Anstelle der grauen Fläche

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szervezetfejlesztési Program
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Jellemző nehézségek a hitelesítés során Bodroghelyi Csaba CO 2 hitelesítés tapasztalatai június 27.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Veszélyelemzés és a Kritikus Szabályozási Pontok meghatározása
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia IT biztonság menedzsment a gyakorlatban (döntéshozóknak) Kovács Balázs META Group Stratis.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gyógyszerek minőségbiztosítása GMP alapelvek
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
NATO minőségbiztosítási követelmények a tervezésre, fejlesztésre és gyártásra Termék Műszaki kiszolgálás, karbantartás, javítás Csomagolás,
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME Közlekedésautomatikai Tanszék
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
ACTIA ® : Know How Megfelel az EU 3821/85 szabvány 1B mellékletének* Az EU szabvány szerint a digitális tachográf augusztustól, a 3,5 tonnát meghaladó.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Információs rendszer fejlesztése 1. előadás
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
6 szigma.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Anstelle der grauen Fläche das Foto einsetzen KTE Vasútgépész Napok Budapest, 2009. október 6.-7. Gazdasági válság hatása? takarékosság és/vagy biztonság (?) Knorr-Bremse Hungária Kft Előadó: Vörösmarti József Értékesítési vezető Budapest, 2009. október 7. Strictly confidential Templates deutsch_5. Oktober 2005 03.04.2017

Takarékosság a közlekedésben A takarékosság a mai gazdasági válság sújtotta világban mindenütt alapkövetelmény A takarékosság irányába ható tényezők: - a piaci pozíció harc; - az árverseny; - szűkülő erőforrások; - a fogyasztók, a felhasználók helyzete; Lehet-e takarékoskodni a közlekedésben? és ha igen - akkor hogyan ? - és min? Lehet-e takarékoskodni a közlekedés biztonságán is?

Montparnasse pályaudvar Párizs 1895. október 22. 15:55’ Takarékosság és biztonság egymásnak ellentmondó dolog a közlekedésben? Nem feltétlenül de…. Montparnasse pályaudvar Párizs 1895. október 22. 15:55’

Miért kell a közlekedés biztonságról beszélni? a közlekedés veszélyes üzem, mindig is voltak és mindig is lesznek balesetek; mindenki minden nap valamilyen formában közlekedik, tehát vala-milyen szinten veszélyben van!! A balesetek bekövetkezésének okai közül a műszaki feltétel rend-szer szabályozásával: - csak a technika meghibásodására visszavezethető események befolyásolhatók, és lehetnek megelőzhetők; - a technika segítségével enyhíteni lehet az emberi hibák következ-ményeinek a súlyosságát is; talán erre a legjobb példa a gépjárművekbe a vasúti járművekből átszármazott (meg)csúszásgátló (ABS=AntiBlockSystem) lehet, de ilyen megoldás a biztonsági öv, a légzsák, a becsukló kormányosz-lop és sok más apró műszaki megoldás Ezen műszaki megoldások ma, mint szabványok és követelmények, a járművekbe beépültek, növelve a biztonságot, de azok árát is (bekerülési-, karbantartási-, javítási költségek)

Miért kell hogy a közlekedés biztonsága nagyobb figyelmet kapjon? A „fejlődés” követelménye szerint mindenki időt akar nyerni, termé-szetesen a közlekedésen is, ezért az utazás legnagyobb és átlag se-bességét emelni kell; A fenti cél érdekében a közlekedési eszközökbe egyre bonyolultabb technikai berendezéseket építenek be a gyártók és ezeket kell alkal-mazniuk az üzemeltetőknek; A fejlődés veszélyei és negatív következményei: - a sebesség növelése növeli a kockázatát a bekövetkezendő események súlyosságának; - az alkalmazott technika bonyolultsága növeli a berendezések meghibásodásának a lehetőségét; a hiba bekövetkezésének kockázatát; a hiba bekövetkezésének a valószínűségét; A biztonságos közlekedés feltételeinek a kialakítása és fenntartása minden ezen a területen tevékenykedő szervezet alapvető érdeke

Példa katasztrofális vasúti balesetre Eschede, Németország 1998 Példa katasztrofális vasúti balesetre Eschede, Németország 1998. június 3. 10:58’ az esemény: kisiklás miatti ütközés a felüljáró lábával az ok: a gumi rugozott kerék abroncsának a törése ütközési sebesség>200km/h halottak száma: 101 fő

Mit jelent a „közlekedés biztonsága”? A közlekedés biztonságának megítélése statisztikai alapokon nyugszik. A közlekedés kockázati szintjét az adott területen élő népesség termé-szetes elhalálozási szintjéhez képest kell vizsgálni, tehát a közlekedés-ben dolgozó műszaki állomány tevékenységének a célja, hogy a mű-szaki okokra visszavezethető közlekedési eseményekből kiadódó BH elhalálozási szint, a természetes okból fellépő elhalálozási szinthez (TEH) képest attól lényegesen alacsonyabb legyen ( pl. BH < 0,1%TEH). Biztonságos közlekedésről, vagy biztonságos közlekedési ágról abban az esetben lehet beszélni, ha a fenti feltétel teljesül, vagy túlteljesül; A közlekedési eszközökben használandó berendezéseket úgy kell kia-lakítani, gyártani és üzemeltetni, hogy azok műszaki meghibásodására visszavezethető balesetek következményei ettől a statisztikai értéktől alacsonyabb szinten - ha egy adott közlekedési ág adottságai ezt még lehetővé is teszik, akkor lényegesen alacsonyabb - szinten tartható legyen; Ez a követelmény a közlekedés minden ágára érvényes

A felelős műszaki társadalom közlekedés biztonságát meghatározó eszközei Szabványok, előírások - a szabványok, gyártói és üzemeltetői előírások: a műszaki meghibásodások-ra visszavezethető események számának és súlyosságának a csökkentése; Tervezési, gyártási módszerek - a jármű tervezési, - építési, az üzemeltetési és a javítási tapasztalatok követ-kezetes átvezetése a követő járműtípusok esetében; - a tapasztalt hibaforrások elemzése, hiba okának kiküszöbölése; Karbantartási és javítási eljárások - a szükséges korrektív vagy preventív karbantartási rendszer kiépítése; - adatgyűjtés a meghibásodásokról, meghibásodási statisztikák készítése és elemzése; - a szisztematikusan fellépő vagy az üzemre veszélyes hibák okának vizsgála-ta és megszűntetése; - a rendszer és a módszerek folyamatos és rugalmas felülvizsgálata a jármű-park egységei részére;

Egyéb lehetőségek közlekedés biztonsági követelmények teljesítése érdekében A közlekedési hatóságok, a gyártók és az üzemeltetők minden említett lehetőséget fel tudnak használni de ehhez szükséges egy - hosszú távú, - jól megalapozott, - a résztvevők érdekazonosságán alapuló, - folyamatos fejleszthető és fejlesztendő megegyezés és együttműködés, amelynek keretében a biztonságos közlekedés technikai feltételeinek alakítása és betartása a cél.

A Knorr-Bremse által alkalmazott módszerek A műszaki szakmai állományának felkészültsége és a tapasztalatai mellett a tervezés, a fejlesztés: - a piaci változásokat figyelembe vevő kutatás-fejlesztési projektek; - a szabványok és a változások azonnali feldolgozása és követése; - az alkalmazott tervezési, méretezési és számítási eljárások; - RAMS, LCC és SIL számítások, vizsgálatok igény esetén; - új termékek kísérleti laboratóriumi és üzemi vizsgálatai; - az üzemeltetőktől kapott információk feldolgozása kiértékelése és visszacsatolása tervezési és gyártási folyamatba; valamint a gyártás: - a magas szintű igényes megszervezése és irányítása; - a beszállítói kapcsolatok folyamatos fejlesztése; - a termelés minőség tudatos fejlesztése (0 hiba módszer); - a minőségbiztosítási háttér fejlesztése; garantálhatják a termékeink műszaki színvonalát és megbízhatóságát

Az EU vasút-biztonsági szabványai Az EN 5012x általános érvényű, generikus szabványok, közlik a definíci-ókat és a meghivatkozott szabványokkal együtt meghatározzák az általá-nos követelményeket. Az EN50126, EN50128 és EN50129 szabványok - ugyan nem egyértelműen magára a vasúti járművekre vonatkoznak - de követelményeket határoznak meg a vasúton alkalmazott elektronikus -számítógépes rendszerekkel így a korszerű vasúti járművekkel szemben MSZ EN 50126-2001: Az adott vasúti rendszer megbízhatóságának (reli-ability), az üzemkészségének (availability), a karbantarthatóságának (ma-intainability) és a biztonságának (security) (röv.:RAMS) előírása és a be-tartásának a bizonyítása; MSZ EN50128-2001: Vasúti alkalmazások. Távközlési, biztosítóberende-zési adatfeldolgozó rendszerek. A vasúti vezérlő és ellenőrző rendszerek szoftverek részére a biztonságintegritási szintek megadása EN50129-2003: Vasúti alkalmazások. Távközlési, biztosítóberendezési adatfeldolgozó rendszerek. A biztonságot befolyásoló elektronikus vezér-lésű jelzéstechnikai rendszerek SIL szintjének a meghatározása SIL= Security Integrated Level = integrált biztonsági szint

Az események feldolgozása, kiértékelése (MSZ-EN50126) - a bekövetkezett eseményeket különböző szempontok szerint pl. a súlyosságuk, a következményük stb. alapján kell osztályozni; - a véletlen kiesés, esemény a véletlenszerűség mellett általában rendelkezik mérhető és számosítható szisztematikus okokhoz hasonló okokkal is; - a kockázatokból adódó veszélyhelyzeteteknél törekedni kell arra, hogy egy esemény bekövetkezési gyakoriságának arányát ( Even Rate = ER) elfogadható szintre csökkentsük; - az üzemeltetőnek kell ezt a határt, mindenek előtt a kockázatok figyelembe vételével, mint az elfogadható kockázati arányt ( Tole-rable Hazard Rate = THR) az esemény gyakoriság mátrix formájában meghatároznia. Az EN50128 szabvány táblázatban megadja, hogy milyen minőségi eljárásokat kell alkalmazni; a táblázat mögött „heurisztikumok”, a tapasztatok alapján folyamatosan módosított becslések és nem tu-dományosan megalapozott értékek állnak;

Gyakoriság – következmény mátrix MSZ EN 50126 szerint A táblázat konkrét kitöltése a különböző műszaki problémákra vissza-vezethető események elemzése és kiértékelése alapján történik

Az események előfordulásának gyakorisága az üzem közben fellépő események szisztematikus gyűjtése, felmérése, a közlekedésre, a jármű üzemére veszélyes események kiszűrése; a fellépett események és következményeinek felmérése; a fellépésük gyakoriságának elemzése; az eddig még fel nem lépett, de esetleg előállható események elemzése; példa a meghibásodások gyakoriságának osztályozására 30 év üzemidő alatt egy adott járműtípus esetén A számok csak a példa érdekében lettek önkényesen meghatározva

A balesetek minősítése és méretének meghatározása Példa az üzemeltető által, a korábbi események tapasztalatai alapján elkészített, a balesetek minősítésére és a baleset méretének megha-tározására A táblázat az esemény gyakoriság-következmény mátrix kitöltéséhez használandó (MSZ-EN50126 szabvány) A számok csak a példa érdekében lettek önkényesen meghatározva

Kitöltött gyakoriság – következmény mátrix Az üzemeltető feladata és felelőssége a táblázat konkrét kitöltése minden meg-kívánt funkció figyelembe vételével és ezzel megadja az elfogadható kockázati arányt (THR)! Az ábra egy példa.

Biztonság integritási szint EN 50129 - ez a szabvány csak elektromos, elektronikus programozható rendszerekre érvényes; - a SIL érték meghatározása vagy biztonsági funkciókra, vagy rész-komponensekre történik. A részkomponens egy vagy több egyszerű funkciót lát el, amely helyettesíthető egy másik ugyanezen funkció-kat is ellátó másik berendezéssel; - SIL besorolás minden különálló biztonsági funkcióhoz az EN50129 szabvány szerint A biztonság integritási szint ( Security Integrity Level = SIL) a bekö-vetkezési valószínűségek meghatározásából kifejezhető vagy elér-hető megbízhatósági érték. A SIL megadja, hogy egy a biztonság szempontjából meghatározó műszaki megoldás mellett milyen vizsgálati eljárásokat kell elvégez-ni, illetve milyen intézkedéseket kell meghozni és betartani ahhoz, hogy a véletlenszerű események bekövetkezésének a gyakoriságát a szisztematikus kiesések gyakoriságához hasonlóan csökkenthes-sük.

Az elfogadható kockázati szint A biztonsági THR követelmény A biztonsági követelmény szint (SILx) és az elfogadható kockázati szint THR az EN50129 szerint Az elfogadható kockázati szint A biztonsági THR követelmény óránként és funkciónként fokozat SIL 10-9 ≤THR < 10-8 4 10-8 ≤ THR < 10-7 3 10-7 ≤ THR < 10-6 2 10-6 ≤ THR < 10-5 1 nincs követelmény

Teljesül-e a SIL3 szint a sebességmérés funkcióra ?

A SIL ellenőrzése a sebességmérés funkcióra: kiértékelés A SIL3 (THR<1*10^-7) rizikócél csak a megadott megbízhatósági szinttel rendelkező sebességmérő készülékkel nem valósítható meg, ezen cél eléréséhez más megoldást kell alkalmazni. Az elemzéseket a biztonságos üzem szempontjából fontos funkciókra és a vészfunkciókra kell elvégezni ill. elvégeztetni ezen vezérléseket gyártó cégekkel. A baleset minősítése, mérete és súlyozása csak a példa céljából lett megállapítva

Példa egy tervezési módszerrel kiszűrhető hibára beépítési vizsgálatok: - elmozdulások, szélső helyzetek vizsgálata - mozgásviszonyok elemzése - karbantartási, szerelési helyigény ellenőrzése

Példa egy tervezési módszerrel kiszűrhető hibára Az ilyen hibára visszavezethető balesetveszélyes helyzet egy teljes körűen elvégzett szelvény, elmozdulás és szerelhetőség - hozzáférés vizsgálattal még a tervezőasztalon megelőzhető.

Knorr ETCS Ep egység rövid leírása Célja: az ETCS II rendszerének és funkcióinak illesztése az üzemelő jár-műpark adottságaihoz Felépítése: - elektro-pneumatikus szelepekkel vezérelt pneumatikus kapcso-lás a fővezeték nyomásának vészüzemi szabályozására; - az üzemi állapotok visszajelzése pneumetikus-elektromos jeláta-lakítókon keresztül az ETCS vezérlés részére; Követelmények, feltételek: - üzem ETCS vagy saját vonatbefolyásoló berendezéssel; - fail safe kialakítás- áram táplálás kiesése esetén a fővezeték nyomását automatikusan 0 bárra csökken; - vészműködtetés a mozdonyvezető részére még ETCS vészmű-ködtetés esetén is biztosított; - a vezetési jog visszaadása a mozdonyvezetőnek regisztrált; - pneumatikus jellemzői az UIC 541-03 döntvény követelményei szerint;

Knorr ETCS-Ep egység állapot-átmeneteinek ábrája HL F1-ig felold; visszaig. vár Mv vezet és fékez Mv visszaigazol Mv oldja Gyf-et mozd.vez gyors fék ETCS üf ETCS felold és ETCS visszaigazolást vár Mv gyorsfékez ETCS felold és ETCS visszaigazolást vár ETCS gyf ETCS gyorsfék ETCS gyors-fék ETCS üzemi fék mv oldja gyf-et ETCS gyf mv gyf mv + ETCS gyf mv gyfékez mv gyf + ETCS üf mv oldja gyf-et Strictly confidential Templates deutsch_5. Oktober 2005 03.04.2017 ETCS gyf

Knorr ETCS –Ep egység a meglevő mozdonypark részére légséma

Knorr ETCS-Ep egység villamos jelek

Knorr ETCS –Ep egység a meglevő mozdonypark részére elrendezési rajz

Hibafa analízis 0. variáns feltételezett hiba: nincs fővezeték nyomás- csökkenés vezetői fékezőszelep gyorsfék állásában

Hibafa analízis 1. variáns feltételezett hiba: nincs fővezeték nyomás csökkenés vezetői fékezőszelep gyorsfék állásban

Hibafa analízis 5. variáns feltételezett hiba: nincs HL nyomáscsökkenés „ETCS gyorsfék” parancs esetén

Lehet takarékoskodni a közlekedés biztonságon is? A közlekedés biztonságon nem lehet takarékoskodni, mert a közleke-dés ma a mindennapi életünket befolyásoló tényező lett, tehát a köz-lekedésben csak a biztonságos takarékosság lehet elfogadható. Átfogó, az üzemeltetés tapasztalataira építő biztonság-elemzési rend-szer felépítése átgondolt, több éven átnyúló tevékenységek eredmé-nyeként állhat össze és természetesen ez nem kevés pénzébe kerül az üzemeltetőnek, de a gyártóknak is ki kell venni a részüket. Tehát ami anyagi forrást a biztonság érdekében be kell fektetni, azt jobb a invesztíció nagyságának meghatározásakor rögtön figyelembe venni és a célárba beépíteni, mert később - ha egy megelőzhető hibá-ból eredően egy katasztrofális baleset bekövetkezne - már túl nagy árat kell fizetni érte. A jól működő „közelekedés-biztonsági háló” kiépítése igenis pénz-kérdés, de ma ilyen „háló” nélkül a korszerű közlekedési rendszerek nem tarhatók fenn.

Példa katasztrofális vasúti balesetre Eschede, Németország 1998 Példa katasztrofális vasúti balesetre Eschede, Németország 1998. június 3. 10:58’ Az esemény: ütközés kisiklás miatt a felüljáró lábával Az ok: abroncstörés ütközési sebesség>200km/h halottak száma: 101 fő

Tisztelt Vasútgépész Konferencia Köszönöm a megtisztelő figyelmüket további információk Vörösmarti József Marx Gábor értékesítési vezető tervezőmérnök tel.: +36-1-4211-156 +36-1-4211-220 fax.: +36-1-4211-157 mob: +36-70-9445-533 +36-70-9445-534 email: jozsef.vorosmarti@knorr-bremse.com gabor.marx@knorr-bremse.com