A 2010. évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvízi védekezés tapasztalatai a résztvevő tűzoltók szemszögéből Dr. Szabó Péter tű. alezredes Borsod-Abaúj-Zemplén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A nemzeti védekezés időszakai
MHT Országos Vándorgyűlés
Veszélyhelyzeti kommunikáció élesben
A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
2010 időjárása, különös tekintettel a nagy csapadékokra és más veszélyes jelenségekre dr Bonta Imre, Babolcsai György, Ujváry Katalin (IEO) Nagy csapadékos.
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Bevetésirányítási Terv és a polgári védelmi kötelezettség alapján beosztott polgári védelmi szervezetek mozgósításának szabályozása Vendégek köszöntése,
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő
Az árvízvédelem korszerűsítésére
Tájékoztató a 2010/2011-es téli árvíz tapasztalatiról Előadó: Fejes Lőrinc szakaszmérnök Kisköre KÖTI-KÖVIZIG Téli vízszintegyeztető tárgyalás Kisköre,
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
2009. Baja Kiss Gergely ATIKÖVIZIG Július 1.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Guld Gábor pv. alezredes Polgári Veszélyhelyzet Kezelési osztályvezető március 27. TEVÉKENYSÉGI REND.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
EU-HUROMEX 2008 Békés megyei modulok. 2 A projekt célja az EU Polgári Védelmi Mechanizmusának keretén belül vizsgálni az árvízi védekezés és a kritikus.
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
A vis maior eseményekkel kapcsolatos eljárásrendről Dr. Benedek Katalin DDRÁH FIM Főosztály.
1 BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG március Dr. Takács Árpád pv. ezredes Kolontár település kitelepítése.
helye és szerepe, feladatai a XXI. század első felében
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A helyreállítás és újjáépítés feladatai, tapasztalatai
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
HUNGARIAN NATIONAL ORGANISATION FOR RESCUE SERVICES
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Kálmán László mk. alezredes MH HKNYP Pk. h. (hadkiegészítés)
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
-1- Együttműködés, veszélyes üzemek – iparfelügyeleti tevékenység Országos Rendőr-főkapitányság, megyei (fővárosi) Rendőr-főkapitányságai és helyi Rendőr-kapitányságai.
Cím. Komlóska Község Önkormányzat nevében tisztelettel köszönti Önöket Köteles László Polgármester! Sajtótájékoztatónk témája: Közel 70 millió forint.
Wagner Károly tű. alezredes
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Bodnár Gáspár igazgató FETIKÖVÍZIG február 03.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
biztonsági főigazgató
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
Árvizek gyakorisága, erőssége, okozott kár - hazai vonatkozások -
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Sajtótájékoztató.
Előadás másolata:

A 2010. évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvízi védekezés tapasztalatai a résztvevő tűzoltók szemszögéből Dr. Szabó Péter tű. alezredes Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság

Előzmények – rendkívüli meteorológiai körülmények 2009. decemberétől 8 jelentős árhullám vonult le a Sajón. A teljes vízgyűjtő terület telítődése, az árvízi szükségtározók befogadóképességének minimálisra csökkent, a vízállások nagyvízi tartományban voltak. Egymásra futó, a korábbi LNV-ket megközelítő - meghaladó árhullámok érkeztek. Kiugróan csapadékos május és június. A csapadékösszegek átlagos visszatérési ideje meghaladta a 200 évet Helyenként a vízhozamok átlagos visszatérési ideje a májusi – júniusi árvizeket tekintve megközelítőleg 200 év, míg csak a júniusi árvizet számítva 500 év A soha nem tapasztalt vízmennyiség még a legtapasztaltabb szakemberek számára is meglepetéseket okozott. Szinte az összes homoklelőhely víz alá került, már-már követhetetlenné vált az utak rongálódása és elöntése, ezáltal a települések megközelíthetősége. Itt jegyezzük meg, hogy ez a kialakult helyzet próbára tette a szakembereket a kimenekítések, kitelepítések tervezésénél és a befogadó-helyek kialakításánál is, valamint az erők-eszközök eljuttatásának koordinálásában.

Május – rekordok A Sajó május 17-én Sajószentpéternél 402 cm-rel tetőzött, 11 cm-rel meghaladva az eddig mért legnagyobb vízszintet. A Bódva Hidvégardónál szintén május 17-én 305 cm-rel tetőzött, meghaladva az LNV-t 24 cm-rel. Május 18-án Szendrőnél 5 cm-rel haladta meg az eddigi legnagyobb vízállást. A Hernád május 18-19 közötti időintervallumban tetőzött, csak néhány cm-rel maradt el az eddigi legnagyobb vízállástól. A kialakult hidrometeorológiai helyzetre való tekintettel a Kormány május 17-én 18.00 órától, Borsod-Abaúj-Zemplén megye teljes közigazgatási területére árvízi veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet visszavonására május 25-én 18 órakor került sor.

Június – újabb rekordok Június 5-én a Sajó Sajópüspökinél 416 cm-rel tetőzött, meghaladva az eddigi legnagyobb értéket 14 cm-rel. Sajószentpéternél 4 cm-rel volt magasabb az LNV-nél. A Bódva a májusban beállt rekordot Hidvégardónál 28 cm-rel, Szendrőnél 34 cm-rel döntötte meg. A Hernád június 6-án Hidasnémetinél 25 cm-rel, Gibártnál 13 cm-rel haladta meg az LNV-t. Gesztelynél közel a 2006-os, eddigi legnagyobb árvízi szint jelentkezett. A Kormány 2010. június 2-án 10.00 órától veszélyhelyzetet hirdetett ki Borsod-Abaúj-Zemplén megye teljes közigazgatási területére. A veszélyhelyzetnek megfelelően rendkívüli készültséget rendelt el a Sajó és a Hernád egyes védelmi szakaszaira, valamint a Bódva folyó Hidvégardó-Boldva közötti szakaszára. A veszélyhelyzet 2010. június 17-én 18.00 órakor vesztette hatályát.

2010. évi árvízi védekezés Borsod-Abaúj-Zemplén megyében

A védekezés számokban Borsod-Abaúj-Zemplén megye 358 települése közül 256-ot kényszerített védekezésre árvíz vagy helyi vízkár. Mintegy 11.500 magán- és önkormányzati épület volt veszélyben. Közel 100 ezer ember biztonságát veszélyeztették a megáradt patakok, folyók. Több mint 3500 ház sérült meg az árvíz alatt, 284 ház dőlt össze vagy vált életveszélyessé, lakhatatlanná. 4643 fő kitelepítése vált szükségessé. 24 napon keresztül, kihirdetett veszélyhelyzetben folyt védekezés A védelmi céllal megtöltött és felhasznált homokzsákok száma meghaladta a 3,5 milliót. A csúcsidőszakban, a rendvédelmi szervek állományának helyszínre vezénylésével napi 20 ezren dolgoztak a gátakon. Az Igazgatóság állományának megsegítésére 254 főt vezényelt át az OKF Főigazgatója a katasztrófavédelem központi és területi szerveitől. A védekezést az önkormányzati és köztestületi tűzoltóságoktól átvezényelt 931 fő segítette.

A 2010. júniusi ár- és belvízi védekezésben résztvevő erők száma HÖT: Bács, Békés, Csongrád, Hajdú, Heves, Szabolcs, FTP Napi létszám 400-480 fő, ebből HÖT 300-350 fő + ÖT, ÖTE

Tűzoltók részvétele a védekezésben

Tűzoltók részvétele a védekezésben Az áprilisi speciális védekezési feladatok ellátásában még elegendő volt a megye 9 Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóságának ereje. Az utómunkálatokhoz (főként szivattyúzás) már szükség volt néhány egység átvezénylésére a szomszédos megyékből. A májusi esőzések következtében kialakult helyzetben el kellett rendelni a HÖT-ök 24/24 órás szolgálatra való átállását. A júniusi rendkívüli helyzetben még nagyobb, eddig nem tapasztalt nemzeti összefogásra volt szükség (vízügyi szervek, katasztrófavédelem, rendőrség, honvédség, civil szervezetek, önkéntesek, lakosság), az erők, eszközök koordinálása a vízügyi igazgatósággal folyamatos egyeztetetést követelt meg. A júniusi védekezési munkák koordinálására 2010. június 01-én 16.00 órával állt fel a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (MKI) Operatív Törzse, mely 2010. június 17-én 18.00 óráig tevékenykedett. A kezdeti időszakban a saját állomány el tudta látni a feladatokat, majd a helyzet kritikussá válásával szükséges volt annak megerősítése az ország több megyéjéből és az OKF-ről átvezényelt állománnyal.

Kritikus 48 óra

Kritikus 48 óra – erőn felül a tetőzésig Az első napokban a gátakra vezényelt tűzoltók 10-15 órán keresztül zsákoltak, pihentetésük, váltásuk és ellátásuk nem volt megoldott. Az információk és utasítások nem jutottak el a beavatkozókhoz. Vezénylések. Az erők és eszközök nem egy helyen, egy időben álltak rendelkezésre. A helyszíneken a kritikusnak számító első napokban (a tetőzésig) a gátakra vezényelt tűzoltók erőn felül, 10-15 órákat is zsákoltak egyhuzamban. Ebben a kritikus időszakban a tűzoltók ellátása nem volt megoldott, a pihentetés, váltások nem lettek megszervezve. A kellő információk és utasítások nem jutottak el ebben az időszakban a beavatkozókhoz. Volt rá példa, hogy több, segítségnyújtásra érkező egységet olyan helyre vezényeltek, ahol nem volt akkora veszély, a legveszélyesebb helyeken viszont 25-30 tűzoltó védekezett egész éjszaka, váltás és pihenés nélkül, a szakadó esőben. A védekezéshez szükséges anyagok helyszínre juttatása is nehezítette a tűzoltók munkáját, volt, ahol csak homok állt rendelkezésre, és volt, ahol csak zsák. Koordinációs problémák miatt sokszor felesleges munkát végeztek a beavatkozók, ezzel is gyengítve erejüket. A távolról érkező egység tűzoltóparancsnokai próbálták az irányítást és az ellátást megoldani. Ezen okokból kimondható, hogy a tűzoltók sokszor saját leleményességére volt bízva, hogy hol és mit csinálnak ebben az időszakban. A gátakon a védekezést irányító vízügyi szakemberek az ország minden részéről érkeztek, nem volt helyismeretük az adott szakaszon, így csak találgatták, hogy hol, milyen módon védekezzenek. Ezen irányítók nem voltak tisztában azzal sem, hogy hány tűzoltó van az adott szakaszon, és azzal sem, hogyan irányítsák őket. A lakosság nagy része is a védekezésben csak hátráltatta a tűzoltókat, önkényes védekezésükkel (vak gátak).

Tetőzés – elhúzódó védekezési feladatok

Tetőzés – elhúzódó védekezési feladatok Hosszú idejű megfeszített védekezés, nagy területen. „Vak gátak” – felesleges munkavégzés, koordinációs problémák, lakosság önkényes védekezése. Segítségnyújtás az élet- és anyagi javak mentése, kitelepítések során, az élelmezésben, segélycsomagok osztásában. A nagy számban védekezésre rendelt erők megérkezése után realizálódott a helyzet, elég ember volt a gáton védekezésre. A védekezésben részt vevők ellátása javult. Éjszaka a gátakon viszont legtöbbször csak tűzoltók és a katasztrófavédelem munkatársai védekeztek, és napközben is, ha valaki(k) kiállt(ak) a sorból, akkor a tűzoltók szélesebb terpeszbe álltak, így adogatták a homokzsákokat.

Levonulás

Levonulás A védekezés utolsó napjaiban a tűzoltók szivattyúzási feladatokat végeztek. Több mint 100 szivattyú működtetése. Tankolás, karbantartás. Fertőtlenítés. Mentesítés. Vízszállítás fertőtlenítéshez, mentesítéshez. Fertőtlenítő anyagok szétosztása. Kárbecslés a Kormányzati kárenyhítéshez. Vis maior eljárások (több mint 600).

Normalizálás

Normalizálás Az összedőlt házak újjáépítése, illetve lakás vásárlás a kormányzati kárenyhítés keretében. A többezer sérült ház helyreállítása A karitatív szolgálatok segítségével. A természetbeni és pénzbeli felajánlások fogadása és elosztása a HUB koordinálásában. Az ár levonulását követő száradás miatti károsodások folyamatos felmérése, kezelése.

Visszacsatolás

Visszacsatolás Árvízvédelmi komplex kormányzati beruházások. - Védművek Felsőzsolca, Ónod, Nagycsécs körül, - Zápor-és vésztározók a Bódván, - Mederkotrások a Hernádon, a Sajón és a Bódván. Vízkár-Elhárítási Tervek elkészítése 98 településre. Bevetés Irányítási Terv elkészítése. A 112 új polgármester, önkéntes csoportok és civil szervezetek felkészítése. Megyei Rendeltetésű Mentőszervezet (142 fő) felállítása. EU-s monitoring projektek a Bódvára és a Hernádra.

Köszönöm a figyelmet!