Gazdasági integrációs sémák a területfejlesztésben Készült TÁMOP 5.1.3 Belső képzéshez Készítette: Vég Zoltán Ákos

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
1 Logisztika Szakirány—II. 5.téma Logisztika Szakirány—II. 5.téma Az állam és a magánszféra kooperációja PPP – Public Private Partnership Prof.Dr.,Dr.hc.Knoll.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
© 2004 KPMG Cyprus is member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo and name are trademarks of KPMG International.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
LEADER, Identitás, Sport
Európai Uniós ismeretek
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Előadás másolata:

Gazdasági integrációs sémák a területfejlesztésben Készült TÁMOP Belső képzéshez Készítette: Vég Zoltán Ákos

Gazdasági integrációs sémák a területfejlesztésben: Bucher Eszter-László Mária tanulmánya alapján Bevezetés a területfejlesztésbe Lomart kiadó 2007  Gazdasági integrációs sémák: a gazdaság és a társadalom szereplőinek viszonyával, jellemzőivel és kapcsolataival foglalkoznak  A gazdasági koordináció főbb típusai közötti arány egy társadalomban jelentős mértékben függ a szükségletek sajátosságaitól  Többtényezős gazdasági rendszerelméletek fogalmai: piacgazdaság, vegyes- vagy szociális piacgazdaság, jóléti állam – tükrözik a koordináció arányait

Fogalmak  Redisztribúció: az állami centralizációs jövedelem- újraelosztás  Reciprocitás: kölcsönösségi és szívességi viszonyok, alulról kezdeményezett, a civil társadalom együttműködési mechanizmusa  Piaci adás-vétel: az eladó és a vevő kapcsolata, ahol az árak, a bérek, a jövedelmek a fő szabályozó eszközök  Önellátás: nem teremt kapcsolatot a szereplők között, zárttá teszi a közösségeket

Történeti háttér Rendszerváltozás előtti évek:  Bürokratikus koordináció  Vertikális kapcsolatrendszer  Ágazati irányítás  Központi államigazgatási tulajdon  Fiskális eszközök  Szociál-protekcionizmus 1968 után piacosítás, a szándékoktól függetlenül újra és újra recentralizáció, megtűrt piaci mechanizmusok, indokolatlan mértékű területi és települési különbségek, alulról jövő kezdeményezések kialakulásának korlátozása. A területi érdek háttérbe szorult.

A területfejlesztés történetének hatása I.  Tanácsrendszer: területrendezések, megyeszékhely- áthelyezések, megyehatárok rendezése politikai indíttatásból, a jelentős területi és települési különbségek kiindulópontjai  Elnöki Tanács évi tv.: szocialista városok fejlesztése  Második tanácstörvény (1954): hatásköri decentralizáció és irányítási centralizáció ellentmondása  : változások, pl. községfejlesztési hozzájárulás kivetése a helyi feladatok előmozdítására.  Harmadik tanácstörvény (1971): A változás a piacot helyezte előtérbe, a reform (1968) visszafogása a redisztribúciót erősítette újra

A területfejlesztés történetének hatása II.  Országos településhálózatfejlesztési koncepció (1971): Nem a helyi sajátosságok alapján történt a területfejlesztés, kemény költségvetési korlát a terület és településfejlesztésben, közszolgáltatásokban  Települések kategorizálása, (felső, közép, és alsófokú központok, alapfokú falvak)  Fejkvóta: mértéke lakosságszámra vetítve központilag, részben megyei szinten meghatározott összeg  A megyéknek településcsoportokat képezve differenciálni kellett a települések között.  1980-as évek: üzleti szféra és települések együttműködési megállapodásokon nyugvó kapcsolatai

A területfejlesztés történetének hatása III.  Egyre érzékelhetőbbé vált, hogy a beruházások nem a munkaerőbázishoz, hanem a fejlett infrastruktúrához és a szellemi tőkéhez vonzódnak.  „Szűk keresztmetszetek logikája” a fejlesztési döntéseknél tovább élt es évek előtt alkukapcsolatok, informális csatornák az egyre szűkülő központi források megszerzése céljából. A forrásszerzés ténye dominált a helyi igények és helyi sajátosságokkal szemben.  A lakosság és az üzleti szféra szerepe a fejlesztésekhez történő hozzájárulásokban és a fejlesztések támogatásában csökkent

A rendszerváltás után  Önkormányzati rendszer kialakulása – a települések többsége az önállóság és nem a térségi integráció irányába mozdult  A szándék ellenére nőttek a területi és települési különbségek  A tőkebefektetések nem veszik figyelembe a szándékokat és oda települnek, ahol a feltételek kedvezőek  Önkormányzati modell egyik legnagyobb ellentmondása: gazdasági eszközrendszer nélkül teremtett jogi és politikai önállóságot, fennmaradt (sőt fokozódott) az önkormányzatok gazdálkodási függősége  A működési gondok háttérbe szorítják a fejlesztéseket – csak olyanok valósultak meg, melyekre állami támogatást fel lehetett használni  A normatív szisztéma hátrányai (nem ösztönöz együttműködésre, nem vált meghatározóvá a saját bevételi érdekeltség, nincs hatékony kiegyenlítési rendszer a különbségek ellensúlyozására stb.)

Regionális politika  közötti átmeneti időszak, célja a kiegyenlítés, tárgya az elmaradottság felszámolása, célpontjai az elmaradott települések (főként községek) voltak  évi XXI. tv. elfogadása után a regionális politika célja a szerkezetátalakítás és a piac negatív hatásainak mérséklése, az innováció támogatása lett.  Hazai és EU források saját forrást igényeltek – eredmény: a leginkább rászoruló települések maradtak támogatás nélkül

Hazai sajátosságok  Rendszerváltás után számos kutatás igazolta, hogy a társadalmi-gazdasági hátrányok legnagyobb hányada területi leképeződésű, ennek a háttere, hogy egy térség önmagában is képes kedvező, ill. kedvezőtlen helyzet létrehozására (Jász K. 2006)  A hazai viszonyok között a kirekesztődést okozó kollektív faktorok közül a területi hátrány és a cigány kisebbséghez való tartozás a legsúlyosabbak.  A helyzet javítására komplex megközelítés kell (szociál- és oktatáspolitikai, foglalkoztatási stb.)  Külső segítség nélkül kevés az esély a változásra  Mo.-i romák 60%-a underclass, tartós szegénység és kirekesztettség

Fogalmak a társadalmi integrációt segítő folyamatokban  Partikularizmus: elfogultság, a figyelem összpontosítása a népesség speciális csoportjaira, ugyanakkor a nem támogatottakat kirekeszthetik (még ha azonos helyzetben vannak is)  Paternalizmus: túlzott gondoskodás, a preferencia rendszer nem minden esetben elfogadott a közösségben, konfliktust okozhat. A rászorultság és a kiszolgáltatottság érzését keltheti, nem csökkenti a függőséget, nem aktivizálja az elesetteket.  Amatőrizmus: a szakértelem hiánya a segítségnyújtás során, nem a fő gondokat és azok okait kezelik  Szoros együttműködésre kell törekedni. A közszolgáltatásokból való részesedés egyenlőségét biztosítani kell (városok számának növekedése).  A finanszírozás inkább a szolgáltatások folyamatosságát preferálta a rövid távú gazdasági szemlélet előtérbe kerülésével, a fejlesztések elmaradása mellett.

A gazdasági koordináció sajátosságai a haza területfejlesztésben  A területfejlesztésről szóló törvény szerint a területfejlesztés társadalmi, gazdasági és környezeti folyamatok figyelése, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási irányok meghatározása.  A redisztribúció szerepe nélkülözhetetlen a területfejlesztésben  A piac szereplői, a gazdaság képviselői ma is nehezményezik, hogy nem kaptak megfelelő képviseletet a területfejlesztési tanácsokban.  Strukturális alapok – partnerség elve fontos (a területi politika többszereplős, a feladatok és források, az intézmények és szervezetek döntései és eszközei megoszlanak az állami és önkormányzati szereplők, valamint a magánszféra és a civil társadalom között.  A ter.fejl. során a piac jelentős arányban politikai piac is (fejlesztési prioritások, programok összehangolása stb.)  A ter.fejl. tv. Elsősorban a térségi összefogásra épülő, vagy a települési határokon túlnyúló fejlesztésekre koncentrál  Területfejlesztési és területrendezési feladatok együtt szabályozva, a döntési jogosítványok szétválasztva aszerint, hogy ahhoz közhatalmi jogosítványok kapcsolódnak-e

Közösségi döntések elmélete Két fontos társadalmi költség:  Rossz döntések negatív externális költségei  A döntéshozatal tranzakciós költsége

Összegzés  A területfejlesztésnek csökkentenie kell a piaci koordináció következményeit  Kiszámíthatatlan a gazdasági szereplők, a magánszektor vagy akár a közszféra reakciója. A döntésekkel kapcsolatos bizonytalanságokat és mellékhatások a „származékos externáliák”  Az elmúlt években a legfontosabb a területi szereplők együttműködésének ösztönzése, vagyis a koordináció a szereplők között - ez nem jött létre kistérségi és regionális szinten olyan szinten, mely a forrásokat megfelelő hatékonysággal tudta volna hasznosítani

KKK és PPP KKK modell: katalizáló, koordináló, kontrolláló  A helyi közösség érdekeit helyezi előtérbe  Hangsúlyozza, hogy a közösség természeti erőforrásainak felhasználása során a környezet védelme céljából szükség van az együttműködésre  Szükség van egy olyan szervezetre, amelyik a közösség tulajdonában van és ezáltal integrálja a szereplőket, másrészt az üzleti szférával is kapcsolatban áll.  Szükség van egy ilyen speciális üzleti szervezetre, amely környezettechnológiai integrátor szerepet tölt be PPP modell: Public Private Partnership  A közszféra és a magánszféra olyan együttműködése, amelyben a közvagyon és a magántőke is megjelenik. A közösség szükségletek kielégítésébe üzleti feltételek mellett lehetővé teszik, és ösztönzik a privát tőke integrálódását  Garantálja a közjavak és közszolgáltatások feletti közösségi kontrollt, de egyben az üzleti szervezet számára is megfelelő, üzleti feltételrendszer teremt.  A köz- és magánszféra partnersége, amelyben a felek a közszolgáltatás nyújtásának és felelősségének kockázatát együtt viselik.