A „Web 2.0” jelenség (és ami mögötte van).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
Levéltárak, Balatonfüred, június közösségi oldalak, web 2.0.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Kliens-szerver architektúra
SZOFTVER MINT SZOLGÁLTATÁS: ÜZLETI HATÉKONYSÁG A FELHŐBEN Nagy Levente Üzletágvezető Microsoft Office.
Hálózati és Internet ismeretek
Készítette: Kovács Nándor
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
Pénz, de honnan?. Office 365 Eszközök 1 milliárd Okostelefon 2016-ra, ebből 350 milliót használnak majd munkára Emberek 82 % A világ online népességének.
Web2 és a blogok. Mi az a web2? 1.Filozófia (tartalom) szabadság nyitottság közösség 2.Eszköz(készlet) egyszerűség integráció kompatibilitás mobilitás.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
2007. június 19.Pozsony Varga Zoltán június 19.Pozsony Varga Zoltán CÉLOK •Internet használat növelése, magyar nyelvű kultúra elterjesztése, esélyegyenlőség,
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
Paradigmaváltás az oktatásban
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Trendek a szoftveriparban: e-business és e-development Csontos Péter IQSOFT Rational e-development szakmai nap 2000 február 16.
A CAD/CAM modellezés alapjai
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
E-beszerzés Bravo csoport.
Banki termékek értékesítése elektronikus csatornákon keresztül Dr
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Miért nem működik még az okostévé modell?
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Webes alkalmazásfejlesztés
a google adwords változásainak követése, a változások várható iránya
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
CALDERONI FORRÁSKEZELŐ RENDSZER A Calderoni Program során fejlesztésre kerülő rendszer vázlatos bemutatása.
Csoportmunka megoldás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
Papíron túl… Szűcs Roland. E-könyv jelenség képlete 2 E-könyv Üzleti modell Nagyobb kiadói árrés Kockázatmentes Olcsó terjesztés Kultúra Értékek megőrzése.
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
<Fejléc - Előadás címe>
Nemzeti Köznevelési Portál
Dokumentumkezelő rendszer bevezetésének tapasztalatai
Az aratnivaló sok, de a munkás kevés!
Integrált ügyfél-kommunikáció a weben
Informatikai rendszerek lassulása - a tervszerű archiválás hiánya?
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Tarcsi Ádám, egyetemi tanársegéd ELTE Informatikai Kar
This is the first level bullet for notes 12 point Arial Regular
Előadás másolata:

A „Web 2.0” jelenség (és ami mögötte van)

Tézis Az internet fejlődésének új szakasza radikálisan átalakítja az informatikát, amelyben a Web már mint teljes működési környezet (platform) jelenik meg, és ez a mainál jóval dinamikusabb, a felhasználók teljesebb részvételét és sokoldalú együttműködését biztosító szolgáltatások kialakítását teszi lehetővé az üzleti, közszolgálati és civil szférában egyaránt.

A Web fejlődésének fő szakaszai Érettség kora Megbízhatóság Web 2.0 Nagykorúság kora Együttműködés webhasználat mértéke Web 1.0 Álmodozások kora Lehetőség 1990 2000 2010 2020

A Web 1.0 è 2.0 átmenet Web 1.0 Web 2.0 1996 2006 250 ezer webhely Az inkább csak olvasott Web 250 ezer webhely 45 millió felhasználó globálisan 1996 publikált tartalom felhasználó által készített tartalom publikált tartalom felhasználó által készített tartalom több mint 1 milliárd felhasználó globálisan 2006 Web 2.0 Az egyre inkább írott-olvasott Web 80 millió webhely Kollektív tudás

A Web 1.0 è 2.0 átmenet jellemzői Britannica Online è Wikipedia személyes weboldalak bloggolás (webnaplózás) kattintás és doménnév-megadás kulcsszavas keresés és optimalizálás teljes oldal megtekintésének díjazása díjazás kattintásokként képernyőrészlet kivágása webszolgáltatás publikálás hozzájárulás és részvétel tartalomkezelő rendszerek wiki-alapú megközelítések könyvtárazás (taxonómia) cimkézés ("folkszonómia") „beragadt” tartalmak tartalomaggregáció A hangsúly a nagy webhelyeken van A kisebb webhelyek kerülnek a fókuszba A hardvererőforrások a fontosak Az információtartalom a fontos Az értéket a fejlesztők adják A felhasználók is termelnek értéket Célzott felhasználói körök Hálózatba szerveződő felhasználók Minden jog fenntartva Csak bizonyos jogok vannak fenntartva Hosszú fejlesztési-bővítési ciklusok Folyamatos karbantartás („örökös” béta) Szorosan kapcsolt architektúrák Lazán kapcsolt architektúrák A szoftvert PC-re írják A szoftver minden Web által támogatott eszközön működik

A Web 2.0 használat mértéke A tevékenységet végző webhasználók %-os aránya Web 2.0-jellegű evékenység A felmérés időpontja 34% Az interneten keresztül fotókat hívatott elő vagy mutatott be. 2005. szeptember 30% Értekelt valamilyen terméket, szolgáltatást vagy személy egy online értekelő rendszerrel. 27% Megosztotta a számítógépén tárolt információkat másokkal online módon. 2005. május-június 26% Megosztott olyan információt, amit saját maga hozott létre, pl. saját mű, fotó, történet vagy videó. 2005. december 18% Az online talált anyagot (pl. dal, szöveg vagy kép) kombinálva felhasználta a saját alkotásánál. 2005. január 14% Létrehozta saját weboldalát, vagy dolgozott rajta. 13% Létrehozott weboldalt vagy blogot mások számára, pl. barátok, magán vagy munkahelyi csoportok, vagy dolgozott ilyenen. 11% Használt online közösségi vagy munkahelyi hálózati helyeket, mint pl. Friendster vagy Linkedln 8% Létrehozta saját online újságját vagy blogját, vagy dolgozott rajta. 2006. február-április

4 dimenzió a Web 2.0 világában Tartalom Infor- máció- keresés Multi-modális és közösségi tartalom Használat Vállalatok és intézmények Egyének és civil közösségek Technológia Nyíltság és egyszerűség hálózati platform Üzleti modell Nagy szoftvergyártók és -szolgáltatók Kezdő vállalkozások Web 2.0

A Web 2.0 használata Egyének, ad-hoc és civil közösségek A Web széles spektrumban válik kétirányúvá érzelmi megnyilvánulások, személyes véleménynapló ismeretek rendszerezése és megosztása Nemcsak információ-, hanem szoftverelőállítás is montázstechnika terjedése („mash-up”-ok) Lazán formálódó közösségek „Közösségformáló” szoftverek Vállalatok és intézmények Web 2.0 használat alacsony fokon DE: alkalmazásintegrációban (vö. „mash-up”) előbbre járnak a „webszolgáltatás” közös elem magas teljesítmény- és megbízhatósági követelmények Szolgáltatás-orientált architektúra (SOA) terjedése Szoftvergyártók „nyomulása” SOA-fronton nagy vállalatirányítási alkalmazások SOA-alapon üzleti folyamatok webszolgáltatás-alapú tervezése és megvalósítása

Tartalom a Web 2.0-ban Információkeresés Közösségi tartalomelőállítás Információk az internet „mélyéből” Multimodális tartalmak kép, hang, videó, szöveg Szemantikus indexelés Pontosan célzott keresésre Minták, asszociációk, rejtett tartalmak feltárására Közösségi tartalomelőállítás Wiki: a kollektív tudás reprezentációja? Blog: gyors feledésre ítélt véleményektől a kollektív tudás előkészítéséig

A Web 2.0 technológiai rétegei alkalmazásszolgáltatás, szolgáltatásszerű szoftverek, montázsok 3 . r é t e g : s z o l g á l t a t á s gyűjtőszolgáltatások, szemantikus integráció 2 . r é t e g : a g g r e g á c i ó API-k 1 . r é t e g : e l é r é s multimédiás adatbázisok, egyéb, változatos infor-mációforrások 0 . r é t e g : i n f o r m á c i ó f o r r á s

Emlékeztető: A SOA fő elemei 1. réteg: elérés 3. réteg: szolgáltatás 2. réteg: aggregáció 0. réteg: információ- forrás

A szolgáltatási rétegről Alkalmazászolgáltatás Vállalati alkalmazások a Web-ről A szoftver, mint szolgáltatás a hálózaton keresztül szoftverfunkciókhoz való bárhonnani hozzáférés a szoftverkomponensek (webszolgáltatások) egy forrásból több cél irányában való kézbesítése szabványos hívási felület miatt más szoftverekbe könnyen beépíthetők Montázstechnika alkalmazásintegráció a tömegeknek Interaktív webalkalmazás Webalkalmazás PC-teljesítménnyel Flash- ill. böngészőalapú (AJAX) megközelítések Közműszerű üzemeltetés információgyárak, hiperszámítógépek minőséget, teljesítményt garantáló üzemeltetési módszerek, technikák üzemeltetés automatizálása (valós idejű infrastruktúra)

A szoftverhasználat és -üzemeltetés két modellje hosztolt alkalmazás szolgáltat üzemeltetési és fejlesztési folyamatok használ webszolgáltatás összetett alkalmazás beépül szabványos felület

Az AJAX-architektúra Web-szerver Böngésző Ajax- könyvtár Ajax- eszköz Proxi webszol- gáltatáshoz Külső webszolgál-tatásokhoz Ajax- könyvtár Ajax- eszköz URL-címezhető szoftverelem Ajax-híd Web-szerver JavaScript keret- rendszer Adat- bázis webszolgáltatás Böngésző Ajax- alkalmazás (+ böngésző-kieg.) Az alkalmazás kezdeti betöltése

Paradigmaváltás a platformok területén 0 . r é t e g : e r ő f o r r á s 1 . r é t e g : e l é r é s 2 . r é t e g : a l k a l m a z á s helyi távoli A PC, mint platform önálló, helyileg telepített programok helyi GUI 0 . r é t e g : i n f o r m á c i ó f o r r á s 1 . r é t e g : e l é r é s 2 . r é t e g : a g g r e g á c i ó 3 . r é t e g : s z o l g á l t a t á s helyi távoli A Web, mint platform montázsok és webalkalmazások webböngésző

A Web 2.0 üzleti modelljei / 1 Kezdő vállalkozások Üzleti modell rövid fejlesztési ciklusok Hozott anyagból építkeznek építenek a felhasználói közösség rendszeres és közvetlen visszajelzésére Átvágják a közvetítői láncot Az ügyfeleiket önellátóvá teszik Hagyják magukat vezérelni az ügyfeleiktől Vállalkozási stratégia Tőzsdei bevezetéshez nncs meg a kellő tőkeerő Cégeladás a reális lehetőség

A Web 2.0 üzleti modelljei / 2 Nagy szoftvergyártók és –szolgáltatók Üzleti modell licenceladásra épülő klasszikus szoftvergyártás lassú változtatása hangsúly továbbra is a megbízhatóságon és minőségen monolítikus programcsomagok átalakítására SOA-ra szoftverfejlesztő eszközeik innovatív átalakítása, és óvatos nyitás Web 2.0 megoldások felé feltételezés: a hajtóerő az üzleti együttműködési hálózatok (pl. elektronikus üzletvitel, kereskedelem) lesznek, és nem a közösségi hálózatok

A Web 2.0 è 3.0 átmenet Web 2.0 Web 3.0 2006 2016 80 millió webhely publikált tartalom felhasználó által készített tartalom több mint 1 milliárd felhasználó globálisan 2006 Web 2.0 Az egyre inkább írott-olvasott Web 80 millió webhely Kollektív tudás hivatalosan publikált tartalom jó minőségű, közösségi tartalom A Föld teljes, aktív népessége felhasználó 2016 Web 3.0 A megbízható és mindent átható Web 1 milliárd webhely Kollektív tudás

egyének és ad-hoc közösségek intézményi közösségek A Web 3. korszaka felé egyének és ad-hoc közösségek civil közösségek Web 2.0 Globális SOA = Web 3.0 szervezetek publikus szolgáltatásai SOA Web 3.0 Web 2.0 Web 2.0 + SOA vállalati közösségek intézményi közösségek

A Web várható fejlődése Web 3.0 elterjedése Globális SOA Mindent átható Web megjelenése 2006 2011 2016 Szemantikus technológiák terjedése Web-orientált architektúra (WOA) SOA-ra való áttérés széles körben Megbízható Web megjelenése Web, mint platform elfogadása Írott-olvasott Web (2.0) terjedése Web 2.0-s platformok vállalati használatban Üzletkritikus alkalmazások SOA-alapon Nagy szoftvergyártók SOA-eszközöket forgalmaznak

Várható jelenségek / 1 Az üzleti-közszolgálati és egyéni-civil informatika egyre köze-lebb kerül egymáshoz: hasonló használati módok, techno-lógiai megközelítések és tartalmak fogják jellemezni mindkét nagy területet a Web tekintetében. A vállalati-intézményi oldalon – elsősorban a megbízhatóság-ra és garantált teljesítményre való törekvés miatt – továbbra is óvatosabban, a SOA-kínálat köré szerveződve történik a fejlődés. A civil szférában két alapvető változás zajlik le: Egyre többen kapcsolódnak be a webtartalmak előállításá-ba, és ezen belül növekszik a minőségi tartalmak köre. Jellemzővé válik a számítógép-platformtól független szoftverek és webszolgáltatások használata, a szoftverek „szükség szerinti” (on demand) alkalmazása. A szoftverek „szükség szerinti”, de megbízható használata ill. ennek elterjedése mögött nagy és dinamikusan átszervezhe-tő kapacitású (virtualizált) információközpontok üzemelteté-se és minden határon túl történő automatizálása áll.

Várható jelenségek / 2 Az időszak közepe tájától (2010-11) kezdenek a Web-alapú informatika megbízhatóságával és működőképességével kapcsolatos ellenérzések és ellenvetések megszűnni. A Web a vállalati-intézményi SOA természetes folytatásaként jelenik meg (WOA). A Web mindent átható, mindenütt jelenlévő jellege az idő-szak vége felé válik meghatározó tényezővé. A szervezetek-re és a különböző berendezésekre, készülékekre nem csak az lesz jellemző, hogy egyre több információt dolgoznak fel egyre magasabb szinten, hanem az is, hogy mindezt a Web közvetítésével teszik majd. Az időszak végétől (2015-16) a „Web 3.0”, a „globális SOA”, a „megbízható és mindent átható Web”, a „Web-orientált architektúra” egymás felé gyorsan konvergáló technológiá-kat jelölnek. Az üzleti és informatikai innováció egymástól elválaszthatatlan egységet képeznek. Ennek a folyamatnak a befejeződése további 5-10 évet vehet igénybe.

Következtetések / 1 A Web 2.0-val nem egy újabb „pókháló” került az in-formatika épületének falára, hanem a Web az épü-letet körülvevő világ lüktető idegrendszerévé nőtte ki magát. A Web 2.0: információs társadalom a gyakorlatban. A Web 2.0 a vállalati rendszereket a lehető legna-gyobb mértékben nyitottá teszi, és elősegíti, hogy maguk is nyílt ill. kívülről szolgáltatott rendszereket használjanak. A Web 2.0 az információfeldolgozás technológiájáról az informatika alkalmazására tereli a figyelmet a felhasználók minden eddiginél szélesebb körében.

Következtetések / 2 A Web 2.0 újradefiniálja a szoftver fogalmát mi-közben „összegyúrja” a fejlesztést és az üzemelte-tést szolgáltatássá, és ezzel megszünteti az igényt a szoftver forráskódjára a használati oldalon. A Web 2.0 működéséhez (számítógépekből álló) „hiperszámítógépekre” van szükség, amelyeken belül az egyes számítógépek, de maguk ezek a hiperszámítógépek is az internet egységes proto-kolljával kommunikálnak egymással. A garantált teljesítmény és a megbízhatóság csak a Web következő, 3. korszakában válnak hétköznapi jelenségekké.

Köszönöm a türelmet! Reméljük, elég sok kihívó megállapítás hangzott el ahhoz, hogy sok kérdést tegyenek fel, illetve kiegészítést fogalmazzanak meg.