1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Elkülönített állami pénzalapok
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
TÁJÉKOZTATÓ A NAV Közép-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága évi tevékenységéről Umenhoffer Ferenc főigazgató NAV Közép-dunántúli Regionális Adó.
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A járási rendszer megújítása
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
helyettes államtitkár
Az önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
Eger Város Önkormányzata gazdálkodásáról. A városi intézményrendszer Oktatási intézmények Óvodák (13) Nevelési Tanácsadó és Logopédia Általános iskolák.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Államháztartási alapismeretek
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
Költségvetés – 2016 Pályázatok
Az önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
A magyar önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
Az önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Rábapatona Község Önkormányzat 2011 évi költségvetés végrehajtása.
Dr. Berczik Ábel helyettes államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Költségvetés.
Előadás másolata:

1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban

2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő munkát segítők bérét teljes mértékben biztosítja, a szakmai és üzemeltetési kiadásokhoz hozzájárul • A 3000 fő feletti önkormányzatok a gyermekétkeztetés mellett – főszabályként – állják az iskolaüzemeltetési költségeket is; előbbit az állam támogatja • 3000 fő alatt az iskolaüzemeltetés állami feladat • A fenntartói jogot január 1-jétől a szakminiszter gyakorolja az országos intézményfenntartó központon és a megyei, járási (tankerületi) intézményfenntartó központokon keresztül • Alapelv, hogy a feladatok mozgását a pénzügyi források is követik

3 Köznevelés - finanszírozás • 830 milliárd forint működési kiadással számol a költségvetés (gyermekétkeztetéssel és pedagógus életpálya-modellel együtt) • A nettó kiadások 715 milliárd forintra tehetők • Pedagógus bérkiadás járulékokkal 488,2 milliárd forint. Ennek forrás: • Korábbi ilyen jogcímű támogatások átcsatornázása: 311,7 milliárd forint • Csökkenő helyben maradó SZJA: 31,7 milliárd forint • Pedagógus életpálya költségvetési többlettámogatása: 56,4 milliárd forint • Központi költségvetésbe átszabályozott önkormányzati sajátos bevételek: 88,4 milliárd forint (gépjárműadó 40%-a, SZJA 4 százalékpontja, illetékbevételek 100%-a)

4 Köznevelés - finanszírozás • EMMI fejezetbe csoportosul át a pedagógus bérek forrásául 378,4 milliárd forint (488,2 milliárd forint egyik része), valamint a szakmai dologi kiadások fedezetéül 11,3 milliárd forint • Helyi önkormányzatok fejezetben a köznevelési feladatokra három jogcímen lesz támogatás: • Óvodapedagógusok bére 109,9 milliárd forint (488,2 milliárd forint másik része) • Települések által fenntartott óvodák üzemeltetési támogatás 17 milliárd forint • Változatlan szerkezetű és összegű gyermekétkeztetés 29,5 milliárd forint

5 Szociális és gyermekjóléti ellátás • Az önkormányzati alrendszerben e célra 220,7 milliárd forint (2012. évivel azonos) • Szakellátások biztosítása az államhoz kerül, a forrása az EMMI-hez • Pénzbeli ellátások: • Egyes segélyek a jegyzőtől a járási kormányhivatalhoz kerülnek, ezek forrásául 19,1 milliárd forint átcsoportosításra kerül a KIM-hez • Létalap (jegyzői hatáskörben lévő segélyek): • Alaptámogatás: jövedelem adott szintre való kiegészítése (foglalkoztatást helyettesítő támogatás, rendszeres szociális segély) • Kiegészítő támogatás: egyéb elismert szükségletek biztosításához (pl. lakhatási támogatás) • Forrása: • Létalapként nyújtott szociális lelátások támogatása 117 milliárd forint • Hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz 39,1 milliárd forint

6 Szociális és gyermekjóléti ellátás • Alapellátások 63,9 milliárd forint, a 2012-esnél 15 milliárd forinttal magasabb összeg • Szakellátás jövőre teljes mértékben állami feladat lesz – 20 milliárd forint önkormányzati normatív támogatás + 1 százalékpont helyben maradó SZJA és 5% gépjárműadó (összesen 17 milliárd forint) kerül át az EMMI-hez • Nyári gyermekétkeztetésre 2,4 milliárd forint lesz jövőre is

7 Egyéb ágazati feladatok • Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása: • A kulturális támogatás külön, kötött felhasználásúként jelenik meg 2013-ban 17,6 milliárd forintos előirányzattal • Települési önkormányzatok és társulások feladatainak támogatása + MIK- ektől a megyei jogú városokhoz kerülő múzeumok, könyvtárak támogatása • Színházak támogatása 11,8 milliárd forint, 2012-essel közel azonos, szekszárdi Német Színház 32,4 milliójával csökkent • Fejlesztési célokra 780 millió forint (tavalyinál 260 millióval több) • „ART” mozihálózat digitalizálására 100 millió forint (tavalyival egyező)

8 A helyi önkormányzatok évi állami támogatásai millió forint MegnevezésÁllami támogatások SZJA bevételek évi előirányzat , ,4 Állami támogatások és SZJA bevétel együtt ,8 Fejezeti egyensúlybiztosítási tartalék zárolása ,0 Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése jogcímből zárolás-4 000,0 A szekszárdi Német Színház támogatásának átcsoportosítása az EMMI fejezetbe -32, évi bázis irányszám ,4 Pedagógus életpályamodell többletigénye12 512,0 A fővárosnak a BKV működtetésére nyújtott támogatás csökkentése ,0 Önkormányzati szervezetfejlesztés miatti megtakarítás ,0 Önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai saját forrás kiegészítésének támogatása 3 750,0 Megyei jogú városok által átvett könyvtárak, múzeumok (KIM-től) 5 500, évi irányszám (fejezeti átadások nélkül) ,4 Illetékbevételek ,6 Gépjárműadó , évi irányszám a fejezeti átcsoportosításhoz figyelembe vett gépjárműadó és illetékbevételekkel ,0

9 Fejezeti átcsoportosítások EMMI fejezetbe átkerülő források iskolapedagógus bérre ,0 ebből: támogatás ,0 SZJA ,4 illetékbevétel ,6 gépjárműadó (40%) ,0 EMMI fejezetbe átkerülő forrás az iskolái szakmai munka feltételeinek támogatására ,8 ebből: támogatás ,8 EMMI fejezetbe átkerülő források szociális szakellátásra ,9 ebből: támogatás ,9 SZJA (1%) ,0 gépjárműadó (5%) ,0 KIM fejezetbe átkerülő források (járási kormányhivataloknak működési célra) ,0 ebből: támogatás ,0 KIM fejezetbe átkerülő források (ellátottak juttatásaira) ,9 ebből: támogatás , évi irányszám (állami támogatások) ,40,0

10 Változások 2012-höz képest • EMMI-hez átkerül 32,4 millió forint a szekszárdi Német Színház miatt • Óvodapedagógus életpálya-modellre 12,5 milliárd forint többlet a IX. fejezetben • 10 milliárd forinttal mérséklődik a fővárosi helyi tömegközlekedés támogatása • Közös önkormányzati hivatalok miatt 9 milliárd forint bér- és 6 milliárd forint dologi kiadás megtakarítás várható • EU Önerő Alap 3,75 milliárd forint növekménnyel lett megtervezve

11 Más fejezetekbe átkerülő források EMMI-hez: • Iskolapedagógus bérre 335 milliárd forint (korábbi ilyen célú állami támogatás 251,3 milliárd + helyi illetékbevételek, helyben maradó SZJA közel fele, és gépjárműadó 40%-a 83,3 milliárd forint) • Taneszközökre 11,7 milliárd forint (korábbi hasonló célú állami hozzájárulások átcsoportosításából) • Szociális szakellátásra 37 milliárd forint (korábbi önkormányzati normatív támogatás 20 milliárd + helyi SZJA 1 százalékpontja és gépjárműadó 5%-a 17 milliárd forint) KIM-hez: • Járási kormányhivatalok 30 milliárd forint (gyámügyi és okmányirodai normatív hozzájárulások, a körjegyzőségi feladatokhoz kapcsolódó támogatás, valamint az általános üzemeltetési normatíva egy része) • Ellátottak juttatására 19,1 milliárd forint (az egyes segélyek, így az ápolási díj, az időskorúak járadéka, az óvodáztatási támogatás)

12 Kondíciók • 2013-ban a IX. fejezet előirányzata 647 milliárd forint, a évi 62%-a. • Helyben maradó SZJA 5 százalékpontja kiszabályozásra kerül (a maradék 3 állami támogatássá alakul). • A gépjárműadó 45%-a kiszabályozásra kerül, 15%-a az általános támogatás forrása lesz. • A teljes illetékbevétel – mely 2012-ben már csak a megyei jogú városoknál és a fővárosnál volt – kiszabályozásra kerül.

13 Átengedett bevételek rendszere • Megszűnik a fővárosi és megyei jogú városi illeték bevételi részesedés • Gépjárműadó átengedett mértéke csökken 100%-ról 40%-ra • Helyben maradó SZJA részesedés megszűnik (egy része támogatássá alakul át) • Jövedelemkülönbség mérséklés rendszere is megszűnik (a korábban e célt szolgáló támogatás forrása beépül az általános működési támogatásba) • Helyi adók – így az iparűzési adó – rendszere nem változik

14 IX. fejezetben maradó támogatások • Helyi önkormányzatok működését szolgáló általános jellegű támogatás (jövedelemtermelő-képességtől függő) • Megyei önkormányzatok működésének támogatása 4,9 milliárd forint • Tartósan fizetésképtelen helyzetbe került önkormányzatok támogatása 100 millió forint • A központosított előirányzatok rendszere nagyrészt változatlan marad 2012-höz képest Tartalékok: • Kiegészítő támogatási tartalékok (önkormányzati fejezeti tartalék 49 milliárd forint, szerkezetátalakítási tartalék 35 milliárd forint) • Megyei önkormányzati tartalék 1,5 milliárd forint

Köszönöm a figyelmüket!