Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Kereskedelmi Kutatások Központ A válság hatása a Budapesti agglomeráció fejlődésére: Budaörs-Törökbálint-Biatorbágy Sikos T. Tamás - Khademi-Vidra Anikó sikos.t.tamas@gtk.szie.hu - vidra.aniko@abpk.szie.hu MRTT 2012
Nyertes és vesztes bevásárlóközpontok
A magyar kutatás föbb eredményei : (Bp. agglomeráció: Budaörs-Törökbálint-Biatorbágy) -távlati tervek: törökbálinti térség a kp.-ban A kutatás alapmegoszlásai: A minta nagysága: 180 fő, Nemek: Nő-53% Férfi: 47% Életkor: 20 év alatt 2,2%, 21-30 éves:13,9%, 31-40 éves: 33,9%, 41-50 éves: 22, 51-60 éves: 17,8 %, 60 év feletti: 10% Iskolai végzettség: nyolc általános: 7,2%, középfok: 53,3%, felsőfok 38,9% Lakóhely szerint: Bp (31%)-Budaörs (17%)-Tbálint (14%) Homogénebb megoszlás: Érd (5%)-Székesfehérvár (5%) Biatorbágy (3%)-Budakeszi (3%)
Vásárlói szokások
Vásárlás célja
Vásárlásonkénti átlagos költések
Hogyan próbálja a vásárló költségeit csökkenteni? Tudatosabban vásárol a minta közel ¾-ed része (74%) A minőséget szem előtt tartók aránya 10 %-kal magasabb (37%) mint azoké, akik alacsonyabb minőségűvel helyettesítenek bizonyos termékeket (26%) Ön tud pénzt félretenni a válság előtti évekhez képest? Közel a megkérdezettek fele (46%)-korábban tudott, jelenleg nem -30%-tud,de kevesebbet (ez viszonylag magas arány) -21%- sem akkor,sem most nem tud 1%-jelenleg többet tud
Milyen kiadásain spórol Ön?
Hogyan vásárol Ön?- Fogyasztói tudatosság mérése
Hogyan vásárol Ön?- Fogyasztói tudatosság mérése -A válaszadók körében jellemző (78%), hogy bizonyos termékekről vagy a legtöbb termékről információt gyűjtenek a vásárlás előtt. -A megkérdezettek kevesebb mint negyedére jellemző, hogy spontán módon vásárol. -8 % azok aránya, akiknek problémát jelent a túl sok termék, üzlet (érdekesség)
Végkövetkeztetések: A vásárlók a válság előtti időszakhoz képest jóval tudatosabban vásárolnak ( csökkent a szabadon elkölthető jövedelem, negatív hatás a valutaárfolyamok alakulása, kölcsönök visszafizetése stb., lakosság jelentős eladósodása). A periférikus területek üzletei jelentős hátrányban vannak a centrum területek egységeihez képest jelentős szerepet játszik a távolság a vásárlásban, egyre nagyobb a szerepe a van tehát a jó telephelyválasztásnak, az ületi mix és termék mixnek.
Kiútkeresés: A hipermarketeknek: kuponnal, kedvezménnyel rendezvénnyel stb., vagy a kereskedelmi terek, komplexumok közös összefogásával (más áruházakkal harmonizáltan) kell megszólítani a vásárlót annak érdekében, hogy az érezze: az adott térben „mindig történik valami”. A hipermarketekben vagy azok körül- a vásárlók becsalogatása érdekében- mágnesként működő tereket (egyszerűbben "erőtereket„) kell kialakítani.
Köszönjük a figyelmet!