Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP 7.2.1 fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási Tervezési Testület 2014. január 16. „Átalakuló felsőoktatás” – Nemzeti Felsőoktatási Konferencia Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Papp László Budapest Sportaréna
„Felsőoktatási szakpolitikai és fejlesztéspolitikai elemzések” – TÁMOP 7.2.1 Kutatási alprogramok Képzési szerkezet vizsgálata, képzési fejlesztési irányok meghatározása, hallgatói kereslet- és hallgatói vonzáskörzet elemzések Felsőoktatási tudástérkép és K+F valamint IKT fejlesztés lehetőségeinek vizsgálata Felsőoktatási elektronikus tananyagok minőségi elemzése Országos és regionális reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel és a tudománnyal kapcsolatos attitűdökről Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek, a hallgatók képzésben való részvételét támogató rendszerek felmérése
Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről Fő feladat: Reprezentatív szociológiai vizsgálatok a felsőoktatáshoz kapcsolódó társadalmi elvárásokról, percepciókról, attitűdökről, előzetes várakozásokról Vizsgált dimenziók: A felsőoktatáshoz való hozzáférés hátterének feltárása A felsőfokú képzettség és diploma munkaerőpiaci, karrierépítési és életminőséget befolyásoló hatása A tudás és diploma gazdasági érvényének hosszú távú tervezhetősége A képzési kínálat, minőség, és hasznosulás társadalmi megítélése
Országos reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel kapcsolatos attitűdökről Módszerek és minták: Hazai és külföldi, a téma szempontjából kiemelten releváns felmérések és tanulmányok másodelemzése Kvantitatív felméréseket előkészítő kvalitatív módszerek: munkáltatói interjúk (6 esetben) és fókusz csoportos interjúk (6 fókusz csoport, 50 fő részvételével) Lakossági reprezentatív felmérés (1500 fő, 18 évnél idősebb, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Fiatal felnőttek reprezentatív felmérése (1500 fő, 18-30 év közötti, nemre, lakhelyre reprezentatív országos minta, kérdezőbiztosok) Középiskolai tanulók online felmérése (nem reprezentatív, 1300 kitöltés) Foglalkoztatói telefonos felmérés (vállalat méret és közszféra szerint, Bp. és vidék szerint, 150 fő) Szakértői fókuszcsoportos interjúk
Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése Fő feladat: A hazai felsőoktatási intézmények hallgatói szolgáltatásainak megismerése, a szolgáltatási területek általános és részletes bemutatása, és informatikai háttere Kutatási dimenziók: a hallgatói szolgáltatások palettája és működési területi eloszlása szolgáltatási értékelési adatok: kínálat, céloknak megfelelés, hatásosság áttekintés a hallgatói szolgáltatási rendszerekről (viszonyítási pontok) külföldön – benchmarking szemléletű elemzés hazai jó és/vagy „legjobb” gyakorlatok, illetve azok elemei tekintetében igények bemutatása szolgáltatási területenként fejlesztési javaslatok, a társadalmi, gazdasági, ágazati környezetet is figyelembe véve
Hallgatói szolgáltatási területek, a részvételt támogató rendszerek felmérése Módszerek és minták: Hazai körkép (online desk research, 35 intézmény, hallgatói szolgáltatások láthatósága) Nemzetközi kitekintő kutatás (online desk research, hallgatói szolgáltatások az Egyesült Királyságban, három kérdésben Európai körkép) Mélyinterjú sorozat (12 intézmény, 6-6 szakértői interjú, további 6 intézményben 1-1 interjú) Szolgáltatási palettát felmérő adatlapok (12 intézmény, minden szolgáltatási terület, kompetens kitöltők megkeresése) Esettanulmányok (7 jó gyakorlat, mély feltáró elemzés)
Állítások a diplomásokról 1 (egyáltalán nem ért egyet) – 5 (teljesen egyetért)
Munkanélküliség iskolai végzettség szerint (ezer fő) (Adatok: KSH/NFSz)
Diplomások korcsoportonkénti arányszáma
Diplomás pályakezdők kompetenciái a munkaadók szerint
Mely terület diplomásait tiszteli leginkább Mely terület diplomásait tiszteli leginkább? Mely diplomával lehet a legtöbbet keresni?
Milyen szakterületen szeretne tanulni Milyen szakterületen szeretne tanulni? (18-30 év között, továbbtanulni szándékozók)
Felsőoktatásba belépők szakterületi arányai (Adatok: OECD)
Elmenne külföldre továbbtanulni Elmenne külföldre továbbtanulni? (válaszok megoszlása tanulmányi eredmény szerint)
A külföldön végző hallgatók aránya (Adatok: Eurostat)
A középiskolások szerint mennyire nehéz…
Az oktatás színvonalát segítő szolgáltatások hatásbecslése Gyakornoki program Külföldi ösztöndíj Tehetség-gondozás Könyvtár, jegyzet Minőség-biztosítás Hatékonyabb tanulás 100% 78% 80% Önállósodás 61% 40% 17% Diploma értéke 48% 20% 33% Szakmai kapcsolatok 70% 0% Jobb tehetséggondozás 50% Képzésre koncentrálás 67% 65% Társadalmi mobilitás 30% Személyes kapcsolatok 52% Közösségi kapcsolatok Hátránykompenzáció Csökkenő lemorzsolódás 9% Esélyegyenlőség 22%
Miről beszélgetnek a középiskolások?
Mire áldoznának a felsőoktatásból kimaradó fiatal felnőttek (18-30)?
Jövedelmek az iskolázottság függvényében (Középfokúak jövedelme = 100, OECD Education at a Glance 2013)
Diplomások közösségi- és magánhaszna Diplomások pluszjövedelme és az általuk befizetett adók többlete (nettó jelenérték, USD/fő/életút, OECD Education at a Glance 20139
Köszönöm a figyelmet! Dr. Székely Mózes mozes@elte.hu, 30/4454-007