Az Európai Parlament szerepe az érdekérvényesítésben Herczog Edit képviselő, Európai Parlament Budapest, 2005. november 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lobbizás az egészségügyben
Advertisements

A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
Egészségügy Betegjogok.
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Európai Üzemi Tanács Konferencia Magyar szerepvállalás a Schneider Electric Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók.
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Unió intézményrendszere
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
1 intézményes érdekegyeztetés © kurtán sándor 2011 a politikatudomány alapjai
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 Szociális párbeszéd az EU-ban © kurtán sándor 2011.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
VEDD KI A RÉSZED! minden, amit az EU és a civilek egymásért tehetnek Dandé István Magyar Szegénységellenes Hálózat Strukturális Alapok Munkacsoport.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Az RWE Európai Üzemi Tanács fejlődése, jelene, kihívások Kunzer Ferenc elnökhelyettes RWE Európai Üzemi Tanács Siófok, május TÁMOP A-13/
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A megerősített kérelmekre adott tanácsi választervezetek hazai véleményezésének rendje és gyakorlata november 17. dr. Sós Gabriella.
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civil érdekérvényesítés az Európai Unióban © Dr. Kégler Ádám, 2009 Minden jog fenntartva!
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Az Európai Unió intézményei és döntéshozatali rendszere
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
2014. szeptember 12.. A 4 FŐSZEREPLŐ : Az Európai Unió Tanácsa Az Európai Bizottság Az Európai Unió Bírósága Az Európai Parlament.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Mit jelent az innováció Európának? Herczog Edit Képviselő - Európai Parlament.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az európai integráció története
Minisztériumok, központi közigazgatás
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Európai Uniós ismeretek
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Az Európai Parlament szerepe az érdekérvényesítésben Herczog Edit képviselő, Európai Parlament Budapest, november 17.

Tartalom 1)Az EP szerepe a döntéshozatalban: 1)Az EU és a Parlament viszonya 2)A parlamenti képviselő 2)Az EP szerepe az érdekképviselet szempontjából 3)A magyar lobbizás állapota 4)Az ideális lobbista (a célszemély szempontjai)

1.1. Az EU és a Parlament viszonya Az unió és az állam - kapcsolatok Uniós szintNemzeti szint Állampolgárok választás Végrehajtás Uniós pénzek: strukturális, kohéziós alapok Európai Bíróság, ombudsman Uniós intézmények Tanács Bizottság Parlament Nemzeti parlament Kormány A Magyar Köztársaság EU Mellett Működő Állandó Képviselete Külügy- minisztérium Európai integrációs ügyek koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter

1.1. Az EU és a Parlament viszonya - Döntéshozatal az Unióban Európai Parlament Gazdasági és Szociális bizottság Régiók Bizottsága Európai Tanács _____________ Tanács _____________ Coreper _____________ munkacsoportok Európai Bizottság Tagállamok kormányai Nemzeti parlamentek állásfoglalás vélemények kezdeményezés vélemény közös döntés kezdeményezés vélemény

1.1. Az EU és a Parlament viszonya – Az Európai Unió 3 pillére 1. pillér: -Európai Közösség -Euratom (atomenergia- együttműködés) -Európai Szén- és Acél Közösség ( óta az EK része) Ide tartozik -Európai integráció -Egységes piac létrejötte és működése -Gazdasági és monetáris unió -Közösségi jogrendszer 2. pillér: Közös kül- és biztonságpolitika 3. pillér: Bel- és igazságügyi (rendőrségi és bűnügyi) együttműködés Az Európai Parlamentnek nincs, vagy csekély a szerepe A Parlament tevékenységének elsődleges területe

1.1. Az EP szerepe a döntéshozatalban – Az együttdöntési eljárás Bizottság Parlament Tanács Képviselők Minisztériumok Bizottság Parlament Tanács Adminisztráció

Kapcsolattartás a választókkal, vidéki intézményekkel A Parlament nagy plenáris ülései - évente legalább tizenkettő Szakbizottságok és a politikai frakciók ülései Másfél-két napos "mini plenárisok" Kapcsolattartás a delegáló párttal, a nemzeti parlamenttel, kormánnyal és minisztériumokkal Parlamenti munkarend: o Négynapos munkahét o Plenáris-hét: Strasbourg o Bizottsági hét: szakmai munka o Frakció hét: politikai egyeztetések o Választókerületi hét: kapcsolattartás A Parlament 2006-os munkarendje: A parlamenti képviselő működése – kötelezettségek és lehetőségek

1.2. A parlamenti képviselő – Képviselő az érdekek hálójában Képviselő döntése Magyarország nemzeti érdekei Választók érdekei Politikai frakciók Iparágak, szektorok, ágazatok, régiók, stb. érdekei Egyéb érdekek: munkavállalói / munkáltatói, érdekek Más európai értékek (köz- és társadalmi érdekek) képviselete Európa mint egységes régió érdekei

1.2. A parlamenti képviselő – Magyar témák az EP-ben Téma kiválasztása: 1 képviselő párhuzamosan 4-8 témát tud aktívan vinni  Egyéni érdeklődés, bizottsági helyek alapján  Várható érdeklődés, sajtóvisszhang  Politikai profit  Felismert (felismerni vélt) magyar érdek Segítség szükséges a figyelem tereléséhez és a magyar érdekek azonosításához A megfelelően működő magyar lobbitevékenység elengedhetetlen 24 képviselő 25 bizottság 20 állandó munkacsoport Parlamentközi bizottságok Ad hoc munkacsoportok EP-n kívüli tevékenység

2. Az EP szerepe az érdekképviselet szempontjából A parlamenti képviselő szakmai háttere:  Állandó képviselet  Kormányzati szakértők  Pártszakértők  Saját szakértők A szakértő lobbista szakmai kérdésekben, az ágazatra vonatkozó tágabb tájékoztatás keretében a képviselő értékes tanácsadójává válhat, a képviselő munkáját is segítve Előnyök:  Az EP döntéshozatali mechanizmusa áttekinthető, nyilvános, dokumentumai és ülései ugyancsak  Az EP-ben minden gazdasági tárgyú jogi norma megfordul: gyűjtő  Többségi döntés: 50%+1 szavazat szükséges  Magyarországi háttér: igény a kapcsolattartásra, visszacsatolásra Szükséges:  EU-érzékenység  Tárgy-érzékenység (design protection – autóipar, REACH – minden gyártó vállalat)  Lobbizáshoz ideális vállalati szintek kijelölése (BXL – BUD együttes tevékenysége)

3. A magyar lobbizás általános helyzete  Más kárán tanul az okos: ha most nem próbálkozunk érdekérvényesítéssel, a magyar érdekeket súlyosan sértő döntéseket követően nő majd meg a tudatosság szintje  Valamely gazdasági szerveződés felvállalja a helyzet javítását általában vagy 1-1 ügy kapcsán: kamarák, ágazati szervezetek (MAVÉSZ pl.)  Vállalkozások lobbitevékenysége:  Külföldi érdekek melletti lobbizáskor magyar közvetítő használata  Tudatos uniós kapcsolatépítés keretében konkrét érdek nélkül  Professzionális lobbista  Cég konkrét és egyértelmű érdekeltsége esetén  Felkérések reprezentatív feladat ellátására  „Nem politizálunk”

3. A magyar lobbizás állapota szubjektív statisztikai minta alapján

4. Az ideális helyzet a képviselő számára  Konkrét, jól definiálható magyar érdek  Kormányálláspont  Gazdasági szereplők álláspontja  Non-profit szervezetek álláspontja  Kapcsolatfelvétel az érdekkel kapcsolatba kerülő magyar és nemzetközi gazdasági szereplőkkel és államigazgatási szervekkel  Párhuzamos lobbizás valamennyi magyar és számos külföldi képviselőnél (a magyarországi gazdasági hatások bemutatására koncentrálva)  Kapcsolattartás Magyarországgal:  Nem lobbizó egyéb szereplőkkel  Ellenérdekelt szervezetekkel  Médiával

4. Az ideális lobbizó  Brüsszel ismerete:  Az EU döntéshozatali mechanizmusainak ismerete  Az EU dokumentumok felépítésének ismerete  A képviselő ismerete:  Személyes érdeklődési kör, munkakapacitás  Időérzékenység (10 perc vagy jövő hét)  Szakmai háttér:  Szakmai tudás  Jogi tudás  A magyar gazdasági és egyéb mechanizmusok ismerete  A megfelelő (párhuzamos) szintek megtalálás  Etikai normák  Pontos tartalmú, rövid pozíciós papír  Előrágott módosító indítványok  Személyre szabott meghívások

Köszönöm a figyelmüket! Herczog Edit Európai Parlamenti képviselő Tel.: