Államháztartási belső kontroll standardok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
1 Az ISPA, Kohéziós Alap és a Strukturális Alapokból támogatott környezetvédelmi projektek ellenőrzési tapasztalatai. Budapest, március 21. Bihary.
ELLENŐRZÉSI STANDARDOK
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Munkahelyi egészség és biztonság
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
főigazgató-helyettes
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
II./H. PÉNZÜGYI ÉS KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSI ELLENŐRZÉS JAVÍTÁSA
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.

Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A belső ellenőr helye és szerepe a belső kontrollrendszerben
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Belső Ellenőrök Klubja
Belső ellenőri klub A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről Nagyné Véber Györgyi Saldo Zrt
Belső ellenőrök szakmai képzésének kérdései
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Államháztartási belső kontroll standardok A pénzügyminiszter az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII.30.) Korm. rendelet (Ámr.) 145/A. §-ának (1) bekezdése alapján közzé tett irányelve alapján

Belső kontrollok fogalma Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII Belső kontrollok fogalma Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 2009. január 1-től hatályos módosítása alapján 120/B. § (1) A belső kontrollrendszer a költségvetési szerv által a kockázatok kezelésére és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy a költségvetési szerv megvalósítsa a következő fő célokat: a) a tevékenységeket (műveleteket) szabályszerűen, valamint a megbízható gazdálkodás elveivel (gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség) összhangban hajtsa végre; b) teljesítse az elszámolási kötelezettségeket; c) megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól) és a nem rendeltetésszerű használattól.

Belső kontrollok fogalma folyt. A költségvetési szerv belső kontrollrendszeréért a költségvetési szerv vezetője felelős, aki köteles - a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő kontrollkörnyezetet, b) kockázatkezelési rendszert, c) kontrolltevékenységeket, d) információs és kommunikációs rendszert, e) monitoringrendszert kialakítani és működtetni.  

1. KONTROLLKÖRNYEZET [Ámr. 145/D. §] 1.1 Célok és szervezeti felépítés Stratégiai és operatív célrendszer Áttekinthető szervezeti felépítés 1.2. Belső szabályzatok Gazdaságos, hatékony és eredményes működést célzó komplex, részletes szabályrendszer Szabálytalanságkezelési rend

1. KONTROLLKÖRNYEZET [Ámr. 145/D. §] 1.3. Feladat-, és felelősségi körök Alapítói okirat, SZMSZ Munkaköri leírások, hatáskör és elszámolási kötelezettség Alá- és fölérendeltségi viszonyok 1.4. A folyamatok meghatározása és dokumentálása Írásban rögzített ellenőrzési nyomvonalak

1. KONTROLLKÖRNYEZET [Ámr. 145/D. §] 1.5. Humán-erőforrás Hozzáértő és megbízható dolgozók Képzés Teljesítményértékelés, jutalmazás 1.6. Etikai értékek és integritás Etikai Kódex Integritás-alapú szemlélet

Vizsgarend ellenőrzési nyomvonala (További nyomvonalminták www.pm.gov.hu /Ellenőrzési rendszer/FEUVE/Ellenőrzési nyomvonalminták) Sorszám Tevékenységek Jogszabály, egyéb normatív rendelkezés Feladatok tartalmi leírása Keletkező dokumentum Felelősök Határidő Ellenőrzés Jóváhagyás Pénzügyi teljesítés Könyvvezetésben való megjelenés 1. Vizsgarend meghatározása Tantervek, MAB követelmény, Felsőoktatási törvény Tanszékenként vizsgabeosztás, vizsgaidőpont kialakítása Vizsgarend képzésenként, hallgatók tájékoztatása a tanulmányi nyilvántartó rendszeren keresztül Tanulmányi osztályvezető Vizsgaidőszak megkezdése előtt 1 hónappal Oktatási főigazgató-helyettes Kari Tanács Nem értelmezhető 2. Vizsgák személyi hátterének biztosítása Tanszékenként vizsgáztató tanárok biztosítása, írásbeli vizsgán felügyelet ellátása Vizsgarend, vizsgavezető hozzárendeléssel Tanszékvezető, tanszéki osztályvezető 2.1. Vizsgák személyi hátterének biztosítása képzésenként Vizsgarend, vizsgavezető hozzárendeléssel képzésenként Képzésvezető 2.1.1. Vizsgák személyi hátterének biztosítása tárgyanként Vizsgarend, vizsgavezető hozzárendeléssel tárgyanként Tantárgyfelelős témafelelős 3. Vizsgasorok elkészítése Vizsgánként vizsgatételek számonkéréshez Vizsgasorok

2. Kockázatkezelés Ámr. 145/C. § (1) 2.1. A kockázatok meghatározása és felmérése Gondoskodni kell a költségvetési szerv tevékenységeivel kapcsolatos kockázatok felméréséről, illetve összegyűjtéséről. Hatékony és célszerű, ha a tevékenységekkel mindennapi szinten foglalkozó alkalmazottak és vezetők tapasztalatai felhasználásra kerülnek a felmérés során. Célszerű a beazonosított kockázati tényezők egy erre a célra kialakított adatbázisban történő rögzítése. Fontos az alkalmazottak tájékoztatása a szakterületükön beazonosított kockázati tényezőkről.

2. Kockázatkezelés Ámr. 145/C. § (1) 2.2. A kockázatok elemzése Bekövetkezése valószínűsége A kockázat költségvetési szervre gyakorolt hatása Kockázati tűréshatár 2.3. A kockázatok kezelése A kockázatok kezelési módjának meghatározása Fontos a feladatellátás folytonosságát veszélyeztető tényezők megelőzése, illetve mielőbbi megszüntetése. A szabályszerű és hatékony működés Intézkedések megvalósításának nyomon követéséről.

2. Kockázatkezelés Ámr. 145/C. § (1) 2.4. A kockázatkezelés teljes folyamatának felülvizsgálata Beazonosított kockázatok évenkénti felülvizsgálata A kockázatkezelési folyamat elemeinek (kockázatok felmérése, elemzése, kezelése) legalább évenkénti teljes felülvizsgálata. A felülvizsgálatok során feltárt hiányosságok kijavítása 2.5. Csalás, korrupció Csalás, illetve korrupció, mint kiemelt kockázat.

3. Kontrolltevékenységek Ámr. 145/E. § (1) 3.1. Kontroll stratégiák és módszerek Folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés Vezetői,szervezeti, jogosultsági,műveleti, számviteli, számszaki, fizikai Négy szem elve IT kontroll

3. Kontrolltevékenységek Ámr. 145/E. § (1) 3.2. Feladatkörök szétválasztása Végrehajtás, ellenőrzés, pénzügyi teljesítés tevékenységek szétválasztása 3.3. A feladatvégzés folytonossága Munkakör átadás-átvétel

4. Információ és kommunikáció Ámr. 145/F. § (1) Az információ-átadás formáinak meghatározása Pontos, megbízható, teljes, releváns és közérthető információközlés Vezetői információs rendszer

4. Információ és kommunikáció Ámr. 145/F. § (1) 4.2. Iktatási rendszer Bekerülés, a rendszerben való tárolás, a rendszerből való kikérés és lekérdezés szabályozása Rendszer kezelésére jogosult, felelős személyek köre Bizalmas információk, az állam- és szolgálati vagy egyéb titkok, és a személyes adatok védelme

4. Információ és kommunikáció Ámr. 145/F. § (1) 4.3. Hiányosságok, szabálytalanságok, korrupció jelentése Szabálytalanságkezelési rend

5.1. A szervezeti célok megvalósításának monitoringja 5. Monitoring Ámr. 145/G. § 5.1. A szervezeti célok megvalósításának monitoringja A költségvetési szerv tevékenységeivel kapcsolatos monitoring stratégia kialakítása Egyes indikátorok megvalósulásának folyamatos monitoringja értékelése és felülvizsgálata Indikátorértékektől való eltérések okainak felderítése Az okok megszüntetésére, illetve mérséklésére szolgáló intézkedések megtétele

5.2. A belső kontrollok értékelése 5. Monitoring Ámr. 145/G. § 5.2. A belső kontrollok értékelése A költségvetési szerv belső kontrollrendszerének legalább évenkénti felülvizsgálata és értékelése önértékelés vagy külső értékelő bevonásának segítségével. Intézkedni kell a feltárt, a belső kontrollrendszert érintő hibák kijavításáról, a szükséges intézkedések azonnali megtételéről.

Elérhetőségünk: PTE Belső Ellenőrzési Szervezet Atárdicsné Dr Elérhetőségünk: PTE Belső Ellenőrzési Szervezet Atárdicsné Dr. Konrád Valéria E-mail: atardicsne.valeria@pte.hu Tel.: 501-500/2429

Köszönjük megtisztelő figyelmüket!