Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School
BEVEZETÉS Történeti háttér: - Itard – Victor - Leo Kenner, Hans Asperger - a kutatásban ugrássszerű fellendülés: - Michael Rutter, Lorna Wing nem pszichózis, hanem a fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődéstől
MAI MAGYARORSZÁG Javuló diagnosztikus ellátás Közoktatás Felnőttek ellátása - lakóotthonok - munkalehetőség - szakemberképzés
A DIAGNÓZIS eredetileg 3-4 éves korban diagnózis, ekkor vannak a legerősebb tünetek - korábbra tolása – 20 hónaposan már korai tünetek megismerése - szülői visszaemlékezések – nem biztos - gyermek/felnőtt vizsgálatából származó információ - egyéb információk: kortársak, pedagógus, videofelvételek - 6-7 éves kor – erőteljes fejlődés
- Genetikai meghatározottság - Exogén kórokok - de nem pszichogén okok! - 1 % - évente növekszik - Értelmi fogyatékossággal nem jár együtt, de nagy arányban előfordulhat
Minőségi károsodás és elmaradás 3 területen Szociális interakciókban Kommunikációban Rugalmas gondolkodás terén– rugalmatlanság, repetitív, sztereotip mozgások, érdeklődés beszűkülése
PSZICHOLÓGIAI MAGYARÁZATOK Naiv tudatelmélet - tudatos, erőfeszítés nélküli gyors mechanizmus, mely lehetővé teszi, hogy másoknak mentális állapotot tulajdonítsunk A végrehajtó működések zavara - olyan funkciók, melyek egy jövőbeli cél elérése érdekében fenntartanak és működtetnek egy megfelelő problémamegoldó rendszert
Sally egy kislány akinek van egy Ann nevű barátnője. Sally-nek van egy golyója, amelyet beletesz a kosárkába, majd pedig elmegy. Arra jár Ann, aki megkapja „a golyót a kosárkába és átrakja egy másik dobozba majd elmegy. Visszajön Sally, hogy elvegye a golyóját. Hol fogja keresni azt?”
A kísérleti személy három egymásra rakott korongot kell az egyik botocskáról a másikra átrakjon egyenként úgy, hogy az eredetileg lentebb elhelyezkedő korong sose kerüljön egy fentebb elhelyezkedő korong fölé.
A centrális koherencia zavara - egy kognitív tendencia információ feldolgozás során arra, hogy a különböző részinformációkat egységes jelentésteli egésszé szervezik
Müller-Lyer illúzió
A kommunikációról Sérült kommunikáció - tünetek Fejlesztése: TEACCH PECS – képkártya – csere módszer Elemi gesztusok Kiegészítő terápiák (zeneterápia, állatterápia stb.)
A szociális készségek Sérülés, nehézségek: Nonverbális jegyek Kortárs kapcsolatok Érdeklődés beszűkülése Fejlesztési módszerek: Fotók Én- könyv Napló
A terápiákról Evidencia-alapúság Egyénre szabottság Korán kezdés (2-4 év) fontossága Intenzíven Hosszabban
A Rosehill School, Nottingham az 1980-as évek óta specializálódott az autismussal élő tanulókra 2007 novemberében az OSTED által kiemelkedő minősítést kapott 85 tanuló, 5 és 19 év között szemléletmód
Környezeti struktúra osztálytermek elkülönítése más termektől állandó rutinok vizuális kommunikáció használata (fényképek, szimbólumok) gesztusnyelv
Egy osztály és a tanári kar élete Osztálylétszám (7-8-9 fő körül) A gyerekek, fiatalok csoportosítása A környezet Az időbeli struktúrák és egy napi ritmus A tanárok
M.I.L.E. – szenzoros szoba hiper-vagy hipoérzékenységre a személyek szenzoros információkban részesülnek egy monitorozott úton, számos stimulus által egyidejűleg tánc-és drámafejlesztéseken is hasznos lehet http://www.experia-innovations.co.uk/rooms/room.php?room_id=5
A MILE néhány felszerelése Interaktív kocka Buborékcső Szélcsináló Aromakészülék Zuhatag Vibro-ágy
A zenei interakciós foglalkozás Egy olyan interaktív technika, amely főként a szociális és kommunikációs képességek fejlesztését segíti meg, használva énekeket, játékokat, és ún. „zenei beszélgetéseket”. Isabel Jones – 1980-as évek A zene szerepe
TEVÉKENYSÉGEK Ráhangolódás A gyermek követése (visszatükrözés, az imitáció, „beszélgetés”, csatlakozás, fordítás, eltúlzás, kommentáció) Mozgásos dalok A hangszereken való játék „Játékrutinok”
A két foglalkoztató A zenei specialista Az egyéni fejlesztő
Felhasznált irodalom Lázár Alpár-Sándor: Az autizmus kognitív neuropszichológiai tényezői, Semmelweis Egyetem Budapest Egészségtudományi Doktori Iskola, Klinikai pszichológiai program P. Christie, E. Newson, W. Prevezer, S. Chandler: First step in intervention with your child with autism, frameworks for communication, Jessica Kingsley Publishers, 2009 Theo Peeters: Autizmus – az elmélettől a gyakorlatig, Autizmus Alapítvány, 1998 Uta Frith: Autizmus - A rejtély nyomában, Kapocs Kiadó, 2005 Szerk.: Dr. Illyés Sándor: Gyógypedagógiai Alapismeretek, ELTE GYFK, Budapest, 2000
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!