Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Szakképzési problémafa Elérendő stratégiai célok: A szakmunkásképzés átjárhatóságának megteremtése Szétaprózott iskolaszerkezet megszüntetése Regionális képzési és beiskolázási szerkezet alakítása: RFKB Szakképzés-felnőttképzés integrált megújítása Mesterképzés, mint szakmunkás életpálya modell Tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája Teljesítmény értékelése és mérése, hatékonyság - finanszírozás Szakképzés ne a maradék elv alapján működjön Mentálisan: új kooperációs és együttműködési kultúra Megoldandó feladatok: Szakképzési feladatok további átadása a gazdaság önkormányzatainak, tényleges közjogi feladatok „kiszervezése” Az NFT II. szakképzési projektekben statiszta szerep jutott
Szakképzési problémafa Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés, fizikai szakmák társadalmi leértékelődése, bérek A korosztály mindössze 20% -a végez a szakiskolában, Eu.50% Magyarországon 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 20%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a 15-19 éves korosztály száma negyedére csökken egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást Következmény: NFT II. végére 300-350 ezer fő szakképzett munkaerő hiánya Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, munka világába történő átmenet ösztönzése Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget A szakmatanulás képzési ideje 3 év legyen (9 évf. alapképzés)
Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában. Közmegegyezés, ciklusokon átívelő megoldások Megállapodások a szakképzési feladatok átadásában 2000-ben: Munkaerő-piaci kutatások, pályakezdő szakmunkásokkal és fiatal diplomásokkal kapcsolatos vállalati elégedettség mérése 2004-ben: 16 gyakorlatigényes szakma átadása, illetve a szintvizsgáztatás rendszerének kidolgozása, bevezetése 2006-2007-ben újabb 11 szakma gondozásának átadása, a meglévő 16 szakmában a vizsgaelnöki rendszer működtetése, a Szakma Kiváló Tanulója Verseny megrendezése, illetve a mestervégzettségek kölcsönös egyenértékűségének megteremtése
Jó gyakorlatok a szakképzési feladatok átadásában A szakképzés társadalmi támogatottságának a növelése, közbeszéd A gazdaságot minél közelebb vinni a szakképzéshez A szakképzés foglalkoztatás politikai és tanügy igazgatási kérdés Az iskolák pedagógiai és társadalmi felelősségének a növelése A közigazgatás karcsúsítása, az állami túlsúly lebontása A gazdaság szereplőinek nagykorúsítása, nagykoalíciója, az együvé tartozás érzése, „tulajdonosi tudat”, feladatok kiszervezése Paradigma váltás: A szakképzés partnerségi modellje
Minisztérium – kamara együttműködése Szociális és Munkaügyi Minisztériummal keret-megállapodás meg- megkötése 2006. december 8: Átadott 16 szakmákban vizsgaelnöki kinevezés 2007. április-tól: 1000 elnöki, 11 000 tagi sikeres delegálása megtörtént Újabb szakmák átadása: 11 hiány, vagy keresett szakma KKV-k körében munkaerő piaci felmérések, közös kutatások Felnőttképzésben a gyakorlati képzésben kamarai közre– működés Szakmai-tanulmányi versenyek szervezése 16 szakmában Minisztérium – kamara együttműködése
Elért eredmények a kutatásban A kamara kutató intézete (MKIK GVI) rendszeresen méri és értékeli: A fiatal pályakezdő diplomásokkal és szakmunkásokkal kapcsolatos vállalati elégedettséget Konjunktúra elemzéseket, előrejelzéseket készít a vállalkozások körében
Forrás: A pályakezdők iránti vállalati kereslet és a velük való elégedettség egy vállalati felmérés tükrében MKIK-GVI - 2001. szeptember - 6.3. táblázat
Forrás: Szakképzett munkaerő iránti kereslet a feldolgozóiparban egy empirikus vállalati felvétel tükrében MKIK-GVI - 2005. július - 4.1. táblázat
A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27 16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Női ruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács
Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny 2005. júliusi számában (91. szám) megjelent
16 szakmában a vizsgabizottsági tag delegálása IPOSZ Asztalos, Kárpitos, Kozmetikus, Bőrdíszműves, Cukrász, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Cipőfelsőrész-készítő MGYOSZ Épületburkoló, Ács-állványozó, Villanyszerelő, KISOSZ Pincér, Szakács, OKISZ Fodrász VOSZ Kőműves, Nőiruha-készítő, Férfiruha-készítő,
Az átvételre került 11 hiány és keresett szakma SZVK gondozása CNC-forgácsoló Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkálógépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő
Szakma Kiváló Tanulója Verseny A Szakma Kiváló Tanulója Versenyek szervezése, lebonyolítása a 16 szakmában 2007/2008-as tanévben Fő hangsúly a gyakorlati kompetenciák értékelésén van Regionális versenyek területi kamarák közreműködésével Országos döntő 16 szakmában BNV területén: world skill A verseny kiállítás, fesztivál és vásár jellegének erősítése Gazdálkodók bevonása, szakmai kiállítások Pályaválasztás, pályatanácsadás segítése Elkészült a versenyfelhívás és versenyszabályzat
Kamarai szakképzési vízió, jövőkép Elérendő stratégiai célok: A NAT felmenő rendszerével párhuzamosan 2012-ig: A szakképzés a 10. évfolyamon is indítható legyen, Iskolai – szakmai vagy szakmacsoportos alapképzés formájában A korosztály 30%-a szerezzen szakiskolai végzettséget Új megállapodás az SZMM-el: 11 szakmában vizsgaelnöki kijelölés, szintvizsgáztatás, illetve SZKTV átadása a kamarának
Megoldási lehetőségek Magyarországon a 18/19 éves korosztály létszáma 125 ezer fő: 60% érettségit szerez: 75 ezer fő 20% szakiskolát végez 25 ezer fő 20% nem szerez végzettséget 25 ezer fő ebből 15 ezer fő beemelhető lenne Súlypont áthelyeződés, felnőttképzés szerepének felértékelődése gazdaság által igényelt rövidciklusú képzések országos jegyzéke: tevékenység gyakorlásához, kompetenciák elsajátításához strukturált keretbe foglalt felnőttképzési modulrendszer szakképzetlenek, munkanélküliek és Bsc. végzettek bevonása állami elismertség, de kamarai keretek között is megvalósítható
Köszönöm a figyelmet!