A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN 2010..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A tudatos élet alapelvei
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Érvek, érvelés.
Humánkineziológia szak
A szóbeli közlés felépítése
Színjátékos tehetséggondozó projekt
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
Készítette: Szabó Zénó
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Alhálózat számítás Osztályok Kezdő Kezdete Vége Alapértelmezett CIDR bitek alhálózati maszk megfelelője A /8 B
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Középkori istenérvek.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
Szervezetfejlesztési Program
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
A háború és a modern fegyveres erő
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Sponsorare necesse est
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szövegszerkesztés menete
Gyülekezeti látás Jon A. Palmer.
13. A zillmerezés, mint bruttó
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Határozatlan integrál
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Elektronikus tananyag
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Uraim és hölgyeim, itt az új 2011-es Pirelli Naptár A naptár első része a nők naptára, míg a második rész a férfiaké.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
előadások, konzultációk
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
A vitázásról avagy: Így (is) fejlesztünk az Adyban.
Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.
LEADER, Identitás, Sport
Előadás másolata:

A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN 2010.

.: „A tehetség valami jobb helyről jön, mint a szorgalom. És a remekműnek nem is a tökéletesség a legfőbb ismérve.” MOTTÓ „JOBB MEGVITATNI EGY KÉRDÉST MEGOLDÁS NÉLKÜL, MINT MEGOLDANI A KÉRDÉST VITA NÉLKÜL” /JOSEPH JOUBERT/ ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MOTTÓ 2: .: „A tehetség valami jobb helyről jön, mint a szorgalom. És a remekműnek nem is a tökéletesség a legfőbb ismérve.” ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A DISPUTA EREDETE VITAKULTÚRÁT FEJLESZTŐ JÁTÉK ANGOLSZÁSZ NYELVTERÜLETRŐL SZÁRMAZIK (DEBATE) A VILÁG SZÁMOS HELYÉN HASZNÁLJÁK VERSENY FORMÁJA IS LÉTEZIK ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MI A DISPUTA ? A DISPUTA SZABÁLYJÁTÉK CSAPATOK MÉRIK ÖSSZE ÉRVEIKET ELŐRE MEGHATÁROZOTT TÉMÁRÓL, TÉTELMONDATRÓL VITÁZNAK A VITÁT FÜGGETLEN BÍRÓ ÉRTÉKELI ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A DISPUTA FELÉPÍTÉSE TÉTEL BÍRÓ ÜGYÉSZ ÜGYVÉD TÉTEL ÁLLÍTÓ TAGADÓ HALLGATÓSÁG ESKÜDTEK ODROBINA ZOLTÁN 2010.

KARL POPPER-DISPUTA VERSENY ODROBINA ZOLTÁN 2010.

HOGYAN VÁLASSZUNK JÓ VITATÉMÁT? világosan kell megfogalmazni a tételt a tétel két oldalról megközelíthető legyen nagyjából azonos súlyú érvek szóljanak mellette és ellene a tétel megfeleljen a vitában résztvevők szellemi szintjének érdeklődésre számot tartó témaválasztás ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MILYEN A JÓ TÉTEL? A jó tétel középúton van az elvek és a gyakorlatiasság tekintetében. A jó tétel megvitatásához alapos felkészültség kell, de nem szükséges speciális szaktudás. A jó tétel kerüli a személyes belső meggyőződést érintő kérdéseket. Isten létéről például nem lehet disputában vitázni. A jó tétel mellett és ellen kiegyensúlyozottan találhatók érvek. A jó tétel egyértelmű és konkrét. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

TÉTELCÍMEK DISPUTÁHOZ ENGEDÉLYEZNI KELL AZ EUTANÁZIÁT A SZEGÉNYEK TÁMOGATÁSA ÁLLANDÓSÍTJA A SZEGÉNYSÉGET ENGEDÉLYEZNI KELL A KÖNNYŰ DROGOK FOGYASZTÁSÁT A CIGÁNYKÉRDÉS HOLTPONTON VAN ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA Két vagy több személy közti szellemi küzdelem valamely kérdés eldöntésére, érvek és ellenérvek ütköztetésével. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA ELEMEI a tétel, amiről a vita folyik egy vagy több alapelv (kritérium, középpontba helyezett érték, fogalom,axióma), amely köré egy-egy érvrendszer épül két vagy több szembenálló érvrendszer ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA ELEMEI 1. A TÉTEL ÉRTELMEZÉSE A TÉTELBEN SZEREPLŐ KULCSFOGALMAK DEFINIÁLÁSÁVAL ÚN. GLOBÁLIS TÉTELÉRTELMEZÉSSEL ODROBINA ZOLTÁN 2010.

világos ésszerű stratégiai MILYEN A JÓ DEFINÍCIÓ? ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA ELEMEI 2. A (SIKER)KRITÉRIUM -CÉLÉRTÉK az a szűrő vagy legfontosabb szempont, amelyre a vita épül az, amit bizonyítani kell ahhoz, hogy nyerjünk. értékek, célok, általános jellemzők a vitában funkciója, hogy alátámassza a tételt és az érvrendszert ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A KRITÉRIUM LEHET… Alkotmányos kritérium: pl. emberi szabadságjogok-kötelező katonai szolgálat Előny-hátrány összevetése Értékmaximálás: pl. béke , szabadság Jövőkép: felnövekvő generációk Szükségletek hierarchiája: pl. fizikai , önmegvalósítás stb. Maslow ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MILYEN A JÓ KRITÉRIUM? Szemantikailag pozitív töltésű, magasrendű érték Elérhető ( cél ) Tárgyszerű ( egyértelmű ) Vonzó Egyszerű, jól érthető (prima facie) Egy szempont, ami alapján eldöntöm, hogy valami jó, vagy rossz ODROBINA ZOLTÁN 2010.

ÉRVEKKEL VITÁZZUNK! AZ ÉRV: Egy tétel bizonyítására vagy cáfolására felhozott tény, körülmény, megállapítás. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MAGYARÁZAT-ÉRVELÉS-RÁBESZÉLÉS A magyarázat  megértésre Az érvelés  meggyőzésre A rábeszélés  cselekvésre vezet ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA LÉNYEGE ÉRVEK ELLENÉRVEK CÁFOLATOK CÁFOLATOK ODROBINA ZOLTÁN 2010.

HOGYAN ÉPÜL FEL AZ ÉRV? 1. tétel , amit állítunk 2. egy bizonyíték, amivel a tételt indokoljuk 3. összekötő elem, amivel megmutatjuk az állítás és az indoklás közötti kapcsolatot( sokszor nincs megfogalmazva, mert evidencia ) ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MAGYARÁZAT, PÉLDA, ADATSOR STB. HOGYAN ÉPÜL FEL AZ ÉRV? ÁLLÍTÁS INDOKLÁS ÖSSZEKÖTŐ ELEM MAGYARÁZAT, PÉLDA, ADATSOR STB. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

AZ ÉRVRENDSZER Egy csapat érveinek logikailag rendezett egésze, amelyet a definíció és a csapat stratégiája, taktikája határoz meg. Világos, megszerkesztett, logikus, jól áttekinthető, egyértelmű, első látásra meggyőző. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

AZ ÉRVRENDSZER FELÉPÍTÉSE TÉTEL A TÉTEL ÉRTELMEZÉSE SIKERKRITÉRIUM 1. ÉRVCSOPORT GAZDASÁGI ÉRVEK 2. ÉRVCSOPORT TÁRSADALMIÉRVEK X.ÉRVCSOPORT EGYÉB ÉRVEK ODROBINA ZOLTÁN 2010.

MIRE ÜGYELJÜNK? ÉRVRENDSZER A beszédek tartalmazzák a döntő érveket Az érvek súlyosak, tárgykörhöz tartozóak legyenek A döntő érvekre koncentráljunk! ( nem minden érv egyforma , súlyozni kell! ) Az érvelés felépítése meggyőző legyen Jó időbeosztás, szerepmegfelelés ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A VITA CÉLJA A vita célja nem a saját előzetes véleményünk minden áron való megvédése, és egy abszolút igazság megtalálása, hanem az adott kérdéssel kapcsolatban a mindkét oldalról legelfogadhatóbb álláspont kialakítása. ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A DISPUTA FELHASZNÁLÁSA ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A DISPUTA JÁTÉK FOLYAMATA TÉTEL ÉRTELMEZÉS SIKERKRITÉRIUM A-1 KÉRDÉSEK T-1 ELLENTÉTEL KRITÉRIUM ÉRVRENDSZER CÁFOLATOK IDŐKÉRÉS IDŐKÉRÉS A-2 ÉRVEK , PÉLDÁK ELLENÉRVEK CÁFOLATOK KÉRDÉSEK T-2 CÁFOLATOK ÉRVEK KIFEJTÉSE PÉLDÁK KÉRDÉSEK IDŐKÉRÉS IDŐKÉRÉS A-3 CÁFOLATOK KÉRDÉSEK ÖSSZEFOGLALÁS T-3 CÁFOLATOK KÉRDÉSEK A VITA LEZÁRÁSA ODROBINA ZOLTÁN 2010.

A DISPUTÁZÁS ÉRTÉKEI A kommunikációs készség és képesség fejlesztése A kooperációs készség és tolerancia A kritikus és logikus gondolkodás Az ismeretszerzés és rendszerezés Az érdekérvényesítés ODROBINA ZOLTÁN 2010.

EGÉSZSÉGÜKRE! odrobina@citromail.hu ODROBINA ZOLTÁN 2010.