Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Mire lehet/ne jó az iskola?
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Rehabilitáció és dementia
Cím: 5008 Szolnok, Gorkij út 47. Telefon/fax: Web: Igazgató: Dr. Kállai Mária.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Az e-portfólió használati köre
E-learning Kovácspál Eszter.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Korai tehetségnevelés
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Az országos mérések megújult rendszere
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal szakiskolás tanulók fejlesztésére 20 órás gazdagító szakköri program tapasztalatai Balatonalmádi Szabó.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
DARUS a gyermekekért.
Nemzeti Köznevelési Portál
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Az autizmusról és külföldi tapasztalatokról – A Rosehill School

BEVEZETÉS Történeti háttér: - Itard – Victor - Leo Kenner, Hans Asperger - a kutatásban ugrássszerű fellendülés: - Michael Rutter, Lorna Wing nem pszichózis, hanem a fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődéstől

MAI MAGYARORSZÁG Javuló diagnosztikus ellátás Közoktatás Felnőttek ellátása - lakóotthonok - munkalehetőség - szakemberképzés

A DIAGNÓZIS eredetileg 3-4 éves korban diagnózis, ekkor vannak a legerősebb tünetek - korábbra tolása – 20 hónaposan már korai tünetek megismerése - szülői visszaemlékezések – nem biztos - gyermek/felnőtt vizsgálatából származó információ - egyéb információk: kortársak, pedagógus, videofelvételek - 6-7 éves kor – erőteljes fejlődés

- Genetikai meghatározottság - Exogén kórokok - de nem pszichogén okok! - 1 % - évente növekszik - Értelmi fogyatékossággal nem jár együtt, de nagy arányban előfordulhat

Minőségi károsodás és elmaradás 3 területen Szociális interakciókban Kommunikációban Rugalmas gondolkodás terén– rugalmatlanság, repetitív, sztereotip mozgások, érdeklődés beszűkülése

PSZICHOLÓGIAI MAGYARÁZATOK Naiv tudatelmélet - tudatos, erőfeszítés nélküli gyors mechanizmus, mely lehetővé teszi, hogy másoknak mentális állapotot tulajdonítsunk A végrehajtó működések zavara - olyan funkciók, melyek egy jövőbeli cél elérése érdekében fenntartanak és működtetnek egy megfelelő problémamegoldó rendszert

Sally egy kislány akinek van egy Ann nevű barátnője. Sally-nek van egy golyója, amelyet beletesz a kosárkába, majd pedig elmegy. Arra jár Ann, aki megkapja „a golyót a kosárkába és átrakja egy másik dobozba majd elmegy. Visszajön Sally, hogy elvegye a golyóját. Hol fogja keresni azt?”

A kísérleti személy három egymásra rakott korongot kell az egyik botocskáról a másikra átrakjon egyenként úgy, hogy az eredetileg lentebb elhelyezkedő korong sose kerüljön egy fentebb elhelyezkedő korong fölé.

A centrális koherencia zavara - egy kognitív tendencia információ feldolgozás során arra, hogy a különböző részinformációkat egységes jelentésteli egésszé szervezik

Müller-Lyer illúzió

A kommunikációról Sérült kommunikáció - tünetek Fejlesztése: TEACCH PECS – képkártya – csere módszer Elemi gesztusok Kiegészítő terápiák (zeneterápia, állatterápia stb.)

A szociális készségek Sérülés, nehézségek: Nonverbális jegyek Kortárs kapcsolatok Érdeklődés beszűkülése Fejlesztési módszerek: Fotók Én- könyv Napló

A terápiákról Evidencia-alapúság Egyénre szabottság Korán kezdés (2-4 év) fontossága Intenzíven Hosszabban

A Rosehill School, Nottingham az 1980-as évek óta specializálódott az autismussal élő tanulókra 2007 novemberében az OSTED által kiemelkedő minősítést kapott 85 tanuló, 5 és 19 év között szemléletmód

Környezeti struktúra osztálytermek elkülönítése más termektől állandó rutinok vizuális kommunikáció használata (fényképek, szimbólumok) gesztusnyelv

Egy osztály és a tanári kar élete Osztálylétszám (7-8-9 fő körül) A gyerekek, fiatalok csoportosítása A környezet Az időbeli struktúrák és egy napi ritmus A tanárok

M.I.L.E. – szenzoros szoba hiper-vagy hipoérzékenységre a személyek szenzoros információkban részesülnek egy monitorozott úton, számos stimulus által egyidejűleg tánc-és drámafejlesztéseken is hasznos lehet http://www.experia-innovations.co.uk/rooms/room.php?room_id=5

A MILE néhány felszerelése Interaktív kocka Buborékcső Szélcsináló Aromakészülék Zuhatag Vibro-ágy

A zenei interakciós foglalkozás Egy olyan interaktív technika, amely főként a szociális és kommunikációs képességek fejlesztését segíti meg, használva énekeket, játékokat, és ún. „zenei beszélgetéseket”. Isabel Jones – 1980-as évek A zene szerepe

TEVÉKENYSÉGEK Ráhangolódás A gyermek követése (visszatükrözés, az imitáció, „beszélgetés”, csatlakozás, fordítás, eltúlzás, kommentáció) Mozgásos dalok A hangszereken való játék „Játékrutinok”

A két foglalkoztató A zenei specialista Az egyéni fejlesztő

Felhasznált irodalom Lázár Alpár-Sándor: Az autizmus kognitív neuropszichológiai tényezői, Semmelweis Egyetem Budapest Egészségtudományi Doktori Iskola, Klinikai pszichológiai program P. Christie, E. Newson, W. Prevezer, S. Chandler: First step in intervention with your child with autism, frameworks for communication, Jessica Kingsley Publishers, 2009  Theo Peeters: Autizmus – az elmélettől a gyakorlatig, Autizmus Alapítvány, 1998 Uta Frith: Autizmus - A rejtély nyomában, Kapocs Kiadó, 2005  Szerk.: Dr. Illyés Sándor: Gyógypedagógiai Alapismeretek, ELTE GYFK, Budapest, 2000

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!