A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz… Mozgóképi közlésmód A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
I. Mi a beállítás? 1. A kamera az operatőr kezében van, és ezen veszi fel a történetet. 2. Szerkezeti egység, amelyben még folyamatos a kamera által rögzített filmcselekmény. x. Másodpercenkénti 24 fáziskép, amit a néző folyamatosnak lát.
II. Mi a jelenet a filmben? 1. A mozgóképi szerkezet tagolásának nagyobb egysége, mely több beállításból is állhat. 2. Amikor a szereplők cselekednek a filmben. x. A cselekmény szempontjából valami fontosat tudunk meg a szereplők sorsáról.
III. Mi a montázs? 1. A képek áramlása, ami a nézőben érzelmeket, gondolatokat szül. 2. A felvételeket összeillesztik, és így jön létre a film cselekménye. x. A ~ kiemeli egy-egy eseménysorból a legfontosabb részleteket, sűríti a cselekmény szempontjából a fontos eseményeket.
IV. Mi a plán? 1. Képkivágat 2. A filmkocka egy darabja x. A kamera lencséje
V. Milyen plán mutatja meg a filmben legjobban a főhős érzelmi állapotát? 1. Amerikai (second) 2. Félközeli x. premier
VI. Melyik dátum a filmtörténet / mozi „születésnapja”? 1. 1901. január 7. 2. 1895 december 23. x. 1908 január 1.
VII. Melyik az első nagyközönség elé került hangosfilm? 1. A diktátor 2. A jazzénekes x. Jézus élete
VIII. Mit nevezünk a film cselekményének? (szüzsé) 1. Eseménysor, ami a filmben megjelenik, amiből következtethetünk a film történetére. 2. Valamilyen változás, átalakulás meséje, amelynek sémája van. x. Konfliktus, amiből megtudjuk a film történetét.
IX. Mit nevezünk párhuzamos montázsnak? 1. A történetmesélést a mozgóképen más ábrázolási törvények uralják, mint az írott szó közegében. 2. Két – időben egyszerre játszódó – eseménysor a filmben. x. Ha az események okszerűen következnek egymásból.
X. Mi a flashback? 1. A felirat, ami segíti tájékozódni a cselekmény téridő viszonylataiban a nézőt. 2. Zenei aláfestés x. Az a megoldás, amikor a cselekmény egy filmben korábbi időre vált.
XI. Mit nevezünk a film történetének? (fabula) 1. A film nézése során a néző a cselekmény alapján maga konstruálja meg (állítja össze). 2. A film olyan egysége, amikor a főhős bajba kerül, és kimászik a konfliktusból. x. A film főcímétől kezdődő képsor, ami a vége feliratig tart.
XII. Mi az alsó kamera állás? 1. A képkivágat a szereplőt alulról ábrázolja, hogy nagynak, félelmetesnek tűnjön. 2. A filmkockán csupa apró tárgyat láthatunk e megoldás kapcsán. x. A szereplőt kicsinek láttatja, hogy nevetségesnek, kicsinek látsszon.
XIII. Milyen látószögű optikát használnál, ha egy western filmet forgatnál, mint rendező? 1. Teleobjektívet, mert jól láthatók a részletek. 2. Alap objektívet, mert a párbajoknál tudom fokozni az izgalmat. x. Széles látószögűt, mert a táj végtelensége fontos a cselekmény ábrázolásánál.
XIII.+I Melyik sorozat rejt magyar filmrendezők neveit! 1 Ulmann Mónika, Geszler János, Pán Péter 2 Szabó István, Antall Nimród, Mészáros Márta X Gesztes Antal, Rétsághi Félix, Barabás Géza