Civil szervezetek működési környezetének javítása Közvélemény-kutatás 1
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a online kérdőíves közvélemény-kutatást végzett november között, civil szervezetet és 5620 közigazgatási dolgozót keresett meg. A kutatás során 1296 civil szervezet és 490 közigazgatásban dolgozó, civilekkel munkakapcsolatot tartó személy válaszait rögzítettük. A kutatás módszertana 2
Kutatásunk mindkét szektorra nézve reprezentatív, a közölt adatok legfeljebb plusz-mínusz 2,6-2,7 (civilek), illetve 4,2-4,3 (közigazgatás) százalékponttal térhetnek el a mintavételből fakadóan attól az eredménytől, amit az ország összes civil szervezete, illetve közigazgatási dolgozójának megkérdezése eredményezett volna. A mintavételből fakadó hibák iteratív súlyozás segítségével kerültek korrigálásra. 3
A kutatás módszertana Mérésünk célja egy elégedettségmérés jellegű vizsgálat lefolytatása volt, mely alapján átfogó kép adható a magyarországi civil szervezetek és a közigazgatási intézményrendszer dolgozóinak véleményéről és igényeiről • A szervezetek működési környezetét meghatározó törvényi háttér végrehajtásáról és alkalmazásáról, • a civil szervezetek és a közigazgatási intézményrendszer kapcsolatrendszeréről különböző aspektusok mentén, • valamint a közigazgatás szakmai és szervezeti működéséről. 4
5 A civil szervezeteket és a közigazgatási dolgozókat egyaránt érintő kérdések eredményei
Mennyire tartja magát tájékozottnak a civil törvény részleteivel kapcsolatban? (%) 6
Figyelemmel követi a civil szervezetek szabályozását érintő változásokat? (%) 7
A Civil törvény január 1-jei hatályba lépése óta eltelt 2 év során szerzett tapasztalatai alapján Ön mennyire ért egyet az alább felsorolt állításokkal? (1-4-ig tartó skálák átlagai) 8
Ön szerint az állami támogatások nyomon követésének milyen feladatokat kell leginkább ellátni? (1-5-ig tartó skálák átlagai) 9
Mennyire elégedett Ön az új Civil törvény és 2014-ben hatályba lépő, a civil szervezeteket szabályozó új szabályok végrehajtását és megvalósítását segítő kormányzati, szakpolitikai tájékoztatással? (%) 10
11 A csak a civil szervezeteket érintő kérdések eredményei
Az új követelményrendszer szerint is tervezi a közhasznú minősítés megtartását? (közhasznú szervezetek, %, N=817) 12
Készített már Ön, vagy az Ön szervezetében valaki beszámolót (közhasznúsági mellékletet)? (közhasznú szervezetek, %, N=817) 13
Az alábbi állítások közül melyik igaz az Ön szervezetére? (olyan közhasznú szervezetek, amelyek készítettek már beszámolót, % N=744) 14
Az új követelményrendszer szerint tervezi a közhasznúsági jogállás megszerzését? (nem közhasznú szervezetek, %, N=460) 15
Mennyire ért Ön egyet a közhasznú jogállás megszerzésének új követelményrendszerének alább felsorolt szempontjaival? (1-4-ig tartó skálák átlagai) 16
Fontosnak tartja Ön, hogy a közfeladatot ellátó szervezetek közhasznú jogállásúak legyenek? (%) 17
Az Ön szervezete számára inkább előnyös, vagy inkább hátrányos lenne, ha több évre is fel lehetne ajánlani a SZJA 1 százalékot? (%) 18
Egyetért Ön azzal, hogy az SZJA 1 százalékához való gyorsabb hozzáférés érdekében a civil szervezetek előzetes regisztrációival igazolják jogosultságukat? (%) 19
Az alábbiak közül melyik tevékenység gyakoriságát (vagy hatékonyságát) növelné a civil-kormányzati együttműködés erősítéséhez? (az említések százaléka) 20
Mennyire elégedett az alábbi szervekkel lévő kapcsolatfelvételi lehetőségekkel? (1-4-ig tartó skálák átlagai) 21
Mennyire elégedett az alábbi szervek civil szervezetekkel kapcsolatos ügyintézésével? (1-4-ig tartó skálák átlagai) 22
Milyen gyakran használja Ön a Civil Információs Portált? (%) 23
Milyen funkciókat használ Ön a Civil Információs Portálon? (az említések százaléka azok körében, akik valamilyen rendszerességgel használják az oldalt, N=1080) 24
Fontosnak tartja-e, hogy a benyújtott pályázatok státusváltozásairól SMS-ben is értesítést kapjon a pályázati kezelőtől? (%) 25
26 A csak a közigazgatási dolgozókat érintő kérdések eredményei
Tart Ön kapcsolatot más közigazgatási szervezetekkel civil szervezetekkel kapcsolatos ügyekben? (%) 27
Mennyire elégedett Ön a közigazgatási szervezetek közötti információáramlással a civil szervezetekkel kapcsolatos ügyekben? (azok körében, akik kapcsolatot tartanak ilyen ügyekben %, N=371) 28
Ön szerint mennyire alkalmasak a civil szervezeteket tartalmazó adatbázisok (KSH, OBH, MÁK, CIP, NAV) az ágazati irányítói, stratégiai tervezői feladatok ellátásában szükséges döntések előkészítésére? (%) 29
A civil szervezetekkel való kapcsolattartása során, valamint a szervezetek működésének és elérhetőségének megismeréséhez melyik interneten elérhető adatbázist használja leginkább? (%) 30
Ön szerint szükséges-e összehangolni az ágazati irányítói feladat ellátásához szükséges szakfeladati rend, és a NSZOR, - a civil szervezetek cél szerinti tevékenységi besorolását? (%) 31
Kapcsolatban áll Ön olyan civil szervezetekkel, amelyek feladatátvállalási szerződéssel közfeladatot látnak el? (%) 32
Mennyire elégedett a szerződéses formában közfeladat ellátását végző civil szervezetek szolgáltatási minőségével? (akik kapcsolatban állnak ilyen civilekkel %, N=161) 33
Milyen kapcsolattartási és együttműködési mechanizmus erősítését, fejlesztését tartja Ön a legfontosabbnak közfeladatot ellátó civil szervezetekkel? (%) 34
Megbízhatóbbnak tartja-e a közhasznúsággal rendelkező civil szervezetek feladat ellátását, mint a nem közhasznú szervezetek általit? (%) 35
Mennyire tartaná szükségesnek Ön, hogy a civilekkel foglalkozó közigazgatásban dolgozók továbbképzésben részesüljenek a civil szervezetekre vonatkozó szabályok gyakorlati alkalmazásáról, magyarázatáról? (%) 36
Ön részt venne egy olyan elektronikus képzésen, amely a civil szervezetekre vonatkozó szabályok gyakorlati alkalmazásáról szólna? (%) 37
Amennyiben Ön civil szervezetek bejegyzésével / nyilvántartásával foglalkozó bíró, ésszerűnek tartaná- e, ha további „kódexesítésként” integrálva lenne a nyilvántartás az Ectv.-ben? (%) 38