14 napos elállás; THM lízingre is Egyszerűsített zálogjog bejegyzés gépjárművekre Lízing a PTK-ban Jogszabályi környezet változásai
2010 június és első félév Június 2010/2009Első félév 2010/2009 Személyautók % % Kishaszon járművek 775-9% % Személyautók és kishaszon jmű % % Motorkerékpárok332-30% % Nagyhaszon járművek 73+16% %
2010 Új előrejelzés az év végére Korábbi Új Személygépjármű Kishaszon jármű Motorkerékpár Robogó Nagyhaszon jármű
MGE eredményei A gazdaság fehérítésért folyó erőfeszítésekben • külföldi rendszámok ellenőrzésének megkezdése • GFB törvénnyel kapcsolatos szakmai egyeztetések a jogalkotóval, a MABISZ-al és a biztosítókkal • vagyonadó eltörlésével kapcsolatosan szakmai együttműködés az Autós Nagykoalícióval • újrahasznosítási jogszabály elhalasztása, módosítása területén egyeztetett lépések az Autós Nagykoalícióval Belső és külső kommunikáció, szoros média kapcsolat • gyakoribb kommunikáció • napi szintű média kapcsolatok, kezdeményezés • naprakész belső és külső kommunikáció • fejlődő együttműködés a tagvállalatokkal, szakmai klubok • pályázati lehetőségek kihasználása
MGE Stratégiai céljai Folytatni a gazdaság fehérítésért folyó munkát • regisztrációs adó és ÁFA egyidejű megfizettetése • a legális, ezen belül a márkaszervizek támogatása Gépjármű vásárlás és üzemeltetés adóterheinek áttekintése, regisztrációs adó plafon elérése • Célunk az 1,2 milliós felső határ, a regisztrációs adó eltörlését nem támogatjuk, esetleges helyettesítését igen • termékdíj egységesítése az egyszerűbb adminisztrációért •A gépjármű kereskedelemmel és üzemeltetéssel kapcsolatos adózás áttekintése, javaslattétel Együtt gondolkodás a finanszírozókkal és a biztosítókkal • szakmai konzultációk, probléma feltárás Reális, pozitív belső és külső kommunikáció, szoros média kapcsolat • a megkezdett folyamatok fenntartása, fejlesztése Együttműködés az Autós Nagykoalícióban
Köszönöm a figyelmet