Délutáni foglalkozások a könyvtárban Lehetséges formák, alkalmazható módszerek
A szakköri munka Az innovatív gondolkodás színtere A tanulók egyéni képességeinek fejlesztése Az érdeklődés felkeltése Fontos jellemzők: kötetlenség megújulás változatosság tervezés
Pedagógiai alapvetés Nincs rossz gyerek, csak programtalan… Délután nagyon sok tanuló felügyelet nélkül tölti az időt A család tagjai elfoglaltak, nincs idő a gyerekre
Tények Kevés a gyerekeket nagyobb számban szervező közösség. Az egyesületi sportolás költséges. Sok a helyét kereső, csellengő ifjú.
Kutatások igazolják Az elszemélytelenedés hatásai: nincs felelősség, a valóságos értékek elvesznek, depresszió, agresszió, környezetrongálás
Elmagányosodás A gyerekek nem tanulnak meg csapatban dolgozni, problémát megoldani, alkalmazkodni, célokat kitűzni, végig küzdeni magukat egy feladaton, megismerni önmagukat,
Megoldás Megtartó kisközösség formálása a könyvtárban „ Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat... " (József Attila)
Lehetőség, kötelesség? Alkalmas hely! Személyközpontú megközelítések Differenciált oktatás előnyei Nincs osztályzat Kompetencia alapú tudást közvetíthet
Területei Tehetséggondozás Felzárkóztatás Pályaorientáció Személyiségfejlesztés Olvasói, kutatói attitűd kialakítása A könyvtárhoz kötődés kialakulása Teljesítőképes tájékozódni tudás fejlesztése
Könyvtárban tartott szakkörök Anyanyelvápolók köre Filmklub Diákújságírók klubja Színjátszókör Iskolarádiósok klubja DÖK Szavalókör Tanulásmódszertan Sajátossága: a könyvtár csak a helyet biztosítja, vagy a szervezésben vesz részt (Információs központ!) A könyvtáros vagy egy szaktanár köré szerveződik
Könyvtári ismeretekre épít Kiskönyvtárosok köre Kutatókör Könyvtár-informatika tanfolyam Búvárkodók
Szervezési kérdések A témát csak körvonalazzuk A gyerekek érezzék magukénak Legyen munkatervünk Fontos a jó propaganda A színvonal egyenletessége
Igazodjon az iskolai programokhoz Fontos a jó időpont Ne legyen túlterhelő A tevékenykedtetés kevésbé fáraszt Jelenjen meg az iskolai honlapon Igazodjon a pedagógiai programhoz Legyen értékes színfoltja az iskolai életnek A közvetített ismeretek egész életre szóló üzenetei Esetleg legyen hiányt pótló
Szervezés, előkészítés Tematikus terv Felelősök (agilis titkár) A szakkör meghirdetése (személyes ráhatás) Költségek, eszközök IdőTémaSzerv. módEszközökCél
Értékelés Az elért eredmény ismertetése Kiállítás, bemutató Nyílt nap Produktumok Iskola újság Honlap stb.
Szervezzünk vagy ne? IGEN Ha fontos közlendőnk van Ha látjuk a szükséget Kell a reklám Átlagon felüli adottságaink késztetnek és azzal hatni kívánunk NEM Elmaradások vannak a könyvtári feldolgozó munkában Ha kevés a lelkesedésünk Nincs mondanivalónk
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Jó munkát, töretlen lelkesedést kívánok!