Elme tudat nélkül: a változások és szabálytalanságok detekciójának pszichofiziológiája a látásban CZIGLER ISTVÁN MTA PSZICHOLÓGIAI KUTATÓINTÉZET MAKOG-TIHANY.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kovács Péter Zsolt és Szilágyi Balázs Döme
Advertisements

Pitagorasz tétel A háromszög ismeretlen oldalának, területének és kerületének kiszámítása (gyakorlás)
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Szűcs Pál okl. fizikus, VT-3
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
ABO Institute Az egészségmegőrzés evolúciója. Az ABO Institute forradalmi újítása •Tudáskrízis: –Az orvostudomány összes tudása gyorsabban nő, mint amit.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Energetikai gazdaságtan
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar Villamosművek Tanszék Szakaszolási tranziensek.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Havonta új katalógussal jelentkezünk!
SeaLog digitális nyom-elemző rendszer Digitális nyom elemzése az informatikai eseménytérben.
Izotóp-hidrogeokémia
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Bipoláris integrált áramkörök alapelemei
Különböző jellegű diszkontinuitási pontokról reflektált modális hullámok u -u u -u-u u u u u u ρ.u R Vezető modusú beérkező hullámpár, vezető modusú viszavert.
Modulált rövidperiódusú pulzáló változócsillagok fotometriai vizsgálata Diplomamunka védés Váradi Mihály SZTE TTK Csillagász 2006 Témavezető dr. Jurcsik.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A diákat készítette: Matthew Will
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje A fazekas műhely példája és más egyszerű példák a vállalat modellezésére, rendszermátrix számításokra.
Termékszerkezet-elemzés
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Védőgázas hegesztések
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
LP5 Objektumok csatolása Szuperponálás Tégla-logo.
Gazdasági informatika II.
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Számítástechnika a KFKI AEKI-ben
Szín management szín(észlelet)helyes leképezés különböző mediumokban.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Change blindness Változás -vakság.
Színhasználat Készítette: Bene Attila
2. tétel.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Szükségünk lesz valamilyen spreadsheet / táblázat kezelő programra
Világosság és fénysűrűség ajánlások a mezopos fénysűrűség értékelésére
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
2. óra Kognitív folyamatok
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.

A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
A tektális-extragenikuláris látórendszer térbeli és időbeli vizuális tulajdonságai macskákban Paróczy Zsuzsanna 1, Márkus Zita 1, Wioletta J. Waleszczyk.
Szünetmentes Hírközlési Áramellátó Rendszer
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Jurcsik Johanna MTA Konkoly Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézet Modulációk az RR Lyrae csillagok oszcillációiban: 100 éve nyitott kérdések, ahogy.
Napfolt-sajátmozgások és a mágneses tér mélységi szerkezete Kálmán Béla MTA KTM Csillagászati Kutatóintézet Napfizikai Obszervatóriuma, Debrecen.
HR – több nézőpontból 1. SZIE-HR-IT-DAY HR – több nézőpontból „A rendezők szándéka, hogy szűküljön az egyetemi képzés és a piacképes gyakorlati.
Szegedi Intenzíves Napok
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
100.óra Majoros Márk.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Pontosabb számításhoz Ha Z1=0, α=0.5 és β=0.81
Különböző jellegű diszkontinuitási pontokról reflektált modális hullámok u -u u -u-u u u u u u ρ.u R Vezető modusú beérkező hullámpár, vezető modusú viszavert.
Chapter 2 Human Information Processing
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Elme tudat nélkül: a változások és szabálytalanságok detekciójának pszichofiziológiája a látásban CZIGLER ISTVÁN MTA PSZICHOLÓGIAI KUTATÓINTÉZET MAKOG-TIHANY 2006

MINDKETTŐHÖZ SZÜKSÉG VAN A NEM- FIGYELT MOZZANATOK REGISZTRÁCIÓJÁRA AZ ÉSZLELŐ RENDSZER FELADATAI Az aktuális viselkedés szempontjából releváns események kiemelt feldolgozása Eszköz: szelektív figyelem Releváns környezeti változások detekciója Eszköz: orientáció – (automatikus) figyelmi váltás

LÁTÁS: SZIMULTÁN SZERKEZET A KÖRNYEZET [MEZŐ] HATÁSA:

Akusztikus szerkezetek: idői szerveződés Winkler, I.et al, 2003 Czigler et al., 1993 Näätänen, et al., 1993 Eltérés a szabálytól Esemény kezdete (változás)

Változási vakság Ha nincs biztosítva a folyamatos és figyelmi információ felvétel, a változások detekciója „gyenge”.

Különbségpotenciálok Nagy eltérés Kis eltérés hagyományos „valódi” hagyományos „valódi” Czigler, Balázs & Winkler, 2002 Inger: színes rács Sztenderd Deviáns Többszínű 2.4 cps 17 ms 400 ms ISI 1.33/ min Hagyományos: zöld/piros oddball zöld/rózsaszín [87.5 – 12.5] Többszínű: 8 szín [12.5] VAN-E AUTOMATIKUS VÁLTOZÁS DETEKCIÓ Objektum megjelenése (változás)

Az akusztikus és a vizuális eltérési negativitás eloszlása akusztikusvizuális Czigler, I., Winkler, I., Pató, L., Várnagy, A., Weisz, J., & Balázs, L. (submitted). Korzyukov, O., Winkler, I., Gumenyuk, V., Alho, K., & Näätänen, R. (2003). (Neuroimage, 20, 2245 ‑ 2258). Mindkét esetben a modaltás-specifikus területek működtetik az automatikus változás-detekciót megalapozó emlékezeti rendszert

Ingerek: piros/fekete és zöld/fekete rács (9:1) alsó és felső látótér-fél Feladat: vMMN csak alsó látótér ingerléskor Czigler, Balázs & Pató, 2004

5% 45% Sajátságokra érzékeny a vizuális implicit emlékezeti rendszer, vagy ennél többre? Feladat: RI a változásra Ingerhossz: 17 ms ISI: ms 500 inger/bokk 12 blokk N=20 (18-26 év) 12 o Téri frekvencia: 2.3 c/deg ERP: Fz,Cz, Pz, T3, T4, T5, T6, O1, Oz, O2 (orrhegy)

standard deviant ERP Különbségpotenciál vMMN ms Detekciós teljesítmény: HR: 96.3% - FAR: 3.3% - RT: 455 ms Pd ms

Két eltérés azonos vagy különböző objeltumokon SztenderdDeviáns Két eltérés azonos objektumon Két eltérés eltérő objektumon Müller, D., Winkler, I., Czigler, I., & Schröger, E. (in preparation).

ERP eredmények Deviáns minusz sztenderd különbségpotenciál Devianciák azonos objektumon Devianciák eltérő objektumokon

Feladat - mező ISI:2-7 sec Ingerhossz: 17 ms SOA: – 144 – ms A: Hosszú szekvencia ( inger), 8-9% kihagyás Czigler et al, in preparation I D Ő Szabályos ablak Szabélytalan ablak B. Short sequences: stimuli AZ EMLÉKEZETI RENDSZER ~180 ms IDŐI ABLAKOKBAN INTEGRÁL ESEMÉNYEKET

SZABÁLY DEVIÁNS Szabályos ismétlés minusz váltás Szabálytalan minusz szabályos ismétlés ms: negativitás a szabálytalan ismétlésre: „absztrakt” szabály megsértése ABSZTRAKT SZABÁLYOK ÉS AZ IMPLICIT VIZUÁLIS EMLÉKEZET

MIRE JÓ EZ AZ EMLÉKEZETI RENDSZER? NEM „TRANZIENS” VÁLTOZÁS-DETEKCIÓRA [EHHEZ NINCS SZÜKSÉG MEMÓRIA RENDSZERRE] NEM A „SZÁNDÉKOS”VISELKEDÉS IRÁNYÍTÁSÁRA [ARRA OTT A MUNKAEMLÉKZET RENDSZERE]

MIRE JÓ EZ AZ EMLÉKEZETI RENDSZER? MIRE JÓ A „TUDATOS” ÉSZLELÉS ÉS A MUNKAEMLÉKEZET RENDSZERE? NEM irányítja az automatizált viselkedéseket NEM kódol automatikusan emóciókat/attitüdöket