Földkérdés befoglaló keretei Katona Csaba Állás/pont/ Lakossági Kör.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Készítette: Geszler Nikolett
Területalapú támogatások Udvarhelyszéken Sólyom Andrea.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Ismétlés, rendszerezés
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Észak Dél ellen.
A felvilágosult abszolutizmus
Helyi szintű környezeti és társadalmi kihívások a globális folyamatok tükrében Múlt és jelen, a kilábalás lehetőségei Leidinger Dániel, tanácsadó Aquaprofit.
Családi vállalkozás.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A vidéki tér sikertényezői
Összehasonlító gazdaságtan
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Gondoljunk másokra is!. Milleniumi fejlesztési célok 2000 szeptemberében az ENSZ kibocsátotta milleniumi nyilatkozatát. A nyilatkozat alapján, nyolc Milleniumi.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Foglalkoztatás-politika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közfoglalkoztatás Magyarországon
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN : A „Szinergiavizsgálat más operatív programmal, az egymásra épülő programok nevesítése” főtevékenységen belül „A PILOT.
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
A világ az első világháború után
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Gazdasági rendszerek.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Urbánné Malomsoki Mónika
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Földkérdés befoglaló keretei Katona Csaba Állás/pont/ Lakossági Kör

Motivációk •A földkérdés körüli szereplők, érdekcsoportok összefüggések szempontjából is vizsgáljuk meg a kérdést! •A földkérdés különböző motivációkból „érinthetetlen szent tehénné” vált, ezért a konfliktus generáló szerepét is elemezni kell. Hogyan lehetne minél kevesebb „véráldozattal” megúszni az egyébként sürgető problémák megoldását? Hogyan lehet probléma megoldó folyamotokat, és a téma körüli hangulat keltést elválasztani egymástól? •Nem tudom eldönteni, hogy itt mi egy környezetvédelmi nézőpont kidolgozásán dolgozunk, vagy az új társadalmi mozgalmak posztmodern szemüvegén keresztül kritizálunk, vagy a vidék társadalma érdekkonfliktusait szeretnénk jószolgálati szereplőként felerősíteni?

Adalék a probléma térképhez 1.Mit szeretne az EU? Mit szeretne Mo? Milyen javaslatokkal tudunk hozzájárulni az új KAP- hoz? 2.A régi KAP milyen hatással volt a hazai mezőgazdaságra? 3.Milyen történelmi előzményei vannak a CAP- nak? Várható-e, hogy az évszázadokig egy irányba ható, és az elmúlt 15 évben kiteljesedő folyamatoknak gátat szabnak a fenntartható fejlődés előretörő szempontjai? Ha igen mitől? Mi hogyan viszonyulunk ezekhez a folyamatokhoz?

Kik a kulcsfontosságú szereplők EU szinten? •Az EU CAP-hoz való viszonya •A 15-ök viszonya az újonnan csatlakozókhoz •Érdekkonfliktusok és érdek azonosságok az EMOGA, ESZA finanszírozó rendszerei között •A kormányzati tárgyaló delegáció és a pártok külpolitikai viszonya a kérdéshez.

Kik a kulcsfontosságú érdekcsoportok itthon •Az agrártársadalom érdekcsoportjainak érdek konfliktusai (pl: nagyüzem – családi gazdaság) •A vidék – főváros konfliktus •A parlamenti pártok közötti nézetkülönbségek •Pártok és az anti-globalista (és antiszemita) szélsőjobb (a maga legitimációs bázist képző összeesküvés elméleteivel) •Pártok és az anti-globalista, antikapitalista zöldek •Saját érdekképviseletek és jószolgálati érdekképviseletek

Hogy néz ki a probléma a struktúra nézőpontból? •A rendszerváltás utáni EU költségvetésének 80%-át fordította az agrártámogatásokra, köztük kialakult az exporttámogatás intézménye. •A keleti blokk országainak nem volt esélye az állami támogatások versenyében (Márpedig az agrártermékek versenye a támogatások versenye, amiben ma sem egyenrangú a keleti és a nyugati termelő, mire egyenrangú lesz addigra várhatóan lecsökkennek, megszűnnek vagy átalakulnak a támogatások!). •Ennek hatására összeomlott a kelet – európai mezőgazdaság, az állatlétszámok %-ra estek vissza, stb. •Az összeomlott állapotot kvótarendszerrel rögzítették, ami tiltja a keleti mezőgazdaságok talpra állását, az élelmiszer hiány esetén is. •Tőkeerős (akár banki háttérrel rendelkező) nyugati vállalat rendszerek sikeresen tudták rombolni a keletiek piaci pozícióit, akiket a bankrendszer 10 évig nem szolgált ki. A tőkekivitel, a piac vásárlás, a nyugat-rasszista szerzői jog védő mechanizmusok sikeresen foglalják el a keleti piacokat.

Mi az életvilág perspektívából kirajzolódó olvasata a dolognak? •Hatalmas méreteket öltött a munkanélküliség és a háború után évvel újra megjelentek az éhező kilátástalan pauper tömegek. •A nempiaci jelleg miatt az önellátás nem lehetséges eszköz az éhező tömegek egzisztenciális problémáinak kezelésére, ennek hatására tovább nőhet a megélhetési bűnözés. •Megnövekedett a Mg technológiafüggése, a szegénységi kultúra, mint veszélyforrás, a kereskedelem zéró összegű játszmáiban általános hatást gyakorol a közegészségre.

Mi a környezeti fenntarthatóság perspektívája az új törekvéseknek? •Bizonyos szint alatt a szegénységi kultúra közvetlenül csap át környezetrombolásba (Himalája erózió, tél eleji gázáremelés hatására bekövetkezett illegális fakitermelés) •Globális fölmelegedés – aszályok hazai legelőterületek az EMVA térségekben •Út és vízhálózat karbantartással összefüggő belvíz (területrendezési igény van itt is!)

Mi a szociális aspektusa a folyamatoknak? •A vidék társadalma elszegényedett, (kevés tulajdonos, csekély alkalmazotti réteg és sok munkanélküli a társadalomszerkezet alapja) •Nem épült ki a helyi civil társadalom, a kisvárosok önkormányzatai átlagosan egymilliárdos adósságterhet halmoztak fel, ami hosszútávra teszi alkalmatlanná a helyi önkormányzatokat (is) a helyi problémák megoldására. •Most már nyilvánvalóvá vált, hogy évek óta működés képtelen az önkormányzati rendszer, eddig sem tudott semmi érdemi lépést tenni, de ez egyre nyilvánvalóbb, hogy nem is fog. A vidék társadalmát kilátástalanság veszélyezteti, mert a kormány államadóssága miatt nem várható közigazgatási reform, belátható időn belül nem áll talpra a helyi önkormányzatiság, 0 vagy mínusz tartományból kellene elkezdeni a civil társadalom kiépítését, az emberek egy része nem rendelkezik diszkrecionális jövedelemmel, nagyrészük pedig pauper. Felébred-e ebből az eszkalálódó kómából (bocsi a képzavarért) a vidék társadalma? •Nem látszik semmilyen fejlesztési szándék a kormány részéről, a pénzlenyúló apparátusok építése és az aszfalt és ingatlan beruházások (hagyományosan ez a korrupció melegágya) elveszik a forrásokat a helyi humán infrastruktúra beruházások elől. •Ha esetleg „vegyenek a helyiek helyi földeket!” alternatíva felmerülne, akkor szembe kell néznünk azzal, hogy ebből a társadalom nagy része kirekesztett, a tőkefelhalmozásban sikeres szereplők (Ennek eltérő hagyományai vannak a centrum és a félperiféria országaiban) további erősödéséhez vezet, ami további koncentrálódáshoz vezet.

Mi - minek a része? Helyi társadalom Nemzeti agrár és vidékpolitikai sík EU sík Környezeti fenntarthatóság