Van-e válság 50 felett? Kozák Ákos – március 31.
2 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Idősödő társadalom – Magyarország Öregedési index: Száz 0-14 évesre jutó 65 éves és idősebb Forrás: KSH
3 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Idősödő társadalom Sürgető problémák, megválaszolandó kérdések Tények, tendenciák, problémák •Születéskor várható élettartam vs. egészséges életévek száma •50+ korosztály heterogén: aktívak vs. inaktívak •Nyugdíjkorhatár emelése időskor alsó határa is emelkedik – 65 év •Munkaerőpiaci problémák, előítéletek •Generációk közti távolság nőtt, a kapcsolatok meggyengültek •Egészségügyi és szociális kiadások egyre növekvő terhet rónak a társadalomra •Születéskor várható élettartam vs. egészséges életévek száma •50+ korosztály heterogén: aktívak vs. inaktívak •Nyugdíjkorhatár emelése időskor alsó határa is emelkedik – 65 év •Munkaerőpiaci problémák, előítéletek •Generációk közti távolság nőtt, a kapcsolatok meggyengültek •Egészségügyi és szociális kiadások egyre növekvő terhet rónak a társadalomra Születéskor várható élettartam vs. egészséges életévek száma (2007) Nők:77,3 évNők: 57,6 év Férfiak: 69,2 év Férfiak: 55 év Forrás: KSH
4 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Az öregség kritériumai korcsoportok szerint Forrás: KSH Ezüstkor kiadványa
5 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. A háztartások alkalmazkodnak a válsághoz 50+ korosztály Forrás: GfK, Consumer Tracking, 2009 november csökken a kosár- méret Kérdés: Mostanában a vásárlásaim alkalmával átlagosan … költök, mint azelőtt. Az 50 éves vagy idősebb háziasszonyok több, mint fele visszafogta vásárlásait valamilyen mértékben. (A teljes lakosságban nagyon hasonló arányban alakultak a vélemények)
6 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. A háztartások alkalmazkodnak a válsághoz 50+ korosztály NAGYBEVÁSÁRLÁS GYAKORISÁGA AKCIÓS ÚJSGÁGOK FIGYELÉSE „HÁZI PRAKTIKÁK” ALKALMAZÁSA Forrás: GfK, Consumer Tracking, 2009 november Csökken a nagybevásárlások aránya. Nagyobb figyelem fordul az akciós újságok felé. Előkerülnek az olcsó házi praktikák A tudatosabbá válás, a házi praktikák bevetése az idősebb háziasszonyok körében legalább annyira érvényes, mint a teljes lakosságban.
7 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Termékpreferenciák változása 50+ korosztály Kérdések: Mostanában az olcsóbb termékeket… Mostanában …… a nagyobb kiszerelésű termékeket. Mostanában …… a gazdaságos „összecsomagolt” termékeket.. OLCSÓBB TERMÉKEK NAGY KISZERELÉSŰ TERMÉKEK ÖSSZE- CSOMAGOLT TERMÉKEK Keressük az olcsóbb termékeket, bár nem feltétlenül a nagy kiszereléseket. Forrás: GfK, Consumer Tracking, 2009 november
8 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Háztartási kiadások Hogy érzékelik az 50+ korosztály tagjai a kiadások változását? Amire lényegesen kevesebbet költenek: ruházat, utazás. Ebben a két kategóriában az idősebbek még az átlagnál is jobban visszafogják a költéseiket. Ezzel szemben jóval több pénzt visz el a lakhatás költsége, mint korábban – ebben nem térnek el a teljes lakosságban mért átlagtól. Forrás: GfK, Consumer Tracking, 2009 november
9 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Megtakarítók aránya a lakosságban Megtakarítások változása korcsoportok szerint Forrás: Pénzügypiaci Adatszolgáltatás 2008 és 2009
10 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Lakossági megtakarítások fő céljai – 2009 Mire gyűjt Ön? - legfőbb cél Forrás: Pénzügypiaci Adatszolgáltatás hoz képest nőtt a váratlan kiadásra gyűjtők aránya
11 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? - Kozák Ákos2010. március 31. Lakossági megtakarítások formái – 2009 Milyen formában tartja Ön a megtakarításait? Forrás: Pénzügypiaci Adatszolgáltatás hoz képest nőtt a forintbetéttel rendelkezők aránya mindkét csoportban
12 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? – Kozák Ákos2010. március 31. Az egyes adókat nézők aránya (%) Médiafogyasztás – kedvenc tv-adók RTL KLUB TV M VIASAT DUNA TV35563 M FILM HÍR TV23331 Forrás: Nemzeti MédiaAnalízis, III.-IV. né. Megfigyelhető, hogy a kor előrehaladtával növekszik a közszolgálati csatornák nézettsége.
13 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? – Kozák Ákos2010. március 31. Médiafogyasztás – legolvasottabb lapcsoportok Forrás: Nemzeti MédiaAnalízis, III.-IV. né.
14 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? – Kozák Ákos2010. március 31. Internet-hozzáférés és használat Mire használják a világhálót (válaszadók %-ban) Általános informálódás, hírek küldés, fogadás Vásárlás előtti információszerzés Munkavégzés Nyomtatott újságok internetoldalainak olvasása Műsor- és programajánlók Forrás: Nemzeti MédiaAnalízis, III.-IV. né. Leginkább látogatott honlapok: Fre , iwiw, origo, index
15 GfK HungáriaVan-e válság 50 felett? – Kozák Ákos2010. március 31. Egészségmegőrzés, betegségmegelőzés A jelenlegi nehezebb gazdasági helyzetben jobban odafigyelek egészségem megőrzésére, a betegségek megelőzésére A jelenlegi nehezebb gazdasági helyzetben a patikai akciók ellenére sem vásárolok meg olyan terméket, melyre nincs igazán szükségem A jelenlegi nehezebb gazdasági helyzetben gyakran olyan egészségmegőrző, betegségmegelőző terméket vásárolok, mely akcióban kapható Mennyire ért egyet az állításokkal? 7 fokozatú skálán jelölve (1=egyáltalán nem, 7=teljes mértékben) Forrás: GfK HealthCare, Lakossági egészségfelmérés és gyógyszerhasználat, 2009