Dr. Ottlakán Johanna, Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Advertisements

Kutatási eredmények Az Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár ügyfelei között végzett telefonos közvéleménykutatásról 2008 Április.
Webshopok+jogi megfelelőség
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Lakner Zoltán.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
Akkreditációs Felhívás Tanácsadók részére Tapasztalatok.
TÁMOP JÓTÁLLÁS ÉS SZAVATOSSÁG Előadók: DR. PALOTAI FERENCNÉ, az OFE Baranyai megyei elnöksége és a Baranya megyei Békéltető Testület tagja,
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
A dohányzás visszaszorítása érdekében megvalósuló program Segítség - a dohányfüst - mentes életért május 31.
Kereskedelem Szakmacsoport
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
A magyar háztartások fizetési szokásai
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
Fogyasztóvédelem.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Dr. Istvánovics Éva ügyvezető igazgató - Piacfelügyeleti igazgatóság A PSZÁF pénzügyi fogyasztóvédelmi tevékenysége és a témához.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Általános lakossági ismeretek a szén-monoxid elleni védekezés vonatkozásában Honeywell Szabályozástechnikai Kft november 11.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A projekt általános szakmai célkitűzései
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
A Nemzetközi Gyermekment ő Szolgálat biztonságos internet oktatási programjának tapasztalatai Nagyváradon.
Fogyasztóvédelem.
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
Előadás másolata:

Ismeretek és tapasztalatok az Észak-Alföldi Régióban a fogyasztóvédelem munkájával kapcsolatban Dr. Ottlakán Johanna, Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete 2010. Június 9., Esztergom

I. A FOME által készítetett kutatások általánosságban A közvélemény-kutatások indítója az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében elnyert „ A fogyasztói tudatosság növelése a civil szerepvállalás erősítésével, a fogyasztók tájékoztatása, tanácsadás és oktatás révén” című és TÁMOP-5.5.6-08/2- 2008-0011 azonosítójú program

I. A FOME által készítetett kutatások általánosságban Elektronikus kereskedelem a lakosság körében Mystery shopping a személyi-, áruhitel és a hitelkártya igényléssel kapcsolatban Az emberek ismeretei és tapasztalatai az üzleten kívüli kereskedelemmel kapcsolatban az 50 év feletti korcsoport esetében Az emberek ismeretei és tapasztalatai a fogyasztóvédelem munkájával kapcsolatban

I. A FOME által készítetett kutatások általánosságban A kutatások minden esetben 3 megyét érintettek: Hajdú-Bihar megye Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Jász-Nagykun-Szolnok megye

I.A FOME által készítetett kutatások általánosságban A kutatások 2009 nyarán, illetve 2009 szeptemberében készültek A mintanagyság 200-1000 főig terjedt A célcsoport a 18. életévüket betöltött lakosság volt, KIV.: az üzleten kívüli kereskedésre vonatkozó felmérés, ahol a vizsgált csoport 50 év feletti volt

II. Az emberek ismeretei és tapasztalatai a fogyasztóvédelem munkájával kapcsolatban A kutatás köre: Volt-e panaszos ügye? Kihez fordult panaszával? Milyen elvárások vannak a fogyasztóvédelmi szervezetekkel szemben? Ismerik-e a FOME-t? Hol tájékozódik jogairól?

II/1 Volt-e már panasza? A vásárlások során a legfontosabb motiváló: a minőség és az ár Kevés szerepet kap a referencia és a kapcsolódó szolgáltatások tárháza A megkérdezettek egyharmada reklamált már valamilyen formában A reklamációs hajlandóság összefüggést mutat az iskolai végzettséggel: A magasabb iskolai végzettségűek hajlamosabbak kiállni jogaikért

II/2 Milyen formában reklamált? A legkedveltebb reklamációs mód: Személyesen- a forgalmazónál vagy valamilyen civil szervezetnél, legutolsó sorban a hatóságnál Levélben- kifejezetten a felsőfokú végzettségűek Telefonon

II/3 Mely területet érintette a panasz? A reklamációval két terület érintett: a szavatosság/garancia és az élelmiszeripar A kutatás csak elenyésző számban említi, de egyre gyakoribbak a közüzemi szerződésekkel kapcsolatos panaszok

II/4 Miként értékeli saját felkészültségét? A megkérdezettek 43%-a teljes mértékben, míg 40%-uk kisebb hiányosságokkal tisztában van fogyasztói jogaival A válaszadók 43 %-a látja a fogyasztóvédelem fő feladatának a vásárlók védelmét és érdekképviseletét, 31%-uk pedig a fő feladatként a szavatosság ellenőrzését jelölték meg Sajnos a megkérdezettek 10%-a semmilyen feladatot nem tudott megjelölni

II/5 Milyen fogyasztóvédelmi szervezeteket ismer? A fogyasztóvédelmi szervezetek ismertségével kapcsolatban elkeserítő képet kaptunk: A válaszadók közel 4/5-e egyetlen szervezetet sem tudott megnevezni (sem hatóságot, sem civil szervezetet, sem nyugdíjas szervezetet, sem városi képviseletet) Némi segítséggel a megkérdezettek 25%-a ismerte fel a FOME mozaiknevét

II/6 Honnan ismeri a FOME-t?

II/7 Mit vár egy civil fogyasztóvédelmi szervezettől? A megkérdezettek közel fele tanácsadást vár a FOME-tól, melynek a területei:

További elvárások egy fogyasztóvédelmi civil szervezettel szemben: Jogi és érdekképviseleti tevékenység A megkérdezettek 2/3-a nem csatlakozna fogyasztóvédelmi szervezethez, ennek ellenére hasonló arányban vallották magukat tudatos fogyasztóknak- ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy anyagi áldozatot, időráfordítást nem szívesen tesznek jogaik védelme érdekében

II/9 Milyen tájékoztatást venne igénybe? A megkérdezettek több, mint 2/3-a venne igénybe olyan fogyasztóvédelmi tájékoztatást

Mit üzen mindez nekünk, civileknek? Megszólítani azt a –nem elhanyagolható- réteget, mely egyáltalán nem tájékozott a fogyasztóvédelem terén, illetve pontosítani a tévhiteket ↓ Sajtókapcsolatok javítása, a sajtót ne csak a kiemelt karácsonyi, húsvéti időszakban keressük, hanem folyamatosan, heti szinten (hisz a felmérésből is kiderül, hogy aki hallott valamely szervezetről, azt a tv-ből hallotta)

a meglévő tanácsadási módokat megtartani, hisz a válaszadók zöme a kérdéseinél igényli a személyes kontaktust Igénybe venni minden lehetséges kommunikációs eszközt, sőt a lehetőségekhez mérten bővíteni azok körét, pl.: nagyobb rendezvényeken tanácsadás, skype Javítani a honlapok minőségét, mivel egy jelentős réteg maga keresi a megoldást, pl.: tájékoztató anyagokon túl levélminták

A fogyasztóvédelem egyre bővülő jellegére tekintettel szakosodás Magas fokú szakmaiság- jogilag alátámasztható közlemények, nyilatkozatok Az elért eredményeket, tapasztalatokat kommunikálni a jogalkotás irányába is, pl.: jogszabály-véleményezéssel, módosítási javaslatokkal

III. Üzleten kívüli kereskedelem az 50 év felettiek körében A kutatás célja a 3 megyében az 50 év felettiek tapasztalatai voltak az üzleten kívüli kereskedelemről A témaválasztás indoka: a tanácsadó irodáinkba érkező panaszokból leszűrhető, hogy a gyakori veszélyekre való figyelmeztetés ellenére a panaszok száma nem csökken e körben

III/1 Mely üzleten kívüli kereskedési formával találkozott? A megkérdezettek közel 1/3-a vásárolt üzleten kívül A legnépszerűbb vásárlási mód a termékbemutatós értékesítés és a társas utazásokkal egybekötött értékesítések A lakásokban történő értékesítések a ‘90es évek elejéhez képest visszaszorultak

III/2 A válaszok megoszlása

III/3 A vásárlóközönség megoszlása nem, iskolai végzettség szerint A nemek szerinti megoszlásnál megfigyelhető, hogy a hölgyek 48 %-a vásárolt már így, míg az uraknak csak 8 %-a Az iskolai végzettség tekintetében kiemelendő összefüggés, hogy az iskolai végzettséggel fordított arányosságban áll a vásárlási hajlandóság A vásárlás motivációja jellemzően az egészségügyi hatás volt, illetve az akciók

III/4 Milyen formában keresték meg? a fogyasztókat zömmel személyesen keresték meg, melynek formái közül is kiemelkedő az ismerős útján való invitálás és a szórólapos megkeresés (a hideghívásos meghívással a megkérdezettek közel 20 %-a találkozott, az érintett korcsoport a 60 és 70 év közöttiek voltak) Az ismerős útján való megkeresés 50 % körüli minden korcsoportban

III/5 Milyen tájékoztatást kapott? A fogyasztói tájékoztatások az NFH magas kifogásolási arányai ellenére továbbra sem kielégítőek A megkérdezettek közül minden 4. érezte azt, hogy nem kapott kimerítő tájékoztatást A tájékoztatás még mindig nem terjed ki a 8 munkanapos elállási jogra és annak gyakorlására, illetve a kapcsolódó pénzügyi szerződések sorsára

III/6 Mi indította a vásárlásra? A vásárlók 1/5-e érezte azt, hogy a vásárlásának döntő oka az előadó rábeszélése volt Közel 10 %-a a vásárlásoknak az ismerősök ráhatására történik A vásárlások 7%-a köszönhető a „csorda szellemnek”

III/7 Igényelt-e kölcsönt, az mennyire volt megalapozott? A termékek ára, akciók ellenére a vásárlások jelentős részénél találkozunk kölcsönszerződéssel A kölcsön során egyik megkérdezett sem találkozott előminősítéssel 1/3-uk automatikusan kapta meg a kölcsönt A válaszadók 16%-a nyilatkozta azt, hogy jövedelemigazolást kértek tőle

III/8 A termék utóélete a vásárlást csak a megkérdezettek 14 %-a bánta meg A panasz döntő oka az ígért gyógyhatás elmaradása volt A gyakorlati tapasztalatokhoz képest mindössze 2 % nyilatkozott úgy, hogy a termék hibás volt, illetve a cserét, pénzvisszafizetést megtagadták tőle

III/9 Mit tehet egy civil szervezet? tekintettel a rossz vásárlási élményre, az ilyen értékesítések zöménél nem maga a vásárló, hanem valamelyik közeli hozzátartozója jelentkezik kérdéssel A cél a széles körű tájékoztatás, hisz egy jelentős százalék csak szórakozás céljából kíván utazáson részt venni, mégis vásárol Üdvözölendő, hogy a sajtó, média is egyre többször foglalkozik a problémával

Mivel az üzleten kívüli értékesítésnél nem ritka ucp tényállás megvalósulása, ezt, illetve a tipikus megvalósulási formákat minden fórumon közvetíteni kell Próbavásárlásokon való részvétel, lehetőleg idősebb korosztály bevonása az ilyen jellegű vásárlásokba A fogyasztói panaszok alapján közérdekű keresetek hatósági eljárások indítása a nem megfelelően működő szervezetekkel szemben

IV. Az emberek ismeretei és tapasztalatai az internetes kereskedelemmel kapcsolatban A vizsgálat köre Milyen körben szokott elektronikus úton vásárlást bonyolítani? Milyen előnyöket, hátrányokat lát az elektronikus kereskedelem kapcsán? Milyen típusú panasza volt? Elektronikus pénzügyek

IV/1 Használta-e az internetet vásárlásra, milyen körben? A megkérdezettek 1/3-a használta ki az elektronikus lehetőségeket vásárlásai során A leginkább jellemző terület az on-line árverések és a műszaki cikkek beszerzése (a vásárlások közel egynegyede) Gyakoriságban ezt követi az e-bankolás, illetve jegyfoglalás, könyvvásárlás (összességében szintén közel a megkérdezettek 20 %-a használja e körben az internetet)

IV/2 Az internetes vásárlás előnyei, vélt hátrányai A leginkább csábító lehetőség az elektronikus vásárlással kapcsolatban az otthoni környezet (közel 40 %) Hasonló súllyal esik latba az ügyintézés gyorsasága Minden 10. megkérdezett vélte előnynek, hogy a rendszer biztonságos, megbízható, átlátható, kényelmes Csak kevesen említették meg az olcsóságot, mint előnyt (mindössze 6 %)

Azok közül, akik nem használják vásárlásra az internetet az alábbi hátrányoktól tartanak: Bizalmatlanság- minden második megkérdezett Személytelenség- a megkérdezettek egynegyede Bonyolultságtól való félelem Idegennyelv ismeretének hiánya- a válaszadók 10 %-a

IV/3 Miről tájékozódik az on-line vásárlás során? Minden esetben kivétel nélkül a termék áráról és a szállítási feltételekről Majdnem kivétel nélkül a termék leírásáról, a rendelés menetéről, a szállítás költségeiről, az ügyfélszolgálat elérhetőségeiről A felsorolt adatok fontosságát mutatja, hogy amennyiben a fogyasztó ilyen adatokkal nem találkozik, akkor eláll a szerződéstől A lényegre koncentrálást mutatja, hogy csak minden második fogyasztó tájékozódik a termék csomagolásáról

IV/4 A vásárlók tudatossága Minden második fogyasztó tisztában van az elektronikus vásárlás folyamán őt megillető jogosultságokkal Ehhez képest csak a megkérdezettek 20 %-a nyomtatja ki vagy őrzi meg bármilyen más módon a vásárlás során keletkező szerződéses feltételeket Hasonló arányban foglalkoztatja a fogyasztókat a webshop üzemeltetője- minden második fogyasztó ismert forgalmazónál vásárol vagy előzetesen tájékozódik, pl.: fórumokon

IV/5 Elektronikus pénzügyek A megkérdezetteknek mindössze 8 %-a nem rendelkezik bankkártyával A bankkártya-használat a 45 év felettiek körében a leggyakoribb A kártyás vásárlásokkal kapcsolatban a megkérdezettek csak elenyésző problémát tudtak felsorolni Az ügyletek zöme akadálymentesen zajlik A válaszadók 20 %-a mindössze a különböző, bankok által felszámolt díjat találta akadálynak

Milyen lehetőségei vannak egy civil szervezetnek? Aki az elektronikus lehetőségeket használja, nagyobb arányban tájékozódik az interneten, így ebben a körben érdemes a tájékoztatók során elsősorban az internetet igénybe venni Az ilyen jellegű tájékoztatásba érdemes lehet bevonni valamely állami szervezetet, pl.: PSZÁF vagy a MNB is foglalkozik hasonló tájékoztatásokkal A tájékoztató kampányokhoz lehetőség van valamely bank bevonására, illetve szakmai partnerként való kommunikálásra

A fogyasztóvédelmi civil fórumokon lehetőséget biztosítani a fogyasztóknak arra, hogy –személyiségi jogokat nem sértve- tapasztalataikat, észrevételeiket megosszák más fogyasztókkal Ösztönözni a fogyasztókat arra, hogy egy-egy elektronikus szerződéskötésnél magát a szerződést is őrizzék meg –illetve olvassák el a feltételeket, mielőtt igent mondanak valamire A nem jogszabályoknak megfelelő webshopok vonatkozásában hatósági eljárás indítása

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!