Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.

FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Kvantitatív Módszerek
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint A Műegyetem szerepvállalása a fogyasztóvédelmi.
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
Humánkineziológia szak
3. Két független minta összehasonlítása
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
A fogyasztói magatartás
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Fogyasztói magatartás
Cím elrendezés Alcím.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
Cím elrendezés Alcím.
Előadás másolata:

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle Margit PhD hallgató

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint „Fogyasztói tudatosság” kutatás • Kutatási kérdések: – Milyen dimenziók mentén határozható meg a fogyasztói tudatosság? – A vizsgált csoport, az egyetemista korosztály mennyire tekinthető tudatos fogyasztónak? – Tanulható-e a fogyasztói tudatosság? – fogyasztóvédelmi képzések szerepe a felsőoktatásban • Szekunder kutatások: – a tudatosság elsősorban a fogyasztási döntési folyamatban nyilvánul meg, – az ún. „vevő fekete dobozára” és a vásárlási döntésre vezethető vissza 2

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Külső ingerekA vevő „fekete doboza” A vásárlási döntés MarketingKörnyezetiA vevő jellemzői A vásárlási döntés folyamata A döntés szempontjai • Termék • Ár • Elosztás • Promóció • Gazdasági • Technológiai • Politikai • Kulturális • Társadalmi • Személyes • Probléma felismerés • Információ gyűjtés • Értékelés • Döntés • Vásárlás utáni fogy. magatartás •Termék választás • Márka választás •Kereskedőválasztás • A vásárlás időzítése • A vásárlásra fordított összeg meghatározása A vevő pszichológiai jellemzői • Motiváció • Észlelés • Tanulás • Memória Fogyasztói magatartás modellje 3

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Empirikus kutatás - módszertan • Olyan összetett fogalmak, mint a fogyasztói tudatosság nehezen számszerűsíthetők – Sokdimenziós (a tájékozódás, a tájékozottság, a kényelemre/hedonisztikus magatartásra való hajlandóság, az árérzékenység vagy a médiának való hiszékenység) – Sokmutatós jelleg (tájékozódás meghatározható pl. a vásárlást megelőző információgyűjtés mértékével és módjával vagy szervezett fogyasztóvédelmi oktatásokon való részvétellel) • Számítógéppel támogatott kérdőívezés (CAPI) – LimeSurvey • Kiértékelés: Excel és IBM SPSS Statistics 19 programcsomag 4

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint „Fogyasztói tudatosság” kérdőív • Többnyire strukturált (szelektív zárt/alternatív zárt/skála) kérdéseket tartalmaz, a strukturálatlan (kifejtős) kérdések • 4 fokú Likert skála • Témakörök: – az üzletválasztás, termékválasztás, reklámkampány hatása, fogyasztói döntések, fogyasztóvédelmi ismeretek és demográfiai jellemzők – élelmiszer, kozmetikum, háztartási vegyi áruk, textil termékek, ruházat, tartós fogyasztási cikkek és szolgáltatások Kiküldött kérdőívek száma Beérkezett kérdőívek száma Értékelhető kérdőívek száma (81,7%)280 (75,3%) 5

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Demográfiai jellemzők • Célcsoport: egyetemista, éves korosztály, BME GTK • Differenciáló tényezők: Demográfiai jellemzőkÁtlag NemNő Férfi 53% 47% Életkor18-25 év98% LakóhelyBudapest Ny-Dunántúl K-Magyarország 60% 13% 9% Háztartás jellegeEgyütt él szüleivel Önellátó 53% 47% Háztartás jövedelme alatt 47% 21% 20% 6

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Üzletválasztás 7 SzempontCsoport Átlagérték Termékkategória lakó- vagy munkahelyhez való közelség Kényelem 2,58 Élelmiszer (3,35) többféle termék elérhetősége egy helyen 2,73 Élelmiszer (3,19) márkabolt jelleg Szakértelem 2,55 Ruházat (3,38) az eladók szakképzettsége 2,56 Szolgáltatások (3,29) aktuális akciók Árérzékenység 2,92 Tartós cikk (3,21) legolcsóbb megkeresése 2,56 Tartós cikk (2,74) eladók kedvessége Marketing 2,33 Szolgáltatás (2,85) ismerősök ajánlása 2,64 Szolgáltatás (3,01) reklámtevékenység 2,25 Tartós cikk (2,55) az üzlet hírneve 2,74 Tartós cikk (3,07) 1 = egyáltalán nem fontos, 4 = legfontosabb

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Termékválasztás Jellemzők, jelölésekTöbbnyire megnéziTermékkategória ár91,1% Ruházat márkajelzés66,8% Ruházat gyártó58,6% Tartós cikk méret44,6% Kozmetikum összetétel33,2% Élelmiszer egységár32,9% Élelmiszer szavatosság/garancia31,8% Élelmiszer biztonsági figyelmeztetések21,1% Háztartási vegyi áru környezetbarát jelleg14,6% Háztartási vegyi áru biotermék2,9% Élelmiszer állatkísérletek alkalmazása2,9% Kozmetikum fair trade jelleg1,8% Élelmiszer 8

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Reklámkampány hatása 1. Bolti akciók: 2,92 2. Akciós reklámújság: 2,45 3. Termékteszt: 2,22 4. TV-reklám: 2,21 Élelmiszerek, édesség > 50% Még soha semmit 34% (96 fő) 9

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztási döntések Függő változók FérfiakNők Sig. Oszlop % A nagy pénzkiadást jelentő termékeknél alapos információgyűjtésbe kezdek a termékválasztékot illetően. 90,1%88,6%,299 „Rutinszerűen”, mindig ugyanazokat a jól bevált élelmiszereket, kozmetikumokat vásárolom. 75,6%75,8%,396 A termékválasztásomnál legfontosabb szempont a termék ára. 57,3%65,8%,495 A jól ismert márkák iránt nagyobb a bizalmam, így többnyire márkás termékeket vásárolok. 74,8%57,0%,002 Hiszek abban, hogy magasabb árhoz jobb minőség társul. 72,5%60,4%,095 Figyelemmel kísérem a technikai újításokat, és igyekszem azokat minél előbb beszerezni. 42,0%22,8%,000 A termékválasztásaimat nagy mértékben befolyásolja barátaim, ismerőseim ajánlása. 42,7%49,7%,172 A divat kedvéért néha megveszek olyan terméket is, amelyre nincs feltétlenül szükségem. 19,8%24,8%,247 Gyakran pusztán a vásárlás öröméért veszek meg egy-egy terméket. 16,0%31,5%,000 Szeretek újfajta termékeket kipróbálni és erről midig ad hoc módon, az üzletben döntök. 37,4%33,6%,656 The significance level is,05. 10

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztóvédelmi „ismeretek” „Senkihez”  nem volt olyan mértékű pénzügyi kára (33 fő), nem akart vitába bonyolódni (30 fő) Mi az elsődleges célja, ha fogyasz- tóvédelmi hatóságokhoz fordul? 1. Saját kár megtérítése: 54% 2. Más fogyasztók megkárosítá- sának megelőzése: 21% 3. Vállalat megbüntetése: 8,9% Hova fordulna nagyobb bizalom- mal? 1. Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz: 56,4% 2. Civil fogyasztóvédő egyesülethez: 40,4% 3. egyikhez sem: 20,7% 11

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztói tudatosság A hallgatók szerint: 12

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztói tudatosság Mennyire tartja magát tudatos fogyasztónak? neme közös háztartásban él-e szüleivel vett-e már részt fogyasztóvédelmi oktatásban férfinőigennem igen Column N % Egyáltalán nem2,6%,0%0,8%1,6%1,8%0,0% Kismértékben17,9%22,5%20,5% 20,4% Nagymértékben56,4%64,1%63,6%57,5%55,4%69,9% Teljes mértékben23,1%13,4%15,2%20,5%22,3%9,7% 13

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Konklúziók Elméleti keretEmpirikus keret Kulcs tényezőkSzabályozásHipotézisek Fogyasztási döntés, fogyasztók tájékoz- tatása, információs aszimmetria, tisztes- ségtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalma Tájékoztatáshoz való jog évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről, IV. fejezet GVH által követett alapelvek évi XLVII. törvény (Fttv.) A nők és a férfiak fogyasztói döntéseiben a tudatosság különböző szempontjai dominálnak. Elfogadom! A fogyasztók oktatása, fogyasztóvédelmi képzések  kritikus / tudatos fogyasztói magatartás kialakítása Oktatáshoz való jog Közösségi fogyasztóügyi politikai stratégia ( ) évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről, V. fej. 17.§ Nemzeti Alap Tanterv A fogyasztóvédelmi kép- zésben részt vevő hallgatók tudatosabb fogyasztók, mint társaik. Nem fogadom el! 14

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint További kutatási lehetőségek • A tudatosság megjelenése a fogyasztás során felmerülő – válaszhelyzetekben (üzlet-, termékválasztás), – az információgyűjtés irányában, – a vásárlás utáni értékelésben (panaszügyintézés) és – különböző demográfiai mutatók (anyagi önállóság, háztartás jövedelme, terméktípusokra fordított havi kiadások) mentén, illetve – terméktípusonként tovább vizsgálható. • Változók csoportosítása (faktorok)  fogyasztók csoportosítása (klaszterek képzése) 15 BefolyásolhatóságKényelem ÁrérzékenységKonformizmus HedonizmusMegfontoltság

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Köszönöm a figyelmet!