SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban – 1. év febr. 6. – május 23.
Kutatási és fejlesztési terv Kutatási feladatokFejlesztési feladatok 1. év Egy innovatív iskolai kör megtalálása és felmérése, kontrollcsoportos vizsgálat 6 kiválasztott iskola fejlesztése mentorok és tréningek segítségével, iskolafejlesztési szemlélettel 2. év Az iskolák teljes körének felmérése 2 alkalommal: az IKT eszközhasználatra koncentrálva Az iskolák műhelyekké fejlesztése, e műhelymunka támogatása; közhasznú kézikönyv létrehozása 3. év Az iskolák teljes körének felmérése: az IKT eszközhasználatra koncentrálva a 3 éves változások elemzése Az IKT-tanártovábbképzés Tanácsadás, főként a kézikönyv használatában, ped. intézetekkel együttműködve
Kutatási hipotézisek - 1 HipotézisMérőeszköz és indikátor Produktum Van egy olyan innovatív iskolai kör Magyarországon, amely műhellyé válva mintául szolgálhat a követő iskolák számára. Meghívásos jelentkeztetés Műhelyek kialakítása A műhelyek sikeressége A fejlesztésben résztvevő iskolák köre A létrejött műhelyek Az éves munkát összefoglaló tanulmány Ezek az innovatív iskolák maguk is igénylik a segítséget a továbbfejlődéshez. A műhelyek sikeressége Részvétel a tréningeken A mentori segítség igénybevétele Az éves munkát összefoglaló tanulmány
Kutatási hipotézisek - 2 HipotézisMérőeszköz és indikátor Produktum Az informatikai eszközök szak- és korszerű alkalmazásának tudatos segítése emeli a digitális eszközök használatának pedagógiai színvonalát és az eszközhasználat intenzitását, ugyanakkor hatással van az iskolai munka egészére is. Bemeneti és záró kérdőív Interjúk Mentori látogatások Óravázlatok, feladatlapok Iskolaportrék, valamint az éves munkát összefoglaló tanulmány kötet (kézikönyv) a 2. évben A motivált, de tapasztalatlan iskolákban a fejlesztő folyamat hatékonyabb. ua
Kutatási hipotézisek - 3 HipotézisMérőeszköz és indikátor Produktum A jó gyakorlatok összegyűjtése és terjesztése képes az informatikai eszközök tanórai alkalmazásának katalizálására. Kérdőív, interjú a 2. évben Kézikönyv Az új eszközök alkalmat adnak a pedagógiai paradigmaváltás – a kooperatív tanulás – felgyorsítására, az iskolafejlesztésre. Ezt a célt jól szolgálják a kollaboratív platformok. Óralátogatások, óravázlatok, feladatlapok, kérdőív, interjú, beszámolók Kézikönyv
Kutatási hipotézisek - 4 HipotézisMérőeszköz és indikátor Produktum Az IKT-eszközöket tanórán használó tanárok, illetve az ilyen órák száma kb. duplájára nő a 3 éves időszakban. Első éves bemeneti és záró mérés Országos mérések rendszere (3 alk.) Évenkénti „Jelentés” az IKT tanórai alkalmazásáról” A hatékony IKT- tanártovábbképzés rendszere kialakul a projekt 3. évére Dokumentumelemzés, kérdőív, interjú Jelentés a 3. évben
Résztvevők •Almási Utcai Általános Iskola, Makó •Eötvös József Gimnázium, Tata •Kalmár László Szakközépiskola, Budapest •Leövey Klára Gimnázium, Budapest •Móra Ferenc Szakközépiskola, Szeged •Szabó Lőrinc Gimnázium, Budapest •Csibi Erzsébet, Dancsó Tünde, Diószegi Endre, Vollár Tünde, Chrenkó Eszter •Merényi Ádám, Pethő Balázs, Sulyok Myrtill •Halász Gábor, Kárpáti Andrea, Miltényi Gábor, Friss Péter, Főző Attila
A tanárok, iskolák feladatai •Tanáronként 10 előre megtervezett, tanmenetbe illesztett SDT-s óra •Keretrendszer-használat (legalább 2 óra) •Tanári kutatási napló(10, 5 szerkesztett) •Műhelymunka –2 (1) összevont tréning (konferencia) –2 iskolai tréning a trénerrel vagy segítővel –2 belső műhely, jegyzőkönyv –A tantestület „beavatása” •Óralátogatás (2+1), bemutató óra (1) –Az iskolán belül és az iskolák között is, jegyzőkönyv •Beszámoló
Az adatgyűjtés feldolgozása •Kérdőívek –A fejlődést, változást mérik, kontrollcsoporttal •Interjúk –Iskolaportrékhoz használjuk, ebben az évben 3 portré készül •Naplók –Megkezdődött a feldolgozás, tanulmány lesz •Óralátogatások –A tanulmány része lesz •Beszámolók –A tanulmány része lesz
Az ártatlanság elvesztése 7 fő most írt először szakmai jellegű t kollégáknak 7 fő most tartott először prezentációt 12 fő most oldatott meg először számítógéppel feladatlapot 12 fő most adott ki és szedett be először számítógéppel feladatokat és megoldásokat 12 fő most használt először órán internetet 13 fő most kért először számítógépes kiselőadást 16 fő most használt először SDT-t magyarázat során 21 fő most használta az SDT-t (és az internetet) először egyéni és csoportmunkára* az órán
Negatív érdekességek a kérdőívek alapján •1 fő csak 1-2 alkalommal készített feladatlapot •2 fő csak 1-2 alkalommal használta felkészüléshez az SDT-t •1 fő csak egyszer használta magyarázat közben az SDT-t •Még mindig van 4 fő (24 helyett), aki nem használt keretrendszert •4 fő sem egyéni, sem csoportmunkára nem használt internetet az órán, SDT-t sem •(1 főtől nincs levelem)
Mire jó a számítógép? mérés-értékelés (0,2)4,24,4 tanári magyarázat, szemléltetés (0,4)4,24,8 kooperatív feladatmegoldás (0,8)3,94,7 a tanárok felkészülése (0,4)4,24,6 projektfeladatok (0,2)4,44,6 az eredmények nyilvántartása (0,3)4,44,5 a diákok kapcsolattartása egymással (0,3)4,14,4 egyéni gyakorlás (0,3)4,14,4 a diákok felkészülése (0,4)3,94,3 a feladatok kiadása és beszedése (0,4)3,84,2 a tanárok és diákok kapcsolattartása (0,5)3,44,1
A jövő tanév •Néhány iskolát műhellyé fejlesztünk –A műhely másik 2-3 iskola bázisa, tanítója –A műhely „belső tanító” is iskolafejlesztés –3-5 tanár részvétele szükséges mentori szerep –Mentori támogatást továbbra is kapnak •Kiadjuk a módszertani kézikönyvet az 1-2. év anyagaiból •Folytatjuk az iskolaportrékat
Mennyit fejlődtünk? Nagyon szépen köszönjük a sok munkát és a jó szándékot, mi sokat tanultunk! Tanári önértékelés: 3,9 4,2 Hunya Márta