Az információs társadalom kommunikációs változásai és médiavíziói Varga Csaba Stratégiakutató Intézet Kht www.vargacsaba.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Mozgókép és médiaismeret
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A tudástársadalom és a tudásközpontú média
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Mi lenne, ha a szellemi tőkének valóban lenne szerepe?
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Népszerű kultúra és magaskultúra
A felvilágosult abszolutizmus
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Közigazgatási technológia
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
1 Edtwin_CARAP projekt március Többnyelvű módszertani adatbázis hasznáélata a magyar-osztrák határmenti régióban Többnyelv ű és interkulturális.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A család szerepe, jellemzői
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
E-learning Kovácspál Eszter.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
A RÉSZVÉTELI DEMOKRÁCIA FEJLŐDÉSE dr. Kósa Ádám Európai parlamenti képviselő és a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnöke november.
„Polgár az Európai Demokráciában OTV” Enpaszmációs jelenségek Csapat: 0. Generáció Előadók:Börcsök Gyula Frank Rudolf Keszthelyi Balázs Sulyok Zoltán.
Reklám helyett a marketing jövője a hálózatok világában
A civil társadalom fejlesztése az információs társadalom korában
INTELLIGENS RÉGIÓ – INTELLIGENS VÁROS Varga Csaba szociológus Stratégiakutató Intézet.
ÚJ TUDAT A TUDÁSTÁRSADALOMBAN
Stratégiakutató Intézet MAGYARORSZÁG A 21. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN, különös tekintettel az intelligens civil társadalomra Varga Csaba Stratégiakutató Intézet.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Szociológia - Jogszociológia
Avagy mire is emlékezem…
Good Governance – Good Government Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök A sikeres vezető-döntéshozók konferenciája Heti Válasz – Figyelő November.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
A tömegkommunikáció.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Információ Tudás Tartalom Dr. Budai Balázs Benjámin.
Kommunikáció.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A Tudásrégió közösségi színterei
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Az információs társadalom kommunikációs változásai és médiavíziói Varga Csaba Stratégiakutató Intézet Kht

Bevezető tételek

Amire kevesen gondoltak •Minden régi kommunikációs eszköz (telefon, autó, hűtőgép, stb.) médiaeszközzé válik •A nemzetállami (politikai) televíziók egyirányú manipulálása helyett a globális médiarendszer kvázi- plurális tematizálása •A fogyasztó társadalom atomizált, izolált embere az új eszközökkel szuper-aktív kommunikációt folytat •A történelem nagy eseményei (ökológiai katasztrófák, katonai háborúk, stb.) egyenesben közvetített médiaesemények •A hatalmi (és tömegkulturális) eliteket a kommunikációs kor médiaderesre húzza és felszámolja a magánéletét

Jürgen Habermas elmélete (1961) •A polgári nyilvánosság típusa •A nyilvánosság társadalmi struktúrái •A nyilvánosság politikai funkciói •A polgári nyilvánosság eszméje és ideológiája •A nyilvánosság társadalmi struktúraváltozása (a köz- és magánszféra összefonódása, a szociális és intim szféra polarizálódása, a kultúrafogyasztó közönség, a polgári nyilvánosság szétesése ) •A nyilvánosság politikai funkcióváltozása (a tömegközlési eszközök közszolgáltatásai, a publicitás elvének új funkciója, előállított nyilvánosság és nem nyilvános vélemény, a politikai nyilvánosság szerepe a szociális állam létrejöttében)

Habermas •„Ezért alkalmas egy normatív irányú demokrácia- elmélet alapfogalmaként a ‘politikai nyilvánosság’ – mint azon kommunikációs feltételek gyűjtőfogalma, amelyek közt létrejöhet az állampolgárok közönségének diszkurzív vélemény- és akaratképzése.” •„A kommunikatív cselekvés elméletének fel kell szabadítania egy magában a kommunikatív mindennapi gyakorlatban rejlő észpotenciált.” •„a szolidaritás társadalomintegráló ereje – a kommunikáció mint termelőerő – felülkerekedhessen az irányítás két másik forrása, a pénz és az adminisztratív hatalom felett..”

Zygmunt Bauman elmélete (1998) •Az új metaforaváltás: a Panoptikontól Szinoptikonba •A tökéletes Panoptikon sem tesz már lehetővé semmilyen magánteret, és fő célja, hogy senki ne tudjon elmenekülni az erősen őrzött területről •„A Panoptikonban néhány kiválasztott helybéli figyelt más helyieket….A Szinptikonban a helyiek figyelik a globálisokat.” (A többség nézi a kisebbséget, amelynek tagjai a hírességek..) •Az intézményes elit tagjainak szabad csak belépni kívülről a médiába

Mediatizált korszak

Technológia •Hagyományos papíralapú, nyomtatott napilapok, hetilapok, stb. •Hagyományos sugárzó televíziók, rádiók, stb. •Digitális, műholdas csatornák •Mikrohullámú technológiák •Mobiltelefon technológiák •Interaktív kábeltelevíziós csatornák •Internet-alapú rádiók, televíziók •Integrált globális és lokális technológiák

Globális és lokális médiák •Globális médiarendszer (napilapok, hetilapok, hírügynökségek, televíziók, rádiók, stb.) •Globális (többnyire kereskedelmi) médiacsatornák •Kontinentális (és kontinensen átnyúló) médiacsatornák •Nemzeti/állami közszolgálati médiacsatornák •Nemzeti/állami kereskedelmi csatornák •Tematikus médiacsatornák (sport, oktatás, stb.) •Lokális és helyi médiacsatornák •Tértől független médiacsatornák (internetes TV, internetes rádió, mobiltelefon, stb.)

Médiagazdaság •A tudásalapú gazdaság egyik vezető ágazata: a médiagazdaság •Az infrastruktúra gazdaság, az eszközgyártó gazdaság, a hírközlés és távközlésipar, a műsor- készítő (tartalomipari) gazdaság, a hirdetésipar egységes globális gazdasági rendszerré vált •A közszolgálati csatornák államilag finanszírozott, a kereskedelmi csatornák piaci forrásokból finanszírozott ágazatok •A médiagazdaság alapvetően függ a hirdetés- ipartól

A politika, mint médiacselekvés •Egyfelől a politika mediatizálódik, mint a politikai cselekvés tömegmegjelenítése •Másfelől csak az a politika látszódik, amelyik médiabemutatást kapott •Harmadfelől a politikai szereplők médiaakciókkal kommunikálnak egymás között •Negyedfelől bármelyik politikus és politikai tett tönkre tehető valós vagy koholt médiaváddal •Ötödfelől az önjáró média vagy a titkosan „megnyert” médiaakció megváltoztathatja a politikát •Hatodfelől a mediatizált politika és kommunikáció közvetve támogatja a politika leleplezését és szerepvesztését

Médiaközösségek •A globális világ, ami a médián keresztül élhető át •Európa, mint médiaközösség •A nemzet nem nyelvi, nem kulturális, hanem ma kommunikációs és/vagy médiaközösség •A régió (a felső életvilág) mint kommunikációs identitás pont •A kéznéllévő világ mediáltsága – a média kitaszít és szentté avat •Az egyéni mint mediatizált személyiség egyszerre erősebb és kiszolgáltatottabb

A média mint tudásközvetítő •A médián keresztül minden ismeret, tudás elérhető (lesz) •A tömegkultúra folyamatos feltöltése új ismeretekkel és új tudásokkal •A közszolgálati televíziók tudásközvetítő szerepe újra erősödik? •Új globális felfogások és inspirációk a speciális médiacsatornákon (Spektrum, National Geographic, stb.) •Távoktató tudáscsatornák előtérbe kerülnek? •A tudástársadalom széleskörű elfogadtatásának legfontosabb eszköze a média

A médiavilág átalakítása mint ifjúsági életérzés és életforma •Az ifjúság egyrészt kiszolgáltatott a tömeg-kultúrára épített médiavilágnak, másrészt alacsony szintű és alacsony szinten kifejezett szükségleteivel kiszolgáltatottá teszi a média-világot (kettős fogság) •A média egyrészt üzletet csinál az ifjúság új érzékenységeiből, lázadásaiból, másrészt az ifjúság csak a médiarendszeren keresztül befolyásolhatja a globális- lokális világot •Az Internet először a való világból közvetlen kilépést és szabad, önálló virtuális világteremtést kínált, ma pedig a globális piacnak kitett hálózati világ még mindig fenntartja a privát, szabad önkifejezés formáit

Az új világ mit követel az ifjúságtól? •Az új és újabb technológia elsajátítását •A személyes és csoportos médiaszolgáltatás megtanulását és gyakorlását •Az új közpolitika megértését •A közcselekvést a globális-lokális politika minden szintjén •A politikai e-közösségben a részvételt •Aktív szerepet az e-demokráciában •A közszerephez (is) az új tudományos és tömegtudás megtanulását

Médiastratégia, kommunikációs jövő

Új „távlatok” •A médiadiskurzus átveszi a politikai és civiltársadalmi érdek- és értékérvényesítést? •A médiával az állampolgárokat apolitikus engedel- mességre szoktatják vagy az állampolgárok átveszik a globális kontrollt? Vagy mindkettő helyett a kontrollnak használt mesterséges intelligencia szerepe nő? •A társadalmi valóság elsőrendűen az, amit a médiavalóság teremt? •Az egyén és a csoport valóságos értéke azonos avval, ami ebből a médiában látszik és hat? •A média által közvetített nyílt vagy rejtett félretájékoztatások, tematizálások, blöffök társadalmi igazsággá válnak?

Új jelenségek •Korábban elképzelhetetlen mennyiségű tudományos tudás és tömegkulturális termék érhető el •Személyes honlapok – bármit közölhetek, amit bárki meglátogathat •Családi és kisközösségi önkifejezés lehetősége teremtődik meg •A való világ helyett a mediatizált Internet segítségével ellenvilág teremthető •A nyelvi korlátok fokozatosan eltűnnek a fordító- programok fejlesztésével •Az egyén állami akarat és gazdasági támogatás nélkül virtuálisan beléphet a globális társadalomba és kultúrába

Totális kommunikáció •Soha nem látott mennyiségű kommunikációs eszköz az ember nélkül is kommunikál egymással •Az ember és ember közötti kommunikáció soha nem látott mennyiségű kommunikáció •Szinte minden kommunikációs interakció alapvetően médiaviszony •A globális média változatlanul a globális elit által tematizált kommunikáció, míg a lokális média alapvetően a lokális szintek és csoportok média- akciója

Internetalapú lap, televízió és rádió •A jövő prioritása: az Internet-alapú lap, folyóirat, rádió, televízió, hírügynökség, stb. •Az Internet-média lényegesen olcsóbb, ezért könnyebben finanszírozható, így kevésbé kitett a tömegkulturális szükségleteknek és a hirdetésiparnak •Helyi, lokális és intézményi szinten is létrehozható internetes médiacsatorna, amely ugyanakkor globálisan elérhető •A jövő feltehetően folytatja azt a mai trendet, hogy sorra jönnek létre a tudásfórumok, tudásáruházak, tudáscsatornák

Lokális médiarendszerek •A médián keresztül mindenki kiléphet a lokális világból és mindenki beléphet bármelyik másik lokális világba •A technológiák és eszközök integrálásával egységes lokális médiarendszerek születnek •A lokális világ kultúráját, értékeit a lokális média átfogóan megőrzi, felemeli és a globális kulturális csere tárgyává teszi •A lokális médiarendszerben a helyi többség is kifejezheti magát és csökkenti a helyi uralkodó kisebbség monopóliumait •A helyi többség részben integrálódik a globális többségbe és elvileg némi kontrollt jelent a globális kisebbség felett

A család mint médiaközösség •A hagyományos médiaeszközök „csak” annyit értek el, hogy a családi hálószobákba vitték a globális és állami világot •A hagyományos médiaeszközök „csak” annyiban voltak sikeresek, hogy az egyén felettes énjére hatottak •Most a családi, a privát élet a családtagok akaratából média-eseménnyé válhat, sőt a családon belüli kommunikáció részben médiakommunikáció •Most az egyének érzelemvilága, tudata, nézetrendszere közvetlenül megjelenhet a globális, mediatizált kommunikációban és befolyásolja a globális felettes ént

KÖSZÖNÖM A BONYOLULT ÖSSZEFÜGGÉSEKET ÉRTŐ FIGYELMETEKET! • • • •