Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (SRB)
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november A XXI. század kihívásai •Tudományos és technikai fejlődés •Információs társadalom •Nemzetközi gazdaság •Különbségek elmélyülése
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Az oktatás informatikai stratégiája •Kulcskompetenciák fejlesztése •IKT eszközökkel segített tanulás, tanítás • LLL – life long learning – élethosszig tartó tanulás •Kutatások az új tanulási környezetekkel kapcsolatban •Esélyegyenlőség az IKT eszközökkel
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Magyarország Nemzeti Alaptanterve (2007) •Kulcskompetenciák –Anyanyelvi komm. –Idegen nyelvi komm. –Matematikai és term tud. kompetenciák –Digitális kompetenciák –Önálló tanulás –Állampolgári komp. –Vállalkozói komp. –Kulturális komp.
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Digitális kompetenciák •Lehetőség –Új pedagógiai módszerek –Aktív tanulás •Témakörök –Informatikai eszközök –Alkalmazói ismeretek –Infokommunikáció –Információs társadalom –Könyvtári informatika
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Az informatika helye a szerbiai oktatási rendszerben •Alsó osztályokban választható: Játéktól a számítógépig (laptop az iskolatáskába) •Felső osztályokban: informatika (választható) + műszaki •Középiskola: nem ECDL alapú •Felsőoktatás: a karok autonóm joga (MTTK-ECDL)
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Közös IKT kompetencia felmérés •Cél: –Kutatási módszer kidolgozása –Összehasonlítás •Témakörei –Előzetes tanulmányok –Tárgyi feltételek –Kompetencia mérés
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Felmérés adatai AVKF 177 fő 1. évf. nap/lev tan, óvó, szocped 132 fő 1. évf. nap/lev tan, óvó, szocped MTTK 39 fő I. évf. nap. tan 32 fő I. évf. nap. tan
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Előzetes informatikai tanulmányok AVKFMTTK Átlagos informatika óraszám középiskolában (óra/hét) 2,983,737,693,88 Informatika érettségi 12,5%18,9%5%0% ECDL vizsga 7,1%7,3%0%6,9%
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Technikai feltételek – Számítógép megléte
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Technikai feltételek – Internet kapcsolat
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november IKT kompetenciák – gyakori tevékenységek = „gyakran” AVKFMTTK Digitális fényképezőgép használata ( és interneten keresés) 36%48%49%44% Csevegés (MSN, Skype) 27%4828%50% Zenék, filmek letöltése 10%22%23%44%
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november IKT kompetenciák – ritka tevékenységek = „soha” AVKFMTTK Weblap készítése (hasonló blog, wiki is) 83%77%90%67% Elektronikus ügyintézés (bank, vásárlás,...) 58%42%87%56% Laptop és projektor használata kivetítésre 68% 54%28%
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november A felmérés továbbfejlesztése •A kimenő kompetenciák lemérése 4 év múlva (hatékonyság) •További összehasonlító vizsgálatok, a különbségek kielemzése •Új tanítóképző karok bevonása (HR, HU, SRB)
VIII. Tantárgypedagógiai Tudományos Konferencia Baja 2009.november Következtetés •Számos hasonlóság, de sok különbség a két ország között •Új pedagógia módszerek IKT eszközökre építenek •Hasznos az országokon átnyúló együtt működés
Köszönjük a figyelmet! Jelli János Námesztovszi Zsolt