VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Budapest 2014. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Összeállította: Gyimesi András Budapest 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Sínleerősítések: Feladata: Szilárd de rugalmas kapcsolat biztosítása a sin és az alj között Sin hosszirányú vándorlását akadályozza Aljfelületet védi a sínnyomástól Függőleges és oldalirányban rugalmas kapcsolás További követelmények: Minél kevesebb alkatrészből álljon Gyors le és felszerelés Minimális karbantartási igény Ne lazuljon fel Későbbiekben részletesen tárgyalja Sanyó László…. Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Feladata: Nyomás átadása az alj teherátadó felülete és az alépítmény között rugalmas, mégis szilárd módon Hosszirányú és keresztirányú terhelések átvitele Irány és szintszabályozást könnyít Vízelvezetés Gyimesi András 2014.
áthullott anyag-mennyiség (%) Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Anyaga: (Korábban a zúzottkő mellett:) salak, homok, bányakavics (Korábban:) Z 40/65 szemcsehatárú zúzottkő (Korábban:) Z 20/55 Z 32/50 szemcsehatárú zúzottkő Mit jelent pl a Z 25/65 jelölés : 1) 25mm átmérőjű rostán fennmarad (max. 20% esik át) 2) 65 mm átmérőjű rostán átesik (max 10% marad fenn és a max. szemcsenagyság 80mm) MÁV szabvány szemeloszlásra: Rostaméret (mm) áthullott anyag-mennyiség (%) 63 100 50 100-70 31,5 20-0 22,4 3-0 Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Anyaga: Egyéb követelmények: Egyszer tört anyag, A két szemszerkezeti határ közt egyenletes szemeloszlás Alakja zömök, kubikus, éles élekkel rendelkezik Fagyállóság, aprózódási ellenállás Palás szerkezetű vagy porózus málló anyag NEM ALKALMAS Jellemző anyag: andezit, gránit, bazalt (vulkanikus keménykőzetek) (esetleg megfelelő keménység esetén mészkő) Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Geometriai követelmények: Az ágyazat keresztmetszeti követelményeit szabvány rögzíti 40 cm a lentebb fel nem sorolt eseteken kívül minimálisan. 50 cm a hevederes illesztésű nyíltvonali (jellegű) pályák. ahol a pályasebesség 80 km/h vagy annál nagyobb, illetve hézagnélküli pálya esetében sebességhatár megkötése nélkül nyiltvonali pályán minimum 52 cm 140 km/h-nál kisebb engedélyezett sebesség vagy tengelyterhelés 210 kN-nál nem nagyobb 57 cm vasbetonaljas kitérők és a 225 kN tengelyterhelésű, illetve 140 km/h vagy annál nagyobb pályasebességű vágányok alatt Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Geometriai követelmények: Túlérés az alj végétől: Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény Ágyazat: Geometriai követelmények: Felpúpozás kialakítása (R>600): Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: ([1-2]Továbbra is az alépítményre építünk, amit az ismertetett technológiákkal alakítottunk ki.) Az ágyazatot két rétegben (alsó és felső) építik be: [3] - Az alsó ágyazatoz az ágyazati anyagot előzetesen szállítóeszközökkel juttatjuk az alépítményre, ahol azt a hagyományos földmunkagépekkel a megfelelő magasságig elterítik, majd tömörítik (hazánkban korábban döngöléssel, ma vibrohengerrel). Az alsó ágyazatot a tervezett szintnél csak 2-5 cm-rel alacsonyabbra készítjük, hogy egyszeri szabályozással és aláveréssel lehessen a vágányt a végleges helyére tenni. [11, 15] A felső ágyazati réteg elkészítésére csak a vágányfektetés után kerülhet sor. a felső ágyazat anyagának behordása és szétvillázása után, akár több lépcsőben. Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: [4-9] – Az aljakat, kapcsolószereket és a két sínszálat a munkaterületen (ilyen sorrendben) kiosztjuk, majd a síneket és kapcsolószerek lekötjük. DONELLI [4-9] alternatíva – a fenti műveleteket kötőtelepen végezzük el (független időkeret) Az így létrejött és letárolt vágánymezőket vasúton a munkaterületre szállítjuk és mezőnként daruval vagy más speciális berendezéssel a beépítési helyre emeljük. Jellemző berendezések: PLATOV daru, KICSE Mik ezek? egy kis gépes kitérő Gyimesi András 2014.
VIDEO 1 Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: PLATOV DARU Tervezhető teljesítmény: ~1000 m/műszak Segédpálya: szükséges lehet(vendégsín) VIDEO 1 Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Geismar UWG Univerzális kitérő és vágányfektető gép Tervezhető teljesítmény: ~240 m/műszak Segédpálya: szükséges (saját) Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: DONELLI portáldaru – cs. alj+kapcsolószer! Tervezhető teljesítmény: ~800 m/műszak Segédpálya: szükséges (3240mm, új sínből) Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Kézi csavarozógép Nagyvasúti csavarozógép Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: [11-13] – Fekszint, túlemelés és irányszabályozás, aláverés vágány és kitérőszabályzó gépekkel. Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Szakaszos üzemű vágány és kitérőszabályzó gép Gyimesi András 2014.
VIDEO 2 Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Folyamatos üzemű vágányszabályzó gép VIDEO 2 Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: [15] – Felsőágyazat készítése, betakarás Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Felsőágyazat készítése, betakarás Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: [16] – Ágyazatgeometria kialakítása ágyazatrendező gép segítségével Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Ágyazatrendező 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Gyimesi András 2014.
VIDEO3 V3a V3b Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Ágyazatrendező VIDEO3 V3a V3b Plasser SSP-110 D Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: [18] – Ágyazat tömörítése, végleges szilárdság megadása Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Ágyazat tömörítése Aljköz tömörítő (AKT – „topi”) Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Ágyazat tömörítése Dinamikus vágánystabilizátor(„stabi”) Gyimesi András 2014.
VIDEO 4 Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Funkcióegyesítés: folyamatos üzemű építőszerelvény VIDEO 4 Gyimesi András 2014.
Vasúti pályák – felépítmény építés Pálya felújítás: Ágyazatrosta Gyimesi András 2014.
VIDEO 5 Vasúti pályák – felépítmény építés Pálya felújítás: Ágyazatrosta VIDEO 5 Gyimesi András 2014.
VIDEO 6 VIDEO Vasúti pályák – felépítmény építés Új pálya építése: Funkcióegyesítés: folyamatos üzemű átépítő-szerelvény VIDEO 6 VIDEO Gyimesi András 2014.
Honlapon is megtalálhatóak a videók is! Vasúti pályák – felépítmény Egyéb videók Közúton is közlekedő aláverő-szabályzó RU 800 S hivatalos film RU 800 S a Tárnok – Martonvásár szakaszátépítésen Atlas 1604 ZW hivatalos film Atlas 1604 ZW lokális hibák javítása film Közúton is közlekedő sincsiszoló Retro MÁV Felépítményi munkagépek - biztonságtechnikai film Honlapon is megtalálhatóak a videók is! Gyimesi András 2014.
Köszönöm a mai figyelmet! Vasúti pályák – felépítmény Köszönöm a mai figyelmet! Gyimesi András 2014.