Nem hierarchikus klaszterelemzés az SPSS-ben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar szőlő- és bortermelő üzemek technikai hatékonysága
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Petrovics Petra Doktorandusz
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Összefoglalás - Faktor- és klaszteranalízis - Petrovics Petra.
A tervezés mint menedzsment funkció
Optimális rétegzés és településrétegzési vizsgálatok a KSH lakossági felvételeiben Fraller Gergely.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
Klaszterelemzés az SPSS-ben
A statisztika alapjai - Bevezetés az SPSS-be -
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Biológiai monitoring és mintavétel
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Szállítási probléma - fogalmak
Mintavételes eljárások
3. előadás.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
SPSS bevezetés.
SPSS leíró statisztika és kereszttábla elemzés (1-2. fejezet)
Hierarchikus klaszteranalízis
K-közepű és kétlépéses klaszteranalízis (3. fejezet)
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
TÁMOP Településszintű fejlettségi vizsgálatok egybe(nem)esése Fekete Attila Gyerekesély-kutató Csoport MTA TK
Az F-próba szignifikáns
IDŐMÉRLEG Grábics Ágnes
Statisztika a szociológiában
szinuszcsomó AV csomó jobb bal
Marketingkutatás 3. szeminárium Nagy Gábor március. 29.
Klaszter analízis A klaszteranalízis értelmes és használható csoportba sorolja az adatokat, ezek a klaszterek. A klaszteranalízis kiindulópontja az elemek.
Statisztika.
Összetett adattípusok
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
II. Demográfia Népesség összetételének vizsgálata
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Többváltozós adatelemzés
Többváltozós adatelemzés
Adatleírás.
t A kétoldalú statisztikai próba alapfogalmai
Egyetemes értékek az egyetemen Lovasné Avató Judit A kutatás módszertana.
Faktoranalízis az SPSS-ben
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Sztochasztikus kapcsolatok
Petrovics Petra Doktorandusz
Bevezetés a Korreláció & Regressziószámításba
Vargha András KRE és ELTE, Pszichológiai Intézet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Többváltozós lineáris regressziós modell feltételeinek tesztelése.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Diszkriminancia-analízis az SPSS-ben Petrovics Petra Doktorandusz.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Parciális korreláció Petrovics Petra Doktorandusz.
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Adatelemzési gyakorlatok
Bevezetés a kvantitatív kutatásba
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A marketinginformációs rendszer
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Nem hierarchikus klaszterelemzés az SPSS-ben Petrovics Petra Doktorandusz

Klaszteranalízis folyamata 1. A probléma megfogalmazása (Kutatási probléma, hipotézis, vizsgálandó elemek nagysága, stb.) 2. Feltételek vizsgálata Pl: kiugró értékek, reprezentatív minta, skálázás 3. Hasonlósági és távolságmérték meghatározása (Ahol kisebb a távolság, azok a megfigyelési értékek hasonlóbbak) 4. Klasztermódszer kiválasztása Hierarchikus vs. nem hierarchikus 5. Klaszterek száma Hány csoport? Mi alapján? 6. Klaszterek értelmezése, jellemzése Elnevezés, értékelés 7. Klaszterelemzés érvényességének ellenőrzése

Nem hierarchikus módszer az SPSS-ben Nem hierarchikus módszer K-Means Two Steps Előnye Segít a klaszterszám meghatározásában Ha változtatjuk a klaszterszámot, a korábban létrehozott klaszterek összetétele nem változik Számtalan távolságmérték Standardizálható változók Dendogram A mintavételi egységek száma magas Kevésbé függ kiugró értékektől Kevésbé függ távolságmértékektől Kevésbé függ attól, hogy került-e az elemzésbe irreleváns változó Leggyorsabb Nominális és metrikus ismérvek kombinálhatósága Ideális klaszterszámot „javasol” Kiszűri az outliereket Alapértelmezés szerint standardizál Hátránya Érzékeny a kiugró értékekre Hosszadalmas megtalálni az ideális kombinációt Nominális és metrikus ismérvek nem kombinálhatók A klaszterek számát előre kell meghatározni Klaszterközéppont kiválasztása Függ a megfigyelések sorrendjétől Más klaszterszám esetében teljesen más összetételű klaszterek jönnek létre

Lakhely: 1- Budapest, 2- megyeszékhely, 3-egyéb Név Főzős Házias Nem Lakhely Kereset 1 Béla 3 3000 2 Jenő 1500 Bea 5 2000 4 Marci 1000 Ubul 7000 6 Zsuzsa 7 8000 Rita 8 Zoli 9 Dávid 5000 10 Robi 11 Kriszti 12 Zsófi 4000 13 Géza 14 Éva 15 Dóra 16 Vera 6000 Nem: 1-férfi, 2-nő Lakhely: 1- Budapest, 2- megyeszékhely, 3-egyéb TK/286. oldal (Sajtos-Mitev)

Klaszterelemzés érvényességének ellenőrzése 7. Klaszterelemzés érvényességének ellenőrzése K-közép (K-Means) eljárás Analyze / Classify / K-Means Cluster Kezdeti klaszterközéppont meghatározása

Output 3 klaszter – 3 klaszterközéppont

Összehasonlítás = Hierarchikus módszer Nem hierarchikus módszer 7. Összehasonlítás Megbízható = Hierarchikus módszer Nem hierarchikus módszer K-Means

Feladat Fogyasztók csoportosítása vásárlási attitűdjeik szerint: 1-7-ig terjedő skálán értékelik a következő állításokat: V1: A vásárlás szórakozás. V2: A vásárlás nem tesz jót a pénztárcának. V3: A vásárlást gyakran összekötöm étteremlátogatással. V4: Vásárláskor megpróbálom a legjobb vételt csinálni. V5: Nem érdekel a vásárlás. V6: Az árak összehasonlításával rengeteg pénzt lehet megtakarítani. Malhotra [2005]: Marketingkutatás 703.o.

Sorszám V1 V2 V3 V4 V5 V6 1 6 4 7 3 2 5 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Output

Köszönöm a figyelmet!