SPB BEFEKTETÉSI ZRT. ÖNKORMÁNYZATOK A VÁLSÁG TÜKRÉBEN II. A türelmi idő lejár(t) 2010. Szeptember 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az MFB Zrt. finanszírozási programjai
Advertisements

Az MFB Zrt. finanszírozási programjai.. Témakörök •MFB Zrt. bemutatása •Finanszírozási programjaink –MFB Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Program.
Önkormányzatok finanszírozása
A cégértékelési módszerek elméleti háttere és gyakorlati alkalmazása
Roncz Gábor vezérigazgató
A kötvény I. A kötvény hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, amelynek kibocsátója azt vállalja, hogy a kötvényben megjelölt pénzösszeget és annak előre.
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
Hitelbírálat a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél
A MOL és a nagyvilág - a vállalati alkalmazkodás pénzügyi eszköztára Előadó: Szabó László, Group Treasurer, MOL Csoport Treasury Club, november 18.
KKV hitelezés és kockázatkezelés pénzügyi konferencia
Önkormányzati finanszírozás: kötvény és hitel KRÁLIK LÓRÁND BIZTOS ORSZÁGOS TŐKEPIACI FELÜGYELET MÁRCIUS 24. SZATMÁRNÉMETI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A bankok jelenlegi és várható szerepe az önkormányzatok finanszírozásában Soós Attila.
Sub - Heading GABONAFINANSZÍROZÁS A BANKOK SZEMÉVEL HARKÁNY Papp Dániel – Trade Finance/ Raiffeisen Bank.
Hogyan támogatják a bankok a kkv-k beruházási elképzeléseit? Budapest, november 30. dr. Tamás Gábor.
IBM Global Financing © 2013 IBM Corporation Innovatív IT finanszírozás Dr. Kováts Dénes IBM Global Financing részlegvezető.
Bankszámla és bankkártya MEGTAKARÍTÁSOK avagy Sok kicsi sokra megy!
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
SPB BEFEKTETÉSI ZRT ÖNKORMÁNYZATOK A VÁLSÁG TÜKRÉBEN Szeptember 17.
Árfolyamkockázat és a vállalati szféra
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Rózsa Andrea – Csorba László
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Tájékoztató jellegű információk! Fejlesztési tőkefinanszírozás kockázati tőke- finanszírozás beruházási hitel fejlesztési tőke- finanszírozás.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
A Takarékszövetkezeti Integráció bemutatása és elhelyezkedése az önkormányzatok életében
Magyar államadósság és a kötvénypiac
ÉRTÉKPAPÍR PIACI MŰVELETEK
KKV fejlesztés új pénzügyi eszközök bevonásával Bátora László vezérigazgató-helyettes Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Eger, szeptember 17.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
Mekkora problémát okoz Önöknek kivárni a halasztott fizetésű vevők teljesítését? Mennyivel javulna a likviditásuk, hogyha halasztott fizetés helyett a.
Államadósság Radvánszky Csaba. Az államháztartás egyes alrendszereinek összesített (forint és deviza) adóssága.
A faktorálás előnyei a beszállítók számára Budapest, 2014
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
Mikrohitel lehetőségek mikro és kisvállalkozások részére.
Bankmérleg, forrás oldal
Előadók: Csekő Gergely és Harangozó Ádám
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
III. További finanszírozási alternatívák
A szanálás finanszírozása
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Állampapírpiac évben 1.
A központi költségvetés finanszírozása 2003-ban és az állampapír-piaci „Leg”-ek.
Budapest Egyensúly Alap Az alap kezelője Richter Pál portfoliómenedzser július Az alap jellemzői KategóriaKiegyensúlyozott Az alap indulása2014.
18. Kockázatok és hozamok A. Milyen kockázatok merülnek fel egy befektetés során? B. Hogyan hozzunk tudatos pénzügyi döntést? C. Mi védi a befektetők pénzét?
Kezeljünk válságot fejlesztéssel Az MFB Zrt. hitelei a felzárkózásért, a versenyképességért és a válságkezelésért Kékesi Zsolt igazgató október 1.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Pénzügyi megoldások a válság kezelésére Kelbertné Lenthy Judit vállalati hitelüzletág vezető Szigetvári Takarékszövetkezet
KAVOSZ Zrt – az MKIK és VOSZ létrehozta a KAVOSZ Zrt-t Feladatai:  Szakmai irányítás  Több mint 200 regisztráló iroda koordinálása  Ügyfelek.
Generali Alapkezelő – Privát Vagyonkezelés Befektetési szakértelem immáron 20 éve © Jogi személyiség Bemutatkozás – Települési Önkormányzatok Országos.
2015. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 III.4. Határidős kamatlábügyletek Kamatlábak változásából eredő kockázatok fedezésére. 16.
2013. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 III. Fedezeti ügyletek Határidős ügylet segítségével rögzíthető a jövőbeli ár Nyitott pozíció, kitettség.
1 Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Postapartner Program.
Bankrendszer Pénzügyi tervezés osztály.
Mazsu Gergely ügyvezető igazgató
copyright © P2P Money Europe Inc.
14 év szakmai tapasztalat
MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.
17 év szakmai tapasztalat
12 év szakmai tapasztalat
Készítette: Koleszár Gábor
Előadás másolata:

SPB BEFEKTETÉSI ZRT. ÖNKORMÁNYZATOK A VÁLSÁG TÜKRÉBEN II. A türelmi idő lejár(t) Szeptember 8.

MIT MONDTUNK TAVALY? A KORÁBBAN KÖTVÉNYT KIBOCSÁTÓ ÖNKORMÁNYZATOKNAK OLYAN MEGOLDÁST KELL KERESNI, AMELY  Kiküszöböli a deviza kockázatot (EUR vagy CHF alapon kezeli a tőkét)  Folyamatosan képes biztosítani az önkormányzati kötvény kamatkifizetését (kuponfizető)  Képes az esetlegesen eddig elszenvedett tőkeveszteséget részben vagy egészben pótolni (előre megtervezhető időn belül)  Képes ezen felül az Önkormányzat számára pótlólagos likviditást biztosítani (kamatfizetési kötelezettségen túli kamattöbblet)  A teljes futamidőre fix hozamot biztosít (fix cash-flow megteremthetősége a megtakarítási oldalon)  Több évre előre tervezhető likviditást biztosít (eltérő kiszállási pontok)  A banki kockázatokból eredő bizonytalanságot kiküszöböli

MI A MEGOLDÁS? Az Önkormányzatoknak olyan DEFENZÍV POLITIKÁT kell alkalmazniuk, amely minimum 3-5 éves távlatban előre tervezhető, kiszámítható megoldást jelent a devizakockázatok eliminálására és a kifizetési kötelezettségek biztosítására. Ez egy olyan program megvalósításával biztosítható, amely a jelenlegi gazdasági és tőkepiaci folyamatok hátrányait kihasználja és az Önkormányzat előnyére fordítja. DEFENZÍV TŐKEKEZELÉSI PROGRAM megvalósítása Célja: VÉDELMET NYÚJTSON az Önkormányzatnak az előre nem látható, váratlan eseményekkel szemben.

MI TÖRTÉNT 1 ÉV ALATT? •Görög válság •Európai válság •W? •Forint mozgások •Kamatok alakulása A KORÁBBAN VÁZOLT KOCKÁZATOK MEGTESTESÜLÉSE

MI TÖRTÉNT EGY ÉV ALATT? 2006 óta kibocsátott össznévérték: 493 milliárd HUF értékben 2,3 milliárd CHF (cca.: 368 milliárd HUF) 165 millió EUR (cca.: 41 milliárd HUF) 84,5 milliárd HUF Az összkibocsátás minimum ¾-e CHF alapon történt! Mai árfolyamokkal kalkulálva az adósság bontása: 2,3 milliárd CHF (cca.: 517 milliárd HUF) 165 millió EUR (cca.: 47 milliárd HUF) 84,5 milliárd HUF (feltételezhetően átváltható…) Mindösszesen: 648 milliárd HUF (155 milliárd HUF, illetve 30%-os növekedés)!!!

MI TÖRTÉNT AZOKKAL, AKIK HALLGATTAK RÁNK? •2009-es éves hozamok (EUR alapú kötvényportfolión): 15 és 25% között Ez az út még mindig járható!

MIT TETTEK – TESZNEK AZ ÖNKORMÁNYZATI KÖTVÉNYEKET LEJEGYZŐ BANKOK? –Megpróbálják az egyéb járulékos bevételeiket növelni –A korábban ingyenes szolgáltatásokért díjat akarnak felszámítani (ld. éves kamatelszámolási díj, stb.) –A kötvények visszafizettetésével riogatják az önkormányzatokat –Az addig szabadon felhasználható forrásokat minden eszközzel megpróbálják magukhoz kötni (óvadéki betétek) Miért?

MIT TETTEK – TESZNEK AZ ÖNKORMÁNYZATI KÖTVÉNYEKET LEJEGYZŐ BANKOK? Miért?: -Egy hitelmegállapodással szemben a kötvény feltételei nem módosíthatók (a bank jelen esetben értékpapírt vásárolt) -Az eredeti kötvénymegállapodások (LIBOR+, EURIBOR+) banki oldalának refinanszírozása veszteséget termel a bank részére (nem fedezték hosszú távon) A kötvények refinanszírozási veszteségeit a kötvényen kívül (jogilag elkülönítve) próbálják meg részben vagy egészben áthárítani az önkormányzatokra!!! (jogilag támadható)

MIT LEHET TENNI? (RÖVID TÁVON) -A hosszú távú, olcsó forrást meg kell tartani. (?) -Az önkormányzatoknak tisztában kell lenniük kötelezettségeikkel és jogaikkal (csak a kötvény szerződés számít). -A bankokat rá kell szorítani a transzparens kommunikációra. -A bankokat rá kell szorítani a transzparens üzleti magatartásra. -Javítani kell az önkormányzatok alkupozícióját. -Elő kell készíteni a refinanszírozást (korábbi hibák kiküszöbölése) Jogi tanácsadás és érdekképviselet (SPB Önkormányzati és Intézményi Tanácsadó Kft.)

MIT LEHET TENNI? (1 ÉVEN BELÜL) Azon önkormányzatoknál, ahol nincs elég fedezet a tőketör- lesztés megkezdésére: –Refinanszírozási kötvény kibocsátása –4-5 éves új türelmi idővel –EUR alapon –EURIBOR bps magasságban Az önkormányzatok által fizetendő kamat – a jelenlegi állapothoz képest nem nőne jelentősen (korábban beépített költségek és díjak), a bank veszteséges refinanszírozása megoldódna (közös érdek). Az önkormányzat 4-5 év újabb türelmi időhöz jutna (lehetőség az adósság kinövésére – állami beavatkozás nélkül, illetve elegendő idő állna rendelkezésre a hosszú távú megoldás kialakítására.)

MIT LEHET TENNI? (1 ÉVEN BELÜL) Azon önkormányzatoknál, ahol van elég fedezet az elkövet- kező 4 év terheinek fizetésére: –A kötvény átállítása vagy refinanszírozása EUR alapon –4-5 éves új türelmi idővel –EURIBOR bps magasságban –Óvadékolásból való felszabadítás –Befektetés EUR alapon fix kamatozású kötvényekbe (MÁK, OTP, MOL, stb..) – DTP következetes alkalmazása –Éves 3-4% kamat többlet elérése EUR alapon –5 év alatt 15-20% adósság állomány csökkentése EUR alapon, devizakockázat nélkül

MIT LEHET TENNI? (KÖZÉP TÁVON) •önkormányzati bank létrehozása (MFB?) •az önkormányzati kötvények piacának kialakítása (OTC) •központi refinanszírozás (PwC javaslat) TÖRVÉNYALKOTÓI BEAVATKOZÁS SZÜKSÉGES

1.A banki „termékértékesítések” korszaka lejárt 2.Előtérbe kerül a független pénzügyi és befektetési tanácsadás 3.Az Önkormányzatoknak csökkenteniük kell deviza kockázataikat 4.A spekulatív ügyletekkel szemben előtérbe kerülnek a fix cash-flowt biztosító befektetések CÉL: AZ ADÓSSÁGÁLLOMÁNY CSÖKKENTÉSE KÖZÉPTÁVON, NEM SPEKULATÍV ALAPON, AZ ÁRFOLYAMKOCKÁZATOK KIKÜSZÖBÖLÉSE MELLETT! A DEFENZÍV TŐKEKEZELÉSI PROGRAM KIDOLGOZÁSRA KERÜLT OKTÓBERÉBEN ÖSSZEGZÉS

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Parádi-Varga Tamás vezérigazgató SPB Befektetési Zrt Budapest, Vörösmarty tér /

1.A banki „termékértékesítések” korszaka lejárt 2.Előtérbe kerül a független pénzügyi és befektetési tanácsadás 3.Az Önkormányzatoknak csökkenteniük kell deviza kockázataikat 4.A spekulatív ügyletekkel szemben előtérbe kerülnek a fix cash-flowt biztosító befektetések CÉL: AZ ADÓSSÁGÁLLOMÁNY CSÖKKENTÉSE KÖZÉPTÁVON, NEM SPEKULATÍV ALAPON, AZ ÁRFOLYAMKOCKÁZATOK KIKÜSZÖBÖLÉSE MELLETT! A DEFENZÍV TŐKEKEZELÉSI PROGRAM KIDOLGOZÁSRA KERÜLT OKTÓBERÉBEN ÖSSZEGZÉS