Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mátészalka Szakképző Iskola és Kollégium - Déri Miksa
Advertisements

A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében
Marcali Szakképző Iskola Pályaválasztás / Tel: 85/ , 85/
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kamara szerepe a duális szakképzésben március 01.
A kamarák szerepe a felnőttképzésben
Keresletvezérelt szakképzés
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Szakmai vizsgaelnök delegálás szervezési és adminisztrációs feladatai Szabó Bálint szakképzési tanácsadó program koordinátor Magyar Kereskedelmi és.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
A munkáltatók szempontjai a szakképzési igények megfogalmazásában
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Szűcsné Szabó Katalin Régiós kamarai koordinátor RFKB projekt
Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő,
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
2007. október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A évi szintvizsgák tapasztalatai” október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A 2007.
Az MKIK törekvései a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogyi TISZK Közép- és Szakiskola Nagyatádi Szakképző Iskolája
„A jól képzett szakemberekért.”
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Pályaválasztási napok április 20. Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara dr. Tordai Péter elnök.
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
 2014-ben 7. alkalommal kerül megrendezésre a Szakma Sztár fesztivál  Elődöntő (írásbeli), előválogató, döntő  Írásbelik 2013-ban országosan közel.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, október 18.
A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében Kalmár Zsolt képzési referens Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szakmai és vizsgakövetelmények Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és.
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
A gyakorlatorientált szakképzés és a magyar kamarai rendszer szeptember 10. Dr. Szilágyi János.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Gyakorlati szintvizsgák & SZKTV 2009/2010. tanév Felkészítés
Változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő szakértők részére Kontér Mária.
Szakképzési körkép 2016 A jármű és fémipari szakmacsoport Fóruma.
A MAGYAR SZAKKÉPZÉS HELYZETE FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ASPEKTUSBÓL Bihall Tamás Alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Országos Foglalkoztatáspolitikai.
Szakképzés a régióban Dr. Medvegy Tilda igazgató Oktatási Hivatal Nyugat- dunántúli Regionális Igazgatóság 9024 Győr, Bem t. 15.  (96) fax: (96)
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Mihálka Nóra Vizsgadokumentációs irodavezető augusztus.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban Kleizerné Tamás Györgyi szakreferens Nyugat- dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum
A legnehezebben betölthető munkakörök Magyarországon:
Modláné Görgényi Ildikó
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
Kompetencia Végzettség
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Az SZKTV aktuális kérdései március
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban
Előadás másolata:

Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés

Szakképzési problémafa Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott iskolaszerkezet megszüntetése Regionális képzési és beiskolázási szerkezet alakítása: RFKB Szakképzés-felnőttképzés integrált megújítása Mesterképzés, mint szakmunkás életpálya modell Tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája Teljesítmény értékelése és mérése, hatékonyság - finanszírozás Szakképzés ne a maradék elv alapján működjön Mentálisan: új kooperációs és együttműködési kultúra Megoldandó feladatok: Szakképzési feladatok további átadása a gazdaság önkormányzatainak, tényleges közjogi feladatok „kiszervezése” Az NFT II. szakképzési projektekben statiszta szerep jutott

Szakképzési problémafa Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés, fizikai szakmák társadalmi leértékelődése, bérek A korosztály mindössze 20% -a végez a szakiskolában, Eu.50% Magyarországon 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 20%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a 15-19 éves korosztály száma negyedére csökken egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást Következmény: NFT II. végére 300-350 ezer fő szakképzett munkaerő hiánya Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, munka világába történő átmenet ösztönzése Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget A szakmatanulás képzési ideje 3 év legyen (9 évf. alapképzés)

Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában. Közmegegyezés, ciklusokon átívelő megoldások Megállapodások a szakképzési feladatok átadásában 2000-ben: Munkaerő-piaci kutatások, pályakezdő szakmunkásokkal és fiatal diplomásokkal kapcsolatos vállalati elégedettség mérése 2004-ben: 16 gyakorlatigényes szakma átadása, illetve a szintvizsgáztatás rendszerének kidolgozása, bevezetése 2006-2007-ben újabb 11 szakma gondozásának átadása, a meglévő 16 szakmában a vizsgaelnöki rendszer működtetése, a Szakma Kiváló Tanulója Verseny megrendezése, illetve a mestervégzettségek kölcsönös egyenértékűségének megteremtése

Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában A szakképzés társadalmi támogatottságának a növelése, közbeszéd A gazdaságot minél közelebb vinni a szakképzéshez A szakképzés foglalkoztatás politikai és tanügy igazgatási kérdés Az iskolák pedagógiai és társadalmi felelősségének a növelése A közigazgatás karcsúsítása, az állami túlsúly lebontása A gazdaság szereplőinek nagykorúsítása, nagykoalíciója, az együvé tartozás érzése, „tulajdonosi tudat”, feladatok kiszervezése Paradigma váltás: A szakképzés partnerségi modellje

Minisztérium – kamara együttműködése Szociális és Munkaügyi Minisztériummal keret-megállapodás meg- megkötése 2006. december 8: Átadott 16 szakmákban vizsgaelnöki kinevezés 2007. április-tól: 1000 elnöki, 11 000 tagi sikeres delegálása megtörtént Újabb szakmák átadása: 11 hiány, vagy keresett szakma KKV-k körében munkaerő piaci felmérések, közös kutatások Felnőttképzésben a gyakorlati képzésben kamarai közre– működés Szakmai-tanulmányi versenyek szervezése 16 szakmában Minisztérium – kamara együttműködése

Elért eredmények a kutatásban A kamara kutató intézete (MKIK GVI) rendszeresen méri és értékeli: A fiatal pályakezdő diplomásokkal és szakmunkásokkal kapcsolatos vállalati elégedettséget Konjunktúra elemzéseket, előrejelzéseket készít a vállalkozások körében

Forrás: A pályakezdők iránti vállalati kereslet és a velük való elégedettség egy vállalati felmérés tükrében MKIK-GVI - 2001. szeptember - 6.3. táblázat

Forrás: Szakképzett munkaerő iránti kereslet a feldolgozóiparban egy empirikus vállalati felvétel tükrében MKIK-GVI - 2005. július - 4.1. táblázat

A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27 16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Női ruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács

Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny 2005. júliusi számában (91. szám) megjelent

16 szakmában a vizsgabizottsági tag delegálása IPOSZ Asztalos, Kárpitos, Kozmetikus, Bőrdíszműves, Cukrász, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Cipőfelsőrész-készítő MGYOSZ Épületburkoló, Ács-állványozó, Villanyszerelő, KISOSZ Pincér, Szakács, OKISZ Fodrász VOSZ Kőműves, Nőiruha-készítő, Férfiruha-készítő,

Az átvételre került 11 hiány és keresett szakma SZVK gondozása CNC-forgácsoló Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkálógépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő

Szakma Kiváló Tanulója Verseny A Szakma Kiváló Tanulója Versenyek szervezése, lebonyolítása a 16 szakmában 2007/2008-as tanévben Fő hangsúly a gyakorlati kompetenciák értékelésén van Regionális versenyek területi kamarák közreműködésével Országos döntő 16 szakmában BNV területén: world skill A verseny kiállítás, fesztivál és vásár jellegének erősítése Gazdálkodók bevonása, szakmai kiállítások Pályaválasztás, pályatanácsadás segítése Elkészült a versenyfelhívás és versenyszabályzat

Kamarai szakképzési vízió, jövőkép Elérendő stratégiai célok: A NAT felmenő rendszerével párhuzamosan 2012-ig: A szakképzés a 10. évfolyamon is indítható legyen, Iskolai – szakmai vagy szakmacsoportos alapképzés formájában A korosztály 30%-a szerezzen szakiskolai végzettséget Új megállapodás az SZMM-el: 11 szakmában vizsgaelnöki kijelölés, szintvizsgáztatás, illetve SZKTV átadása a kamarának

Megoldási lehetőségek Magyarországon a 18/19 éves korosztály létszáma 125 ezer fő: 60% érettségit szerez: 75 ezer fő 20% szakiskolát végez 25 ezer fő 20% nem szerez végzettséget 25 ezer fő ebből 15 ezer fő beemelhető lenne Súlypont áthelyeződés, felnőttképzés szerepének felértékelődése gazdaság által igényelt rövidciklusú képzések országos jegyzéke: tevékenység gyakorlásához, kompetenciák elsajátításához strukturált keretbe foglalt felnőttképzési modulrendszer szakképzetlenek, munkanélküliek és Bsc. végzettek bevonása állami elismertség, de kamarai keretek között is megvalósítható

Köszönöm a figyelmet!