MTA Regionális Kutatások Központja Aktuális tényezők és trendek az európai és hazai városi terek átalakításában - új tervezési hangsúlyok és a társadalmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Részvételi tervezés, fejlesztés és értékelés Bodorkós Barbara és Pataki György Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG) Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet,
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A stratégiai tervezés történeti háttere
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
A történelmi városszerkezet megújításának súlyponti kérdései – a belvárosok, az örökségelemek potenciáljának növelése az akciótervezés eszközeivel XX.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Aktuális tényezők és trendek az európai és hazai városi terek átalakításában - új tervezési hangsúlyok és a társadalmi részvétel kérdése dr. Földi Zsuzsa tudományos munkatárs MTA RKK Budapesti Osztály Magyar Tudomány Ünnepe 2008 „Európa változó terei” Tudományos konferencia ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest,

MTA Regionális Kutatások Központja 2 Áttekintés 1.Elméleti megalapozás: változás ember és környezete viszonyában (organikus – irányított); 2.Új hangsúlyok az európai várostervezésben – a társadalmi aspektusok erősödő érvényesülése a tervezés és a beavatkozások szintjén; 3.Tervezés és társadalmi részvétel viszonya; 4.A társadalmi részvétel formái, szintjei és korlátjai; 5. A társadalmi részvétel tervezése és megvalósítása - európai és hazai példák

MTA Regionális Kutatások Központja 3 Alapvetés •A városi ember és lakókörnyezetének viszonya folyamatosan átalakul i.e. tartalmában erősen redukálódik (mikro-közösségek széthullása, befelé fordulás, érdektelenség, morális válság, piaci irányító szerep). •A városfejlesztési és megújítási folyamatok tervezése nem, vagy csak periferikus jelentőséggel vette (veszi) figyelembe a közvetlen érintettek (elsősorban lakosság) igényeit, véleményét. •A városi térben koncentráltan jelentkező társadalmi és környezeti vonatkozású problémák az európai nagyvárosokban korábban nem látott szélsőségeket érnek el, és ezek megoldására a korábbi fizikai beavatkozásokon alapuló módszerek elégtelennek bizonyulnak. •Általában a városfejlesztési irányok kialakítása a konkrét beavatkozások tervezése során a fizikai megújításon túl előtérbe kerül a társadalmi komponens, a változás tervezésében és kivitelezésében pedig a partnerség (társadalmi részvétel).

MTA Regionális Kutatások Központja 4 1. Elméleti megalapozás: organikus vs. irányított viszony Vizsgálatunk tárgya: a társadalom viszonya környezetéhez és ezen keresztül a városi környezet megújításának tervezése és megvalósítása; Vizsgált területi szint: város, de főként a városrész szint (tetszőleges méret); Elméleti megalapozás: a helyi társadalom és lakókörnyezetének viszonyát • Amos Rapoport (1982) fogalmi rendszerében •Rögzített környezeti (fizikai) elemek •Félig rögzített környezeti (fizikai) elemek •Nem rögzített környezeti (fizikai és társadalmi) elemek •kritikai realista absztrakció eszközével tekintjük át. (cél: rámutatni a vizsgálat tárgyát képező relációra) környezet minőségi profil + jelentés

MTA Regionális Kutatások Központja 5 Király utca környezeti elemeinek változása (XX. sz. eleje – XXI. sz. eleje)

MTA Regionális Kutatások Központja 6 Változó relációk ember és környezete viszonyában: társadalom mint a közvetlenből közvetett résztvevő Közvetlen mechanizmusok: (önkormányzat, piaci szereplők) Rögzített Félig-rögzített Rögzítetlen (fizikai és társadalmi elemek) Külső hatások Pénzügyi meghatározottság (pályázati források, piac) Tervezés + fejlesztés Szervezett társadalmi részvétel („bottom-up” és „top-down”) Fókusz: szervezett társadalmi részvétel, top-down!

MTA Regionális Kutatások Központja 7 Változó relációk ember és környezete viszonyában: társadalom mint a közvetlenből közvetett résztvevő Közvetlen mechanizmusok: (önkormányzat, piaci szereplők) Rögzített Félig-rögzített Rögzítetlen (fizikai és társadalmi elemek) Külső hatások Pénzügyi meghatározottság (pályázati források, piac) Tervezés + fejlesztés Szervezett társadalmi részvétel („bottom-up” és „top-down”) Fókusz: szervezett társadalmi részvétel, top-down!

MTA Regionális Kutatások Központja 8 Paulay Ede utca (2005.)

MTA Regionális Kutatások Központja Új hangsúlyok az európai városfejlesztésben és tervezésben 1980-as 1990-es évek eleje: A városfejlesztés és a tervezés hangsúlya Európa szerte barnamezős területek, városközpontok fizikai megújítására esett (infrastrukturális fejlesztések) Az állam (és önkormányzatok) partnerségi viszonya a befektetőkkel és fejlesztőkkel erősödött meg, OK: 1.az állam városfejlesztésben vállalt szerepének visszaszorulása; Tét : külső források bevonása (adókedvezmények, egyéb kedvezmények) 2.a társadalmi részvétel nem szolgálta a városfejlesztési projektek érdekeit, sőt az alulról jövő kezdeményezések gyakran akadályozták azok sikeres megvalósítását) Jellemzőek voltak a fizikai jellegű és üzleti érdekeket szolgáló mega-projektek (irodaházak, üzleti negyedek, bevásárló negyedek stb.) speciális fejlesztési társaságok bevonásával, amik ugyan megújulást eredményeztek, de a fokozódó városi társadalmi problémákra nem adtak választ A piaci szereplők számára kevésbé érdekes közösségi terek és lakóterületek megújítása jellemzően háttérbe szorul

MTA Regionális Kutatások Központja 10 Canary Warf (1970-es évek, 1987, 1990)

MTA Regionális Kutatások Központja Új hangsúlyok az európai városfejlesztésben és tervezésben 1990-es évek: Klasszikus welfare state „jótékony állam” visszahúzódása Városi társadalmi konfliktusok felerősödése (szegregáció, erősödő leszakadás, munkanélküliség, második generációs bevándorlók problémái) KOMPLEX probléma (környezeti és társadalmi problémák területileg koncentráltan jelentkeznek ) igény az INTEGRÁLT, többszereplős megoldásokra CÉL: fenntartható város (társadalmi és fizikai szempontból) Új EU-s irányelv! – a VÁROS egyre nagyobb hangsúlyt kap: Lipcsei Charta

MTA Regionális Kutatások Központja Új hangsúlyok az európai városfejlesztésben és tervezésben GOVERNMENT GOVERNANCE (alapja a partnerség ) mindennemű városfejlesztést érintő terv esetében (városi avagy városrészi szint) megerősödik a társadalmi részvétel jelentősége A tervezés és részvétel viszonyát meghatározó általános érvényű felismerés: „A városrészek megújulása a közösségek igényeinek megértésével kezdődik. A közösségeket szükséges meghallgatni és fontos velük kommunikálni, a leghatékonyabb beavatkozások gyakran azok, amelyekben a közösségek aktívan részt vesznek a tervezésben és a kivitelezésben és ahol lehet az irányításban is.” ' Neighbourhood renewal starts from a proper understanding of the needs of communities. Communities need to be consulted and listened to, and the most effective interventions are often those where communities are actively involved in their design and delivery, and where possible in the driving seat.' A New Commitment to Neighbourhood Renewal: National Strategy Action Plan (2001)

MTA Regionális Kutatások Központja A városi tervezés és társadalmi részvétel viszonya A városok ill. városrészek jövőjének alakításában való RÉSZVÉTEL nem ajándék – ahogy azt még manapság is sokan látják –, hanem alapjog Társadalmi részvétel alanyai:  Lakosság – helyi közösségek  Lakossági és egyéb érdekcsoportok (elsősorban civil szervezetek, egyházak)  Vállalkozói szféra  Egyéb települések (amennyiben városi szintet érintő és/vagy területi kihatású tervekről van szó

MTA Regionális Kutatások Központja A részvétel formái, szintjei és korlátjai 4.1 A részvétel formái, szintjei Burgers és Vranken (2004) a részvétel különféle szintjeire (mélységére) egy létra fokainak hasonlatát használják:  A létra legalsó, legszélesebb fokán a lakosság információval történő ellátása áll a Városfejlesztési Program állásáról, ami ugyan előfeltétele a társadalmi részvételnek, de önmagában nem tekinthető annak;  A középső létrafokokon egy olyan konzultációs folyamat áll, amelynek keretében a lakosok elmondhatják kritikai észrevételeiket, véleményüket, de a döntéshozatalba nincs beleszólásuk, az teljes mértékben a önkormányzat kezében marad;  A legfelső fokokon olyan részvételi formák szerepelnek, mint az „együttes döntés”, „partnerség”, „delegált erő”, „lakossági kontrol”. Ezen a szinten tehát a lakosság részt vesz a végső döntéshozatali folyamatban és valóban irányíthatja a végső kimenetet. Forrás: Burgers, J. and Vranken, J. (2004. p.51.) (eds.) How to Make A Successful Urban Development Programme

MTA Regionális Kutatások Központja A részvétel formái, szintjei és korlátjai 4.1 A részvétel formái A nemzetközi gyakorlat szerint a hátrányos helyzetű városrészek szintjén a partnerség „adok-kapok” viszonyként is értelmezhető:  Információszerzés a lakosságtól Ez a forma értelmét veszti, sőt a hatékonyság ellen hat, amint az önkormányzat minden szükséges információt beszerzett a lakossági szükségletekről);  A lakosság oktatása, felkészítése a várospolitikával kapcsolatban, Ennek veszélye, hogy a lakosság készen kapja, hogy mit is kell gondolnia egyes problémákról és azok megoldásáról;  A lakosság ”hatalommal történő felruházása ”, bevonása a döntéshozatalba. Ez a beavatkozási területek kapcsán valódi jelentőséget nyer, mivel a célterületeken többnyire a gyenge érdekérvényesítő képességgel rendelkező „nehezen elérhető” csoportok élnek.

MTA Regionális Kutatások Központja A részvétel formái, szintjei és korlátjai 4.1 A részvétel szintjei  A társadalmi részvétel hatékonysága és hasznossága a területi szintek viszonylatában változó  A társadalmi részvétel (lakosság) leghatékonyabb szintje NEM a városi tervezési szint, hanem a városrészi, helyi közösségi szint. “…a problémák, tervek és projektek ezen a szinten konkrétak, a városi szinten a tervezési tartalom legtöbbször túl általános és emelkedett.” (tervező cég Németországból) „Véleményem szerint a társadalmi részvétel a városrészi szinten ígér több sikert. A szűkebb környezettel való szorosabb kapcsolat miatt a részvételi akciók gyakrabban adnak konkrét eredményeket. A városi szinten is van azonban előnye, de itt a különböző csoportok (ipar, kereskedelem, szolgáltatások) erősebben próbálják érdekeiket érvényesülni.”  Ennek felismerése megtörtént az EU-s országokban, ennek megfelelően differenciálják a részvétel különféle csoportokra vonatkozó kereteit: –Egyeztetésre átadott dokumentumok hangneme, terjedelme –Szervezett találkozókon használt prezentációk közérthetősége vagy szakmai hangja (workshop-ok)  Hangsúly kerül a folyamatosságra – nem a gyakorlatilag kész tervezői anyagok kerülnek látszategyeztetésre

MTA Regionális Kutatások Központja A részvétel formái, szintjei és korlátjai 4.2 A részvétel feltételei és korlátjai A társadalmi részvétel feltételei és korlátjai:  társadalmi érettség,  közösségtudat,  felelősségtudat,  tenni akarás Korlátok és kockázatok  Hátrányos helyzetűek alacsony intenzitású érdekképviselete  Hangadók jelenléte – elitizmus  Elhúzódó tervezés  Akadályozó részvétel (létigazoló részvétel – érdekcsoportok, civil szervezetek esetében)

MTA Regionális Kutatások Központja A társadalmi részvétel tervezése és megvalósítása - európai és hazai példák A tervezésben való társadalmi részvétel (Community Involvement) programozása : Cél : koncepciózusan végrehajtani a (város)tervezés társadalmasítási folyamatát – szervezett módon (mesterségesen) visszaállítani a társadalom és környezetének kapcsolatát A részvétel programozásának szükségszerűsége :  Nem minden csoport vonható be ugyanolyan szinten és hatékonysággal  Bizonyos csoportok felülreprezentáltsága megtévesztő lehet  A hátrányos helyzetű csoportok véleményét és igényeit gyakran nem képviseli senki  A társadalmasítás eszközeinek racionális használata (az e célra fordítható források gazdaságos felhasználása)

MTA Regionális Kutatások Központja A társadalmi részvétel tervezése és megvalósítása - európai és hazai példák A részvétel programozásának háttere: Formai keretei: - jellemzően törvények/rendeletek határozzák meg az EU- országokban a tervezésben való társadalmi részvétel kereteit (ez igaz a hazai tervezésre is – partnerségi terv) Elemek :  a bevonandó társadalmi csoportok körének meghatározása  az együttműködés jellegének (eszközrendszer) és az elvárt eredménynek a meghatározása Jellemzők : Nem egységes megítélésű a társadalmi részvétel jelentősége pl. Nagy-Britannia vs. Olaszország ill. új EU tagállamok (2004-től) OK : kulturális beágyazódottság, részvétel hagyományának hiánya, közöny Társadalmi részvétel szabályozottsága országonként erősen eltérő Irányelvek előírt dokumentálás

MTA Regionális Kutatások Központja 20 Példa 1. A társadalmasítás törvényi szabályozása Nagy- Britanniában – városi tervezés Local dev. Orders Local Development Framework Development Plan Documents (C ) Fejlesztési Terv Dokumentumok Statement of Community Involvement (C ) Társadalmi részvételről szóló kinyilatkozatás Annual Monitoring Report (C ) Éves monitoring jelentés Local Development Scheme (C ) Fejlesztési dokumentumok készítésének programozása Supplementary Planning Documents Kiegészítő tervezési dokumentumok Core Strategy (C ) (Mag Stratégia) Ez mutatja be az általános jövőképet és a legfontosabb politikákat Site Specific Allocations (C ) (A fejlesztések telek szerinti elhelyezése) Olyan dokumentumok, amelyek területeket rendelnek bizonyos specifikus használatra. Tartalmazhatnak olyan részleteket mint terv, megközelíthetőség. Adopted Proposals Map (C ) (A elfogadott javaslatokat megjelenítő térkép) Az egész tervezési területre vonatkozó térkép. Térben jeleníti meg az LDF-ben foglalt egyes politikákat és javaslatokat – egyfajta struktúraterv. Area Action Plans (Akcióterületi tervek) Specifikus területekre készülnek, ahol valamilyen nyomás jelentkezik a változtatásra (rehabilitáció vagy konzerválás) Other Development Plan Documents (egyéb fejlesztési terv dokumentumok) Néhány hivatal különálló dokumentumot készít és számba veszi a fejlődés követésére vonatkozó főbb irányelveket. Háttér: Planning and Community Purchase Act (2004)

MTA Regionális Kutatások Központja 21 Példa 1. A társadalmasítás törvényi szabályozása Nagy- Britanniában – városi tervezés Társadalmi Részvételről Szóló Nyilatkozat (program) Statement of Community Involvement (2004): Célja, hogy a konzultáció a tervek készítésének kezdeti szakaszában és annak is lehető legkorábbi időpontjában megkezdődjék és utóbb is folyamatos legyen annak érdekében, hogy a helyi közösség minél szélesebb lehetőséget kapjon a részvételre a tervkészítésben és ezzel a terveken keresztül érvényesítse elvárásait. A dokumentumnak (SCI) tartalmaznia kell: • Miben számít a hivatal a közösségi részvételre: azon tervdokumentumok listája, amelyek esetében a konzultáció megvalósul; • A hivatal mikor és hogyan keresi a kapcsolatot a közösséggel: a dokumentum ezen része foglalkozik azzal, hogy milyen lehetséges formáit alkalmazza a részvételnek, egyebek mellett az információszerzés és -adás módjait, politikák és tervek alakításának folyamatát és az alkalmazott visszacsatolási technikákat; • Kinek a részvételére számít: a hivatalnak biztosítania kell a dokumentumon (SCI) keresztül, hogy a társadalom legszélesebb rétegeinek (és ezzel érdekcsoportjainak) biztosít lehetőséget a részvételre – főként azon nehezen elérhető csoportoknak, akik normál esetben nem vesznek részt a tervezésben.

MTA Regionális Kutatások Központja 22 Példa 2. Hazai gyakorlat A társadalmi részvétel a tervezésben egyenlőre azoknál a tervtípusoknál jellemző, amelyek pályázati háttér dokumentumot jelentenek Európai Uniós pályázatokhoz  Urban programok  UMFT Akcióterv – ROP pályázati konstrukciók IVS és akcióterületi tervek ugyanakkor  A Területfejlesztésről és rendezésről szóló legújabb, egyeztetés alatt álló kormányrendelet tervezet előírja a Partnerségi terv készítését

MTA Regionális Kutatások Központja 23 Példa 2. Hazai gyakorlat 2008-ban a funkcióbővítő városközpont rehabilitációs pályázatokhoz kapcsolódó jelentős horderejű városi tervdokumentumok (mint háttér dokumentumok: IVS és akciótervek) készítésének tapasztalatai városonként változóak – a hatékonyságot befolyásolta:  a tervezési idő rövidsége – kapkodás (előírt társadalmasítási folyamatokon túl nem történt érdemben semmi, gyakran azok is látszattevékenységek voltak)  tapasztalatlanság (önkormányzatok, tervezők)  felkészületlenség (felkészítetlenség)

MTA Regionális Kutatások Központja 24 Zárszó (gyakorlatias szemléletben) •A városi beavatkozásokat célzó tervek (komplex vagy terület specifikus integrált) készítése társadalmi részvételen kell hogy alapuljon – ezzel (ha mesterségesen is, de) produktívvá válik a helyi társadalom és közvetlen, illetve tágabb környezetének kapcsolata. •A társadalmi részvétel nem lehet látszattevékenység (ahhoz túl költséges és időigényes) – a részvétel alapjog amivel élni szükséges •Fontos a nehezen megközelíthető csoportok érdekeinek és véleményének figyelembe vétele – ebben Európa szerte lemaradás jellemző •Szükséges, de nem eltúlzandó (!) a társadalmi részvétel valamilyen szintű programozása

MTA Regionális Kutatások Központja 25 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Köszönet a kollégáknak az MTA RKK-ban!