HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott: Flexible Learning Distance Education Open Learning Thomas Kuhn: STRUCTURE OF SCIENTIFIC REVOLUTIONS (1962) A paradigma olyan koncepciók, értékek, felfogások és praktikumok együttese, amely a valóság egy jellegzetes vízióját alkotja, és amely segítségével egy közösség önmagát szervezi. TANÁRKÉPZÉS TANÁROK NÉLKÜL? A HÁLÓZAT ALKALMAZÁSA A TANÁRKÉPZÉSBEN Balogh Imre BDF Informatika Tanszék – BME Távoktatási Laboratórium
Nyitott tanulás (Open learning) Változatos tanulási helyzet, amely biztosítja a kötetlen részvételt és a tanulók nagyobb felelősségét nemcsak abban, hogy hol és mit tanulnak, hanem például abban is, hogy mit és hogyan tanulnak és mennyit ér a tudásuk (Scriven, 1991) Rugalmas tanulás (Flexible learning) Kielégíti az egyéni tanulási igényeket Nagyobb felelősséget kíván a tanulóktól Hatékonyan használja az erőforrásokat Lehetőséget biztosít a differenciált tanulásra Támaszkodik a saját fejlesztésekre (Cooper, 1996 Taylor, 1997) Távoktatás (Distance education) A távoktatás három generációja: Single medium –levelezés modell (alacsony interakciós szint) Multimedia modell (Open University) Információtechnológia – telelearning model (USA)
Rugalmas – és nyitott tanulás a BDF-en es tanévtől: Bevezetés az információtechnológiába. 1. Évfolyam 2 félév, heti 2óra Célok: Információtechnológiai ismeretek közvetítése, annak érdekében, hogy a hallgatók képesek legyenek a rugalmas- és nyitott módszerek alkalmazására Annak vizsgálata, hogy az adott tananyag elsajátítása mennyiben lehetséges rugalmas- és nyitott tanulási környezetben. Hipotézis Elegendő előképzettség esetén az információtechnológia tanítható rugalmas és nyitott oktatási módszerekkel állandó tanári jelenlét nélkül a főiskola intranet hálózata segítségével. Adatok Létszám: 314 hallgató Ebből rugalmas- és nyitott módszerrel oktatott: 93 hallgató
Tananyag Bevezető előadás Alapismeretek Windows alapismeretek Internet I. – , WWW Szövegszerkesztés I. Szövegszerkesztés II. Szövegszerkesztés III. Szövegszerkesztés IV. Zárthelyi dolgozat Internet II. – Alapok, Internet III. – WWW Internet IV. – IRC, ICQ Internet V. – FTP, Outlook Záró előadás Zárthelyi dolgozat Prezentációkészítés I. Microsoft Word Prezentációkészítés II: Új bemutató tervezősablon használatával. (Színséma, diaminta, beépített elrendezések). Áttűnés. Időzítéspróba. Prezentációkészítés III. Bemutató készítése üres bemutatóból. Diák másolása, törlése, beszúrása. Objektumok beszúrása. Prezentációkészítés IV. Táblázat; Jegyzet, Animáció, Akció, nyomtatás, Úticsomag. Képfeldolgozás I. Monitorok, grafikus kártyák. Microsoft Photo Editor Zárthelyi dolgozat Képfeldolgozás II. Microsoft Photo Editor további lehetőségei Hangfeldolgozás A hang fizikai tulajdonságai. A Windows és a hang. Hangrögzítő. Médialejátszó. CD lejátszó. HTML szerkesztés I. Weblap részei, Alapfogalmak Word és a HTML HTML szerkesztés II. Word és a HTML (objektumok) PowerPoint és a HTML Zárthelyi dolgozat
Felmérés Az oktatás megkezdése előtt egy kérdőíves felméréssel megvizsgáltuk a hallgatók előképzettségét, valamint a számítógéphez, számítógéphálózathoz és internethez való viszonyát. Ezek közül néhánynak az eredményét mutatják a következő diagramok. A vizsgálat eredményeinek elemzése folyamatban van. A szerzett tapasztalatok alapján a következő tanévben a vizsgálatot megismételjük, a vizsgálatba bevonjuk a számítástechnika szakosok, valamint a levelező tagozatos hallgatókat is.
Első félév Második félév