Európai alkotmány- és integrációtörténet 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
A magyar választási rendszer
Választójog.
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Taktikai szavazás Magyarországon
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
„vissza a természethez!”
6. Témakör: A Magyar Köztársaság államszervezete
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
Demokrácia és diktatúra
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
Az angol alkotmányos monarchia megszületése
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
PÁRTOK, PÁRTRENDSZEREK
A HORTHY- RENDSZER.
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
1. Magyarország államformája 1918-ig
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
Politológia előadás A Politikai Pártok. Politológia előadás A Politikai Pártok.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Sós Ildikó OTDK Megosztott szavazat a magyar országgyűlési választásokon.
„Többségi” és „Konszenzusos” Demokrácia
IV. Állampolgári ismeretek 6
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Választási rendszerek
Állam, politika, kormányzat, civil szervezetek Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Egy biztonságos szavazórendszer
alkotmány – állam- és kormányformák
A RÉSZVÉTELI DEMOKRÁCIA FEJLŐDÉSE dr. Kósa Ádám Európai parlamenti képviselő és a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnöke november.
Hány szavazó hiányzik az ellenzéknek? január 30.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Pártok és pártrendszerek
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Veled Európa, de nélküled EU! Alkotmányozás, jogrendszer Miben különbözik a Szent Korona eszme értékrendje a globalista értékrendtől?
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Magyar alkotmány- és közigazgatástörténet Dr. Gosztonyi Gergely Ph.D.
Jogszabályok, iránymutatások
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
Állampolgári jogok és kötelességek
Mikroökonómia gyakorlat
Az angol polgári forradalom
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A magyar választási rendszer változásai ( )
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
Önkormányzati képviselők és feladataik Szerbiában
Társadalomismeret II. félév.
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A kormányzati rendszerek
Németország közigazgatása
A nemzetiségek parlamenti képviselete, országgyűlési választások 2014
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

Európai alkotmány- és integrációtörténet 1 IX. A képviseleti elv, a választójog és a választási rendszerek a polgári államokban 21. A képviseleti elv a polgári alkotmányokban 22. A választójog és a cenzusok 23. A választási rendszerek Forrás: Mezey Barna – Szente Zoltán: Európai parlamentarizmus- és alkotmánytörténet. Budapest: Osiris, 2003. Walter Haller – Alfred Kölz – Thomas Gächter: Allgemeines Staatsrecht. Vierte, neu überarbeitete und ergänzte Auflage. Basel: Helbing Lichtenhahn, 2008.

21. A képviseleti elv a polgári alkotmányokban

1. A szabad mandátum története Rendi alkotmányok Polgári alkotmányok A képviselő a rendjét képviseli (rendi törvényhozás – képviselőin keresztül a rend nyilvánítja akaratát) A képviselő a népet képviseli (népképviseleti törvényhozás – képviselőin keresztül az egész nép nyilvánítja akaratát) Anglia (18. sz.): A képviselő választókörzetét képviseli (instrukciókat kap) Tory párt: A képviselő az össznemzet érdekét képviseli (nem kap instrukciót: szabad mandátum) Whig párt:

2. A szabad mandátum tartalma és garanciái A képviselő elvben mentes az érdekcsoportok befolyásától (különben nem az egész nép érdekeit képviselné) A képviselőt meghatározott időre választják Nem hívható vissza A szabad mandátum ellentéte:

A polgári korban kivételes 3. A kötött mandátum Rendi gyűlések Visszahívhatóság A polgári korban kivételes - Nemesi vármegyei gyűlések utasítást adnak a képviselőknek - Új kérdés esetén pótutasítást kell kérnie - Nem térhet el az utasítástól A kötött mandátum garanciája A megbízatás letelte előtt is visszahívható Ma: USA egyes tagállamaiban, Svájci kantonokban (recall, Abberufungsrecht) - Fontos viszont, hogy a képviselő élő kapcsolatban álljon a választókkal: - Helyben lakási kötelezettség - Rövid mandátum (pl. USA Képviselőház: 2 év)

4. A szabad mandátum és a politikai pártok összefüggése Korai programpártok A 19. századig a képviselők nem „profi” politikusok A pártok konkrét ügyek kapcsán alakuló formációk Laza szerkezetű „klubok” A szabad mandátumot nem veszélyezteti Modern parlamenti pártok A 19. sz. második felétől hivatásos politikusok Modern tömegpártok Erős pártfegyelem A szabad mandátum elvben fennáll, a gyakorlatban megkérdőjeleződik

5. Kivételek a népképviseleti elv alól (különleges képviselet) Amikor a TH (vagy annak egy része) bevallottan nem az egész népet képviseli, pl.: Szövetségi államok felsőháza A küldő tagállamot képviselik, nem az egész föderációt Pl. USA Szenátusa Tudományos és kulturális élet képviselete a felsőházban Pl. egyetemek, tudományos akadémia képviselői Egyházak saját jogú képviselete a parlamentben Érsekek, püspökök a felsőházban Egyházuk véleményét képviselik

6. Az egyenlő mandátum elve Minden képviselőnek azonos jogai és kötelezettségei vannak (munkamegosztás lehetséges) Alapja: a választójog egyenlősége (a választás és a választhatóság szempontjából is)

22. A választójog és a cenzusok

1. A modern választójog két alapvető elve: Minden felnőtt polgár rendelkezik választójoggal Származás, vagyoni helyzet, nem, iskolázottság, vallás, stb. nem számít Szűk körű kivételek - érettség: Életkor, elmebetegség, büntetés (erkölcsi alkalmatlanság) Általános választójog Mindenki szavazata ugyanannyit ér A választókerületek beosztása révén ma is sérülhet (manipulálható) Egyenlő választójog Történetileg hosszú út vezetett idáig:

2. Cenzusok (1) Cenzus = feltétel a szavazási joghoz (aktív választójog) ill. a választhatósághoz (passzív választójog) A) Vagyoni cenzus: Bizonyos vagyon megléte Meghatározott éves jövedelem Befizetett éves adó („Aki a közterhekből többet visel, legyen több beleszólása.”)

2. Cenzusok (2) B) Életkori cenzus: A 19. században sok helyen a 21. életév volt az aktív választójog határa (a passzívé általában magasabb volt) C) Műveltségi cenzus: Írni-olvasni tudás, 6 elemi elvégzése D) Nemi cenzus: Nők nem szavazhatnak Finnország 1906-ban tett kivételt

2. Cenzusok (3) E) Helybenlakási cenzus: Meghatározott ideig az adott választókörzetben kell lakni Így kizárhatók az idegenek, s akik csak ideig-óráig vannak ott F) Érdemtelenség, alkalmatlanság: Anglia (1673): katolikusok nem viselhetnek közhivatalt (ellentétes a nemzeti érdekkel, hogy ők kötelezőn lojálisak a pápához) Szovjetunió: érdemtelen, aki nem a saját munkájából él Bűnözők, csődbe jutottak G) Születési, származási cenzusok: Főrendi házba csak főnemesi családtag USA: színesbőrűek, náci Németország: zsidók kizárása

3. Aktív – passzív választójog Aktív: szavazhat Passzív: választható A kettőre sokáig eltérő feltételeket alkalmaztak (a passzív választójognak szigorúbbak a kritériumai) A 20. sz. első felében többnyire eltűnt a különbség

4. A választójog szabadsága – a titkos szavazás elve Sem külső, sem belső kényszer nem érvényesülhet Csak a belső szabad elhatározás Sokáig nyílt szavazás volt, a 19-20. század fordulóján változik: A szavazat anonim (a választó nem köteles elmondani, hogy kire szavazott) Cél: valóban (belsőleg) szabad döntés legyen

5. A választójog kötelező gyakorlása Kivételesen nemcsak állampolgári jog, de kötelesség is Pl. Belgium (1893), később Dánia, Luxemburg, stb. Mindenki felelős a közügyek alakításáért

6. A szavazás közvetlenségének elve Olyan személyekre szavaznak a választók, akik közvetlenül a népképviseleti TH-ba jutnak Cél: a hatalom ne távolodjon el a választóktól (ráhatási lehetőségük ne legyen fikció) Kivételek (pl.: USA: az elnököt elektorok választják)

23. A választási rendszerek Választási rendszer: az a rend, amelynek alapján a választáson leadott szavazatokat képviselői helyekre váltják

1. Többségi rendszerek (1) A választók egyéni jelöltekre szavaznak, s a legtöbb szavazatot kapott jelölt (jelöltek) nyer(nek) mandátumot Más szempontú felosztás: Egymandátumos többségi rendszer Többmandátumos Minden szavazó csak egy jelöltre voksolhat Minden választópolgár annyi szavazatot adhat le, ahány képviselőt küld a parlamentbe az adott körzet

1. Többségi rendszerek (2) Relatív többségi modell Az a jelölt nyer mandátumot, akire a legtöbb szavazat esett Százalékos részesedése egyébként nem számít 10% - 20% - 30% - 40% Pl. Anglia (646 körzet); USA (435 képviselő, 100 szenátor) Abszolút többségi modell Az a jelölt nyer mandátumot, aki a szavazatok több mint felét megszerezte (50% + 1) Kétfordulós szavazás (pl. Fr. o.): a legerősebb jelöltek jutnak a második fordulóba Alternatív szavazás (pl. Fr. III. Közt.): a szavazók alternatív szavazatot is leadnak (másodlagos preferencia) – ezek összesítésével egy fordulóban is eldőlhet

1. Többségi rendszerek (3) Az érvénytelen ill. üres szavazatok problémája: Elv: az érvényes szavazatokat kell figyelembe venni. Érvényes szavazat: általánosságban: amiből a választói akarat világosan látszik (részletszabályok) Üresen bedobott szavazat – két lehetőség: Érvénytelen A leadott szavazatok számába beszámít Nem számít be a szavazatok közé „Részt akart venni a választáson, de nem akarta támogatni egyik jelöltet sem.”

1. Többségi rendszerek (4) A választókerületekkel való manipuláció lehetőségei: Aktív választókerület-geometria: A körzethatárokat úgy alakítják át, hogy lehetőleg kormánypárti többség adódjon (pl. hagyományosan ellenzéki többségű körzetekhez olyan területet csatolnak, amely hagyományosan kormánypárti) Passzív választókerület-geometria: Annak ellenére nem alakítják át, hogy alaptalan eltérés van: Pl. a betelepülés-elvándorlás révén jelentősen eltér a körzetek lakosságszáma Sérül a választójog egyenlősége Ha a nagy létszámú körzet hagyományosan az egyik párt jelentős fölényét hozza, akkor ő valójában hátrányt szenved (ha lakosságarányos lenne a földrajzi beosztás, több képviselője is bejuthatna onnan)

2. A többségi rendszerek előnyei, hátrányai (1) Előnyök Az nyer, aki többséget szerez Segíti a nagy pártokat – nagy az esélye a kormányképes többség kialakulásának A kisebb pártok kiszorulnak (nem tudják instabillá tenni a politikai rendszert) Erősebb a választói kontroll (az egyéni körzetekben ismerik saját jelöltjeiket, képviselőiket) Hátrányok A nagy pártok felerősítése túl erős végrehajtó hatalmat eredményezhet A kis pártok hasznosak lehetnek a megmerevedett struktúrák feloldásában – de itt kiszorulnak Aránytalan: nagyon eltérhet a parlament politikai felosztása a tényleges választói akarattól

2. A többségi rendszerek előnyei, hátrányai (2) Pl. Anglia, 2005: Párt Szavazati arány Parlamenti helyek Parlamenti helyek százaléka Munkáspárt 35,2 % 356 55,1% Konzervatívok 32,3% 198 30,7% Liberáldemokraták 22% 62 9,6% Egyéb 10,5% 30 4,6% Arányosnak csak a konzervatívok eredménye mondható. Miért? – Az egyéni körzetekben vesztes képviselőkre leadott szavazatok elvesznek! (Valaki nyer 40%-kal, de a maradék 60% „eltűnt”.)

3. Arányos (proporcionális) választási rendszerek (1) Országos szinten először Dániában, 1855-ben A 20. században Európa más országaiban is elterjedt Nem egyéni jelöltekre szavaznak a választók, hanem egyes jelölő szervezetek (pártok) területi (pl. országos, megyei, stb.) jelöltlistáira . Ideális célkitűzés: Párt Országos szavazati arány Parlamenti helyek százaléka A 60% B 30% C 10% A gyakorlatban nem lesz ilyen, mert: szavazatok nem pont 60-30-10% arányban oszlanak meg a mandátumok pedig oszthatatlanok

3. Arányos (proporcionális) választási rendszerek (2) Kötött listás: a szavazó nem módosíthat a listán Szabad listás: módosíthatja a listát Kihúz jelölteket (vagy üresen hagyja a rubrikát) Valakinek több szavazatot ad (kumuláció) Panasírozás: a szavazó több lista között osztja meg szavazatát (panacher = színesíteni, vegyíteni) Pl. Svájc: parlamenti vál.; Németo.: egyes helyi önk. Lényegében a szabad lista egy pótmegoldás arra, hogy a jelölt személyiségét a választó értékelhesse (de ilyenkor is inkább a jelölő szervezet dominál).

3. Arányos (proporcionális) választási rendszerek (3) Bejutási küszöb: Csak azon pártok listás jelöltjei jutnak be a parlamentbe, amelyek az országosan leadott szavazatok minimális %-át megszerezték Pl. 3%, 5%, 10% Cél: megakadályozni a pártrendszer szétaprózódását

3. Arányos (proporcionális) választási rendszerek (4) Mandátumkiosztás Pl. d’Hondt módszer (Victor d’Hondt, 1841-1901) Pl. 3 párt és 7 kiosztható mandátum esetén: A párt B párt C párt Szerzett szavazatok: 300 130 55 /1 3001 1303 /2 1502 656 27 /3 1003 43 18 /4 755 32 13 /5 607 26 11 /6 50 21 9 Helyek eloszlása: 5 2

4. Az arányos rendszerek előnyei, hátrányai Előnyök: Arányos (nincs sok elvesző szavazat) A kisebb erők is képviselethez juthatnak (ha a küszöböt elérték) Könnyebben elkerülhető, hogy egyetlen párt túl nagy többséget/hatalmat szerezzen Hátrányok: Instabil: túlságosan sokpártivá válhat az országgyűlés Sokpárti koalíciók: könnyen bomlanak (pl. III. Francia Köztársaság) A pártok beékelődnek a képviselők és a választók közé (nem a képviselő számít, hanem a pártszimpátia)

5. Vegyes választási rendszerek Cél: a többségi és az arányos rendszerek előnyeinek egyesítése, hátrányainak kiküszöbölése: Pl.: a képviselők egy részét egyéni kerületekben választják többségi alapon, másik részét területi listán arányos rendszerben, + kompenzációs lista az „elvesző” szavazatok összegyűjtésére és mandátumra váltására Pl.: egyéni kerületből nem egy, hanem több képviselőt választanak úgy, hogy ha a győztes jelöltre több szavazatot adtak le, mint ami a mandátumszerzéshez szükséges, akkor a „többlet” átszáll az azonos párt színeiben induló másik jelöltre, s így ő is mandátumot szerezhet