MagyarÁllamvasutak Hatékonyság Ügyfélközpontúság Modernizáció MÁV CSOPORT Jelen és jövő
MagyarÁllamvasutak A MÁV problémái
MagyarÁllamvasutak A MÁV problémái két tőről fakadnak 1.Az állami szerepvállalás tartalmának, mértékének és preferenciáinak tisztázatlanságából vagyis vagyis: a hosszú távú kormányzati közlekedés politikai koncepció hiányából 2.A vasúttársaság működésének gyengeségeiből, hiányosságaiból 3 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Problémákból adódó gondjaink Évtizedek óta tartó alulfinanszírozottság Tervezhetetlenség Súlyos eladósodottság Versenyképtelenség Befejezetlen szervezeti reform 4 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Konkrét következmények Elavult, korszerűtlen technológiák, rendszerek, elemek infrastruktúra és jármű oldalon egyaránt; Életciklusuk végére került eszközök, berendezések; Elhanyagolt környezet; Elégtelen szolgáltatási színvonal; Kényszerfejlesztések; Túlméretezett infrastruktúra … és a sort még lehetne folytatni 5 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Külső gazdasági környezet MAKROGAZDASÁGI ADATOK (2009) KÖZLEKEDÉSI TRENDEK Áruszállítás visszaesése, -20% átkm Helyközi közösségi személyszállítás visszaesése, -6% útkm A vasúti piac liberalizálása (nemzetközi személyszállítás liberalizálása január 1-től) Forrás: Eurostat, MNB, KSH EU GDP -4,1% Hazai GDP -6,7% Hazai infláció 4,2% Hazai ipari termelés -10,8% -2,4% -4,1%-4,6% MÁV CSOPORT KIEMELT MUTATÓK 6 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak A MÁV jövője
MagyarÁllamvasutak A jövőt meghatározó piaci keretrendszer 1.Az Európai Unió által meghatározott mozgástér – a kijelölt nagyforgalmú nemzetközi folyosókra koncentrálva – homogén és átjárható infrastruktúra kialakítása és – diszkriminációmentes szolgáltatásnyújtás biztosítása dedikált célú források összehangolt fejlesztéspolitikán és fejlesztési célok alapuló stratégia 2.A magasabb szolgáltatási színvonalra és hatékonyabb működésére ösztönző piaci erők: – árban versenyképes – szolgáltatásaiban elismert vállalat – sokrétű minőségi szolgáltatásainak igénybevétele összpontosított fejlesztési kormányzati támogatás folyamatok, koordináció 8 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak A XXI. század mobilitási igényeit kielégítő kínálat; Közlekedési módok optimális munkamegosztása; Új utasok révén többletbevételek szerzése; Az autózás egy utasra eső benzinköltségével versenyképes díjszabás; Utazási környezet minőségének javítása; A megbízhatóság növelése. 9 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Létre kell hozni a közösségi közlekedés hazai struktúráját – Egyes alágazatok munkamegosztásban betöltött szerepének megfogalmazása; – A közúti/vasúti közösségi közlekedés látszólagos versenyét fel kell számolni; – Integrált közlekedési rendszert szükséges létrehozni. Alágazatok közötti tarifaközösség kialakítása – Az üzemeltetési hatékonyságot eredményező egészséges közlekedési feladatmegosztás elősegítése; – Elektronikus jegyrendszer platform kialakítása, jegyek átjárhatóságának biztosítása egy elszámolóház létrehozásával; – A jogos bevétel beszedésének hatékonyságának növelése; – A közösségi közlekedésbe vetett utazói bizalom emelése. Egységes vasúti – közúti állami szerepvállalás – Az állami szerepvállalás és – Az infrastruktúra-használati díjrendszer egységesítése a közúti és vasúti közlekedésben. 10 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Határozott tulajdonosi álláspont az elvárt szolgáltatási szintről – Differenciált szolgáltatások és minőségi színvonalak meghatározása; – Mindezek megrendelése és finanszírozása a pályahálózat-működtetési szerződésen és a közszolgáltatási szerződésen keresztül. Menetrend alapú infrastruktúra-fejlesztési politika és stratégia – Hosszú távú fejlesztési stratégia elfogadása. – Összehangolt fejlesztések – komplex fejlesztési projektek Az EU-s források maradéktalan lehívásához szükséges feltételek biztosítása Az EU fejlesztésekkel elkészült létesítmények kötelező karbantartási követelményének betartása – Technológiai követelmény és finanszírozási szükséglet elismerése. A magántőke-befogadás képességének megteremtése – Kiszámítható és üzletileg megalapozott tőkemegtérülést eredményező projektek kivitelezése alternatív források bevonásán keresztül.
MagyarÁllamvasutak A jövő MÁV-ja - nemzeti vasúttársaság -
MagyarÁllamvasutak Háztól-házig eljutás idejének csökkentése: Gyakoribb járatkövetés (szolgáltatásfejlesztés) „szoftver” Jól szervezett csatlakozási rendszer (szolgáltatásfejlesztés) „szoftver” Rövidebb menetidő (infrastruktúra- és járműfejlesztés) „hardver” Bázis a szolgáltatás tervezéséhez: Kínálati menetrend, gyakori eljutási lehetőségek. A magas állandóköltség miatt vasúton az ütemes menetrend gazdaságos és versenyképes. Ütemes menetrend közúton is célszerű, főleg a vasútra ráhordó forgalomban. Az integrált közúti-vasúti menetrend, azaz a mobilitási kínálat rendszere határozza meg a fejlesztéseket. Határköltség alapon a csúcsidei kapacitásokat völgyidőszakban is mozgathatjuk a mobilitás, a versenyképesség érdekében. Peremidőszakok közlekedési gyakorisága határköltség-határbevétel alapon meghatározott. A szolgáltatás igénybevételét az értékesítési csatornák fejlesztésével is ösztönözzük. A szolgáltatási lánc valamennyi részén egységesen jó minőség biztosítása (utastájékoztatás, fedélzeti kiszolgálás, stb.) 13 dr. Mosóczi László
MagyarÁllamvasutak Szervezeti átalakítás, mint eszköz Nemzeti Vasúttársaság Önálló Pályavasút •Egységes vasúti szolgáltató cégcsoport => javuló társadalmi megítélés. •EU-konformitás (liberalizáció / versenytámogatás / finanszírozás). •Transzparens, ügyfélorientált, kiszámítható és hosszú távon finanszírozható infrastruktúra üzemeltetés. •Hatékonyság, felelős gazdálkodás, versenyképesség. •Állami szerepvállalás => Pénzügyi stabilizáció: közszolgáltatási szerződések rendszere •A vasúti pálya és a pályavasúti szolgáltatások modernizációja => felzárkózás lehetősége a nemzetközi színvonalhoz. •A vasúti közlekedés teljesítménynövekedésének megalapozása.
MagyarÁllamvasutak dr. Mosóczi László A célállapotban: A fejlesztések összehangolt módon kerülnek tervezésre (alágazatok közötti, operátorok és infrastruktúra működtető közötti, fejlesztések közötti összhang biztosítása); A projektek prioritását az elérni kívánt szolgáltatási szint és az ebből levezetett valós menetrendi igények határozzák meg; A versenyképesség növelése az intermodalitás elvrendszerének keretei között zajlik a szinergiák és az egymásra épülés alapján; A jelenlegi forráslehetőségek miatti kényszerhelyzetben a fejlesztések finanszírozásában egyes területeken jelentősebb teret tudnak és képesek nyerni az alternatív formák (vállalkozói finanszírozás, keretszerződések, fejlesztési hitel és kötvény). Az infrastruktúra-használati díjrendszer egységes alapon működik a közlekedési alágazatoknál, az állami szerepvállalás azonos elvek szerinti realizálódik.
MagyarÁllamvasutak Köszönöm a figyelmet! 16 dr. Mosóczi László