Készpénzkímélő megoldások 2005.november 8. (2002. május 27.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

Virtuális számlák, virtuális fizetés
Bankszámla és bankkártya
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Kötelezettségek 10. feladat kidolgozása
Elektronikus ügyintézés
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
„e-NIVÓ – együttműködõ NõI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan” 1 Emlékszel rá? 1. Hogyan megy a regisztráció? 2. Mire való a regisztráció?
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
A biztonság három oldala Páger Máté, Göcsei Zsolt, Szabó Gábor.
ACN - Áttekintés Érvényes január 1-től MAGYARORSZÁG.
Használata Készítette: Medve Tamás.
CREDEURO & ICP Zabó László. CREDEURO Standard n Az Európai Fizetési Tanács (EPC) által kibocsátott „üzleti szabvány” a kisösszegű, határon.
1 PARTNERKOCKÁZAT KEZELÉSE A CO 2 KERESKEDELEMBEN - tájékoztató az üzemeltetők és egyéb piaci szereplők részére június 12.
Mobilkereskedelmi szolgáltatások
Elektronikus számlabemutatási és fizetési szolgáltatások Tapasztó Balázs, alprojektvezető, T-Systems VI. E-Banking / M-Banking konferencia
Tectia MobileID Express – Kétfaktoros erős autentikáció – 5 percen belül üzemkészen! január 16.
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
Mobilfizetés Magyarországon
Internetes bankok piacformáló hatása
Számítástechnikai rendszerek bérleti konstrukciója.
PÉNZPIACI SZABÁLYOZÁS 1.
EBPP.HU Zrt., a konszolidátor .
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
A magyar háztartások fizetési szokásai
Kováts Surd, Martinovic Boris
Pénzforgalom – Magyarország 2020
Hogyan lehet több millió Ft-ra szert tenni befektetés nélkül ! Figyelem ! Az egész rendszer egy vásárlói közösségre van ráépítve ! Az azonnali jövedelem.
A magyarországi bankkártya üzletág elemzése
Tájékoztató az OTP Bank Partnerei részére
Az e-kereskedelem (e-business)
E-beszerzés Bravo csoport.
® ACN - Áttekintés március 21. MAGYARORSZÁG.
Az SPSS technológiával háromszorosára nőtt az online eladásokból származó bevétel.
Kereskedelmi Banki Szemszögből VI. E-Banking / M-Banking konferencia Budapest, november 8. (kedd) Agárdi Gyula tanácsadó Alternatív.
A cég alapítója, és tulajdonosa James Ward
Mi is tulajdonképpen SprintWealth üzlet? A SprintWealth weboldalról szoftvereket és e-könyveket tölthetsz le 29 USD regisztrációs díj ellenében. Az oldal.
K&H trambulin tapasztalatok
2010. Június 4. – MNB Konferencia „Fókuszban a lakossági megtakarítások” Személyes pénzügyek Lehetőségek és kihívások.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
Elektronikus bankolás Gyors, hatékony és biztonságos módja a kommunikációnak és az üzleti kapcsolatnak a Bankal. Tranzakciókat a saját irodából vagy otthonról.
EME Zrt. 2007/Fürst György/ EME mobilfizetés – bankszámláról?! Füst György Igazgatóság elnöke EME Zrt november 20. EME mobilfizetés - Bankszámláról?!
A készpénz és más eszközök használata
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 PARTNERKOCKÁZAT KEZELÉSE A CO 2 KERESKEDELEMBEN - tájékoztató az üzemeltetők és egyéb piaci szereplők részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
Elektronikus banki ügyintézés Készítette: Hollósy Szabolcs eTanácsadó Ma a pénzintézetek elektronikusan vezetik az ügyfelek bankszámláit. Ez lehetővé tette.
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
Lehetséges együttműködési területek az internetes bankkártya elfogadás területén.
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
A Digitális Pénz Kállay Petra Zsirkai Noémi.
© , Hedz Magyarország Kft. Az elektronikus díjbeszedés perspektívái Győztesek felősége - Tájkép csata után Számlakibocsátok és bankok egy asztal.
Mítosz vagy valóság? Közműdíj-fizetés mobilról. 2 / Turny Ákos - Közműdíj-fizetés mobilon / 4/1/2015 Dinamikus fejlődés minden területen 1998 – 1999Az.
© Enigro All Rights Reserved. THE ONLINE FOR GLOBAL BUSINESS NETWORK.
Nemzetközi utalás magyar bankszámláról AdvCash-re onnan már könnyen feltölthető a PM számla! A regisztrációs linket kérd a szponzorodtól!
E-pénz hol vagy? Bartha Lajos MNB, Pénzforgalom és értékpapír-elszámolás IV. E-Money Symposium Budapest, november 3.
Abaqoos Banki virtuális pénztárca. Bankkártya vs. E-Banking alapú átutalás.
Bankkártya adatok kezelése
Ami változott, és ami nem
9. tétel.
ELSZÁMOLÁSFORGALOM
Elektronikus ügyintézés
A részletfizetés tranzakcióról általánosságban
Minden az azonnali fizetési rendszerről
HWSW mobilfizetési konferencia
Előadás másolata:

Készpénzkímélő megoldások 2005.november 8. (2002. május 27.)

Tartalomjegyzék 1.A fizetési módozatok és elektronikus változatai 2.Mobil fizetések 3.EBPP 4.P2P fizetések

1. A fizetési módozatok és elektronikus változatai

A „hagyományos” fizetési módozatok elektronikus változatai  Átutalás  Egyszerű átutalás  Csoportos átutalás  Beszedés  Azonnali (azonnali inkasszó)  Csoportos (csoportos inkasszó)  Váltóbeszedési megbízás (váltóinkasszó)  Határidő beszedési megbízás (határidős inkasszó)  Okmányos meghitelezés (akkreditív)  Készpénzhelyettesítő fizetési eszköz  csekk  bankkártya  Készpénzfizetés Elektronikus bankolás Corporate electronic banking: PC banking, EDI Phone banking: Call Center/IVR, ATM, Kiosk Internet banking: Web Mobil banking: SMS, WAP EDIFACT, Bolero.net Elektronikus csekk Bankkártyával: SET, MOSET, SSL, Smart Card Bankkártya nélkül: Micropayment (Web/Mobil) Digital Money Elektronikus fizetések EBPP P2P

2. Mobil fizetések

Fogalmak - micro/macro, online-offline Mobil tartalom Offline (valós világú) vásárlás Online ( virtuális ) vásárlás Micro- payment (kisebb összegű, mint €10) Macro- payment A mobil fizetések alatt a mobil telefon mint fizetési eszköz használatát értjük, mind a virtuális, mind a valós világban. Nem értjük ez alatt a mobil telefonon való “bankolási” műveleteket (átutalás, számlakiegyenlítés,…) Dávid egy új csengetési dallamot tölt le egy WAP-os oldalról. A telefonszámláján ez, mint plusz €0.25 jelenik majd meg. Ádám Internetes játékot játszik a PC-jén. Mobil telefonjával fizet, és ez óránként €1 levonást jelent a prepaid számlájáról. Júlia egy ital automata előtt hívja az ott megadott telefonszámot. Ezek után megkapja az előzőleg kért kólát. Ez később €0.50 tételként jelenik meg a havi telefonszámláján. Éva CD-t vásárol az amazon.com-on. A fizetési tranzakciót mobil telefonnal autorizálja egy négyjegyű PIN kóddal és €20 fizet a kártyája segítségével. Rómeó a töltőállomáson tankol. Ezután mobiljával hívja a megadott telefonszámot. Az üzleti kártyájáról €30 összeget emelnek le. Nem jellemző, elvétve akad mobil operátor, ami több mint €10 számláz a tartalomszolgáltatásért. (nagyobb összegű, mint €10)

Fizetési módozatok - azonnali fizetés VevőEladó Mobil Fizetési Szolgáltató 1.mobilszám megadása 2. Vevő mobilszáma és az összeg továbbítása 4. IVR hívás x összeg kifizetése y eladónak engedélyezi? 5. Engedélyezés PIN- nel 6. Fizetési igazolás küldés Vevő bankjaEladó bankja 7. Felhatalmazás beszedésre 8. Bankszámla terhelése, utalás 0.Előzetes szerződés a Vevő és Fizetési Szolgáltató, és az Eladó és a Fizetési Szolgáltató között 3.Vevő és Eladó azonosítása 9.Banki értesítés az utalás megérkez éséről

VevőEladó Mobil Szolgáltató 1.Vásárlás mobillal a kártyáról 5. Fizetési igazolás küldés 0. Előfizetői szerződés 2. Szolgáltató értesítése a vásárlásról, autorizálás Eladó bankja 4.Utalás Mobilszolgáltató bankja 3. Számla megterhelése, értesítés 7.Havi számlafizetés, esetleg gyakoribb klíring Fizetési módozatok - utólagos számlázás 6. Értesítés az utalásról

Fizetési módozatok - előre fizetett megoldás VevőEladó Mobil Szolgáltató vagy Molbil Fizetési Szolgáltató 1.Vásárlás mobillal a kártyáró / számláróll 5. Fizetési igazolás küldés 0.Előre fizetett kártya megvétele vagy technikai számla vezetése 2. Szolgáltató értesítése a vásárlásról, autorizálás Eladó bankja 4.Utalás Mobilszolgáltató bankja 3. Kártya / számla megterhelése, értesítés 6. Értesítés az utalásról

Szereplők és érdekeik, megoldandó problémák Forrás: Forrester Research, 2001 Augusztus A kereskedők, akik leginkább szeretnék a mobil fizetési megoldásokat: •különböző valós szolgáltatásokat kínáló kiskereskedők (mozi- színházjegy árusítás, parkolás, tömegközlekedés, gyorséttermek, csomagküldő szolgáltatások,…) •online kiskereskedők •hagyományos kiskereskedők A végfelhasználók: •leginkább a biztonsági problémáktól félnek (93%) •felhasználóbarát, gyors megoldást várnak ….és leginkább a mobil operátoroktól független megoldást szeretnének!!!

Trendek, előrejelzések Forrás: Forrester Research, 2001 Augusztus •26 milliárd Euro 2005-ben •87 euro/per felhasználó/per év •ez 0.5% a teljes kereskedelmi forgalomnak (bár ebben minden vásárlás benne van, még az ingatlan és autóvásárlások, ami nem célszegmense a mobil fizetéseknek) •a tartalomszolgáltatáshoz kötődő fizetéseket volumenben „túlnövik” a valós világú micropayment jellegő fizetések, később pedig a valósvilágú macrofizetések

Trendek, előrejelzések Forrás: Forrester Research, 2001 Augusztus •Tartalomszolgáltatás: 30%-ról 10%-ra csökken a profitráta, de a nagy volumenek miatt érdekes •Valós világú micropayment: 10%-ról csak 7%-ra csökken a profitráta, a kereskedő/felhasználó szempontjából a legérdekesebb terület •Valós világú macropayment: 6%-ról csak 3%-ra csökken a profitráta •Internet macropayment: 6%-ról csak 3%-ra csökken a profitráta (nem prioritás a mobil fizetések esetében!) •Internet micropayment: ugyan 10%-ról csak 7%-ra csökken a profitráta, de volumenében nem lesz jelentős

Ki a legmegfelelőbb? Bankok Kártyás cégek Mobil operátorok Fizetési startupok Motiváció Mobil szolg. - tapasztalat Pénzügyi szolg.- tapasztalat Microfizetések - tapasztalat Macrofizetések - tapasztalat Nagy ügyfélbázis Nagy kereskedői bázis Gyors lépési képesség Gyors terjeszkedési képesség Példa Kritériumok Deutsche BankVisaVodafonePaybox „Le nem maradni” Új értékesítési csatorna Új bevételi lehetőségek Üzleti lehetőség Robusztus képességek Minimális képességek Senki sem tudja egyedül megcsinálni…

3. Elektronikus számlabemutatás és fizetés

EBPP - mi ez? A különböző szolgáltatók által rendszeresen kibocsátott számlákhoz kapcsolódó számlázási és fizetési folyamatok elektronikus, Internet vagy más online eszközök segítségével történő lebonyolítása. Lehetőséget ad a számlázás és fizetés automatizálásán felül marketing akciókra is.

Megvalósítási opciók - számlabemutatási modellek  Három fő modelltípust különböztetünk meg: Direkt modell, számlakiküldő modell és a Konszolidátor modell, illetve ezen belül megkülönböztetünk még összegzett és részletes konszolidálást.  Direkt modell : a számlafizető minden alkalommal felkeresi a számlakibocsátó honlapját, belép a rendszerbe és kifizeti a számláját.  számlakiküldő modell : A számlakibocsátó a számlákat elektronikus módon kiküldi minden egyes számlafizetőnek ben  Konszolidátor modell : egy közbülső szereplő, az ún. konszolidátor gyűjti be a számlákat különböző számlakibocsátóktól és kezeli azokat, illetve garantálja a fizetés végrehajtását.  Részletes konszolidálási modellben a számlázó minden számlainformációt elküld a koszolidátornak, amely a számlafizető számára hozzáférhetővé teszi a részletes számlaadatokat  Összegző konszolidálás esetén csak a számlaösszegzéseket jeleníti meg a konszolidátor, a részletekre kíváncsi számlafiizető el kell, hogy menjen a számlakibocsátó honlapjára (ha van neki ilyen…)

Megvalósítási opciók - számlafizetési módszerek  Az EBPP rendszeren kívüli végrehajtás: a fizetési megbízás a rendszeren kívül jut el a bankhoz. Ebben az esetben a számlafizető kell, hogy ellássa a számla kiállítóját a fizetési instrukciókkal, aki értesíti erről a bankot (és hagyományos módon történik az elszámolás)  Az EBPP rendszeren belüli végrehajtás: a pénzügyi intézetek aktívan részt vesznek a folyamatban. Ez a konszolidátor modellben használatos fizetési módszer. Ekkor gyakori, hogy a számlakibocsátók és a számlafizetők is rá vannak kényszerítve arra, hogy számlájuk legyen a résztvevő banknál (...különböző bankok esetében probléma lehet a banki elszámolás megoldása az EBPP rendszeren belül …. Internetes klíring?)

Nemzetközi (USA) statisztikák, trendek •Az elektronikus számlabemutatás az 1998-as 300 milliós szintről 32.8 milliárdra emelkedik 2005-re, míg a számlakifizetések 600 millióról 40.4 milliárdra azonos időszak alatt. • Becslések szerint az EBPP piac nagysága $500 milliárd lesz ben • EBPP fogja kezelni a vevői számlák 13%-át a közeljövőben (2004) körül kezd majd kialakulni a kritikus tömeg.

Az EBPP várható fejlődése Az egyes fejlődési szakaszok jellemzői: Első szakasz, : Úttörők. A számlákhoz való hozzáférés nehézsége erősen korlátozza a felhasználók számát és érdeklődését. Második szakasz, : Számlafizetők. A konszolidátorok közötti megállapodások lehetővé teszik a számlakibocsátóknak, hogy elérjék on-line ügyfeleiket, bár még mindig az on-line banki tranzakciók körül koncentrálódik a szolgáltatás. Harmadik szakasz, : Kritikus tömeg. Könnyű hozzáférés az elektronikus számlákhoz, az EBPP használat és adoptáció gyors elterjedése. The Three Phases Of EBPP Development Number of EBPP households* (millions) EBPP households (millions) % 8% 28% 52% 61% 66% ,142 1,962 Annual e-bills paid (millions) e-bills as % of total household bills.01%.04%.6% 3.0% 7.6% 13.1% % of recurring household bills that EBPP users pay online *Data is from Technographics® ‘99 Benchmark Survey of 10,000 North American households.

Megvalósítási opciók – melyik a jó?  Konszolidáló (összegző vagy részletező) modellt érdemes felvállalni  Előnyök:  Értéknövelt szolgáltatás a többi internetes termék és szolgáltatás mellett  Versenyelőny  Új bevételi forrás  Ügyfélszerzés  Hirdetésből származó bevétel  Vevői információkhoz juthat -> vásárlási szokások, termék preferenciák  Elsőként az egyetlen is lehet a magyar piacon (monopol helyzetet teremt)  A piac többi szereplőjének - ha részletes konszolidáló szerepet vállal - sokkal kisebb befektetés szükséges a szolgáltatás igénybe vételéhez -> gyorsabban elterjed  Pénzintézet szükséges hozzá (vagy pénzintézeti jogosultság)

Az EBPP a bankok szemével- USA  A pénzintézetek többsége „business case” és meghatározott mérőszámok és mérések nélkül indította/indítja el EBPP szolgáltatásait  A fő indok: ügyfélmegtartás (59%) és a konkurencia nyomása (18%)

Az EBPP a bankok szemével- USA  Kik a megcélzott EBPP felhasználók?  A már meglévő online számlafizetőkre „utaznak”  Azt a nézetet követik, hogy csak az online bankolóból „fejlődhet ki” az online számlafizető (a helyes sorrend: számlaegyenleg lekérdezés – átutalás – számlakifizetés – számlamegjelenítés)  Díjazás:  Csak 13%-uk adja ingyen a szolgáltatást, és a legtöbbjük többet fizettet az ügyféllel, mintha az egyenesen az EBPP szolgáltatóhoz menne és egyikük sem kívánja megváltoztatni a jelenlegi díjazási struktúrát...

Az EBPP a számlafizetők szemével- USA  Közel 11 millió számlafizető fogja továbbra is használni az online számlafizetés lehetőségeit  A legtöbbjük nem a bankja, illetve pénzintézete által nyújtott EBPP szolgáltatásokat veszi igénybe (22%), hanem a számlakibocsátó, esetleg a kártyatársaságok nyújtotta számlafizetési szolgáltatásokat (44%)!  A jövőben pedig egyetlen EBPP szolgáltatót kívánnak igénybe venni (csak 6%-uk fejezte ki, hogy inkább a bankja szolgáltatásait fogja preferálni...)

Az EBPP Európában  Kevesen érzik problémásnak a számlafizetést (6%)  Leginkább a direct debit megoldást használják(69%), 64%-a azoknak, akik maximum 3 számlát kapnak havonta, és 84%-a azoknak, akik 15 vagy több számlát fizetnek havonta  Nincs kortól való függőség

 Az európaiak 25%-a érdeklődik, vagy erősen érdeklődik az EBPP iránt:  Egy részük azok közül kerül ki, akik már online bankolnak  Más részük alternatív megoldást keres a meglévőkhöz (nehézkesnek, merevnek érzi pl. az általa használt direct debit megoldást)  Leginkább az olaszok és a németek szeretnék, de különböző okokból  Fizetni viszont nem fognak érte  A számlakibocsátók fognak direkt vagy indirekt nyereséget produkálni az EBPP-ből (és inkább a megjelenítéssel, hogy jobban ellenőrizhetőek legyenek), a bankok számára nincs igazi „business case” Az EBPP Európában

4. P2P fizetések

A PayPal mint az Internetes e-cash „de facto” standardja?  1999-ben alakult – az Internetes fizetések megoldásásra  Jellemzően kisértékű fizetések – 50 USD-nál kisebb fizetések (eBay)  Az online fizetések 93%-a kredit kártyás fizetés még ma is  Egy Gartner felmérés adatai (2002 februárja) online vásárló,mint megkérdezett :  33%-uk nagyon megbízhatónak tartja  27%-uk a PayPalt már használja  Csak 11%-uk a Billpoint-ot  Csak 3%-uk a Yahoo!PayDirect-et  Csak 1%-uk a C2IT-et (CitiBank)  Personal-to-Personal fizetések megoldására indult, de mára a P2B fizetések lettek a legkedveltebbek  Jelenleg 13 millió regisztrált felhasználója van, naponta újat szerez hozzá a jelentős számú problámák és reklamációk ellenére  A Gartner szerint, ha a PayPal eléri a 25 milliós felhasználói számot, a nagy online kereskedők rá lesznek kényszerítve, hogy fizetési módozatként elfogadják, és ezután már nem lehet majd megállítani

 EBPP szolgáltatást indított el, amivel komoly konkurenciát jelent a bankoknak  A MasterCard partnerségén keresztül hozzájutott az Egyesült Államok legnagyobb számlakibocsátójához  10 millió USD forgalom naponta, tranzakció  Ingyenes a használata a számlafizetők számára  A kereskedők számára hasonlóak a díjazások, mint a kredit kártyás fizetések esetében  USA: 1997 óta egyre kevesebben fizetnek számlát bankokon keresztül, 2000-re már az új számlafizetőknek csak 39%-a választotta bankját a számláinak rendezésére (Forrester)  A siker okai:  Meglévő óriási ügyfélbázisa  Ingyenes szolgáltatások a számlafizetőknek  Partneri kapcsolat a MasterCard-al (Co-branded kártya- ATM-es hozzáférés a PayPalnál vezetett számlához)  Elemzők szerint tényleges veszélyt jelent a fizetési szolgáltatóknak (reálisan működő eWallet?) A PayPal mint az Internetes e-cash „de facto” standardja?

 Rengeteg megoldásra váró probléma van még:  Melyik ország jogszabályai érvényesek egy határon átmenő fizetésen?  A banki működéseket és fizetéseket jól leszabályozó jog nem tartalmaz utalást sem az ilyen jellegű szolgáltatóra vonatkozóra - és mégis terjed...  Mit tehet a bankvilág? – A Forrester tanácsai...  Citibank c2it megoldása  Jelenleg ügyféllel rendelkezik...  Ingyenessé kell tenni (már elkezdte....és a Bank Of America is)  Egyszerű és olcsó (de nem ingyenes) nemzetközi P2P fizetések  Partnerkapcsolatok: AOL, MSN,....  Nyitni más bankok felé! – a technológiát licenszelni más bankok számára (elhagyva a márkanevet !....)  Szolgáltatni az SME szektornak  Az c2c aukciós helyekről pedig már végképp lemondhatnak.... A PayPal mint az Internetes e-cash „de facto” standardja?

Köszönöm a figyelmet!