Németh Gergely PhD jelölt (SZIE) munka-, szervezet és sport szakpszichológus HOGYAN BEFOLYÁSOLNAK KOGNITÍV SÉMÁINK (SZTORIK) ? Döntéseinkben, a vezetésben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Csoport munka.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Tudás, közösség, hatalom
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Konfliktus és kooperáció
Kötelező irodalom Hewstone, M., & Stroebe, W. (2007). Szociálpszichológia. 2. kiadás, Budapest, Akadémiai Kiadó. 1., és 12. fejezet Forgács J.
Szociálpszichológia.
A deviancia összetett fogalma
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A tanulók társas helyzete az iskolában
Új klasszikus makroökonómia
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Egyensúlyelmélet Egyensúlyra törekvés Z Z X W Y X Y.
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Rokszin Mónika Pszichológus
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív önszabályozás perspektívája
A lehetséges énképek.
A társas viselkedés pszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
Az emberi tanulás.
Erkölcsi fejlődés iskoláskorban
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A meggyőző érvelés pszichológiája
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Kommunikáció a szervezetben
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
oktulajdonító ítéletek
Személyiségelméletek
Döntéshozatal.
Az emberi agresszió.
Attribúció.
Vállalkozói döntések elmélete
2. Döntéselméleti irányzatok
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Személyiségfejlődési zavarok
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
A csoportvélemény esendősége
Szociálpszichológia-2 Attitűd
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Előadás másolata:

Németh Gergely PhD jelölt (SZIE) munka-, szervezet és sport szakpszichológus HOGYAN BEFOLYÁSOLNAK KOGNITÍV SÉMÁINK (SZTORIK) ? Döntéseinkben, a vezetésben

 Külföldi kutatók:  Herbert Simon (N)  Daniel Ellsberg  Maurice Allais (N)  Daniel Kahnemann (N)  Amos Tversky  Oscar Morgenstein  Richard Thaler  Ernst Fehr  Paul Slovic  George F. Loewenstein  Colin F. Camerer  Elke U. Weber  Hersh Shefrin  George A. Akerlof (N)  Robert J. Schiller  Dan Ariely  Hazai pályán:  Harsányi János (N)  George Katona  Scitovski Tibor  Neumann János  Hámori Balázs  Zoltánné Paprika Zita  Garai László  Mérő László  Szántó Richárd  Wimmer Ágnes  Móra Xaviér  Aczél Balázs AZ ELŐZMÉNYEK NYOMÁBAN (A TELJESSÉG IGÉNYE NÉLKÜL) És még sokan mások….

 Evolúció (gazdasági evolúció)  Véletlen (kvázi véletlen új strukturálódások)  Adaptáció (tudatosítás, önismeret, tanulás)  Öröklődés (eltanulás-legjobb gyakorlatok)  Versenyelőny (hozzáadott érték) HOGYAN FEJLŐDNEK A GONDOLATOK

SZÁNDÉK ÉS TETT  'Vallott és követett elv‘ (espoused values vs. theories-in-use) - Argyris és Schön  A szervezet dimenziói  Egyéni szint(ek)  Csoportos szint(ek)  Szervezeti szint Szándékolt (hivatalos) viselkedés Átgondolt, de félre értelmezett viselkedés Tudattalanul félreértelmezett viselkedés Tudattalanul mutatott viselkedés

 A társas (SZERVEZETI) világ megkonstruálása  a szervezet társas, dinamikus és komplex rendszer,  a szervezetalakítás célja, hogy létrejöjjön a közösen elfogadott valóságképet, ez a közös cselekvés alapja,  a folyamatban a nyelvnek - amely adott kontextust és előfeltevéseket testesít meg - kitüntetett szerepe van (nyelvi relativitás - kognitív univerzum (Saphir-Worph))  a közös valóságkép "dialógus"-ban vagy "diskurzus"- ban formálódik,  ezért a szervezeti valóság interaktív természetű,  a szervezetek megváltozása pedig a szervezeti tagok közötti viszonyok megváltozásaként értelmezhető. VILÁGUNK KOGNITÍV MŰKÖDÉSE

 Elméletek sokasága  Kauzalitások megértése  Egyfajta szervezeti működés értelmezési gyakorlat  Legjobb gyakorlatok vs. bukások elemzése  Megértés és magyarázat (Interpretáció)  Kontextus  a környezet hatása  a különbségek megragadása  Résztvevők (ügyfél – tanácsadó)  érintettek (Stakeholderek)  Visszatükrözés  Paradigma és pragmatika váltás INTERPRETÁCIÓS KÉSZTETÉS

 Társas megismerés  Elsőbbségi hatás, újdonsági hatás (Asch vonáskísérlete)  Burkolt személyiségelméletek (Leyens, Schneider)  Illuzórikus korrelációk (Chapman & Chapman, Hamilton)  Kategorizáció,  Kognitív sémák attribúciója  Egyensúly irányába történő torzítás (Heider egyensúlyelmélete)  Sztereotípiák  Szociális reprezentációk: rögzítés a már meglévőhöz  Kognitív disszonancia csökkentésére irányuló torzítások, konzisztencia fenntartása torzítással (Festinger)  Naiv pszichológus elmélete, (Heider)  Heurisztikák: hozzáférhetőség, reprezentativitás, rögzítés (Tversky és Kahneman)  Hangsúlyozás elmélete (Tajfel & Wilkes, Wilder & Allen),  Attribúcióelmélet  Megfelelési következtetés (Jonas & Davis)  Társas kívánatosság  Alapvető attribúciós hiba (Ross)  Cselekvő-megfigyelő különbségek (Jones & Nisbett; Watson)  Explicit és implicit konszenzus  A téves egyetértés hibája (Ross, Greene, House)  Az alapgyakoriság hibája (Kahneman & Tversky)  Önmagunk iránt elfogultság  Csoportközi attribúció, elfogultság a csoport javára (Hewstone és Jaspars)  Kiugró jelleg (Fiske & Taylor)  Attitűdök  Attitűdök motivációs funkciói (Katz): énvédő, értékkifejező, instrumentális, gazdaságossági  Szelektív információ felvétele (Frey & Rosch)  Kognitív konzisztencia elméletek (Heider);  asszimiláció-kontraszt elm., (Sherif és Hovland)  adaptációs szint elm.,(Helson)  változó perspektívák elm.,(Upshaw)  hangsúlyozási elm., (Eiser és Stroebe)  Attitűd-releváns infó gyorsabb felidézése, (Levine & Murphy)  Indokolt cselekvés elmélete (Fishbein & Ajzen)  Meggyőzés  A puszta észlelés hatása (Zajonc)  Modellkövetés- a modellhatások erősíthetik vagy gyengíthetik a viselkedéses tilalmakat  A meggyőzés középponti/perifériás útja, (Petty és Cacioppo)  Elaboráció valószínűségének modellje (Petty & Cacioppo)  Várakozás-értékelés modell  Önészlelés elmélete (Bem)  Benyomáskeltés elmélete (Schlenker)  Túlzott igazolás hipotézise ( Lepper, Greene, Nisbett)  Kommunikáció és társas interakció  Fizikai vonzerő sztereotípiája (Dion, Berscheid, Walster),  Társadalmi felelősség normája,  Morális kötelezettség (társas és egyéni normák),  A viszonosság normája  Társas mező- modellek megfelelő helyzeti normákat közvetíthetnek (Lewin)  A felelősség megoszlása, a többszörös tudatlanság, az értékelés feszültsége  A felelősség attribúciója (okozás, megoldás)  A segítség elfogadása fenyegetőbb a magas, mint az alacsony önértékelésű személyek számára  Agresszív viselkedés  Frusztráció-agresszió hipotézis (Dollard és mtsai)  Izgalomátvitel elmélet (Zillmann)  Adott viselkedés értelmezhető legitimnek vagy illegitimnek  Tömegpszichológiai elméletek (Az egyének csoportban impulzívabbak, irracionálisabbak és kevésbé normakövetőek)  Konfliktus és kooperáció  Játékelmélet,(racionalitás-irracionalitás, kölcsönös függés)  Szelektív észlelés: motivációk szerint torzult emlékképek  Motivációs attribúciók: egocentrikus attribúció; háromszög hipotézis (Kelley, Stahelski)  Cél-elvárás elmélet (Pruitt & Kimmel)  Társas összehasonlítás és kategorizáció  A csoportteljesítmény  A döntéshozásra hivatott csoportok közös normák irányába konvergálnak  Konformitás: engedelmeskedés/ megtérés (Asch vonalhosszúság kísérlete)  Információs befolyás  Normatív befolyás, (Moscovici): a kisebbségi hatás gyakorta csoporthatás  Hólabda- effektus, (Kiesler és Pallack)  Csoportpolarizáció és konszernzus kialakulás (Sherif)  Csoportgondolkodás (Janis)  Autoritásnak engedelmesség (Milgram)  Csoportközi viszonyok  Előítéletesség  Attitűdhasonlósági hatás  Saját csoport felértékelése  Pozitív különbségek megalapozása (Tajfel),  Minimális csoport paradigma (Tajfel & mtsai)  Kategoriális megkülönböztetés (Doise), TORZÍTÁSAINK, TÉVEDÉSEINK ½/1 (A TELJESSÉG IGÉNYE NÉLKÜL)

 Elhárító mechanizmusok (Freud)  Várható hasznosság elmélete  Bayes-tétel  Mintanagyság figyelmen kívül hagyása a valószínűségi becslésnél  Az egymás után következő események közt hajlamosak vagyunk oksági viszonyt feltételezni  Elégtelen kalibráció: a szubjektív valószínűség szisztematikus torzítása, pl.:  A nagyon ritka események valószínűségét szélsőségesen alábecsüljük (gyakorlatilag nullának tekintjük)  Bizonytalan helyzetben negatív következmények kockázatát alábecsüljük  A nagy valószínűségeket túlbecsüljük  Véletlen regresszió: az átlaghoz való visszatérés  A hasznosság tranzitivitásának megsértése (Tversky)  Többdimenziós normatív hasznosság elmélete: a dimenziók hasznosságát azok fontosságával súlyozzuk, majd ezeket összegezzük helyette:  Kitüntetett dimenziók heurisztikája (csak egy- két, számunkra fontos dimenziót veszünk figyelembe, a többivel nem törődünk)  Alternatívák kizárásának módszere  Sugalmazás  Bizonytalansági hatás  Kockázatkeresés- kockázatkerülés (Tversky és Kahneman),  Kilátáselmélet (Tversky és Kahneman)  Elváráselmélet (Tversky és Kahneman)  Keretezéshatás (Tversky & Kahneman)  Mentális könyvelés (Thaler)  Az invariancia megsértése(Tversky & Kahneman)  Domináns opció (Tversky & Kahneman)  Certainty effect (Bizonyossági hatás) (Tversky & Kahneman)  Pseudo-certainty effect (Ál-bizonyossági hatás) (Tversky & Kahneman)  A racionális döntésekre vonatkozó axiómák általában érvényesülnek az átlátható helyzetekben, de sérülnek a bonyolultabb szituációkban (Tversky & Kahneman)  Endowment effect (adományozási hatás) (Thaler)  Status quo bias (status quo fenntartására való hajlam/hajlandóság)  Preference reversal (a preferencia megfordulása)  Cumulative prospect theory (kumulatív elváráselmélet) (Tversky & Kahneman)  Support theory (támogatási elmélet) (Tversky & Kahneman)  További olvasmány lehet: e_biases e_biases TORZÍTÁSAINK, TÉVEDÉSEINK 1 (A TELJESSÉG IGÉYNE NÉLKÜL)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Elérhetőség: