Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A MŰSZAKI-INFORMATIKAI ÉS GAZDASÁGI VÉGZETTSÉGŰ PÁLYAKEZDŐK TÉRBELI MOBILITÁSA ÉS ELHELYEZKEDÉSE A VERSENYSZFÉRÁBAN Várhalmi Zoltán - Czibik Ágnes- Dörgő.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Szakmai monitorozás.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
1 „Esélyteremtés és értékalakulás” „Esélyteremtés és értékalakulás” Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Somogy Megyei Esélyegyenlőségi Iroda közös.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
Hallgatói szolgáltatások fejlesztése október 18. Nyitókonferencia Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2.
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
A DPR portál bemutatása Pioker Zoltán Bence november 18.
Széchenyi István Egyetem, Győr
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Turizmus gazdaságtan 3..
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Dr. Székely Mózes elnök, Felsőoktatási Tervezési Testület június 26., Budapest Magyar Rektori Konferencia ülése Mítoszok és valóság - felsőoktatás.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
Elektronikus Munkaerőpiaci Adatbázis és Karrierpont Hálózat TÁMOP / ,,e-KARRIER” CSAT Egyesület Cím: 4025 Debrecen, Arany János utca.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási Tervezési Testület 2014. január 16. „Átalakuló felsőoktatás” – Nemzeti Felsőoktatási Konferencia Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Papp László Budapest Sportaréna

„Felsőoktatási szakpolitikai és fejlesztéspolitikai elemzések” – TÁMOP 7.2.1 Kutatási alprogramok Képzési szerkezet vizsgálata, képzési fejlesztési irányok meghatározása, hallgatói kereslet- és hallgatói vonzáskörzet elemzések Felsőoktatási tudástérkép és K+F valamint IKT fejlesztés lehetőségeinek vizsgálata Felsőoktatási elektronikus tananyagok minőségi elemzése Országos és regionális reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel és a tudománnyal kapcsolatos attitűdökről Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek, a hallgatók képzésben való részvételét támogató rendszerek felmérése

Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről Fő feladat: Reprezentatív szociológiai vizsgálatok a felsőoktatáshoz kapcsolódó társadalmi elvárásokról, percepciókról, attitűdökről, előzetes várakozásokról Vizsgált dimenziók: A felsőoktatáshoz való hozzáférés hátterének feltárása A felsőfokú képzettség és diploma munkaerőpiaci, karrierépítési és életminőséget befolyásoló hatása A tudás és diploma gazdasági érvényének hosszú távú tervezhetősége A képzési kínálat, minőség, és hasznosulás társadalmi megítélése

Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről Módszerek és minták: Hazai és külföldi, a téma szempontjából kiemelten releváns felmérések és tanulmányok másodelemzése Kvantitatív felméréseket előkészítő kvalitatív módszerek: munkáltatói interjúk (6 esetben) és fókusz csoportos interjúk (6 fókusz csoport, 50 fő részvételével) Lakossági reprezentatív felmérés (1500 fő, 18 évnél idősebb, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Fiatal felnőttek reprezentatív felmérése (1500 fő, 18-30 év közötti, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Középiskolai tanulók online felmérése (nem reprezentatív, 1300 kitöltés) Foglalkoztatói telefonos felmérés (vállalat méret és közszféra szerint, Bp. és vidék szerint, 150 fő) Szakértői fókuszcsoportos interjúk

Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése Fő feladat: A hazai felsőoktatási intézmények hallgatói szolgáltatásainak megismerése, a szolgáltatási területek általános és részletes bemutatása, és informatikai háttere Kutatási dimenziók: a hallgatói szolgáltatások palettája és működési területi eloszlása szolgáltatási értékelési adatok: kínálat, céloknak megfelelés, hatásosság áttekintés a hallgatói szolgáltatási rendszerekről (viszonyítási pontok) külföldön – benchmarking szemléletű elemzés hazai jó és/vagy „legjobb” gyakorlatok, illetve azok elemei tekintetében igények bemutatása szolgáltatási területenként fejlesztési javaslatok, a társadalmi, gazdasági, ágazati környezetet is figyelembe véve

Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése Módszerek és minták: Hazai körkép (online desk research, 35 intézmény, hallgatói szolgáltatások láthatósága) Nemzetközi kitekintő kutatás (online desk research, hallgatói szolgáltatások az Egyesült Királyságban, három kérdésben Európai körkép) Mélyinterjú sorozat (12 intézmény, 6-6 szakértői interjú, további 6 intézményben 1-1 interjú) Szolgáltatási palettát felmérő adatlapok (12 intézmény, minden szolgáltatási terület, kompetens kitöltők megkeresése) Esettanulmányok (7 jó gyakorlat, mély feltáró elemzés)

Állítások a diplomásokról 1 (egyáltalán nem ért egyet) – 5 (teljesen egyetért)

Munkanélküliség iskolai végzettség szerint (ezer fő) (Adatok: KSH/NFSz)

Diplomások korcsoportonkénti arányszáma

Diplomás pályakezdők kompetenciái a munkaadók szerint

Mely terület diplomásait tiszteli leginkább Mely terület diplomásait tiszteli leginkább? Mely diplomával lehet a legtöbbet keresni?

Milyen szakterületen szeretne tanulni Milyen szakterületen szeretne tanulni? (18-30 év között, továbbtanulni szándékozók)

Felsőoktatásba belépők szakterületi arányai (Adatok: OECD)

Elmenne külföldre továbbtanulni Elmenne külföldre továbbtanulni? (válaszok megoszlása tanulmányi eredmény szerint)

A külföldön végző hallgatók aránya (Adatok: Eurostat)

A középiskolások szerint mennyire nehéz…

Az oktatás színvonalát segítő szolgáltatások hatásbecslése   Gyakornoki program Külföldi ösztöndíj Tehetség-gondozás Könyvtár, jegyzet Minőség-biztosítás Hatékonyabb tanulás 100% 78% 80% Önállósodás 61% 40% 17% Diploma értéke 48% 20% 33% Szakmai kapcsolatok 70% 0% Jobb tehetséggondozás 50% Képzésre koncentrálás 67% 65% Társadalmi mobilitás 30% Személyes kapcsolatok 52% Közösségi kapcsolatok Hátránykompenzáció Csökkenő lemorzsolódás 9% Esélyegyenlőség 22%

Miről beszélgetnek a középiskolások?

Mire áldoznának a felsőoktatásból kimaradó fiatal felnőttek (18-30)?

Jövedelmek az iskolázottság függvényében (Középfokúak jövedelme = 100, OECD Education at a Glance 2013)

Diplomások közösségi- és magánhaszna Diplomások pluszjövedelme és az általuk befizetett adók többlete (nettó jelenérték, USD/fő/életút, OECD Education at a Glance 20139

Köszönöm a figyelmet! Dr. Székely Mózes mozes@elte.hu, 30/4454-007