Intelligens közlekedési rendszerek "Minél előbb maradunk le, annál több időnk marad a felzárkózásra..." Előadók: Kmetty József vezérigazgató jozsef.kmetty@kurt.hu Pécsi Richárd Kompetenciaközpont vezető Információmenedzsment üzletág richard.pecsi@kurt.hu KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2010 KÜRT Zrt.
Bevezetés – Miért? Igazságosság Finanszírozhatóság A megtett úttal arányos díj Az igénybevétellel arányos díj A szennyezés mértékével arányos díj Rövid távú autópálya használat ösztönzése Finanszírozhatóság A hazai úthálózat hosszú távon csak megnövelt díjszint mellett finanszírozható Korszerűség, komfort Díjszedés és a díj megfizetésének ellenőrzése a forgalom szabad áramlása mellett
Bevezetés – Komplex feladatok a háttérben Összetett telematikai megoldás, amely a modellt támogatja Adatgyűjtés analóg környezetből Adatfeldolgozás Adattovábbítás Adattárolás Tranzakció kezelés Analitikus nyilvántartás Reporting (számlázás, elemzések) Adatbiztonság, bizonyíthatóság Hosszú távon többmillió felhasználó kiszolgálása!
Bevezetés - KÜRT szerepvállalás A projekt szakmai támogatása 4 éven keresztül A működés modellezése A támogató telematikai rendszer(ek) tervezése az alkalmazható technológiák függvényében Információbiztonság, adatvédelem szervezése Minőségbiztosítás
A díjszedési reform szükségessége A jelenlegi díjak tovább nem emelhetők, a díjköteles hálózat folyamatosan bővül, a virtuális kilométerdíj jelentősen csökkent A közúti infrastruktúra alulfinanszírozott Forgalmi átterelődések a „drágább” tranzit utakról A jelenlegi rendszer nem tesz különbséget az egyes igénybevételi és szennyezési szintek között Hosszú távon átlagosan évi 100 milliárdos többletbevétel
Magyarországi specialitások Jelenleg is létezik elektronikus díjszedési rendszer Virtuális „matrica”, rendszám alapú központi nyilvántartás Nagy hatékonyságú robottechnikával támogatott ellenőrzési rendszer Több elektronikus csatornán is igénybe vehető, kiterjedt értékesítési hálózat Főúti kiterjesztés, díjszedés 6.300km-es hálózaton Kiterjeszthetőség D1 díjkategóriára Az ellenőrzési feladatokra kijelölt hatóság komplex közúti közlekedési koncepciója EETS a küszöbön Egységes szabványosított technológia Európa szerte Többszereplős modell (TC, SP)
A technológia 2004/52/EK irányelv a Közösségen belüli elektronikus útdíjszedési rendszerek átjárhatóságáról A 2007. január 1-et követően útdíjszedési műveletekre üzembe helyezett eszközök a következő technológiák közül alkalmaznak egyet vagy többet: GNSS műholdas helymeghatározás GSM-GPRS szabványt használó mobilkommunikáció (hivatkozás GSM TS 03.60/23 060) DSRC 5,8 GHz-es mikrohullámú technológia
A technológia alkalmazhatósága Főbb jellemzők GNSS Műholdas technológia DSRC Mikrohullámú technológia Implementáció időigényessége 4-6 hónap 6-8 hónap (függ az úthálózat kiterjedtségétől) Fedélzeti egység, költség Összetett, drága Egyszerű, olcsó Útmenti infrastruktúra költség Elenyésző Függ az úthálózat kiterjedtségétől, jelentős lehet Megbízhatóság Függ a műholdak és a mobil szolgáltatók rendelkezésre állásától Zárt rendszer Rugalmasság A térkép adatok szoftveres frissítése Bővítés esetén útmenti infrastruktúra-fejlesztés szükséges
Díjszedés
Díjszedés és ellenőrzés kapcsolata
A feladat számokban Fedélzeti eszközök száma: Útkiterjesztés 3,5t >: több mint fél millió Útkiterjesztés Gyorsforgalmi szakaszon: 230-250 zóna Főutakon: 3000-4000 zóna Díjszedési tranzakciók száma: közel 6 millió/nap Ellenőrzési pontok (keresztmetszetek) száma: Fix telepítésű: 120-150 Mobil: 35-40 Ellenőrzési tranzakciók száma: minden, az ellenőrzési pontokon áthaladó jármű, közel 3 millió/nap MY NUMBER
"Minél előbb maradunk le, annál több időnk marad a felzárkózásra..." Összefoglalás A jelenlegi rendszer problémái Igazságosság nem érvényesül Az úthálózat fenntartásának finanszírozhatatlansága Töredék útdíjak európai viszonylatban Nagy arányú, átvonzott tranzitforgalom Komplex megvalósítási, informatikai háttér Magyarországon „történelmi” okokból komoly szakértelem Fontos döntési pontok Jelentős költségvetés-bevételi lehetőség "Minél előbb maradunk le, annál több időnk marad a felzárkózásra..."
Köszönjük a figyelmet! KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2010 KÜRT Zrt.