A Natura 2000 alkalmazásának magyarországi gyakorlata a szénhidrogén bányászatban Szakál Tamás Kutatás-Termelés MOL Igazgató „Bányászati Nyílt Napok” Szakmai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Natura 2000 érintettség megítélése, Natura 2000 hatásbecslés
Advertisements

Projekt általános bemutatása
NYUGAT-DUNÁNTÚLI KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS
Az új épületenergetikai szabályozás
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Vízbázisvédelem fázisai
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
tűzvédelmi tapasztalatai
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
Szénhidrogén bányászati specialitások ENGEDÉLYEZTETÉS, VEZETÉKÉPÍTÉS
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A Natura 2000 hálózat működtetésének gazdálkodási összefüggései
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
A Natura 2000 területekhez kapcsolódó eljárások kritikus mérlegelési kérdései január 11. Ambrusné dr. Tóth Éva JNOB, Nemzetközi Főosztály.
A CIVAQUA program jelentősége, megvalósításának feltételei Nagyerdő Konferencia szeptember 16. Előadó: Orbán Ernő osztályvezető TIKÖVIZIG.
2014. november Rendek Tímea
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Budapest, október 01. A magyarországi kutatás-fejlesztés nemzetbiztonsági vetületei.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tóth György Zilahi-Sebess László Gyuricza György
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A természetvédelem.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

A Natura 2000 alkalmazásának magyarországi gyakorlata a szénhidrogén bányászatban Szakál Tamás Kutatás-Termelés MOL Igazgató „Bányászati Nyílt Napok” Szakmai Konferencia Budapest, május 23.

Natura 2000 háttere  Magyarország EU csatlakozása kötelezővé tette a Natura 2000 hálózat bevezetését és integrálását  A kijelölt területek nagysága mintegy 1,95 millió hektár, az ország területének 21%-a (EU 27 átlag fölötti arány, 5. helyezés a tagállamok között)  A Natura 2000 területek 39%-ban a korábban lehatárolt védett természeti területek hálózatára épülnek, az ezen felüli arány az új kijelölés  A szénhidrogén bányatelkek 20%-a lefedett Natura 2000 területtel

Jogszabályi háttér  Natura 2000 területek jogi hátterét, a kijelölés előkészítési eljárását, valamint a vonatkozó általános szabályozást a 275/2004 Kormányrendelet tartalmazza  A biztonságos és környezetszennyezést megelőző működés biztosítása érdekében szükséges beruházásaink és fenntartási kötelezettségeink (rekonstrukció, felújítások, karbantartások) teljesítése során, a környezetvédelem és természetvédelem területén a vonatkozó jogszabályok tartalma és azok környezetvédelmi hatósági (jogalkalmazói) értelmezése jelentős problémákat okoz  Fő problémák:  A Natura 2000 kijelölt területekre teljes tiltás hatósági kiadása tapasztalt abban az esetben is, ha a Natura 2000 terület jelölésének alapjául szolgáló fajok és élőhely típusok természetvédelmi helyzetére gyakorolt hatások nem jelentősek  A feltételhez kötött engedélyezés esetén az alternatív megoldások kidolgozásában csak környezetvédelmi szempontok számíthatnak, gazdasági szempontok nem

Natura 2000 engedélyezés folyamata 1. Elővizsgálat (screening, átvilágítás ) Ha a terület kijelölésének alapjául szolgáló fajok és élőhely típusok természetvédelmi helyzetére gyakorolt jelentős hatás nem zárható ki Hatásbecslés 2. Engedélyezés 3. Elutasítás Ha a kedvezőtlen hatás kétség nélkül kizárható 3.a Engedélyezés feltétellel Ha a kedvezőtlen hatás kétség nélkül NEM zárható ki 4. Kétség nélkül nem kizárható kedvezőtlen hatás esetén az engedélyezés feltételei:  Alternatív megoldás hiánya, vagyis a beruházás megvalósítására egyéb ésszerű megoldás nincs  Alternatív megoldás ha a beruházás célját úgy valósítja meg, hogy kevésbé károsítja a védett értéket vagy egyáltalán nem károsítja. Minden megvalósítható, ésszerű megoldás számít, alternatív helyszín, alternatív útvonal, eltérő nagyságrend, eltérő technológia; DE meghatározásában csak környezetvédelmi szempontok számíthatnak, gazdasági szempontok nem  Kiemelt fontosságú közérdek  Bányászat, ellátás biztonság annak tekinthető?  Natura 2000 rendelet szerint: Az emberi egészség és élet védelme, a köz biztonságának a fenntartása, valamint a környezet szempontjából kiemelt jelentőségű kedvező hatás elérése  Kisajátításról szóló törvény szerint: A bányászat deklaráltan közérdek  Kiegyenlítő intézkedések előírása  Tevékenység végzés felfüggesztésére időkorlát meghatározás (madárátvonulás)

5  8. § (1) „A Natura 2000 terület fenntartási céljainak elérését nem veszélyeztető vagy nem sértő és a Natura 2000 terület jelölésekor jogszerűen, jogerős engedélynek megfelelően folytatott tevékenység korlátozás nélkül folytatható.”  9. § (5) „A közút, a vasút, az energetikai hálózat fenntartásához, kezeléséhez szükséges tevékenységek – a 4. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezések figyelembevételével és az elengedhetetlenül szükséges igénybevétel mellett – a felügyelőség engedélye, illetve szakhatósági hozzájárulásának kikérése nélkül végezhetők.” Gyakorlati tapasztalatok alapján felmerülő kérdések: Meglévő létesítményeink működtethetők, bővíthetők? Mi tartozik az energetikai hálózat definíciója alá?  10. § (8) „Ha a terv a hatásbecslés alapján a Natura 2000 terület kijelölésének alapjául szolgáló fajok és élőhely típusok természetvédelmi helyzetére kedvezőtlen hatással jár, és a beruházás megvalósítására egyéb ésszerű megoldás nincs, azonban a tervhez, illetve a beruházáshoz közérdek fűződik, a terv elfogadható, illetve a beruházás engedélyezhető. A beruházást úgy kell megvalósítani, hogy az a lehető legkisebb kedvezőtlen hatással járjon.” Kedvezőtlen hatásbecslés esetén is biztosít lehetőséget munkavégzésre, tevékenységre? A jogértelmezés problémái

Elmaradó beruházások Kieső társasági adó és bányajáradék Kieső szénhidrogén termelés Potenciális környezetszennyezés elkerülése mezőbeni vezetékek kiváltásával Natura 2000 tiltások nemzetgazdasági hatásai  A szigorodó szabályok miatt elhúzódó és meghiúsuló projektekkel kell számolni, amelyeknek jelentős iparági és nemzetgazdasági hatásai vannak  A projekt megvalósulás elmaradás megakadályozása érdekében a 275/2004. Kormányrendelet olyan irányú módosítása javasolt, hogy a Natura 2000 területekre eső készletpótlási és/vagy termelés-intenzifikálási beruházások zökkenőmentesen juthassanak engedélyekhez

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!

Háttér információ Natura 2000 érintettségű évre tervezett projektek státusza

9 Projekt célja: 1996 óta termelő Mezősas - Nyugat mező fejlesztése, kezdetben 5, majd termelési volumenek függvényében további 3 olajtermelő kút lefúrásával Termelésbe állítás tervezett kezdete: Q3 Natura 2000 státusz: 314/2005 (XII. 25.) Kormányrendelet szerinti előzetes vizsgálati dokumentáció (EVD) készítése és tervezett 5 kút Natura 2000 hatásbecslése folyamatban. Projekt célja: 1983 óta termelő Kiskunhalas - Észak mezőben 4, már korábban lefúrt kút termelésbe állítása mélyszivattyús kútkiképzéssel Termelésbe állítás tervezett kezdete: Q3, de a környezetvédelmi engedély hiányában Q4-re tolódott Natura 2000 státusz: Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség által a projekt másodfokon is elutasítva. Natura 2000 érintettségű évre tervezett projektek státusza Mezősas - Nyugat mezőfejlesztés II. ütem Becsült ipari vagyon: 324,1 et kőolaj 629,3 Mm 3 földgáz Ráfordítás:21,4 Mrd Ft Kalkulált társasági adó:9,8 Mrd Ft Kalkulált bányajáradék: 51,3 Mrd Ft Kiskunhalas - Észak mezőfejlesztés Becsült ipari vagyon: 22,4 et kőolaj 1,1 Mm 3 földgáz Ráfordítás:1,0 Mrd Ft Kalkulált társasági adó:0,4 Mrd Ft Kalkulált bányajáradék:0,4 Mrd Ft

10 Natura 2000 érintettségű évre tervezett projektek státusza Projekt célja: Kutató fúrás megvalósítása, kutatási terület érvényessége Tervezett kezdés: Q3 Natura 2000 státusz: Natura 2000 hatásbecslések készítése folyamatban. Projekt célja: Mezőhegyes-III bányatelken egy kutatófúrás megvalósítása Tervezett kezdés: Q1 Natura 2000 státusz: A tervezett mélyfúrás Natura 2000 terület mellett található. Távolság kb. 80 m. Natura 2000 hatásbecslés készítése folyamatban. Ferdinandovac - Vízvár kutatási projekt Becsült ipari vagyon: 468,6 et kőolaj 404,1 Mm 3 földgáz Ráfordítás:8,3 Mrd Ft Kalkulált társasági adó:37,7 Mrd Ft Kalkulált bányajáradék:30,1 Mrd Ft Csanádapáca-É- Pusztaföldv.-ÉK kut. projekt Becsült ipari vagyon: 44,0 Mm 3 földgáz Ráfordítás:0,7 Mrd Ft Kalkulált társasági adó:0,9 Mrd Ft Kalkulált bányajáradék:0,9 Mrd Ft